Mainos

Mitä kuuluu yleissivistykseen?

• 4 324
  • 7

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Ihmisten käsitykset siitä mitä kuuluu hyvään yleissivistykseen vaihtelee suuresti. Nuorilla siihen kuuluu eri asiat kuin vanhemmilla. Yleissivistys on myös muuttunut internetin ja helpon tiedonhaun aikakaudella.

Mitä mielestänne kuuluu yleissivistykseen. Kuuluuko populaarimusiikki? Entä urheilu? Historian tuntemus kuulunee lähes kaikilla? Entä luonnontieteellinen sivistys? Miten on tekniikan laita? Korkeakulttuuri on perinteisesti luettu siihen, kuuluuko enää?

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Mitä mielestänne kuuluu yleissivistykseen. Kuuluuko populaarimusiikki? Entä urheilu? Historian tuntemus kuulunee lähes kaikilla? Entä luonnontieteellinen sivistys? Miten on tekniikan laita? Korkeakulttuuri on perinteisesti luettu siihen, kuuluuko enää?

Musiikin osalta sanoisin että että tietyt säveltäjät ja laulajat kuuluvat, edustivatpa sitten populaari- tai korkeakulttuuria. En tiedä onko mielekästä tehdä niiden välille erottelua. Hetkellinen suurikin suosio ei välttämättä tee bändistä sellaista, että sen tunteminen kuuluisi yleissivistykseen koska varsinkin musiikkikanavilla soitettavat bändit nousevat ja hiipuvat nopeastikin.

Tietyt kouluissakin opetettavat historian, luonnontieteen ja tekniikan perusteet kuuluvat yleissivistykseen. Samoin kielioppi, esimerkiksi yhdys sanojen osaaminen, vaikka ainakin somekeskustelujen perusteella se on tältä kansalta huolestuttavan heikolla tolalla. Minä luen yleissivistykseen myös hyvien käytöstapojen osaamisen.

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yleissivistys on myös muuttunut internetin ja helpon tiedonhaun aikakaudella.

Kuten itse mainitsetkin, että yleissivistys on muuttunut voimakkaasti, kun tietoa on helposti niin paljon saatavilla. Sen vuoksi tiedonhaku, sen osaaminen ja sen ymmärtäminen (lähdekriittisyys ym.) on omasta mielestäni tällä hetkellä merkittävä osa yleissivistystä.

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Itse en anna suurta arvoa populaarikulttuurille, mutta pidän taas luonnontieteellistä ja urheilua erityisesti yleissivistykseen kuuluvaksi. Viinit ja oopperat eivät yleissivistykseen mielestäni kuulu.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En halua nostaa omaa häntääni, mutta avasin ihan samantyyppisen ketjun jo muutamia viikkoja sitten ja sinne olikin kertynyt keskustelua jo useiden sivujen verran. Tämän ketjun voisi yhdistää sinne.

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
En halua nostaa omaa häntääni, mutta avasin ihan samantyyppisen ketjun jo muutamia viikkoja sitten ja sinne olikin kertynyt keskustelua jo useiden sivujen verran. Tämän ketjun voisi yhdistää sinne.

Ok. Yritin etsiä vastaavaa keskustelua. Taisi mennä ohi silmieni. Minun puolesta nämä voi yhdistää.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eiköhän tää ole sellainen täysin loputon ja venyvä mielipide kysymys vain. Mikä nyt sitten kellekin omassa päässään on sivistystä ja kelle ei. Vähän tyhmä kysymys oikeastaan minun mielestäni.

Meissä ihmisissä varmaan on kaikilla se oma sisäinen moraalimme ja sisäinen äänemme. Ehkä sen noudattaminen on sitä sivistystä? En minä osaa ainakaan kuvitella että joku tietty kirja pitäisi vaikka lukea ollakseen sivistynyt tai tuntea joku tietty pala historiaa. Täysin mielipidekysymyksiä ja kellä meistä se asema muka on määrittää, mikä on sivistystä? Ehkä jossain diktatuurisissa maissa kautta historian on tämmöisiä heppuja ollut, jotka kansalle kertovat mitä heidän tarvii tietää, mutta se ei olekkaan sivistystä.

Itse en anna suurta arvoa populaarikulttuurille, mutta pidän taas luonnontieteellistä ja urheilua erityisesti yleissivistykseen kuuluvaksi. Viinit ja oopperat eivät yleissivistykseen mielestäni kuulu.
Populaarikulttuurin osalta historiallisesti merkittävät palaset kyllä minusta kuuluvat yleissivistykseen. Jos ei tiedä ketä ovat Nikke Ankara tai Roope Salminen ja Koirat niin ei kyllä mitään menetäkään, mutta jos ei tiedä mitään rockin afrikkalaisista juurista, rillumareista, Michael Jacksonista, Queenista tai Juicesta / Göstasta / Junnusta, niin kyllä voi sanoa, että yleissivistyksessä on aukkoa.

Tulevaisuuden yleissivistynyt ymmärtää helposti, miksi Cheek saavutti 2010-luvulla valtaisaa suosiota.

Oopperankin kohdalla tämä yleissivistysvaatimus painottuu varmasti historiaan, mutta paha ottaa tarkemmin kantaa kun omassa yleissivistyksessä on oopperan kokoinen aukko.

Arkipäiväistyvän viinin kohdalla edellyttäisin yleissivistyneeltä henkilöltä lähinnä viinin perusominaisuuksien tuntemusta ja auttavaa hahmotuskykyä siitä, mitä perusominaisuuksia viiniltä sopisi odottaa alueen ja rypäleen perusteella. Enimmäkseen sillä on edelleen kuitenkin vain korkeakulttuurinen funktio, viiniharrastajat kas kummaa tuppaavat olemaan myös sitä sakkia jolle Bordieun symbolisella pääomalla on korostunut merkitys.

Uutena juttuna yleissivistyksen piiriin ovat tulleet tietotekniset tiedot ja taidot. Wordin ja excelin peruskäyttö, akkujen oikeaoppinen säilytys, netiketti, tietoturva...

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy