Mitä liikennesääntöä rikot useimmin?

  • 4 518
  • 47

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Liikennesääntöjä on lukuisia, kukapa niitä pystyisi kaikkia aina ja joka hetki noudattamaan, vaikka kuinka pyrkisi. Mutta mitä niistä rikot useimmin?

Itse taidan ajaa pientä ylinopeutta liian usein.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Veikkaisin että lähes kaikkia on tullut rikottua jossain vaiheessa, mutta yleisimmin silti nopeurajoituksia tulee jätettyä noudattamatta. Kanssa-autoilijoiden provosoimana ajotyyli ei taida myöskään seurata autokoulun yleistä linjaa. Ja minähän en itse ikinä mokaile.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nopesrajoitusta yleisesti noin 10 km/h paitsi satasen alueella tai moottoritiellä.
 

ditrim

Jäsen
Tästä linkistä löytyy käytännössä kaikki liikennemerkit joita en aina noudata. Välillä se on merkin vika, toisinaan kuljettajan. En ole liikenneriski, päinvastoin, mutta ei sitä nyt ihan jokaisen turhan stop-merkin eteen viitsi pysähtyä, varsinkaan kotitaajamassa.

Suojatien eteen pysähtyminen on ollut minulla erityistarkkailussa tänä kesänä. Autokoulun opetukset tämän tärkeän säännön kohdalta ovat päässeet pikkuhiljaa unohtumaan ja nyt on tilanteen uudelleen tarkkailun paikka.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kyllä ylinopeutta tulee ajeltua, mutta kuitenkin yleensä hyvinkin järkevästi eli ei missään taajamissa yms. vaan sitten ihan ykköstiellä tai muuten turvallisemmassa ympäristössä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ajan yli 80km/h alueella lähes aina sen 15km/h ylinopeutta. Lähtökohtaisesti syynä on se, ettei Poliisit perään lähde noilla nopeuksilla ja jos koittaa ajaa tuon 80km/h rajoituksen mukaisesti, niin eikös siellä joku mummo tai muu hidastelija aja 70km/h. Joten olen todennut, että on helpompaa vain ajaa sen verran ylinopeutta ettei tarvi körötellä oikealla kaistalla. Joo saa haukkua idiootiksi, mutta en silti aio ajotapaani muuttaa. Jos Poliisit ottavat nollatoleranssin ylinopeuksiin, niin sitten on jo pakko harkitakin.

Pienillä nopeuksilla kuten 40km/h en aja ylinopeutta kuin korkeintaan 5km/h, koska koen noilla teillä tuon rajoituksen olevan ihan syystä... esim. koulu tai päiväkoti.

Puhelimeen tulee myös puhuttua varsin usein ja Helsingin keskustassa ajaessa on jotenkin oppinut sen taksikuski-asenteen ettei turhaan kannata jättää paria metriä enempää väliä edessä ajavaan tai joku siihen väliin tunkee.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Nopeusrajoitukset on nykyään niin naurettavat, että niitä ei pysty noudattamaan, vaikka haluaisi.

Helsingin kantakaupungissa oli ennen 50 km/h, sitten 40 km/h, nyt se on 30 km/h.

Parin vuoden kuluttua se on varmaan 20 km/h. 30 km/h:ta ei kerta kaikkiaan noudata kukaan. Siinä vaiheessa kun 100% ihmisistä ajaa ylinopeutta, pitää joko ajatella niin, että kaikki ihmiset ovat vastuuttomia lainrikkojia (eli vaihtaa kansa entisen Neuvostoliiton malliin), tai sitten korjata idioottimainen laki.

Lakien kunnioitus on muutenkin kärsinyt kovan inflaation, kun niiden rajoitusten kiristämisessä ei ole enää mitään kohtuutta tai järkeä. Kannatan kyllä liikenneturvallisuutta, mutta en aivokuollutta ja yliampuvaa holhoamista.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Siinä vaiheessa kun 100% ihmisistä ajaa ylinopeutta, pitää joko vaihtaa kansa entisen Neuvostoliiton malliin, tai sitten korjata idioottimainen laki.

Jatkoajan KHL-ketjussa neuvostoliitto voi hyvin ja paksusti, joten turha puhua entisestä. Vielä keskustan nopeusrajoituksiakin enemmän ihmetyttää kehäteiden 70-80km/h-rajoitukset. Siis mitä vittua? Kaistoja parhaimmillaan viisi vierekkäin ja tätä järjettömyyttä vielä höystetään asentamalla kamerapönttöjä ja ansa-autoja ympäri pitäjää. Hävetkää saatanat.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Nopeusrajoitukset paukkuvat varmaan sen 10-15 km/h:n ylityksellä, joskus jopa parillakymmenelläkin.

Kännykkää tulee käyteltyä, jos siihen on tarvetta.

Stop-merkkiin ei aina jaksa pysähtyä. Riippuu kyllä vähän tilanteesta ja näköaloista. Paha tapa on myös oikaista välillä jakajan väärältä puolelta, jollei ketään näy lähimailla.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kävelen jatkuvasti päin punaisia, typerissäkin paikoissa. Anteeksi kaikille aiheuttamani mahdolliset sydämentykytykset.

Ai juu, lisäksi olen ajanut moottoriajoneuvolla alaikäisenä, ajo-oikeudetta ja reipasta ylinopeutta, mutta en tee sitä enää.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Jatkoajan KHL-ketjussa neuvostoliitto voi hyvin ja paksusti, joten turha puhua entisestä. Vielä keskustan nopeusrajoituksiakin enemmän ihmetyttää kehäteiden 70-80km/h-rajoitukset. Siis mitä vittua? Kaistoja parhaimmillaan viisi vierekkäin ja tätä järjettömyyttä vielä höystetään asentamalla kamerapönttöjä ja ansa-autoja ympäri pitäjää. Hävetkää saatanat.

Joo. Länsiväylällä on Niittykummun kohdalla 5 kaistaa molempiin suuntiin. Jos siinä oikeasti ajaa 80 km/h, täytyy olla rattijuoppo, motorisesta kehityshäiriöstä kärsivä idiootti, tai sitten umpisokea. Tai kaikkia edellä mainittuja.

Huvittavintahan tässä Suomen liikennekeskustelussa on aina se, että KOSKAAN ei lainsäätäjä ole lähtökohtaisesti väärässä. Autoilijat vaan ovat vastuuttomia "kaahareita", kun ajavat muun liikenteen vauhtia ja käyttävät omaa järkeänsä.

Tällainen ajatteluhan on Itä-Euroopassa tyypillistä. Meillähän on lehdistö valjastettu toimimaan hallituksen, virkamiesten ja ministeriöiden propagandan levittäjänä, eikä suinkaan käymään mitään älyllistä keskustelua aiheesta.

HS:n liikenneliite on tästä hyvä esimerkki. Jos joku ministeriön pikkuvirkamies valmistelee esim. jotain uutta "nollatoleranssilakia", seuraavan viikon HS:ssä on täysin kritiikitön kirjoitus aiheesta. Lehti ei harjoita minkäänlaista journalismia tai kyseenalaista mitään (joka on sanomalehdistön alkuperäinen tehtävä), vaan toimii käytännössä ministeriön tiedoittajana. Suomeen ollaan pikkuhiljaa saatu luotua Orwellmainen holhousyhteiskunta, ilman että kenellekään on tullut mieleen kysyä, onko siinä järkeä... tai onko se edes periaatteiltaan länsimainen.

Liikenne on tästä hyvä esimerkki. Autoilijoiden rahastamisessa on järjen ja kohtuuden rajat ylitetty kauan sitten. Se on siinä mielessä ristiriitaista, että vakavaan rikollisuuteen suhtaudutaan Suomessa niin joviaalisti. Tuolla kävelee murhamiehiä vapaana vaikka kuinka paljon. Kunnon työtä tekevien kansalaisten rahastamiseen ja rankaisemiseen (ja yksityisyyden suojan höllentämiseen) löytyy kyllä resursseja, valvontakameroita ja poliittista tahtoa loputtomasti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tästä linkistä Suojatien eteen pysähtyminen on ollut minulla erityistarkkailussa tänä kesänä. Autokoulun opetukset tämän tärkeän säännön kohdalta ovat päässeet pikkuhiljaa unohtumaan ja nyt on tilanteen uudelleen tarkkailun paikka.

Tuo "pysähdy, mikäli auto on pysäköity ajoradan varteen viiden metrin sisällä suojatiestä" -säännön rikkominen lienee itsellänikin lievän moottoritieylinopeuden ohella yleisin rikkomus liikennesääntöjä kohtaan. Annan usein myös tietä rampilta laskeutuville, joka on poliisin mukaan rangaistava teko. Toisinaan tulee kammettua moottoritien oikean kaistan puolelta vasenta kaistaa ihistävän muorinraadon tai lahon papparaisen ohi.

Autokoulun opeista taas en osta talvipimeällä pitkien väläyttämistä ennen ohitusta. Joskus olen jopa puhunut sen puolesta täällä palstalla, mutta nyt ovat aatteet muuttuneet. Kesällä tai rekkaa ohitettaessa tilanne voi olla toinen, kun vaikkapa tiedustellaan rekalta, onko pelivaraa mennä ohi eikä väläytys säikäytä tai aiheuta optisia harhoja.

Toinen autokoulun penailusäännöistä on pitkien valojen sytyttäminen ennen kohtaamista eikä vasta sen jälkeen. Ei mitään tolkkua, pallot siinä vilisee silmissä ja tien näkeminen loppuu hetkeksi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
10% ylinopeus aina. Isommilla nopeuksilla voi olla enemmänkin, mutta pääasia se kymmenen prosenttia.

Muuten tulee aika hyvin noudatettua kaikkia mahdollisia. No muutaman kerran stopin kohdalla liukunut menemään, kun ketään ei ole näkynyt.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nopeusrajotustahan tulee rikkoneeksi käytännössä aina (rikesakkorajan verran), ellei tilapäisesti juutu jonkun hitaammaan taakse.

Lisäksi melko usein tulee ylitettyä sulkuviivoja (yleensä valkoisia, harvemmin keltaisia), ajettua päin keltaisia liikennevaloja, vaihdettua kaistaa ilman vilkkua ja, valitettavasti, jätettyä pysähtymättä vaikka jalankulkija näyttäisi aikovan suojatien yli. Tätä viimeksimainittua sääntörikkomusta olen mielestäni saanut selvästi vähennettyä viime vuosina.

Saattaa hyvinkin olla, että sellaisia liikennesääntöjä, joita en koskaan olisi rikkonut, on aika vähän.

Liikennekeskustelua netissä lukiessa, myös Jatkoajassa, saan sen käsityksen että kiihkeimmin suhtaudutaan näihin kahteen liikennerikkomukseen:

1. Takaa lähestyvän nopeamman ajoneuvon väistämättä jättäminen

2. Rattijuopumus

Ymmärrän täysin kiihtymyksen rattijuopumuksen osalta.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
1. Takaa lähestyvän nopeamman ajoneuvon väistämättä jättäminen
Tuota saikin ihmetellä taannoin, kun joku Pentti-perusinssi ei kertakaikkiaan älynnyt tehdä tietä hälytysajoneuvolle Oulun keskustaajamassa. Onneksi samaiselle tapahtumapaikalle oli menossa myös poliiseja, joista yksi partio koppasi tämän uutta Mercedestä ohjastaneen liikenteemme ritarin talteen... eli kyllä se kannattaa taustapeiliin katsella, ei haittaa vaikka tekee tilaa niille ei-hälytysajoneuvoillekin.

Itse ajan aina juurikin sen 10% ylinopeutta, ohituksissa tietysti saattaa nopeus nousta ainakin miliisin mukaan reilusti yli tarvittavan. Taitaa olla ainut tietoinen rikkomus, jota joutunee hillitsemään kun kansan suuri paimen päätti ottaa nollatoleranssia muistuttavaa ruoskaa käyttöön.

En ajele päin punaisia, enkä vasten STOP-merkkejä kuin ainoastaan yhden käden sormin laskettavissa paikoissa, joissa älyllä ja niiden liikennemerkkien tai valojen sijoittelulla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Ohitan luonnollisesti oikealtakin, jos vasemman kaistan tukkeeksi ängennyt Veijoeemeli-valopää ei kertakaikkiaan älyä siirtyä oikealle kaistalle. Usein ryyditän tuon ohituksen kansainvälisin tervehdyksin, kun ajamme rinnakkain. Olen saanut matkaseuraa ja ystäviä tuolla tavalla...

Lisäksi olen vilunkiveikko parkkikiekon kanssa, käyn rullailemassa sitä etiä päin aina tarvittaessa.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Ote tieliikennelain 32:nnesta pykälästä. Nyt käsi pystyyn yksikin autoileva henkilö, joka ei riko tuota pykälää suurinpiirtein jokaisella kerralla kun autoa ajaa. OK, en tiedä onko pykälä sama asia kuin liikennesääntö, mutta kuitenkin. Ne kolmenkympin rajoitukset ovat yllättävän perusteltuja, kun tuota pykälää katsotaan.

Helsingissä varsinkin kaksikaistaisilla kaduilla (Helsinginkadun loppupää Töölönlahden tienoilla, Sturenkatu, Mansku jne.) tuota sääntöä ei noudata kukaan.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Helsingissä varsinkin kaksikaistaisilla kaduilla (Helsinginkadun loppupää Töölönlahden tienoilla, Sturenkatu, Mansku jne.) tuota sääntöä ei noudata kukaan.

Viiskulmassa, Kruununhaassa ja Etu-Töölössä sitä noudatetaan paljon paremmin.

Miksi? Sen takia, että siellä ei ole hermoja raastavia liikennevaloja kymmenen metrin välein (ja vihreiden suunnittelemaa maksimaalisesti ilmaa saastuttavaa punaista aaltoa).

Väitän, että liikennevalojen lisääminen lisää selkeästi aggressioita liikenteessä. Helsingissä seistään koko ajan toinen toistaan järjettömämmissä valoissa (myös yöllä).

Joskus muistan, kun Töölöntorin ympäristössä oli valot pois käytöstä päivällä, niin homma toimi loistavasti. Ikinä ei ole ollut niin kohteliasta ja huomaavaista porukkaa liikkeellä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ellei vallitseva tilanne toisin edellytä, ajan aina ylinopeutta. Kolmenkympin alueella neljääkybää, neljänkympin alueella 50-55, 50 km/h alueella 60-65, kahdeksankympin alueella ysiviittä ja satasen alueella noin sataaviittätoista. Siis todellista nopeutta, mittarivirhe huomioiden.

Toinen yleinen rikkomus on se, etten koskaan käytä turvavyötä taajama-alueella. En ole käyttänyt kahdeksaantoista vuoteen, eikä siitä ole ikinä sakotettu edes. Sitten kun valtatielle lähden, niin laitan remmin kiinni.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylinopeutta on lähes aina mittarissa. Taajamissa pyrin ajamaan rajoitusten mukaan, mutta maantiellä ajan mittarin mukaan n. 15-18 km/h liian lujaa. Stop-merkin kohdalla ei aina tule pysähdyttyä, jos näkyvyys on esteetön ja ajorata vapaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös