Missä olit, kun Sport nostettiin Liigaan?

  • 12 722
  • 46

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olin muistaakseni mökillä sillon lokakuussa kun kuulin ensimmäisen kerran että Sportilla menee aika vahvasti kabinetissa..

Hetkinen, eikös tämä auditointi aloitettu vasta joulukuussa joten lokakuu tukee kassakaappisopimusta mikä ei muka pitänyt paikkaansa. No eipä sillä enää mitään väliä, liigahan tässä vaan kasvonsa on menettänyt.
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Olin ryhmäytymässä työryhmäni kanssa. Menin häkäsaunaan ja join oluen. Kuulin puhelimeni soivan ja sain kuulla noususta. Huusin ilosta kuin leijona ja työkaverini onnittelivat liiganoususta, kuulemma aivan oikea joukkue nousi. Jatkoin oluen juomista, sain konjakkikaffet. Jatkan edelleen ja kohti yötä,
 

everon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, KHL Jokerit, sympatiat Kärpät
Taksim -aukion kupeessa sain hetki ennen tiekkarin alkua tiedon että yle areena näyttää spektaakkelin suorana. Eipä siinä sitten muuta kuin kännykällä areena auki. Onneksi ei ollut mitään "ei voi katsoa ulkomailta" rajoitteita.

Ristiriitaiset fiilikset. Nousu toki mahtava juttu, mutta samalla hetkellä tiesin, että Sport tulee nyt saamaan syyttä suotta paskaa niskaansa.
 

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olin ryhmäytymässä työryhmäni kanssa. Menin häkäsaunaan ja join oluen. Kuulin puhelimeni soivan ja sain kuulla noususta. Huusin ilosta kuin leijona ja työkaverini onnittelivat liiganoususta, kuulemma aivan oikea joukkue nousi. Jatkoin oluen juomista, sain konjakkikaffet. Jatkan edelleen ja kohti yötä,

Olitko auditointiryhmässä kun työsi puolesta voisit olla? :)
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ensimmäisiä Sportin otteluita seurasin paikan päällä liigakautena 75-76 ja sen jälkeen olen haaveillut paluusta 38 vuotta. Nyt se sitten tuli.

Istuin autossa kotimatkalla klo 15 ja täytyy sanoa että erittäin ristiriitaiset olivat tunteet.

Niin paljon on vuosien varrella tullut koettua. Mutta aina putoamiset/nousut/karsinnat/mestaruudet on nähty jossain jäähallissa jossainpäin Suomea.

Eihän se meidän vika ole että Isot Herrat ovat päättäneet auditointinoususta, mutta näköjään aika moni tällä palstalla ovat sitä mieltä.

Kiitos kumminkin heille jotka ymmärtävät että mekin vain osallistuttiin leikkiin mihin meidätkin pakotettiin.
 

Besser. W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Olin matkalla kotiin ISTV reisillä, kyllä tais olla elämäni pisin tiedotustilaisuus, mutta ei se mitään, about 33v. Kuparisaaressa takana, tuntuu aika mahtavalta ajella kuparisaareen kattoon LIIGAA! Lähes kaiken kuran Sportin historiassa olen ollut todistamassa, joten nautin tästä täysillä!!!
 
Suosikkijoukkue
Entisen pääkaupunkiseudun oma joukkue
Olin lapsien kanssa pelaamassa online RPG. En voinut seurata muuta maailmaa silloin. "Ihan sama se tuleekose tieto heti vai myöhässä" ajattelin. Kuplivat jäi kyllä nauttimatta tällä kertaa.
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Kotona olin Yle Areenan ääressä. Vajaa kilometri on muuten siihen paikkaan, missä olin, kun Sport edellisen kerran nousi liigaan. Eipä ole elämä kauas kuljetellut...Sellainen muistikuva ainakin on, että edellisen nousunsa Sport varmisti hyvissä ajoin ennen divarin päättymistä vierasottelussa HPK:ta vastaan. Piti oikein tarkistaa Jääkiekkokirjasta ottelun päivämäärä: ottelu pelattiin 26.2.1975. Eihän tuo edellinen nousu mitään hurjia tunnekuohuja ala-astelaisen mielissä nostanut, vaikka siitä tietysti riemuittiinkin. Vähän samanlaiset tunnelmat on tämänkin nousun suhteen: totta kai mieli on iloinen, kun Sportille tapahtuu hyviä asioita. Mutta kaukana niistä fiiliksistä, mitä olen kokenut paikan päällä divarinousujen (-86 ja -97) sekä kolmen mestismestaruuden kohdalla. Ei noita suloisia nousufiiliksiä, eikä myöskään katkeria putoamisia tai (divari)karsintaromahduksia, pysty tällainen nousu/nostaminen tunnetasolla millään tavalla haastamaan.

Sen verran tämä liigapaikka kuitenkin vanhan mieltä liikautti, että tuli illalla kaivettua esiin muutama vanha ruutuvihko, joihin olen 80 -luvulla ja vielä 90 -luvullakin raapustellut Sportin fantasiakokoonpanoja. Unelma paluusta liigaan sykki vahvana erityisesti heti liigasta putoamisen jälkeen ja sitten 80 -luvun loppupuolella. Melkein koko 90 -luku taas keskityttiin painimaan kakkosdivarin syövereissä, ja silloin liigaunelmat olivat kaukainen haave. Muistan kuinka kaverini kanssa teimme kakkosen aikana monia "kulttuurimatkoja"vieraspeleihin. Kotimatkat pimeällä maantiellä
sujuivat jostain Vammalasta, Ukista tai Raahesta varsin joutuisasti keskustellessa ja unelmoidessa divarista, ja miksei vähän liigastakin.

No joo, oikeastaan tässä ns. kabinettinousussa vaan ympyrä sulkeutuu. Sport kuuluu liigan "alkuperäiseen kymppiin", mutta ensimmäisen liigakautensa päätteeksi Sport pudotettiin liigasta kabinettipäätöksellä. Nyt minä ja varmaan moni muu vaasalainen voi näiltä osin haudata sotakirveen liigan ja liigan pyövelinä toimineen tamperelaisen päätuomarin kanssa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Olin matkalla töihin. Onnea vaan Vaasaan. Ainut hyvä asia ensi kauden liigassa on yksi uusi joukkue ja juuri se, mitä sinne on odotettukin. Seuraan Sportin otteita siinä missä Kärppienkin, ilmaisten kanavien kautta toki, koska liigalle en enään rahojani syötä. Olen seurannut suurella mielenkiinnolla nousuyrityksiänne ja kukapa ei vuotta 2009 muistaisi?

Kärppien divariajoista mieleen on jäänyt Sportin kohtaaminen pleioffeissa Raksilassa, jossa ottelua jouduttiin siirtämään B-junioreiden finaalien pitkittyessä ties monennellekko jatkoajalle. Siellä saivat B-junnut vetää muistaakseni lähes loppuunmyydyssä Raksilassa. Kärpät voitti sen mestaruuden ja niukasti myös Sportin. Toki Sport muistuu mieleen vittumaisena vastustajana koko siltä ajalta, joka aina pisti Kärppiä vastaan 110 likoon.
 
Kotona, padi sylissä ja kuset housuissa.
Sanoisin, että hölmö jätkä tai sitten viehtynyt pissaan. Padi toimii varmaankin myös vessassa.

Julkistuksen hetkellä olin kapakassa nimeltä Sir Eino. Join Koffin olutta ja vietin aikaa työkaverin kanssa työviikon päättymisen kunniaksi. Kaveri sitten selaili kännyään ja totesi Sportin nostetun Liigaan. Kirosin siihen. Vittuako pyörittää jotain auditointiryhmää muodon vuoksi ja esittäen, kun päätökset oli kerran jo tehty.
 

kotkanpoikii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sumulaakson kk, Spora forever,
Saunan pukkarissa, toisessa kädessä kylmä juoma ja toisessa kännykka ja jatkoaika tiedote noususta. Sanokaa mitä sanotte mutta paljasjalkaisena Vaasalaisena tää on iso juttu!! Respectiä koko Sporan pitkälle uurastukselle ja etenkin mr. Hiltuselle !!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minä en tähän hätään millään muista missä olin syksyllä kun asiasta ensimmäisen kerran tieto pääsi julkisuuteen. Asiahan oli tuolloin jo päätetty, kaikki tämä auditointipaska on ollut vain asian vetkuttamista ja maksavien katsojien petkuttamista. Vähän sama asia kuin presidentinvaalit diktatuureissa, äänestys ja voittaja on selvillä jo ennen kuin vastaehdokkaita on edes asetettu.

Saisivat Sport-fanitkin muistella ennemmin missä olivat syksyllä sen sijaan, että muistelisivat missä olivat kun asiasta nyt suvaittiin ilmoittaa julkisesti.

Hatunnosto kyllä Red Armyn ja Ultrasien porukoille, jotka järjestävät mielenilmauksen kabinettinostoa vastaan. Onhan tämmöinen touhu kuin märkä rätti monen vuoden kannatustoiminnalle ja urheilullisuuden korostamiselle. Missä tulen olemaan silloin kun kannattajat osoittavat mieltään Sportin kotipelissä kabinettikeinottelua vastaan? Kotona antamassa virtuaaliset aplodit.
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Sport kuuluu liigan "alkuperäiseen kymppiin", mutta ensimmäisen liigakautensa päätteeksi Sport pudotettiin liigasta kabinettipäätöksellä. Nyt minä ja varmaan moni muu vaasalainen voi näiltä osin haudata sotakirveen liigan ja liigan pyövelinä toimineen tamperelaisen päätuomarin kanssa.

Kerrotko tästä tarkemmin? En nyt nopeasti löytänyt googlella.

Peukku myös minulta niille faneille jotka suhtautuivat kabinettinousuun kuten siihen kuuluikin. Tämä ei jääkiekkoon kuulu, ikävä kyllä Liigaan kuuluu. Toki tuosta tulee vittuilua, mutta eiköhän kaikki ymmärrä että pelaamalla ei nousta voinut, eikä myöskään voi. Sääli.

Fun fact: Sport on ainoa liigajoukkue joka on sieltä pudonnut, muttei sinne koskaan noussut.
 

Julius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Taajamajunassa, noin Laihian kohdalla tulossa, olikohan 10.12.2013.

Julkistuspäivänä taisin olla jänkhällä kännissä.
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Kiitos kysymästä Porttivahti, ja tässä sinulle kuvaus tuosta tapahtumasta. Mietin ensin lyhyemmän version kirjoittamista, mutta tapahtuman on siirryttävä sukupolvelta toiselle, eikä se saa unohtua :) Ja tämä sopii hyvin näiden nykyisten salaliittoteorioiden aikaan (Sport-Jokerit farmisopparit, kassakaappisoppari ym.). Kuvaus tuosta tapahtumasta ja jälkimainingeista pohjautuu omiin kokemuksiin (sillon ala-astelainen), tuttujen kertomuksiin, silloisten pelaajien ja seuravaikuttajien kommentteihin/haastatteluihin sekä toisen linjatuomarin haastatteluun. Ei tästä kalabaliikista varmaan laajempia kuvauksia netistä löydy, mutta esim. Sport Kärpät Raimo Sepponen -hakusanoilla voit jotain löytää. Virallisissa jutuissa puhutaan vaan "mieliä kuohuttaneesta tapahtumasta ottelun loppuhetkillä".

Tässä tuo itse tapahtuma...pelattiin kauden 1975-76 liigakarsinnan ratkaisuhetkiä. Panokset Sport-Kärpät -ottelussa olivat kovat: Sportille riitti vain voitto, jotta liigapaikan säilyminen olisi ollut mahdollista. Pelataan ottelun loppuhetkiä ja Sport johtaa 4-3. Kärppäpelaajan (taisi olla Markku Perkkiö) menee selvästi maalin ohi. Pelaajien, katsojien ja linjamiesten huomio kiinnittyy kulmaa kohti menevään kiekkoon. Pillin vihellys. Mitä nyt? Päätuomari Raimo Sepponen näyttää maalin syntyneen. Hämmentynyt hiljaisuus yleisössä. Pelaajat ovat yhtä hämillään. Edes kärppäpelaajat eivät oikein ymmärrä tuulettaa maalia. Päätuomari hätistelee asiaa tiedustelevat pelaajat ja linjamiehet ympäriltään. Maali, se on (muka) maali. Kärpät on (muka) tasoittanut pelin. Yleisön hämmennys vaihtuu kiukuksi, joka purkautuu korvia vihlovana vihellyskonserttina ja suorana huutona. Kellon tikittäessä kohti täyttä aikaa yleisön reaktiot muuttuvat yhä vihaisemmiksi ja järjestysmiehillä on vaikeuksia pitää yleisöä kurissa. Ottelun päätyttyä päätuomarilla on edessään 25 metrin kärsimysten tie kaukalosta pukukoppiin, joka kulkee aggressivisena lainehtivan yleisömeren keskeltä. Vain puiset puomit erottavat katsojat ja päätuomarin, eivätkä ne pysty estämään fyysistä kontaktia päätuomariin. Nyrkiniskuja, potkuja, paidan repimistä, sylkemistä, herjaamista. Ja kärsimys jatkuu....pelin jälkeen päätuomari saa odottaa pukukopissa toista tuntia tilanteen rauhoittumista, kun hallin ulkopuolella vallitsee suoranainen lynkkausmieliala. Lopulta vahvistetut poliisivoimat saattelevat päätuomarin kotimatkalle, ja ilmeisesti tätä saattokeikkaa tehtiin kymmenien kilometrien päähän Vaasasta. Erään tarinan mukaan aikaa meni myös päätuomarin kuplavolkkarin nostamiseen ojasta, jonne äkäiset katsojat olivat sen työntäneet.

Oliko tämä "maali" päätuomarin pelkkä inhimillinen erehdys? Ehkä. Hän on monien vuosien jälkeen kyllä tunnustanut erehdyksensä. Mutta moni asia puhuu myös järjestetyn tuloksen puolesta. Ehkä tärkeimpänä tässä on päätuomarin käyttäytyminen tilanteessa. Hän oli riittävän hyvin sijoittunut, joten hänen olisi pitänyt nähdä tilanne selvästi. Vaikka hän ei olisikaan tilannetta kunnolla nähnyt, niin pelaajien ja linjatuomareiden reaktiot kyllä kertoivat, että virhe tuli tehtyä. Totta kai yleisökin asiaan reagoi, mutta ne reaktiot tuomarin pitää sulkea pois. Toisen linjatuomarin mukaan yleensä tällaisissa epäselvissä tilanteissa päätuomari keskustelee asiasta linjatuomareiden kanssa, mutta nyt hän ajoi heidät pois luotaan sadatellen ja hyväksyi maalin. Ja kyseessä oli sen ajan ehkä paras suomalainen päätuomari. Toinen linjatuomari on jälkeenpäin haastattelussa todennut, että häntä kaduttaa suuresti, ettei lähtenyt tuon heti "maalin" hyväksymisen jälkeen pois kaukalosta. Aika paljon sanottu linjatuomarilta, ja kuvaa hyvin koko episodin outoutta!

Asiaa on väännetty ja käännetty tuon tapauksen jälkeen, ja hyvien monien vaasalaisten mielestä kyseessä oli järjestetty tulos: Sport piti saada ulos liigasta. Liigaan haluttiin divarissa isoja yleisömääriä vetänyt Kärpät tai sitten etelän joukkue K-Reipas. Sport oli vetänyt liigakautensa ihan amatööripohjalta sarjaan valmistautumisesta saakka, ja runkosarjan lopun surkeat yleisömäärät olivat sitten liikalle liigaa...siis liigalle liikaa.

Virallinen totuus asiassa siis on Sepposen inhimillinen virhe, mutta en usko, että juuri yksikään paikalla ollut ostaa tätä selitystä. Sepponen on tästä asiasta vuosien mittaan kyllä jo rangaistuksensa saanut, sillä muutamat vaasalaiset lähettelivät hänelle parinkymmenen vuoden ajan iloisia joulukortteja. Ja onhan tuon virheen tunnustaminen omalla tavallaan ihan miehekäs teko.

Onko tämä vain vaasalaista vainoharhaisuutta? Voi olla, mutta menee tosiaan ihan samaan kastiin tämän "auditointi oli pelkkää fuulaa, koska Sport nostettiin jo syksyllä" -keskustelun kanssa :)
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
A-pisteeltä kerta kaikkiaan loistava yhteenveto näistä tapahtumista. Samankaltaisia katkeria ja ihmeellisiä muistoja on itsellä. Varsinkin kersana jäin ihmettelemään yleisön aggressiivisuutta pelin lopussa ja dumarin hankalaa poistumista hallista. Kiitos tästä muistelmasta.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Jos vääryyttä on tapahtunut niin hyvä että saatu asia nyt korjattua! Tosin kärsitty yli 35 vuoden kakku ei ole ihan siitä kivoimmasta päästä :)
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Pelataan ottelun loppuhetkiä ja Sport johtaa 4-3. Kärppäpelaajan (taisi olla Markku Perkkiö) menee selvästi maalin ohi. Pelaajien, katsojien ja linjamiesten huomio kiinnittyy kulmaa kohti menevään kiekkoon. Pillin vihellys. Mitä nyt? Päätuomari Raimo Sepponen näyttää maalin syntyneen.
Siis kiekko laukaistiin/ajautui kohti kaukalon kulmaa, mutta yhtäkkiä päätuomari näyttää maalin syntyneen? Ja kiekkoko olisi tuossa tapauksessa mennyt sitten maaliverkon läpi, koska kaikkihan näki, että kiekko oli kulmassa :)

Mikäs se toinen käsittämätön "historian havinaa" -juttu olikaan. Liittyikös se jotenkin Sportin maalivahdin lahjontaan tai jotain vastaavaa. En nyt tarkemmin muista tuota tapausta, mutta joskus siitä olen lukenut..
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Tuo "maalivahdin lahjonta" -juttu tapahtui seuraavan vuoden liigakarsinnoissa. Taas pelattiin liigan karsintasarjan viimeistä kierrosta. Vaasassa Sport johti FoPS:a kolmannen erän puolessa välissä 7-5, ja oli menossa "Hokku" Hjerpen, "Esso" Erikssonin sekä "Rappari" Braxin siivittämänä liigaan. Kolmannen erän puolen välin paikkeilla oli yksi Sportin pelaaja katsonut ottelukelloa ja todennut vaihtopenkillä, että "kohta ollaan äijät taas liigassa." Mutta sitten tapahtui jotain erikoista: FoPS latoi Timo Sutisen johdolla hetkessä neljä kiekkoa Sportin veskarin Tuomo Rautiaisen taakse. Itse en noita maaleja kunnolla muista, mutta vanhempien kavereiden kertoman mukaan ainakin pari maaleista oli ihan käsittämättömiä imaisuja.

Ottelua seuraavina päivinä levisi kaupungilla huhu, että Rautainen olisi lahjottu päästämään maalit. Tämä huhua vaan vahvisti Rautiaisen nopea poistuminen kaupungista. Yhden tarinan mukaan osa Sportin pelaajista olisi mennyt heti seuraavana aamuna Rautiaisen kämpälle "keskustelemaan" ottelusta, mutta Tuomo oli jo ehtinyt poistumaan kimpsuineen ja kampsuineen Vaasasta. Ehkä edellisen kauden Sepponen -case oli hänellä tuoreena muistissa. Rautiainen taisi pelata varman päälle, ja hän siirtyi seuraavaksi kaudeksi pelaamaan Tanskaan :)
 

Gordillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, RM, Jaro
A-pisteen kuvailu Sepposen maalista vastaa hyvin omia muistikuviani, mutta kyseessä oli karsintasarjan ensimmäinen kotipeli. Sportin tippuminen ratkesi viimeisessä pelissä vieraissa - en muista oliko Lahdessa vai Oulussa.
 
Viimeksi muokattu:

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Menin kyllä nyt ihan hämilleni, kun tuo Kärpät -ottelu olisikin ollut ensimmäinen karsintapeli. Itselläni on ollut sellainen vahva mielikuva, että ottelu olisi ollut karsintasarjan viimeinen ja ratkaiseva peli. Varmaan ottelun dramaattinen loppu ja ottelun jälkeiset tapahtumat ovat jääneet niin vahvana pikkupojan mieleen, että homma tuntui jotenkin "lopulliselta." Ja vuosien mittaan mielikuva on vaan vahvistunut, kun ollaan puhuttu tuosta skadaalista ja "Sportin liigataipaleen päättäneestä ottelusta."

No, olisi tässä pitänyt olla paremmin faktojen äärellä, eikä vaan luottaa omiin muistikuviin. Tuolta minun masinoimalta salaliittoteorialta nyt vähän kyllä katosi pohja. Kiitos Gordillo tästä oikaisusta, koska näin asia asettui meikäläisellä oikeampaan kontekstiin!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös