Mitä liikennesääntöä rikot useimmin?

  • 4 518
  • 47

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tätä merkkiä nyt ehkä kannattaisi noudattaa "Junaradan lähestyessä on noudatettava erityistä tarkkaavaisuutta." Darwin vie junan kanssa pelehtijät lähes yhtä varmasti kuin teltassa grillaajat.

Niimpä. Suomessa vinkutaan ja itketään jos tai kun sattuu tasoristeysonnettomuuksia. Yleensä ne onnettomuudet sattuvat, kuinkas muutenkaan, siinä tutussa tasoristeyksessä. Surutta päästellään eikä katsella ympärilleen, että tuleeko sieltä junaa vai ei. No eihän sieltä eilenkään tähän aikaan junaa tullut... Ei paljon auta onko tasoristeyksessä STOP tai puomit, sekaan vaan. Vittu siis oikeesti mikä meitä vaivaa kun vuosittain ajetaan "satoja" kertoja puomeja paskaksi ! Siis oikeesti, onko niin hiton kiire että ei voida odottaa pientä hetkeä, oletettavasti juna on tulossa jos puomit ovat alhaalla.
Mun henk. koht. mielipide on, että jos pystyy ajamaan itsensä junan alle STOP:in takaa tai puomien lävitse niin ei muutakuin VR:ltä lasku perään jos jää henkiin. Jos ei niin sitten "perikunnalle" se lasku.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi ihmeessä sinä ajat noin?

Pienemmissä nopeuksissa on vaan jotenkin vauhti aina hieman kovempi mutta kaipa se jalka sitten pysyy kurissa satkussa tai motarilla. En oikein syytä tiedä..en mä tahallaan aja ylinopeutta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kun en tuota autoa (enää) omista, joten ei tule ajettua silläkään ylinopeutta käytännössä ainoa vakavampi rike liene punaisia päin käveleminen tai pyöräileminen - toki siten, että katson etten tunge kenenkään eteen aiheuttaen näin vaaratilannetta.

vlad.
 

Tuplahuuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalapa
Autolla:

Kyllähän sitä lievää ylinopeutta lähes aina tulee ajettua taajamien ulkopuolella. Stopille harvoin tulee täysin pysähdyttyä, mutta kuitenkin niin että tie on varmasti vapaa. Punaisista oikealle käännyn, jos ei ole suojatietä edessä ja tilanne sallii. Jalankulkijoille en koskaan anna tietä nelikaistaisilla kaduilla (heidän oman turvallisuutensa vuoksi). Pysäköin usein maksamatta (maksaa laskulla sitten jos osuu).

Edit: Niin ja mikä v*tun handsfree. Känny korvaan ja baanalle. Mihin molempia käsiä tarvii ajaessa?

Kävellen:
Punaisia päin kävely aina kun liikenne salliin ja suojatien käyttämättä jättäminen.

Pyörällä:
Ilman valoja tulee usein ajeltua. Sitten joskus pikku pierussa pois baarista. Tietty tarpeen tullen jalkakäytävää ajan ja suojatiellä en taluta.

Sitähän tuntee äkkiä itsensä ihan rikolliseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kävellen:
Punaisia päin kävely aina kun liikenne salliin ja suojatien käyttämättä jättäminen.

Sama.

Fillarilla en käsittääkseni kauheasti ainakaan riko lakia, sillä Porin sekavassa ydinkeskustassa on nykyään niin hyvin merkattu kevyenliikenteen väylille joko "kävelijän" kuvake tahi molempien sekä "kävelijän" että "pyöräilijän". No, punaisia päin ajan fillarilla, jos liikenne sen sallii.

Autolla ajan pikateillä sen noin kymmenen kilometriä tunnissa ylimääräistä. 10%:n sääntöä pyrin pitämään 50-60 alueilla. 40:n (tai alempi) kanssa pitää olla tarkkana, jos on koulu tai muu vaaralliseksi luokiteltava alue, niin pyrin ajamaan tyystin sääntöjen mukaan.

Eniten itseäni vituttaa autolla ajaessa alinopeutta ajavat, ilman valoja seilaavat ja törpöt kiilaajat.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Luulen että en omia syntejäni edes huomaa mutta fillaristina on mielestäni opit aika hyvin hallussa. Sen verran vähän rautaa ympärillä ettei viitti koittaa.. Omalla työreitilläni esim. ei ole mitään hyötyä mennä punaisia päin, ellei mene sitten kaikista läpi. Pääsee vaan odottelemaan seuraaviin valoihin. Eikä mulla töihin niiiiin kiire ole. Asiaa auttaa kanssa jos on kerran meinannut jäädä alle. Jos itse on menossa punaisia päin, saattaa olla joku muukin.

Autoillessa hands free on mulla semmoinen etten vastaa jos olen just ajamassa. Se pysähtyminen jos suojatien eteen on pysähtynyt toinen auto tulee joskus "yllätyksenä". Ai niin, olis pitänyt jne.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Ote tieliikennelain 32:nnesta pykälästä. Nyt käsi pystyyn yksikin autoileva henkilö, joka ei riko tuota pykälää suurinpiirtein jokaisella kerralla kun autoa ajaa. OK, en tiedä onko pykälä sama asia kuin liikennesääntö, mutta kuitenkin. Ne kolmenkympin rajoitukset ovat yllättävän perusteltuja, kun tuota pykälää katsotaan.

Helsingissä varsinkin kaksikaistaisilla kaduilla (Helsinginkadun loppupää Töölönlahden tienoilla, Sturenkatu, Mansku jne.) tuota sääntöä ei noudata kukaan.
Inssivalvojani aikoinaan huomautti, kun hidastin kaksikaistaisella tiellä suojatietä ennen päästääkseni jalankulkijan yli. Sanoi, että kaksikaistaisella ei ole turvallista alkaa päästämään yli, koska toista kaistaa ajava ei välttämättä huomioi tilannetta.Tällöin seurauksena olisi tilanne, että mentyään turvallisesti pysähtyneen auton editse ja matkaa jatkaessaan jalankulkija kävelisi suoraan toista kaistaa ajavan alle. Joissain tilanteissa vasmarsti ihan fiksukin ohje mutta vähän erikoiselta taholta tullut.

Mitä tulee itse käytäntöön tilanantamisesta niin itse annan aika jalankulkijalle tilaa, kun hän oikeasti on menossa tien yli eikä vain taivastele suojatien sivustalla. Poislukien vanhukset, joille tietysti aina vapaa sauma ylittää. Käytännössä jokainen suojatien vieressä patsasteleva on tietysti menossa siitä yli, mutta olen ottanut käytännön, että jos jalankulkija on jo valmiiksi nöyrtynyt odottelemaan ohiajamistani niin annan odotella. Sitten jos sieltä selkeästi osoitetaan että ollaan oikeasti tulossa niin tietysti annan tilaa. En oikein ymmärrä niitä, jotka jäävät panttaamaan ylitystään siihen, sopivan rohkeasti vaan jalkaa suojatielle niin tilaa tulee. Oikeasti vilkkaalla tiellä ei jalankulkijana pääsisi ikinä yli kun siihen jäisi arpomaan, koska erittäin monet tuntuvat samaa käytäntöä soveltavan.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
En oikein ymmärrä niitä, jotka jäävät panttaamaan ylitystään siihen, sopivan rohkeasti vaan jalkaa suojatielle niin tilaa tulee.

Totta, mutta vaatii se vähän kanttia lähteä vain kävelemään kun autoja tulee letkassa 10km/h ylinopeutta. Tästä suojatielle kävelystä eivät monet autoilijat muutenkaan pidä. Pari kertaa jopa alkaneet avautua, tai sitten muuten vain osoittamaan mieltään ajamalla noin kymmenen sentin päähän ja heti ylitettyäni tien painamalla tallan pohjaan.

Nimimerkki kristianin viesti tavallaan kertoi aika paljon. Jos liikennevalot yms. pysähtely ottaa ratin takana niin paljon kupoliin, että sitä pitää hyvänä syynä rikkoa sääntöjä ja aiheuttaa vaaraa jalankulkijoille, olisi ehkä parempi jättää se autolla ajo kokonaan vähemmän hermoheikoille. Ei se polkimien painaminen nyt niin rasittavaa voi olla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Totta, mutta vaatii se vähän kanttia lähteä vain kävelemään kun autoja tulee letkassa 10km/h ylinopeutta. Tästä suojatielle kävelystä eivät monet autoilijat muutenkaan pidä. Pari kertaa jopa alkaneet avautua, tai sitten muuten vain osoittamaan mieltään ajamalla noin kymmenen sentin päähän ja heti ylitettyäni tien painamalla tallan pohjaan..

Itsellä löytyy vielä tätä itsemurha-alttiutta ainakin mäkelänkatua ylittäessä. Ei paljoa kiinnosta jäädä siihen suojatien päähän odottelemaan seuraavaa tyhjää rakoa vaan itse aika pokkana kävelen aina suojatielle. Toki itsesuojeluvaisto on mukana, että jään yleensä ensimmäiselle kaistalle seuraamaan, että tajuaako autoilijat pysähtyä muillakin kaistoilla.

Ja jos joku autoilija kehtaa ruveta kitisemään, niin olen kerran jos toisenkin huudellut takaisin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta, mutta vaatii se vähän kanttia lähteä vain kävelemään kun autoja tulee letkassa 10km/h ylinopeutta. Tästä suojatielle kävelystä eivät monet autoilijat muutenkaan pidä. Pari kertaa jopa alkaneet avautua
Siinähän avautuvat. Jalankulkijana tyrkytän itseäni aina väkisin sinne suojatielle, sillä tavalla pääsee helpommin yli ja jos joku autoilija vittuuntuu siitä pysähtymisestä, en kyllä ikinä jää siinä sananvaihdossa kakkoseksi. Toisaalta liian usein jalankulkijana ei saa autoa pysähtymään, vaikka sananmukaisesti toinen jalka olisi jo suojatiellä. Tällaisilta sankarikuskeilta pitäisi ottaa kortti ja auto pois välittömästi.

Autolla liikkuessa vituttaa ne jalankulkijat, jotka eivät tajua mennä suojatietä pitkin yli, vaikka kuinka antaisi tietä. Tästä syystä toimin itsekin yleensä juuri kuten Cmprs:
annan aika jalankulkijalle tilaa, kun hän oikeasti on menossa tien yli eikä vain taivastele suojatien sivustalla. Poislukien vanhukset, joille tietysti aina vapaa sauma ylittää. Käytännössä jokainen suojatien vieressä patsasteleva on tietysti menossa siitä yli, mutta olen ottanut käytännön, että jos jalankulkija on jo valmiiksi nöyrtynyt odottelemaan ohiajamistani niin annan odotella.
Valitettavasti näin toimivia autoilijoita on vain max 10-25 % kaikista autoilijoista (muut ovat niitä, jotka eivät vahingossakaan anna tietä, ellei sitten muuten syyllistyisi yliajoon).
 
Ylinopeutta on lähes aina se 10%, maantiellä toisinaan enemmänkin. Stop-merkin kohdalla en aina pysähdy täysin. Etenkin parissa paikassa olevien merkkien kohdalla, jos ajaa niiden ohi sen 25 kertaa päivässä ja tietää ettei sieltä junaa tule kuin kerran viikkoon niin ei jaksa kokonaan pysähtyä. Sen verran että ehtii kuitenkin nähdä, tuleeko sitä junaa. Suojatien edessä en läheskään aina päästä niitä jalankulkijoita, jos on selkeästi havaittavissa että ne odottaa siinä kiltisti. Tarkkana koitan kuitenkin olla ja katsella tuleeko sieltä joku yli vai ei. Silloin luonnollisesti annan tilaa. Kännykkään puhun myös ilman handsfreelaitetta. Tosin tätä tapahtuu erittäin harvoin ja etenkin töissä en vastaa puhelimeen kesken ajon, paitsi jos se on työpuhelu. Koska ne on yleensä todella tärkeitä ja kiireellisiä.
Sitten on niitä sääntöjä mitä en koskaan tarkoituksella rikkoisi. Rattijuopumus on yksi ihan ehdoton. Sitä tosin ei voi vahingossa rikkoakaan, paitsi ehkä seuraavana päivänä, jos ei ole kaikki alkoholi vielä palanut. Senkin kanssa oon aina tarkkana. Toinen on punaisia päin ajaminen. Tosin olen sellaiseenkin syyllistynyt täysin tietoisesti. Mutta jos keskellä yötä seisot valoissa mitkä ei jostain syystä koskaan vaihdu vihreälle ja missään ei näy ketään muuta, niin silloin ajan kyllä niitä punaisia päin. Vilkun käytön kanssa olen myös äärimmäisen tarkka, sen verran vituttaa ne autoilijat jotka ei sitä käytä. Tosin itsellä se tulee sen verran automaattisesti joka tilanteessa, ettei sitä tarvitse edes miettiä. Koska työn puolesta sitä saa käyttää ihan tarpeeksi. Omalla autolla ajaessa huomaa tosin usein sen että käyttää sitä vilkkua samalla tavalla kuin töissä, mikä taas ei ole välttämättä tarpeen. Ja tottahan niitä muitakin liikennesääntöjä koittaa noudattaa parhaansa mukaan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ote tieliikennelain 32:nnesta pykälästä. Nyt käsi pystyyn yksikin autoileva henkilö, joka ei riko tuota pykälää suurinpiirtein jokaisella kerralla kun autoa ajaa.
Tassu pystyssä.

Pystyn ylpeänä sanomaan, että noudatan tätä liikennesääntöä lähes 100%:sti.

Ylinopeus ja puhelimeen puhuminen ajon aikana ovat selvästi omat useimmiten tehdyt liikennerikkomukset.
 

Rocco

Jäsen
Itse pyrin olemaan liikenteessä ripeä ja säntillinen kuljettaja, joka noudattaa sääntöjä aina. Etenkin ryhmittäytymiset sekä ennen että jälkeen risteyksen, vilkun käyttö, pysäköintimerkkien noudattaminen (eli ei inva-paikoille tms.) yms perus liikennekulttuuriin kuuluvat asiat. Turvayötä käytän aina.

Sensijaan mitä rikon usein on:

- Maantiellä ja taajamateillä lievä ylinopeus. Jossakin normaalilla 50km/h alueella missä on suoraa tietä ja ei risteyksiä, ajelen kuuttakymppiä. Samoin jossakin maantiellä aina on +5km/h enemmän vauhtia kuin saisi olla.

- Punaisia päin kävely. Kun on vihreä, silloin kävellään. Kun on punainen, annetaan autojen mennä ensin ja sitten kävellään. On älytöntä odottaa tyhjän tien laidalla vihreää valoa. Siksi kävelen aina tien yli jollei autoja tule.

- Suojatielle astuvan jalankulkijan päästäminen ensin. No, tämä tottakai on niin kaksipiippuinen asia, sillä 95% jalankulkijoista vaan seisoo tien laidassa, ja jos siihen pysähtyy niin he katsovat kuin vierasta sikaa ja sitten näyttävät käsimerkillä että "aja vaan". Siksi pysähdyn ja väistän vain sellaista jalankulkijaa, joka oikeasti näyttää siltä, että kävelee tien yli. Eli jos jalankulkija seisoo kadun laidassa, oletan että hän ei aio mennä yli.

- Ohitukset hieman ennen keltaista viivaa. Jos maantiellä matelee autoja perätysten selkää alinopeutta, menen ohi vaikka näen että parinsadan metrin päässä alkaa keltainen viiva. Jos edessä on vain yksi auto, sitten odotan usein seuraavaa paikkaa, mutta jos autoja on kaksi tai enemmän niin sitten palaa hihat näihin jonoa muodostaviin kuskeihin, että polkaisen ohi heistä, ikäänkuin osoittaakseni kiukkua heihin.

- Puhun kännykkään ajon aikana. Kukapa ei...
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Kännykkään tulee puhuttua joskus ajaessa. Tai tarkemmin sanottuna yleensä maantieajossa ja automaattivaihteisella autolla ajaessa. Toinen auto on manuaali, niin sen ratissa en liiemmin puhu taajamissa, sen verran hankalaa itsellekin, että tajuaa sen häiritsevän liikennettä. Mun mielestä puhelimeen saisi puhua maantienopeuksissa ja tasaisessa ajossa, omaa harkintaa käyttäen.

Toinen on ylinopeus, jota tulee se n.10% ajettua aina nopeusrajoituksen oltaessa vähintään 60km/h. Niillä teillä missä on 30-50km/h rajoitus, niin se on ihan riittävä. Yleensä siihen rajoitukseen on syy.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Aikamoisia kriminaaleja tuntuu palstalaisten joukossa olevan. Suurin osa tuntuu antavat pitkät nopeusrajoituksille, jalankulkijan päästämiselle suojatielle ja kiellolle puhua kännykkään ilman hands freetä. Itsekin syyllistyn juuri näihin samoihin. Monen muun tavoin olen kuitenkin tarkkaavainen koulujen läheisyydessä. Maantielläkin hidastan aina rajoituksen kohdalla, joskin n. 10 km ylimääräistä taitaa olla aina lasissa. Kaupungilla jossain kohta enemmänkin.

Selvästi monet eivät kuitenkaan hyväksy rattijuoppoutta. En minäkään. Sanon vaan, että saunan takana on vielä tilaa heille(kin). Varmaan jonkun mielestä kaksinaismoralistista, että toiset säännöt ovat tärkeämpiä kuin toiset, mutta niin se vaan on.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
-Ajan liian lähellä edelläajavaa, poikkeuksetta. Sitä lähempänä mitä alhaisempaa nopeutta edetään.
-Ajan ylinopeutta, taajamissa neula kuuteenkymppiin, kahdeksassakympissä satkuun ja satasessa sataankahteenkymppiin. Tästä olen myös päässyt maksamaan.
-Puhun kännykkään, tosin vain maantienopeuksissa,muuten liian hankalaa.
-Suhtaudun aivan liian aggressiivisesti muihin autoilijoihin. En kuitenkaan provosoidu egoistien pelleilystä.

Stop-merkkejä, liikennevaloja, koulu- ja piha-alueiden nopeusrajoituksia sekä ohituskieltoja noudatan pilkuntarkasti, muiden ja oman turvallisuuteni vuoksi. Käytän myös vilkkua mielestäni aina kun tarvis ja olen opetellut ajamaan oikein kiertoliittymissä. Pysäköin myös autoni sääntöjen mukaan ja ruudun sisäpuolelle. Enkä estä nopeampien etenemistä, tosin harvoinpa näitä onkaan.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Motarin ramppia kohti kun ajoin tänään, niin katsoin, että siellä on juuri ja juuri tilaa... Siinä vähänennen, kun se 120 km/h kyltti on, niin väänsin kahvaa ja kun vaihdoin vaihdetta, niin oli se ramppi enään muisto vaan peilissä ja kolmosta pesään, vauhtia vasta 160 km/h...
Autolla tosin ei ihan niinvain onnistu, mutta kunnioitan prätkiä ja koitan olla siivosti. Vaihtelen levyjä, puhun puhelimeen ja touhuan omiani; kahvin juominen termosmukista on ihan tapaistani.

Nämä syntini ovat pieniä siihen verrattuna, kuinka kohtelias olen; pysäytän aina liikenteen, jos jalankulkijat tarvitsevat tilaa yms... Siellä, missä on kouluja, lapsia, kevyttä liikennettä, taajamaa... olkoon rauha siellä, mutta konetie on tarkoitettu siihen, että ajetaan. Yleensäkin +20 km/ h on sallittua...
 

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Vielä kun ei korttia ole, niin kävelen/pyöräilen usein päin punaisia tai muutenvaan oion tien yli. (Vain jos ei tule autoja näköpiirissä)
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
- Ajan usein fillarilla ajoradalla, vaikka vieressä kulkisi kevyen liikenteen väylä.
- Fillaroidessa en noudata liikennevaloja kuin pakon edessä.
- Pyöräilykypärää tulee käytettyä vain satunnaisesti.
- Maan- / moottoritiellä autoillessa ajan rajoitus +20km/h mittarinopeutta.
- Puhun kännykkään ratissa, jos se sattuu soimaan. Harvoin sattuu.
- En ikinä noudata suositusnopeutta, siis sitä sinivalkoista kylttiä.
- Röyhkeän käytöksen liikenteessä kostan jollain tavalla, joko hidastelemalla tai muuten. Myönnetään, ei kovin aikuista.
- En käytä vilkkua, jos Volvolla autoileva lähimmäinen hyötyisi siitä. Ihan kostoksi.

+ Ajan taajamassa rajoitusten mukaan.
+ Annan lähes aina tietä ajorataa ylittäville jalankulkijoille.
+ En koskaan pyöräile tietoisesti jalkakäytävällä.
+ En provosoidu teinikinnereiden kiihdytyskilpailukutsuista.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Äsken poikani kysyi, että "isi, miksi noi toiset autot ajavat niin hiljaa". Turha enään selitellä. Tosin, en kaahaillut, vaan vedin letkan ohi, pienellä ylinopeudella tosin...
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Minä tunnen liikennesäännöt, minä. En riko niitä missään tilanteessa. Hävettää lukea, että porukka ajelee ylinopeutta ja jopa pysäköi väärin, puhumattakaan, että puhuvat puhelimeen autoa ajaessaan. Hävetkää ja menkää itseenne. Liikennesäännöt on tehty noudatettaviksi, ihan yhteisen liikenteen joustavuuden ja turvallisuuden vuoksi.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kävelen usein punaisia päin ylitän isoja teitä paikoissa, joissa se ei ole suotavaa. Tuo ei kai ole lainvastaista, siksi sana suotavaa.
Autoillessa yleisin rike on puhelimessa puhuminen. Punaisia päin en aja ikinä ja ylinopeuttakin hyvin hyvin harvoin.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ehkä vanhat vihreet on yleisin. Ei kuitenkaan mitenkään törkeästi. Kännykkään puhun, mutta yritän välttää ja pitää ainakin puhelut lyhyinä. STOP-merkkejä joskus osaavat laittaa kehnoihin paikkoihin. Tai ainakin jätän noudattamatta, jos missään ei näy ristin sielua. Sama koskee punaisia valoja.

Sitten se ylinopeus. Se vaihtelee, mutta yleensä maantie/moottoritienopeuksissa se 10 km/h. Sopivissa kohdin, kuten tänään, helposti se 20 km/h ja ohituksissa sen mitä autosta irtoaa. Ei siitä rottelosta kyllä paljoa irtoa, mutta kai sillä sen 150 km/h vaivoin pääsee, joka nyt riittää jo aika pitkälle.

Vastapainoksi olen aika kohtelias liikenteessä. Ohitan mahdollisuuksien mukaan ripeästi, enkä koukkaa puskuria viistäen takaisin kaistalle. Ajan pääasiassa niin oikeassa laidassa kuin voin, ja pelisilmää löytyy muiden ohituksille, silloin kun sellasia tulee. Myös moottoripyörät osaan ottaa huomioon, vaikka en ole itse koskaan ajanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös