tapio: "Hyvä mainos on sellainen että se saa ihmisen ostamaan tuotetta ilman että hän edes tiedostaa olevansa mainonnan uhri."
Tätä puolta mainonnan ammattilaiset ovat hokeneet jo pitkään eri tavoilla: "Luo tarve ja tyydytä se." - aivan kuin kaikki tavalliset pulliaiset olisivat tahdottomia otuksia... Oma intuitiivinen (ts. ilman tutkimustuloksia) näkökantani on se, että suurin osa nk. luoduista tarpeista on ollut jo olemassa tai niille on ollut ihmismassoissa tilausta ja mainonta on "vain" osunut oikeaan kohderyhmään.
Koska kyseessä on tiedostamaton vaikutus, en tietenkään itse osaa sanoa, olenko uhri vai en. Siitä huolimatta tätä mielestäni korostetaan yleensä liikaa. Kun itse menen kauppaan, ostan yleensä niitä tavaroita, joita olen ennenkin ostanut. Tässä mainostamisella on voinut olla oma osuutensa: en olisi koskaan ko. kampetta ostanut, ellen olisi jostain siitä kuullut - mutta jos en olisi ollut ensimmäisellä kerralla kohtuullisen tyytyväinen, en olisi toista kertaa tavaraa ostoskärryyn laittanut. Esimerkkinä tästä olkoon Kokis vs. Pepsi: En ole pitänyt Pepsin tai Hartwallin version mausta, joten jos kolajuomaa tekee mieli, niin suurimmassa osassa tapauksia ostoskärrystä löytyy kokispullo.
Mainostamisen merkitys on varmasti suurin pienihintaisilla, jokapäiväisillä tuotteilla, kuten hammastahnat, suklaapatukat jne. Toisinaan kun tulee kokeiltua jotain uutta (esim. kahvimerkkiä) kyllästyttyään vanhaan (tai muuten vain), niin sanoisin, että mainostuksella ja satunnaisvalinnalla on lähes yhtä suuri merkitys päätöksessä.
Sensijaan suuremmat ostokset (auto, pesukone) tulee tehtyä harkinnan jälkeen, jolloin mainostamisen ainoa funktio on kertoa, että "tällainenkin vaihtoehto on olemassa".
Voin rehellisesti sanoa, että mainostaminen ei saa minua ostamaan tuotetta, jota en muutenkaan ostaisi - ei ole tullut mieleenikään ostaa koskaan kaupasta siideriä (itselleni) ja olutmerkkikin tahtoo pysyä vakiona muutamaa poikkeuskokeilua lukuunottamatta.
tapio: "Mainos vahvistaa tuotteen/tuotemerkin/yrityksen brnadiä juuri oikealla tavalla jotta sen luomat mielikuvat osuvat kohdaryhmään juuri oikein."
Omalta kohdaltani tuo vaikutus on taatusti pienempi kuin mainostoimisto haluaisi väittää - tosin toiseen suuntaan se toimii helposti, huonosti markkinoitu (typerä mainos tms.) tuote löytyy ostoskärrystä harvemmin kuin täysin mainostamaton kampe.
tapio: "Kun seuraavan kerran ostat hammastahnaa tutki sitä tuubia ja mieti miksi ostit juuri sen merkin. Tai pesuainetta. Tai voita. Tai jauhoja."
Ostan sitä mitä ennenkin ja sen siksi, että olen joskus kokeillut ja "ominaisuuksiltaan" riittäväksi havainnut. Monesti jauhoissa, hammastahnassa ja -harjassa valinta kohdistuu kauppaketjun omaan halvempaan vaihtoehtoon (Pirkka, Spar, ...).
- - -
Niin ja itse asiasta: allekirjoitan tässä ketjussa ne väitteet, että hyvän mainoksen täytyy olla nokkela, jotta se jäisi mieleen positiivisella tavalla. Esimerkkinä olkoon vaikka tuo nyt pyörivä turvavyö"mainos" - vasta viimeinen sekunti paljastaa, mistä on kyse. Typerä mainos jää kyllä mieleen, mutta aiheuttaa hylkimisreaktioita kaupassa.