Mainos

Missä menee pilkkaamisen hyväksyttävyyden raja?

  • 5 503
  • 48

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
No katos vaan, piti googlettaa Tervon kirjoitus huligaaneista ja hyvä oli, ei siinä mitään.
En silti muuta mielipidettäni siitä että Tervo ei uskalla vetää överihuumoria muslimeista.

Niin, uskalla ja uskalla. Mitä hän sitten pelkää jos ei uskalla? Jotenkin minusta tuntuu, että kun ihminen on luokiteltu suvikseksi, niin luullaan, että hän ei täysin uskalla tuomita esim. ääri-islamistien tekosia. Kuten jo aiemmin sanoin, niin omassa fb-feedissä (vaikka joku some-kanava nyt aika hassu argumentti mistään asiasta onkaan) tuomitaan tämä isku ja on tuomittu myös ISIS:in sekoilut ja omaan tuttavapiiriin kuuluu aika lailla tätä puunhalaaja-jengiä if u will. Hieman tässä aistin samaa kuin siinä, että jos äänestät vaikka VAS, olet kommari ja hyväksyt ilman kritiikin häivää esim. kaiken mitä tapahtuu Venäjällä. Ja kommunismiahan siellä ei ole ollut yli 20 vuoteen (toim.huom.). Mutta sitten jos Arhinmäki menee heiluttamaan sateenkaarippua Venäjälle urheilukisoihin saa hän paskamyrskyn niskaansa niiltä, jotka aiemmin haukkuivat häntä ja aatetovereitaan Venäjän mielistelystä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Mutta ehkä tässä on se "turha pyyhkiä jos cacca on jo housuissa"- tyylinen ajattelutapa. Islam-kriitikoita vituttaa se, että suvikset kyllä tuomitsevat tällaiset teot, mutta he eivät uhraa ajatustakaan sille miksi murhatöitä tapahtuu. Islam-kriitikot puolestastaan uhraavat ja Suvis ry. syyttää heitä rotusorrosta.
Onko näin?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, uskalla ja uskalla. Mitä hän sitten pelkää jos ei uskalla?.
Veikkaisin että jos hän revittelisi islaminuskoa yhtä rajusti kuin esim kristinuskoa tai montaa muutakin aihetta, niin hän pelkäisi oman turvallisuutensa puolesta. Jaa,a ehkä jonkun pitäisi tätä kysyä häneltä. Voinhan olla väärässä, ja myönnän sen heti jos aihetta ilmenee esim koraanin häpäisemisen tms muodossa. En tällaista perfomanssia silti toivo. Huonoa huumoria mielestäni.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toivoisitko siis lisää lainsäädäntöä aiheesta?

Ehkä, vaikka enemmän kyse on tulkintaan perustuvista yhteisesti hyväksyttävistä normeista. En oikein ymmärrä miksi kritiikkiä ja eriäviä mielipiteitään ei voi esittää asiallisesti ja toista kunnioittaen.

Sananvapauteen vetoavat kun yleensä ovat niitä jotka haluavat käyttää sitä lähinnä toisten tahalliseen itsetarkoitukselliseen ärsyttämiseen ilman mitään ylevää tavoitetta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Henkilöön kohdistuvat kunnianloukkaukset ja väkivaltaan yllyttäminen. Siinä ne rajat menevät.

Entäs etnisyyteen ja rotuun (tai seksuaaliseen suuntautumiseen) kohdistuvat loukkaukset ja pilailut?

Noilla yllämainituilla kriteereillä esimerkiksi Natsi-Saksan aikaisten lehtien kuvamateriaalista moni piirrustus kelpaisi sellaisenaan Charlie Hebdoon toimitukselle.

edit. toki tätäkin on niin monenlaista, osa vakavampaa, osa vähemmän vakavaa.
 
Viimeksi muokattu:

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pilkkaamisen - tai minkä tahansa sanomisen - "hyväksyttävän" rajan saa jokainen vapaassa maassa päättää ihan itse.

Pitäkää kaikki ylpeästi kiinni sananvapauslakien turvaamasta oikeudestanne loukkaantua aivan vapaasti sekä ilmaista tämä loukkaantumisenne muiden tietoon aina kohdatessanne typeriksi/mauttomiksi/tyhmiksi ym. mieltämiänne mielipiteitä ja puheenvuoroja!

Erityistapauksessa, jos loukkaantumisenne koskee jumalanpilkkaa esim. kommunisminpilkan sijaan, voitte loukkaantumisen lisäksi tehdä asiasta tutkintapyynnön poliisille ja saada moiset lainrikkojat tuomiolle vääristä ja mauttomista mielipiteistään!
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Ranskalais-englantilais-amerikkalainen sananvapausidelogia on syntynyt aikana, jolloin esim. Ranskan kuninkaan jumalallinen oikeus hallita kansaansa oli SEKÄ kirkon uskonnollinen ETTÄ valtion poliittinen doktriini. Moderni, eurooppalainen sekulaari liberaalidemokratia on syntynyt juuri näiden periaatteiden kyseenalaistamisesta, jonka yhtenä tärkeänä osana oli poliittinen ja uskonnollinen satiiri. Nykyuskovaisia (ei pelkästään muslimit) tietty harmittaa, että peli on käytännössä menetetty jo 1700-luvulla, mutta tulokset ovat liian hyviä että jonkun (minkä tahansa) auktoriteetin mielipiderajoituksia kannattaa enää suvaita missään olosuhteissa.

muaddib
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ei sellaista pidä sananvapaudella puolustaa, ei sananvapautta ole sitä varten "keksitty".

Nyt on vain pikainen mahdollisuus kommentoida, mutta tämähän ei pidä paikkaansa. Sananvapauden "keksimisen" yksi suurimmista innoittajista oli halu pystyä kritisoimaan paitsi muunlaisia ideologioita, myös uskontoa. Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys jokaiselle historiaa vähän tuntevalle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@Kisapuisto : ihan hyvä ketjunavaus, kiitos siitä.

Pilkkaamisen hyväksyttävyyden raja menee ainakin viime päivinä keskiössä olleella Charlie Hebdo-lehdellä juutalaisuuden pilkkaamisessa, kuten sai kokea toimittaja ja sarjakuvapiirtäjä Maurice Sinet, joka erotettiin lehden palveluksesta kirjoitettuaan vihjailevasti juutalaisten yhteydestä rahaan ja vitsailtuaan Sarkozyn pojan siksi menneen naimisiin juutalaisen kanssa.

Oi aikoja, oi tapoja, tätä sananvapauden huumaa.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Tätä nyt on jumpattu tuolla toisessakin ketjussa, mutta sen minä vain tässä vaiheessa ennen nukkumaanmenoa sanon, että maailma olisi ihan vitun kuiva paikka, jos ääneen ei saisi sanoa mitään, josta joku saattaa loukkaantua. Minun mielestäni ei ole olemassa kollektiivista rajaa, sillä "raja" menee jokaisen ihmisen kohdalla eri pisteissä. Jokainen tuntemani homo nauraa homovitseille ja heittää niitä myös itse. Kielletäänkö heitä laukomasta homovitsejä, kun joku superhintti ei kestä vitsiä? Mielestäni ei pitäisi. Millä järjellä tässä yritetään etsiä jotain universaalia rajaa, koska sellaista ei tulla tällä palstalla tai missään muuallakaan löytämään?

Ja ei kukaan ole kieltämässä suuttumista. Tottakai saa suuttua vaikka kuinka paljon ja pistää oman omaisuutensa paskaksi, kunhan ei riko mitään lakeja tehdessään sitä. Kukin saa olla täysin raivon partaalla siitä, mitä joku toinen suustaan päästää. Sivistyksen myötä meille on kuitenkin kehkeytynyt yhteiskunnallisia normeja, jotta rinnakkaiselo olisi mahdollista ja niitä kutsutaan laeiksi. Laki ei kiellä suuttumasta, eikä sitä ole täällä kukaan kieltämässäkään. Laki kuitenkin edellyttää, että yksilö ei kanavoi suuttumistaan fyysisenä väkivaltana toista ihmistä kohtaan ja jos näin tapahtuu, heitä rangaistaan siitä asianmukaisesti.

Kukaan ei myöskään täällä oleta, etteikö nakkikiskalla turpaansa saisi, jos menee jollekin humalaiselle skiniköriläälle vittuilemaan hänen äidistään, siskostaan tai molemmista, koska oletettavaa on, että hänen kykynsä kanavoida suuttumuksensa pelkästään verbaaliin muotoon lain määräämissä puitteissa on vajavaista. Kun täällä nyt jauhetaan siitä vastuusta ja kuinka siellä nakkikiskallakaan ei mennä vittuilemaan, niin pitäisikö lakiin tehdä pahoinpitelyn kohdalle klausuuli, jossa todetaan: "Mikäli kuitenkin oletettu uhri on ennen pahoinpitelyä sanallisesti loukannut pahoinpitelijää, ei tapahtuma täytyä pahoinpitelyn tunnusmerkkejä." Tätähän monet täällä ovat kysymässä? Mitä sillä pahoinpitelypykälällä enää tekee, jos ihmisellä on vastuu sanoistaan? Käytännössä nämä rajanvetäjät ovat laittamassa kaikki omien arvojensa mukaisia rajoja, sekä samalla suosimassa viidakonlakeja, joissa vahvin voittaa. Se, kuka on väkevin loukkaantuja, saa tahtonsa läpi.

Sama juttu tässä ja toisessa ketjussa. "Kannatetaan" sananvapautta ja samalla halutaan, että ihmiset kuitenkin rajoittaisivat ulosantiaan. Jos kannatat sananvapautta, kannatat sitä, että vaikka minkälainen supernatsi haukkuu neekereitä, niin hän saa sen sanoa, koska se on hänen ajatuksensa ja mulle se on ihan ok. Minä en toivo, että hänen sanomisiaan rajoitettaisiin, mikäli hän ei toden teolla yllytä väkivaltaan. Samanlailla ihminen saa kiittää luojaansa julkisessa puheessaan. Tässä kuitenkin on myös kuulijan vastuu. Kummastakaan esimerkistä en pidä, enkä toivoisi kuulevani, mutta minulla on myös monia ajatuksia, mistä joku toinen ei pidä ja mielestäni minulla on täysi oikeus sanoa niitä ääneen, mikäli minä haluan.

Tulee mieleen lätkä väkisinkin, mutta tässäkin vaiheessa monet tuntuvat syyttävän vain puhujaa, sekä unohtavat TÄYSIN kuulijan vastuun. Kuulijallakin on vastuunsa, niin kuin on taklattavallakin. Kuulija on itse 100% vastuussa siitä, miten reagoi kuulemaansa. Normaali ihminen pystyy myös kuulijana erottamaan kuitenkin jyvät akanoista, sekä arvioimaan puhuja hänen mielipiteensä perusteella, sekä antamaan puheille niiden ansaitseman painoarvonsa.

Vähiten juuri tänä päivänä haluan rajoittaa sananvapautta sen takia, että joku voi loukkaantua, sillä elämme ajassa, jossa mielensä pahoittaminen ja loukkaantuminen on nouseva trendi. Monet ihmiset menevät internetin syövereistä oikein etsimään keskusteluja, jotka tottelevat erilaisia arvoja kuin heidän omansa ja pahoittavat lisää mieltään, koska siitä saa myös kiksejä olla uhri. Ennen oli asiat paremmin, kun Rosa Parksit istahti bussiin ja MLK aloitti kansanliikkeen voimistaakseen mustia, ei siksi, että he voisivat ratsastaa uhri-mentaliteetilla. Ehkä ihmisestä on tullut henkisesti heikko, kun hän ei jaksa enää puolustautua, vaan hakee tilanteeseensa parannusta loukkaantumisellaan ja joidenkin hölmöjen tarjoamalla sympatialla. Mihin on kadonnut rohkeiden ja voimakkaiden ihmisten ihannonti? "Uhreille" on jo annettu liikaa siimaa, ei tarvitse antaa enää yhtään enempää.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Olisiko Ukrainan sittenkään kannattanut olla liikaa länteen kallellaan, tiesihän sen, että mitä siitä seuraa. Olisivat vain arvostaneet Venäjää, niin 4700 ihmistä ei olisi tähän mennessä kuollut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En silti muuta mielipidettäni siitä että Tervo ei uskalla vetää överihuumoria muslimeista. Kaverin näkyvyys ja tunnettavuus on niin suurta että veikkaan että hän kokee elämänsä olevan helpompaa ilman ettei hän sohi tätä aihetta vaikka esiintyy tunnettuna uskonnon halveksijana.
Voisit lukea vaikka Tervon kirjan Layla:
http://www.savonsanomat.fi/viihde/kirjat/jari-tervo-layla/1010768

Ja tämän jälkeen Tervon suhtautuminen vaatimuksiin, että pitäisi anteeksipyydellä:
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305548125347
 

Morgoth

Jäsen
Vähiten juuri tänä päivänä haluan rajoittaa sananvapautta sen takia, että joku voi loukkaantua, sillä elämme ajassa, jossa mielensä pahoittaminen ja loukkaantuminen on nouseva trendi.

Lisäksi käsitys huumorista, sarkasmista, satiriista on kuitenkin melko henkilökohtasta sekä miten hyvin itse kestää itselleen tärkeän asiaan kohdistuvaa ivaa. Jokainenhan meistä toki luonnehtii itseään mielellään huumorintajuiseksi, mutta aika harva sitä kai lopulta ihan oikeasti on. Ainahan myös nuorempi sukupolvi haluaa ravistella ja ivata vallassa olevia arvoja.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Vanhassa tai uudessa testamentissa ei taida lukea, että vääräuskoisten kusettaminen ja jopa tappaminen on ihan ok. Sen sijaan eräässä toisessa kirjassa näin sanotaan. Siksi kaikenmaailman jaritervot uskaltavat heitellä toista kirjaa, mutta toista eivät.

Joo olen rasisti, fasisti, mutta en sadisti. Kuten on sanottu useammankin(ei rasistin) suulla. Tiettyjen kansanryhmien kanssa ei ole mitään mahdollisuutta elää rauhanomaisesti yhdessä. Kulttuurien yhteensovittaminen ei vain onnistu...
 
Vanhassa tai uudessa testamentissa ei taida lukea, että vääräuskoisten kusettaminen ja jopa tappaminen on ihan ok.

Ei taida lukea. Sen sijaan siellä sanotaan esim. aviorikoksen tekijöistä, isäänsä ja äitiänsä kiroavista ihmisistä sekä niistä, jotka "makaavat miehenpuolen kanssa niinkuin naisen kanssa maataan", että heitä rangaistakoon kuolemalla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ei taida lukea. Sen sijaan siellä sanotaan esim. aviorikoksen tekijöistä, isäänsä ja äitiänsä kiroavista ihmisistä sekä niistä, jotka "makaavat miehenpuolen kanssa niinkuin naisen kanssa maataan", että heitä rangaistakoon kuolemalla.
Joo niin varmaan, mutta vaikka Jussi Halla-aho fantasioikin homon tappamisesta, hän ei kuitenkaan tappanut sitä homoa. Eli siis kirjoissa lukee kaikenlaista. Toiset kulttuurit ottavat todesta sen mitä siellä kirjoissa sanotaan(ja sen kirjan "kuviteltu" kirjoittaja on täysin väärässä olematon roolimalli) ja toiset eivät.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Entäs etnisyyteen ja rotuun (tai seksuaaliseen suuntautumiseen) kohdistuvat loukkaukset ja pilailut?

Mielestäni nuo ovat ok.

Jos joku lehti päättäisi läväyttää kanteensa pilkkaavan, loukkaavan tai pilailevan kuvan esim suomalaisista, valkoihoisista tai heteroista, niin mielestäni lehdellä on siihen täysi oikeus riippumatta siitä, mitä henkilökohtaisesti kuvasta ajattelen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lisäksi käsitys huumorista, sarkasmista, satiriista on kuitenkin melko henkilökohtasta sekä miten hyvin itse kestää itselleen tärkeän asiaan kohdistuvaa ivaa. Jokainenhan meistä toki luonnehtii itseään mielellään huumorintajuiseksi, mutta aika harva sitä kai lopulta ihan oikeasti on. Ainahan myös nuorempi sukupolvi haluaa ravistella ja ivata vallassa olevia arvoja.

Tottahan tuo on. Mutta ei se silti voi tulla kenellekään minään yllätyksenä, että kun tarpeeksi kauan vittuilee samalle/samoille ihmisille, niin siinä käy huonosti. Ja sitten kun käy huonosti, niin siinä on ihan turha heristää sormea, että eihän nyt pilkasta olisi noin paljon saanut suuttua.

Ei pilkan tekijä itse voi määrittää sitä, mistä saa tehdä pilkkaa ja mistä ei, eikä pilkan tekijä itse voi määrittää varsinkaan sitä mikä on oikea tapa vastata siihen pilkkaamiseen. Joku vastaa pilkkaan hiljaisuudella. Joku vastaa pilkkaan pilkkaamalla takaisin. Joku vastaa pilkkaan väkivallalla. Noista kaikki kolme ovat täysin ymmärrettäviä reaktioita, enkä minä ainakaan voi millään sanoa että joku niistä olisi ehdottomasti väärin, kun otetaan siis huomioon että minkäänlaista vastausta ei tarvita jos kukaan ei pilkkaa ketään. Kaikki erilaiset vastaamiset jonkun ihmisen tekemään pilkaan johtuvat siitä, että tämä ihminen on nähnyt oikeudekseen pilkata jotakin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ei pilkan tekijä itse voi määrittää sitä, mistä saa tehdä pilkkaa ja mistä ei, eikä pilkan tekijä itse voi määrittää varsinkaan sitä mikä on oikea tapa vastata siihen pilkkaamiseen. Joku vastaa pilkkaan hiljaisuudella. Joku vastaa pilkkaan pilkkaamalla takaisin. Joku vastaa pilkkaan väkivallalla. Noista kaikki kolme ovat täysin ymmärrettäviä reaktioita, enkä minä ainakaan voi millään sanoa että joku niistä olisi ehdottomasti väärin, kun otetaan siis huomioon että minkäänlaista vastausta ei tarvita jos kukaan ei pilkkaa ketään.

Väkivallan käyttö vastauksena sanalliseen tai kirjalliseen "pilkkaukseen" ei ole ehdottomasti väärin? Vähän eri arvopohjalta varmaan katselemme asioita. Mikä tämä "kukaan ei pilkkaa ketään (=mitään)"-maailma olisi? Ei siinä varmaan kukaan arvostelisikaan mitään.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Väkivallan käyttö vastauksena sanalliseen tai kirjalliseen "pilkkaukseen" ei ole ehdottomasti väärin? Vähän eri arvopohjalta varmaan katselemme asioita.

Onko sinun mielestäsi siis ihmisellä oikeus vittuilla toiselle/toisille ihan mielensä mukaan mutta samalla hänellä on myös oikeus fyysiseen koskemattomuuteen vittuilustaan huolimatta?

Mikä tämä "kukaan ei pilkkaa ketään (=mitään)"-maailma olisi? Ei siinä varmaan kukaan arvostelisikaan mitään.

Pilkkaaminen on täysin eri asia kuin arvostelu.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Onko sinun mielestäsi siis ihmisellä oikeus vittuilla toiselle/toisille ihan mielensä mukaan mutta samalla hänellä on myös oikeus fyysiseen koskemattomuuteen vittuilustaan huolimatta?

Fyysiseen koskemattomuuteen on vittuilevallakin oikeus, vaikka varsinainen vittuilun vuoksi vittuilu onkin typerää ja vaarallista touhua. Ihmisen oikeus koskemattomuuteen ja hengen turvaan on hyvin vanhaa ajatteluperinnettä, lähtöisin jo esivalistusajattelijoilta ennen John Lockea, joka näitä teorioita kehitteli entistäkin pidemmälle. Ns. luonnonoikeusteoriat voidaan hyvinkin nähdä länsimaisen yhteiskuntajärjestyksen perustana, enkä lähtisi ihan kevyin perustein (esim. mielikuvitusolentoja puolustaakseni) tätä perustaa purkamaan, vaikken varsinaisesti näitä teorioita totuutena pidäkään.

Pilkkaaminen on täysin eri asia kuin arvostelu.

Täysin eri asia on melko vahvasti sanottu kun uskontoja tutkineena tiedän objektiivisen lehtiartikkelinkin tulkitun pilkkaukseksi ihan täällä Suomessa. Ranskan väkivallasta vastasi samankaltainen taho siinä mielessä, että pilkkaa nähdään siellä missä nähdään arvostelua. Onhan Salman Rushdiekin eräiden porukoiden tappolistassa, vaikkei piirtänyt mitään.

Pilkkaamisesta puhuminen minusta sumentaa tätä keskustelua. Pitäisi määritellä, mikä on pilkkaamista, onko sillekin olemassa oma sallittu konteksti (esim. satiirilehti...) ja puhutaanko nyt kasvokkaisesta kanssakäymisestä vai yleisellä tasolla käytävästä ajatustenvaihdosta. Aika isoja eroja näissä on ainakin näin itse mietittynä.
 

Morgoth

Jäsen
Tottahan tuo on. Mutta ei se silti voi tulla kenellekään minään yllätyksenä, että kun tarpeeksi kauan vittuilee samalle/samoille ihmisille, niin siinä käy huonosti. Ja sitten kun käy huonosti, niin siinä on ihan turha heristää sormea, että eihän nyt pilkasta olisi noin paljon saanut suuttua

@olkikuukkeli tuossa hienosti kirjoittikin, että keskustelu vähän jäänyt paikoilleen jollakin tavalla minustakin. Puhutaan nakkikioskijonosta ja sitten Muhammed-pilapiirroksista. Onko se pilkkaamista, jos sanoo taksijonossa kännissä jollekin "vittu sä olet tyhmä!"? No kenties, mutta vaikka Kingin lippukohu on taas toisenlaista pilkkaamista tai Charlie Hebdo jne. Aihe on hyvä ja mielenkiintoinen, mutta en keksi jotain uutta mielekästä lähestymistapaa aiheeseen. Toivottavasti joku fiksumpi keksii jotain. Itse en oikein osaa mitään uutta antaa ketjulle tällä hetkellä tai tuntuu että jokainen keskustelee vähän eri asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös