Missä liigan parhaimmat ja huonoimmat järjestyksenvalvojat?

  • 15 716
  • 46
Mulla ei ole ollut koskaan mitään valittamista järjestysmiehistä millään paikkakunnalla, vaikka olen seurannut kiekkoa pitempään kuin moni tämänkin palsta kirjoittelija on elänyt. Uskon että välillä yksittäistapauksissa järjestysmiehetkin (ja naiset) tekevät virheitä, mutta kukapa ei elämässä (myöskään työelämässä) tekisi virheitä, joten enpä jaksaisi napista noista. Ja eipä nuo nyt miltään vakavilta virheiltä kuulosta mitä täälläkin kerrotaan. Enemmän valittamista on urpoista faneista kuin järkkäreistä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä en ole järjestyksenvalvojien kanssa pahemmin ollut tekemisissä lätkämatseissa, mutta Nordikselle pitää antaa kehuja. Mulle on pari kertaa käynyt niin, että olen ostanut liput (aika hintavat muuten) vähän myöhässä peliin ja vapaat paikat mun lempikatsomosta on ollut riviltä 6. Ja kun tuon ekaluokkalaisen kanssa käyn matseissa, näkyvyys on ollut vähän huono. Meidän tuurilla siihen on aina työntynyt eteen vielä joku korsto. Naispuolinen järjestyksenvalvoja on ekan erän jälkeen näyttänyt meille erään kausari Martin paikat ylärivistä, joka ei oo ollut peliä katsomassa. Ja tää on tapahtunut ainakin kahdesti ellei kolmesti, arvostan kyllä todella paljon :)
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Espoossa tuli otettua huikkaa ja olin kahden erän jälkeen niin seipäässä, että mölysin ja könysin hallin käytävillä, tukea piti ottaa ettei tarvinnut nelivedolla mennä. Järkkäri meinasi viskata minut pihalle, mutta lupasin pysyä pystyssä ja olla juomatta lisää niin sain jäädä. Muistaakseni joinkin sen jälkeen vain olutta. Lappeenrannassa joskus, niin ikään hyvässä tuubassa, vaeltelin hallin käytävillä ja kun kävely ei oikein meinannut sujua niin puolittain syöksyen hyökkäsin lähintä seinää vasten. Paikallinen järkkäri tuli paikalle, olin ihan varma että tulee näyttämään ovea niin mitä vielä, tuli juttelemaan mukavia. Siinä kun hetken turistiin kaikenlaista kivaa SaiPasta ja Lappeenrannasta, sain alaraajat toimimaan sen verran että pääsin takaisin katsomoon. Täällä Savossa lentää putkastakin pihalle vastaavassa kaasussa.

Jyväskylässä ei saa katsoa peliä rappusilta vierasjoukkueen fanikamat päällä. Ilman tunnuksia viereisessä katsomossa sen sijaan saa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ja jos tuo Suoramaan kolumni on äärimmäinen totuus niin myös rauma menee listan peräpäähän, koska samat järkkärit ovat aika pitkälti molemmissa paikoissa.

Järjestyksenvalvonnan johtaminen ja organisoiminen on täysin eri henkilöiden vastuulla.
Ehkä kuitenkin laittaisin enemmän painoarvoa jonkun muun mielipiteelle kuin raumalaiselle joka on Jatkoajassakin tunnettu trollina jonka on pakko lyödä paikallisvastustajaa aina kun vain pienikin syy siihen ilmenee.

Tietysti kaiken voi vain nähdä hyökkäyksenä Ässiä kohtaan, mutta itse ainakin arvostan enemmän omalla nimellä kirjoitettua palautetta, jossa on tarkoituksena kuitenkin saada muutosta epäkohtiin. Ässien turvallisuusorganisaatiolla oli mahdollisuus antaa vastine, mutta sitähän ei ole koskaan kuulunut.

Ässien toimistolle on myös mennyt kosolti positiivista palautetta, esimerkiksi pääsylippujen hoitamisen ja joustavuuden kanssa.

Eikä tämä ole mikään kilpailu tai Rauma-Pori vääntö. Raumallakin on huonoja järjestyksenvalvojia eikä valmius reagoida kun jotain tapahtuu ole kovin häävi.

Silti isot vieraskannattajaryhmät otetaan paremmin huomioon ja heidän kanssaan kommunikoidaan.

Tässä jo aikaisemmin ovat pääkaupunkiseudun ihmiset kehuneet Porin järkkäreitä ja onhan se nyt tosi että nykyisen turvallisuuspäällikön aikana asiat ovat menneet eteenpäin ja parempaan suuntaan.

Ja ovat myös kritisoineet. Kuten sanottua - on toki ollut hyviäkin reissuja Porissa ja osa järjestyksenvalvojista on ammattilaisia.
 
Viimeksi muokattu:

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Pääkaupunkiseutu lienee tällä saralla omakohtaisesti havaittuna parasta palvelua. En yhtään ylilyöntiä ainakaan 2000-luvulta muista stevareiden toimesta.

Rauma, Hämeenlinna, Oulu, Lappeenrantaa ja Jyväskylä ovat aika ammattitaidontoa makkarapalkkaporukkaa. Suurin ongelma on, että toimitaan silloin kun ei pitäisi ja mitään ei tehdä, kun oikeasti jotain pitäisi tehdä.
 

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rauma, Hämeenlinna, Oulu, Lappeenrantaa ja Jyväskylä ovat aika ammattitaidontoa makkarapalkkaporukkaa. Suurin ongelma on, että toimitaan silloin kun ei pitäisi ja mitään ei tehdä, kun oikeasti jotain pitäisi tehdä.

Oma otantani ei kovin kattava ole, mutta allekirjoitan Hämeenlinnan suhteen Jaakon toteamuksen. Järkkärit ovat hämptonissa juurikin tuota makkarapalkkaporukkaa, jotka ovat kiinnostuneempia pelin seuraamisesta kuin siitä varsinaisesta hommasta minkätakia ovat siellä. Sitten on tietenkin muutama yli-innokas yksilö jotka purkavat sitä poliisikouluun pääsemättömyyttään katsojiin. Pahimmat tapaukset muistuttavat suoraan eräästä turenkilaisesta ammattikorkeakoulusta tulleilta..
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nordiksellahan ei ainakaan niillä parilla kerroilla mitä olen käynyt ole ollut minkäänlaista turvatarkastusta. Reppu selässä ja fanikamaa päällä, eivätkä silti ole ikinä ottaneet tarkastukseen.
Näin on. Kävin viime viikolla katsomassa sen surullisen IFK-Blues -pelin, selässä reppu, jossa mm. yksi punkkupullo kantamuksena. Onneksi ei syynätty silläkään kertaa, olisi jäänyt illan tumut ryystämättä. Hallissa en siis tietenkään korkannut.

Nordiksella tarkastetaan reput ja laukut lähinnä joissain pe- tai la-illan Jokerit-peleissä, jotka ovat tietysti niitä kaikkein räjähdysalttiimpia tapahtumia. Ainoa parannusehdotus Nordis-järkkäreille olisi puukko jokaiselle ovella olijalle, jotta voivat puhkoa maalaisten mahdolliset rummut.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Pääkaupunkiseutu lienee tällä saralla omakohtaisesti havaittuna parasta palvelua. En yhtään ylilyöntiä ainakaan 2000-luvulta muista stevareiden toimesta.

Rauma, Hämeenlinna, Oulu, Lappeenrantaa ja Jyväskylä ovat aika ammattitaidontoa makkarapalkkaporukkaa. Suurin ongelma on, että toimitaan silloin kun ei pitäisi ja mitään ei tehdä, kun oikeasti jotain pitäisi tehdä.

Erikoista, kun muilta on tullut pelkkiä kehuja tänne suuntaan.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Isomäessä osa järkkäreistä osaa asiansa ja osa on taas aivan kassalla.

Tämä Jackie Chan on kyllä liian tiukkis. Ei tunnu ymmärtävän yhtään sen päälle mitä katsomossa saa tehdä ja mitä ei. Joskus aikanaan Popan pelissä se heitti yhden porilaisen katsojan ulos kun tämä huusi liikaa :D Huusi turhautumistaan kotijoukkueen surkeasta pelistä, Jackie käski poistumaan, katsoja ei ymmärtänyt miksi, Jackie ei enää kysellyt vaan laittoi äijän pakettiin ja sitten vietiin väkisin pois.

Nyt Isomäkeen on tullut kyltit jotka sanovat selvästi että lippujen heiluttaminen pelin aikana on kielletty. Eli ei tule olemaan enää kenellekään epäselvää tuon asian suhteen.
 

Masentaja

Jäsen
Nyt Isomäkeen on tullut kyltit jotka sanovat selvästi että lippujen heiluttaminen pelin aikana on kielletty. Eli ei tule olemaan enää kenellekään epäselvää tuon asian suhteen.

Porissa varmaan kielletään kohta poppareittenkin syöminen, ettei vieruskaveri häiriinny.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Porissa varmaan kielletään kohta poppareittenkin syöminen, ettei vieruskaveri häiriinny.

No, mua ei ainakaan kiinnosta katsella mitään hassukuvioisia lippuja ja lappuja näkökentän edessä, jos on peli käynnissä. Toisaalta nykyäänkään ne ei taida Porissa kenenkään näkökentässä olla ja itselle olisi sama vaikka paskasia kalsareita siellä heiluteltaisiin.

Mitä nyt itse olen perehtynyt Porin järkkäritoimintaan, niin tosiaan osa on ihan ammattilaisia ja osa näitä, jotka saavat elinvoimaa, kun järkkäriliivi on kerran viikossa päällä. Sitten on vielä nää ikäloput, jotka nyt ei tee muuta kun nojailee kaiteisiin.

Pari kaveria on hallilla ihan vakituisesti töissä. Paljon tietysti kertoo, että jo ennakkoon, kun illan matsista jutellaan, niin tiettyjen joukkueiden faniryhmien saapuessa paikalle tiedetään jo, että hermoja vaaditaan. Aloittavat siis kommunikoinnin järkkäreiden kanssa vittuilemalla ja siihen myös lopettavat. Sitten kun johonkin asiaa puututaan, niin täällä ja tekstaripalstoilla itketään. Oman kokemuksen puolesta voi sanoa, että jokaisella faniryhmällä on se kourallinen näitä tyyppejä varsinkin viikonloppuisin mukana. Etsitään vain niitä vikoja ja sitten provosoidaan ja sitten ihmetellään miten tämä toiminta on näin huonoa!

Ainoa oma huono kokemus löytyy Jyväskylästä ja siitäkin on vuosia aikaa. Tuolloin kävelykepin varassa ollut vanhempi herra heitettiin pihalle. Syy oli pienen Ässälipun heiluttaminen keskellä Ässien faneille varattua katsomonosaa.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Porissa varmaan kielletään kohta poppareittenkin syöminen, ettei vieruskaveri häiriinny.

Onko tuo sinun mielestäsi sitten huono että pelin aikana ei saa heiluttaa lippuja?

Valitettavasti ei ole tarjota vierasfaneille sellaista katsomoa missä saisi rauhassa heilutella lippuja niin että ne eivät olisi kenenkään tiellä. Ymmärrän hyvin että katkoilla heilutellaan, miksi niitä tarvitsisi heilutella pelin aikana?
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
En ymmärrä, että mikä siinä kesken pelin lippujen heiluttelussa on niin ikävää, että se pitää kieltää. Jos/kun katsomonosa on varattu ainoastaan vierasfaneille, ei se lipun heiluttelu haittaa ketään ns. ulkopuolista. Kannattajaryhmässähän ketään ei pitäisi haitata tämä, sillä lippujen heiluttelusta on varmasti tiedotettu kannattajaryhmän sisällä (tai se on yleisesti tiedossa). Jos jotain yksittäistä kannattajaryhmän jäsentä häiritsee lippujen heilutus näkökentässä, voi hän vaihtaa paikkaa tai jättää tulematta matkalle.

Tosin jos kannattajaryhmästä löytyy porukkaa, joista osa haluaa nähdä koko pelin ja osalle käy lippujen heilutus, tulisi asiasta tehdä selvä päätös.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä Jackie Chan on kyllä liian tiukkis. Ei tunnu ymmärtävän yhtään sen päälle mitä katsomossa saa tehdä ja mitä ei. Joskus aikanaan Popan pelissä se heitti yhden porilaisen katsojan ulos kun tämä huusi liikaa :D Huusi turhautumistaan kotijoukkueen surkeasta pelistä, Jackie käski poistumaan, katsoja ei ymmärtänyt miksi, Jackie ei enää kysellyt vaan laittoi äijän pakettiin ja sitten vietiin väkisin pois.
Olen todennäköisesti ollut todistamassa samaa tilannetta. Tällä kaverilla oli PoPan huivi kaulassa ja muistaakseni naisseuralainen. Kaveri aloitti "ylettömän" huutamisen alusta asti ja pääsääntöisesti haukkui kotijoukkuetta ja sen pelaajia. Huutaminen oli aivan päätöntä ja jotain häikkää kaverissa oli. Vierasjoukkueen tehtyä maalin kaverin kierrokset lisääntyivät. Jackie Chan neuvotteli tovin kaverin kanssa, mutta asiasta ei tullut valmista. Kaveri lähti lopulta omin jaloin ja siirtyi istumaan faniryhmän (siniveristen) joukkoon. En ole Jackie Chanin fani, mutta tuossa tilanteessa homma meni niinkuin piti. Mutta joo, JC:n olemus ja tyyli on provokatiivinen.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Parhaimmat Jyväskylässä. Samat kuin Suviseuroissa
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Parhaimmat: Mikkeli ja Vaasa

Näistä kahdesta paikkakunnasta ei oo kyllä minkäänsortin valittamista JV-toimintaan liittyen. JV:t saattaa ennen peliä bussilta halliin ja hallilta takaisin bussiin pelin jälkeen, osoittaa selkeesti paikat minne mennään, katsovat ettei konflikteja synny ja ovat muutenkin hyvällä aspahengellä ja huumorintajulla liikenteessä.

Paskimmat: Kuopio ja Jyväskylä

Kuopio on siitä harvinaislaatuinen paikka et se tuntuu olevan ainoa paikkakunta liigassa, jossa tunnutaan vilkuilevan sertifikaatteja ja heilutuslippuja/lippukeppien kokoa sentintarkasti. Jatkossa ehkä viisaampaa kun ei mainitse yhtään lippuja ostaessa mitään faniryhmittymästä. Tuntuu että heti se keulimisen määrä turvatarkistuksissa nousee potenssiin 10, kun tietävät että "faniryhmä on tulossa"

Jyväskylän jv-toiminnan voi kiteyttää siihen kotijoukkueen kannattajan näkökulmasta että oikeestaan minne tahansa muuhun halliin on kivempaa ja mukavempaa mennä vieraspeliin, kuin Jyväskylään kotipeliin.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Paskimmat: Kuopio ja Jyväskylä

Kuopio on siitä harvinaislaatuinen paikka et se tuntuu olevan ainoa paikkakunta liigassa, jossa tunnutaan vilkuilevan sertifikaatteja ja heilutuslippuja/lippukeppien kokoa sentintarkasti. Jatkossa ehkä viisaampaa kun ei mainitse yhtään lippuja ostaessa mitään faniryhmittymästä. Tuntuu että heti se keulimisen määrä turvatarkistuksissa nousee potenssiin 10, kun tietävät että "faniryhmä on tulossa"
Mites Kuopiossa, vieläkö elää vanha vittuiluasenne, mikä tarkoittaa vierasfanien tukkimista sinne yläkulmaan?
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mites Kuopiossa, vieläkö elää vanha vittuiluasenne, mikä tarkoittaa vierasfanien tukkimista sinne yläkulmaan?
Kyllä ja ei. Paikat on saanut valita vapaasti siitä vieraskannattajien nurkkaloossista ainakin viimeisenä parina kertana mitä olen paikalla käynyt.

Kuopiolaiset vaan on tehneet pienen updaten vittuiluasenteessaan ja tehneet anniskelutiskin vieraskatsomonosan eteen joka peittää ihan kivasti näkyvyyttä maalille.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Kaikilla liigapaikkakunnilla on ammattitaitoiset järjästyksenvalvojat. Mitä itse olen kiertänyt Lukon otteluita katsomassa ja kaikki vieraspaikkakunnat käyty 50v aikana läpi, niin ikinä mulla ei ole ollut pienintäkään ongelmaa järjästyksenvalvojien kanssa. Silloin joskus, kun kävin vielä baareissa, mulla ei sielläkään ollut ongelmia kyseisten kavereiden kanssa. Tiedä sitten mistä johtuu? Olen varmaan niin mitättömän oloinen, etteivät he ole jaksaneet minuun tuhlata aikaansa.

edit. lisäyksenä, mulla on aina ollut Lukkokaulahuivi kaulassa, paitsi baareissa.

edit2. Tuolla kannattajatoiminta ketjussa dissataan Jyväskylän järkkäreitä. Mulla oli aikoinaan tapana pitää talviloma silleen, että poikieni kanssa mentiin Jyväskylään, kun oli Lukon peli. Pojat rinteessä päivät laajavuoressa ja siellä asuttiinkin luonnollisesti. 5 kertaa muistini mukaan näin mentiin ja meillä oli kaikilla Lukkofanivermeet päällä. Ei kukaan järkkäri koskaan ollut meistä pahoillaan. Kerran eräs mun ikäinen JYP kannattaja tosin halusi maksaa mun lonkeroni, mutta tulee oikeasti mieleen, onkohan jokataholla peiliä keksitty. Enkä nyt väitä, etteikö joku olisi voinut kokea vääryyttä, meillä käynyt vaan tuuri.
 
Viimeksi muokattu:

Milvus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere
Jyväskylässä on joko järkkäreillä hyper tarkat korvat tai tunnelma niin kuin ruumista siunatessa.

Useimmissa halleissa perkeleet ja saatanat hukkuu metelin alle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös