Mistä motivaatiota opiskeluun?

• 7 312
  • 53

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kolme tenttiä ja yksi raportti olisi tänä keväänä jäljellä. Ei oikeen toi lukeminen nappaa. Eka tentti ylihuomenna ja valmistautuminen ihan olematonta. Missä vika?

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti pernaveikko
Kolme tenttiä ja yksi raportti olisi tänä keväänä jäljellä. Ei oikeen toi lukeminen nappaa. Eka tentti ylihuomenna ja valmistautuminen ihan olematonta. Missä vika?

Tässä on vika: kesä on ovella ja ulkona on +21C lämmintä; aurinko paistaa ja terassi kutsuu. :cool: Lisäksi kohta alkaa futiksen mm-lopputurnaus.

Myös minulla on sama motivaation puute kuin sinulla; lukeminen ei nappaa. Joudun kesässä suorittamaan muutaman tentin ja mietin, onko minusta siihen? Opintoviikot olisivat tarpeen, mutta toisaalta onhan niitä tenttejä syksylläkin. :o Lukuisien tenttien lisäksi minun on taitettava yksinään 20 -sivuinen ainejärjestömme opus tuleville fukseille. :rolleyes: Hyvät neuvot olisivat todella tarpeen..

Tsemppiä opiskeluihinne, pernaveikko ja muut kohtalotoverit! Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu..

EDIT: typoi

Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

EI MISSÄÄN! Olet normaali nuori mies! Vedä kännit ja aamulla kalsarikännit!:D

(yritin vain keventää tunnelmaa!)

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sitä en tiedä, mistä lisämotivaatiota saisit, mutta jos mahdollista mene vaikka ulos lukemaan. M@rko77 on nimittäin siinä kyllä oikeassa, että sisällä istuminen ei voisi vähempää kiinnostaa, kun ulkona on +21C lämmintä. Itse olen lukenut viime aikoina ulkona, ja olen havainnut keinon hyväksi; ajatukset eivät pyöri siinä, että "ulkonakin ois noin hyvä ilma, ei jaksa vain istua sisällä...". Vaatii tosin hyvää keskittymiskykyä, että pystyy lukemaan ulkona. Itse onneksi pystyn keskittymään melkein missä vain, pelin erätauollakin on joskus tullut kirjaa selailtua.. ;)

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet

Tuttu tilanne - ja vielä kaikilta kolmelta keväältä jotka olen yliopistotasolla tähän mennessä opiskellut. Näin keväisin motivaatio avata joku "uskomattoaman" mielenkiintoinen opus on reippaasti miinuksen puolella. Lukemisen aloittaminen on yleensä se vaikein paikka, kun vauhtiin pääsee tilanne yleensä helpottuu. Kenties jonkinlaisen aikataulun tekeminen auttaisi asiaa?
Siis tunti lista jossa lukee että 10-12 luen sitä ja 12-16 tätä..

Mitään vikaa sinussa ei ole. :) Tuo on ihan normaalia kaikille opiskelijoille.

Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen saanut luettua parhaiten, kun keskittyy vain yhteen tenttiin kerrallaan. Turha yrittää kolmea tenttiä kerrallaan. Varmasti kurssi kerrallaan läpi ja mahdollisesti vielä sellaisella arvosanalla, että sen kehtaa jättää vielä lopputodistukseenkin. Päivällä on yleensä liian kuuma lukea ja ajatuksetkin harhailevat muualla, joten lue yöt ja nuku päivät :) Jos kuitenkin yrität päivällä lukea niin hyvinä varotoimina kannattaa sulkea kännykkä ja piilottaa telkun kaukosäädin.
Mieti itsellesi aikataulu: Jaa luettava materiaali osiin ja lue jokainen osa tiettynä ajankohtana (esim päivä). Jos meinaat lipsahtaa aikataulusta, kuritat itseäsi ajatuksella, että huomenna joudut lukemaan kaksinkertaisen määrän tekstiä.
Luin itse kolme vuotta = 120 ov ja nyt töissä...Varaa ottaa terassilla useampikin kuin yksi :cool: Nyt sitten hoidetaan loput ovarit pois alta töiden ohessa pikkasen kerrallaan.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Nyt vilpertti kiskasee matikan tentin huomenna läpi (kyllä, tämä on kuultu jo kymmeniä kertoja). Takana on ahkera lukuviikonloppu. Matriisit ja gradientit hoituvat, sekä niiden sovellukset tietenkin. Nyt prkle vois pikkuhiljaa tenttikin natsata paikalleen!

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kertomus eräästä tenttipäivästä ja sitä edeltävästä päivästä:

Maanantaina pitäisi olla kaksi tenttiä, ensimmäinen klo 10-14 ja toinen 15-17. Pitäisi vielä ehtiä siinä välissä syödä ja siirtyä Kumpulasta Keskustaan.

Nooh ei hätä tämännäköinen, kunhan vain lukee etukäteen kunnolla....NOT! mites se joku biisi meneekään "torstaina ei mittään, perjantaina ei mittään...." Noh päätin sitten että sunnuntainahan sitä on pakko lukea koska toista kurssia suoritan "itsenäisesti" l. en ole käynyt luennoilla/laskareissa kertaakaan.

Sunnuntai: suluissa oleva teksti on karua todellisuutta, muu suunnitelmaa.

Herätys klo 8 ja 9 maissa avaan kurssikirjan
( klo 12 kömmin sängystä ylös ja raavin persettäni, hetken kuluttua saan selville että klo 14.30 mennään syömään)

Noh ei tuo mitään, 17 maissa olen tullut takaisin ja aloitan sitten lukemisen, ehtiihän tuota. Lenkille menen sitten klo 19 niin ei mene pelkäksi lukemiseksi.
(kotona klo 17...telkusta tulee Simpsonit pian ja Emperor: Battle for Dune on aika kiva peli....)

Kas kello on jo 19.30. No jos aloitan klo 20 lukemaan toiseen tenttiin(helpompi) ja sitten lukaisen sitä pari tuntia, pieni tauko ja sitten toisen kurssin kimppuun.
(yllätys yllätys, klo 20 aloitin lukemaan mutta 20.55 aloin pohtia että sieltähän tulee Indy ja Montrealilla on matsi...)

No okei katsotaan Indy ja kuunnellaan matsi, onhan sitä koko yö aikaa lukea. Matsi sitten päättyi surkeasti mutta toisaalta Indy oli ihan hyvä, vaikka kolmatta kertaa näinkin. 23.30 lukemaan.
(eihän sitä nyt heti voi alkaa lukea, pitäähän sitä hetki rentoutua...00.00 lukemaan ja 01.00 nukkumaan...)

Ensimmäinen tentti oli helppo ja tekemiseen meni <2 h mutta seuraava on vielä edessä...Tämänkin ajan voisin käyttää lukemiseen mutta....
Noh tahdon kyetä sanomaan että olen lukenut 15 ovaria Yliopisto matikkaa osallistumatta luennoille kertaakaan(no okei syksyllä kävin muutaman kerran Hesarin kuukausiliitteessä esiintyneenkin hepun luennoilla). Arvosanat? Mitä ne ovat....

Tommy72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hifk
Joo sano se, perjantaina pitaa jattaa Gradu ja se on viela ihan vaiheessa. Miten ihminen voi olla nain laiska, vaikka luulisi etta motivaatio on korkeimmillaan nyt kun opinnot ovat melkein lopussa

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ehkä tämäkään ei motivoi yhtään enempää,mutta ehkä helpottaa: samanlaisia ongelmia ollut itselläni.

Itselläni homma toimii sillä tavoin että en pysty lukemaan tenttiin kuin äärimmäisissä poikkeustapauksissa esim 3 päivää aiemmin.Motivaatiota ei vain ole.Yleensä homma meni niin että kahta päivää aiemmin yritin kyllä kovasti,hommasin kaikki aineistot yms. mutta lukemisesta ei tullut mitään..ei vain onnistu. Sitten viimeisenä iltana lukumotivaatio pakosta vain jotenkin ilmaantui. No,tuollainen tekniikka toimii jos on ollut läsnä tunneilla,mutta muuten voipi olla hankalaa..

Onneksi ei enää tarvi painia noiden asioiden parissa:p (tuokin kommentti varmasti lisää lukumotivaatiota :D )

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Kaksi ja puoli vuotta taukoa opiskelusta (ylioppilaskuntahommia ja töitä) ja syksyllä pitäisi aloittaa loppukiri. Motivaatiota löytyy, mutta muuten on olo ettei muista enää mistään mitään.

On se kiva palata koulun penkille, kun samaan aikaan aloittanut tyyppi sai tohtorinhatun pari kuukautta sitten ja meikäläinen kituuttaa maisteriksi vielä runsaan vuoden.

En ole laiska vaan sosiaalinen...

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Poison
Sitä en tiedä, mistä lisämotivaatiota saisit, mutta jos mahdollista mene vaikka ulos lukemaan. ...

Ei helv. Siellä ne ajatukset vasta tällä ilmalla harhailevatkin. On kaikenlaisia häiriätekijöitä. Topit, napapaidat, shortsit, tissit, peput.....

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viikon mittaisesta ulkoilmareippailusta kertausharjoituksien muodossa sai tässä keväällä hieman opiskelumotivaatiota, mutta sekin tosin kesti vain seuraavaan maanantaiaamuun saakka kun totesin tulleeni liian aikaisin koululle.

Henk.koht. on kanssa kevään viimeinen rypistys menossa: 6 tenttiä neljään päivään.

Tibor

Jäsen
Esimerkiksi kuukauden rypistys turkistarhalla nahoitusaikaan lisäsi kummasti ainakin meikäläisen opiskelumotivaatiota. Kun on kettu toisessa kädessä ja minkki repii hampailla rannetta auki kummasti alkaa tenttikirjatkin tuntumaan ihan lupsakoilta. Nykyään jos alkaa lukuhommat puuduttamaan, eikun autotalliin ja kaivan pussista tarhalla olleet työvaatteet esille. Yksi pieni nuuhkaisu verkkaritakkiin ja taas alkaa terminologisen tutkimuksen peruskurssi kiinnostamaan.

Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Oikeustiede

Kyllä! Olen tässä parhaillaan pyrkimässä lukemaan oikeustiedettä. Ja voi herra siunaa minkälainen urakka. Lapin Yliopiston pääsykoekirjoina on Oikeusjärjestys 2000 osa I-II. Yhteensä sivuja on n. 600. Varmaan moinen tilitys naurattaa nykyisiä yliopisto-opiskelijoita, mutta koittakaa ymmärtää; juuri lukiosta toipuneen abin on hieman paha sisäistää useasti kieroutuneenkin esim. oikeusinformatiikanprofessorin ajatuksenlentoa.

Pääsykokeet olisivat tuossa... öh reilun kuukauden kuluttua 25.6, armon vuonna 2002. Olen nyt suunnilleen kahlannut ensimmäisen kirja läpi, ja toinen on tuossa työnalla. Ja hyvin edistyy täältä Jatkoajasta käsin. Palatakseni tai oikeastaan mennäkseni motivaationäkökulmaan; kyllä se minultakin niin totaalisesti hukassa. Ulkona on nyt 24,5 C, mutta meikäläinen istuu sisällä tutustumassa työsuhdelainsäädännön kiehtovaan maailmaan. Kaiken lisäksi päällä on nyt tällä hetkellä niin jumalaton koivuallergia, etteivät silmät meinaa auki pysyä. En tiedä mistä sitä ammentaisi. Jotenkin vain niin toivottomalta tuntuu.

Että vaikeaa on. Ja kun käsittääkseni tuo oikeustieteellinen tiedekunta ei ole niitä helpoimpia sisään päästäviä. Referenssiksi kerrottakoon, että Lapin Yliopistoon, oikeustieteelliseen pääsi viime vuonna n. 1/3...

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Oikeustiede

Viestin lähetti Tapio Rautalapio
Että vaikeaa on. Ja kun käsittääkseni tuo oikeustieteellinen tiedekunta ei ole niitä helpoimpia sisään päästäviä. Referenssiksi kerrottakoon, että Lapin Yliopistoon, oikeustieteelliseen pääsi viime vuonna n. 1/3...

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta 1/3 sisällepäässyttä kaikista hakeneista kuulostaa minusta aika isolta luvulta. Tai sitten olen itse hakenut aina täysin vääriin paikkoihin ja jollain ihmeellisellä säkällä venynyt parikin kertaa sisäänpääsyyn. Esim. nykyiseen paikkaan (AMK) pääsi omaan ryhmääni 24/n. 300, eli sisäänpääsyprosentti oli suunnilleen kahdeksan. Yliopistoon pääsy oli jopa helpompaa, prosenttia en valitettavasti tästä äkkiä muista. Nuo luvuthan riippuvat tietysti kovin paljon aloituspaikkojen määrästä, suosiosta ym. ym.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Eipä siinä... itselläni on neljä tenttiä tällä viikolla. Ensimmäinen on reilun tunnin päästä. Loput tentit keskiviikkoaamuna, keskiviikkoiltana ja torstai-iltana. Eli hirvittävä putki päällä. No... valmistautuminen on ollut vaikeata, mutta joten kuten olen jaksanut lukea.

Itselläni on yksi melko hyvä motivaattori, nimittäin raha. Itselläni on nyt koossa 70 opintoviikkoa, ja mikäli läpäisen nuo kaikki, nousee opintoviikkomääräni 81.een. Kesätyöpaikassani maksetaan palkka opintoviikkojen mukaan. Nyt olen valtion palkkaluokassa A8(?). Jos saan tuon 80.n ov.n rajan rikki, niin nousen seuraavaan luokkaan.

Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Se on TEIDÄN SYYTÄNNE!

Minullakin opiskelumotivaatio on olematon. Yksi kirjallinen ja yksi suullinen tentti jäljellä... tältä keväältä... niin ja toisen koulun pääsykokeet kesäkuussa. (En ole älykäs, vaan hullunrohkea ja itsepäinen sissi.)

Olen opiskellut jo monta vuotta ja joka vuosi opiskelumotivaationi vain huonenee.

Se on teidän kaikkien syy! :D Kirjoitatte niin mielenkiintoisia juttuja, että päivä kuluu refresh-nappia painellessa, ja Jokerien tiedotustilaisuus antaa vain odottaa itseään. (kirottu kaapelimodeemi!)

Tälläkin hetkellä vasen kyynärpääni on avoinaisen tenttikirjan päällä (sivu 21) tentti lauantaina...ei hyvältä näytä:) :( :)

TAISTELUMIELTÄ KAIKILLE!

Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Re: Re: Oikeustiede

Viestin lähetti jackie

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta 1/3 sisällepäässyttä kaikista hakeneista kuulostaa minusta aika isolta luvulta. Tai sitten olen itse hakenut aina täysin vääriin paikkoihin ja jollain ihmeellisellä säkällä venynyt parikin kertaa sisäänpääsyyn. Esim. nykyiseen paikkaan (AMK) pääsi omaan ryhmääni 24/n. 300, eli sisäänpääsyprosentti oli suunnilleen kahdeksan. Yliopistoon pääsy oli jopa helpompaa, prosenttia en valitettavasti tästä äkkiä muista. Nuo luvuthan riippuvat tietysti kovin paljon aloituspaikkojen määrästä, suosiosta ym. ym.

Lapin Yliopiston sivuilta:

Oikeustieteiden tiedekunta:

Ensisijaisia Hakemuksia: 466
Valintakokeeseen osallistui: 359
Hyväksytyt: 119
Ilman valintakoetta hyväksytyt: 5

Eli ripeä laskutoimitus: n. 33% pääsi "ineen". Eli käsittääkseni joka kolmas. Näin siis vuonna 2001. Korjatkaa nyt sitten, kun ei tuo lyhytkään matikka ole enää oikein muistissa...

Linkki: http://www.urova.fi/home/oas/tilastot/opiskelijavalinnat01.htm

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Motivaatioon liittyvä, mutta "ala" ei opiskelu, vaan salilla käynti. Tarttis saada jostain kunnon motivaatiopotku persauksiin, mites te salilla kävijät motivoitte itteenne? vai onko tullut edes koskaan motivaation puutetta?

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti Miksu00
Motivaatioon liittyvä, mutta "ala" ei opiskelu, vaan salilla käynti. Tarttis saada jostain kunnon motivaatiopotku persauksiin, mites te salilla kävijät motivoitte itteenne? vai onko tullut edes koskaan motivaation puutetta?

Kuten myös..salille tarttis mennä, mutta ei uskalla..Rookiena nolona mennä sinne heilumaan..:rolleyes:

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Miksu00

Itse tein ohjelman, joka on jaettu neljälle eri päivällä ja oon pyrkiny käymään aina yhden kierroksen viikossa. Kun on kirjoittanut lapulle ne liikkeet mitä aikoo tehdä, niin ne myöskin tulee tehtyä salilla. Se motivoi myös, kun voi melkein joka viikko nostaa painoja hiukan ylöspäin. Hyvin on toiminu, sillä kun tammikuussa pääsin intistä niin sen jälkeen oon käyny 63 kertaa salilla eli melko tasan neljä kertaa per viikko.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei sitä tuolloin sitten oikein riittävästi löytynyt. Elokuun lopussa oli sitten yksi uusinta, minkä tiesin menevän läpi, kunhan vähän viitsisi. Näin kävikin.

Todella kova paikka odotti sitten 6.9. (Suomi - Wales matsin aattona), tilanne oli täysin selvä. Jos ei mene läpi, niin opintotuki katkeaa ja valmistuminen viivästyy vuodella. Ja tentin tiesin olevan opiskelu-urani vaikeimmain, ei paineista johtuen, vaan yksinkertaisesti siitä aineesta.

Monta kertaa siinä sitten enemmän tai vähemmän motivoituneena yritin valmistautua, itkuhan siinä meinasi päästä.

Olen eronnut kirkosta ajat sitten. Tentin suoritin, kouluni puutteellisista tiloista johtuen, läheisessä kirkossa.

Oliko se sitten se yläkerran ukon voima vai mikä, mutta tentin jälkeen oli aivan mahtava fiilis, uskoin, että se oli läpi. Kykenin (lähes) täysin unohtamaan odottavan jalkapallo-ottelun ja keskittymään olennaiseen valmistautuessani.

Mutta tänään se itku vasta tosissaan meinasikin päästä. Sain tulokset. Läpi.

Ei, en ole selvinpäin.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä onneton menin ilmoittautumaan avoimeen yliopistoon opiskelemaan tiedotusoppia appron verran.

Saa nähdä miten miehen käy, duunia joka päivä klo 18 asti ja lätkämatseissakin pitäisi ehtiä käymään...

Kaiken lisäksi en ole kovin aktiivinen lukija, eli kauhunsekaisin tuntein odotan ensimmäistä tenttiä ja sen tuloksia :0

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Motivaatiokikkoja kaivattaisiin täälläkin... Ja minun kohdallani on nyt kysymys lukion ensi viikolla alkavasta koeviikosta. Olen aivan ulalla mm. biologiasta, olen yrittänyt selittää itselleni, että sitä pirun kirjaa olisi luettava, mutta arvatkaa vain kaksi kertaa, että onko tullut luettua. Yleensä biologia on sentäs ollut minulle suht helppoa ja motivaatiotkin sen suhteen ovat olleet kohdallaan, mutta tänä syksynä on motivaationi ollut täysin nollassa.

Itsekuria pitäisi saada vain parannettua. Vaikka motivaatiota ei juuri olisikaan, voi itsekurin avulla saada itsensä lukemaan. Tosin silloin käy usein niin, että luet vaikka yhden kappaleen, suljet kirjan, etkä taatusti muista mitään lukemastasi. Eli ajatus ei kestä mukana. Ja itsekuriin liittyen voisi sitten vielä esittää kysymyksen, että miten sitä itsekuria saa sitten parannettua...

Päätin nyt kuitenkin, että tänään aloitan lukemaan tuota biologiaa, huomenna ennen peliä teen kaikki muut hommat (pari tutkielmaa jne.), ja sitten illalla voin vielä yrittää lukea. Sen kuitenkin annan itselleni anteeksi, jos heti pelin jälkeen en saa itseäni tasoittumaan niin hyvin, että kykenisin lukemaan. Sunnuntaina panostan sitten taas täysillä.

Älkääkä vain kysykö, että uskonko itsekään noudattavani edm. suunnitelmaa... :)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy