Minkälainen on hyvä mainos?

  • 8 198
  • 17

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Täällä on nyt useampaankin kertaan puhuttu huonoista/ärsyttävistä mainoksista. Markkinoinnin opiskelijana minua kiinnostaa, että minkälainen mainos on jatkoajan käyttäjien mielestä hyvä.

Omasta mielestäni paras tällä hetkellä pyörivä mainos on se Fordin mainos, jossa mies on lähdössä matkalle ja hyvästelee naisen ja sanoo, että takasin tullessa mennään sitten naimisiin. Nainen ajaa hiekkakentälle ja ajamalla kirjoittaa kentään sanan NO jonka mies näkee koneen ikkunasta. Sitten tulee teksti: Ansaitset parempaa!

-ipa rules
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hyvällä huumorilla maustettu, lyhyt ja muistettava on mainos ansaitsee pisteet kotia.

Hyvä huumori? Niin monta mielipidettä, kuin on ihmisiä.

Lyhyt? Puhutaan sekunneista, kymmenistä tosin.

Muistettava? Yksinkertainen, ei mikään silmille hyppivä.

Paras mainos taitaa olla se Karjalan mainos, ku ne nuoret miehet ovat siellä ravintolassa. Vaikka ei lyhyt ookkaan.
 

Rob Van Dam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotoisessa SM-liigassa HIFK
Vähän matkan päässä V
Mieleenpainuva mainos on aivan yksinkertainen mainos jossa grafiikka ei ole mitään "nelosenuutistenalkumaisia". Ja mielestäni tärkein on ehkä slogan.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Maailma näyttää erilaiselta vakioveikkaajan silmin - mainos jossa mies menee hissiin ja pelaa lompakon kanssa "futista"

Mainos en muista aihetta, jossa muistaakseni S. Edelman poikamiesboksissaan katsoo tv:tä, juotaja kuuluttaa "Tänä iltana suorassa lähetyksessä tähtivieraana S. Edelman."

R-kioskin "Jotain kylmää"

Ei tahdo millään ehtiä mainoskatkolla jääkaapille kun monesti mainokset on parempia kun itse ohjelma.

Typerin: Persil mekaperls
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huvittuneena luin noita "hyvä mainos" ja "huono mainos" -kommentteja ko. otsakkeiden alta.

Mainoksen huvittavuus ts. huumorin käyttö ei ole eikä saa olla itseisarvo. Se on väline. Aivan kuin tuo Rob Van Damin esimerkki grafiikan "nelosenuutismaisuudesta." Sekin voi olla tarkoituksenmukainen keino, mikäli se TUKEE ITSE MAINOKSEN SANOMAA. Kaikki keinot ovat väärin käytettyinä huonoja ja oikein käytettyinä ohjaavat kohderyhmän toimimaan.

Mainoksen tärkein tehtävä on AKTIVOINTI. Sillä ei ole paskankaan väliä, onko mainos huvittava tai itkettävä, jos sen nähtyään ei edes muista mitä mainoksessa myytiin ja/tai kuka oli mainostaja. Tärkeintä on se, että kohderyhmään kuuluva toimii mainoksen nähtyään halutulla tavalla = ostaa tuotteen tai seisoo päällään keskustorilla muiden kanssa.

Oikeastaan tuo Dick Slasherin kommentti kuvastaa hyvin suhtautumista asiaan:"Mainos en muista aihetta, jossa muistaakseni S. Edelman poikamiesboksissaan katsoo tv:tä, juotaja kuuluttaa "Tänä iltana suorassa lähetyksessä tähtivieraana S. Edelman." "

Mainoksia ja niiden "hyvyyttä" pohdittaessa tulee muistaa, että lyhytelokuvat ovat oma asiansa. Otetaan esimerkiksi idioottimaseen ulkokuoreen puetut Sotkan mainokset. Nistä ei ole yritettykään tehdä asiallisia tai palkintoja kerääviä. NIILLÄ YRITETÄÄN MYYDÄ HUONEKALUJA. Ihmiset tuntevat Sotkan halpana huonekaluliikkeenä ja tietävät, että aina Sotkan mainoksen ilmestyessä ruutuun näkyviin putkahtaa edullisia hintoja. Sotkaa ei kiinnosta se, voittaako mainos palkintoja. Pääasia on, että asiakkaa tulevat kauppaan ja ostavat tuotteita -> rahaa tulee taloon. Kaikki muu on toisarvoista.

Toinen ääripää on tietysti Sotkan mainosten ärsyttävyys. Joku saattaa mainoksen nähtyään päättää, että ei varmaan ikinä osta noin typeriä mainoksia näyttävästä firmasta mitään. Silloin voidaan ajatella, että mainos ei ole heille suunnattu. Jokainen, joka haluaa ostaa sohvan käyttämättä siihen kahta tonnia enempää ostaa sohvan Sotkasta. Muut hakevat sohvansa muualta. kaikki aihmisiä ei saada millään mainoksella toimimaan halutulla tavalla. Ei edes aivopesulla.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Ensinnäkin mun edellinen viesti tuli väärään ketjuun, en ollut huomannut noita hyvä/huonomainos ketjuja vielä silloin.

Kuitenkin mun mielestä hyvä mainos on sellainen joka jättää hyvät fiilikset. Tosin mainostajan kannalta on vaarana että varsinainen sanoma jää mainoksen varjoon, kuten Edelmann esimerkissä. Toisaalta ärsyttävässä mainoksessa näyttää käyvän niin että sanoma menee perille hyvin (megapersillit), mutta itse tuskin tulen ko. pesuainetta ostamaan. Summa summarum hyvä mainos täytyy olla sellainen jossa varsinainen viesti on pääasia, esitys ei saa ollaa liian hyökkäävä tai liioitteleva.

Yleensä väitetään, kuten Polvipetterikin kirjoitti
...Sillä ei ole paskankaan väliä, onko mainos huvittava tai itkettävä, ...
Kaipa sitten käy niin, että kun joskus joku ärsyttävyys on jäänyt mieleen vuosia sitten, tulee se kaupassa alitajunnasta ulos ja minäkin vielä ostan megapersiili pesuainetta.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, tässä viestiketjussa otsikon avannut nimimerkki "ipa rules" markkinoinnin opiskelijana käsittääkseni haki nyt määritelmää hyvästä mainoksesta nimenomaan markkinoinnillisesta näkökulmasta.

Kokonaan toinen asia sitten on tämä viihdyttävyysarvo, jonka konkretisoitumana Dick Slasher pitää hyvän fiiliksen välittymistä. Kyllä minäkin nautin humoristisista mainoksista nimenomaan ajanvietteenä. Mutta ammatillisesti tarkasteltuna suurin osa mainoksista on nykyään uskomatonta roskaa. Nyt tarvittaisiin "ipa rules" paikalle selventämään kyselynsä tavoitteita.

Dick Slasher tuo toisessa viestissään esiin asian, joka osin pitää paikkansa:"Toisaalta ärsyttävässä mainoksessa näyttää käyvän niin että sanoma menee perille hyvin (megapersillit), mutta itse tuskin tulen ko. pesuainetta ostamaan. Summa summarum hyvä mainos täytyy olla sellainen jossa varsinainen viesti on pääasia, esitys ei saa ollaa liian hyökkäävä tai liioitteleva.".

Ihan totta on, että pelkän tuotteen hokeminen ei aina riitä. Vaikka televisiossa hoettaisin sata kertaa "Osta Mega Persil -pesuainetta", voisi kuluttaja jättää tuotteen ostamatta. Toisaalta, kun tuote on vahva brandi (esim. Coca Cola), siihen liittyvät tunteet ja niiden ilmentäminen toimivat aktivoivana elementtinä ilman kaupattavan tuotteen nimen tai sen ominaisuuksien kailottamista. Mega Persil saattaa olla jonkun mielestä vahva brandi, mutta sitä se tuskin on. Sen sijaan joku OMO saattaa sitä alan veteraanina ollakin. Markkinoille ei tunkeuduta tekemällä brandia. Se on osoitettu moneen kertaan.

Mutta tuossa olet edelleen väärässä, että mainos ei saa olla liian hyökkäävä tai liiotteleva ym. Saa se olla sitäkin, jos se ajaa mainostajan tarkoituksia. Kaikki riippuu valituista tavoitteista. Menetelmät valitaan sen/niiden mukaan
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Paljasta pintaa prk!

Niin, sanoin tämän jo tuolla huono mainos-osiossa mutta sanotaan nyt täälläkin.
Eli omaa mieltäni lämmittää mainoksissa ehdottomasti eniten naisen paljas pinta, mitä enemmän sen parempi.

Myös hyvä huumori yhdytettynä edellä mainittuun (naisten) nakuiluun pistää aivojen mielihyväkeskuksen sytkyttämään ja sitä kautta saattaa kauppojakin syntyä.
Eli ihan rohkeasti vaan joku himohinkki pyörittelemään persettään koko luvattoman tv-vastaanottimeni ruudun leveydeltä, kiitos. ;)

Loppukaneettina sanottakoon että naisen edellämainitut ruumiinosat lienevät maailman vanhin ja tunnetuin brandi.

Täältä tähän
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Minä nykyään katson töllöä sen verran vähän, että iso osa mainoksistakin tuntuu ihan mukavilta. Koskaan en tosin muista nähneeni hyvää pesuaine- tai pikkuhousunsuojamainosta, joskus olen miettinyt, tehdäänkö ne tarkoituksella ärsyttäviksi vai onko kysymyksessä vain tuotteista johtuva EVVK.

Aikanaan kun pennut pitivät sen lootan huutamassa kaiket illat, minua harmitti isolla V:llä se hyvienkin mainosten pilaaminen tolkuttomalla määrällä toistokertoja, tämä ilmiö korottuu potenssiin noissa kaupallisradioissa. Esim. Novaa ei pysty kovin pitkään kuuntelemaan ennenkuin ne mainokset alkaa tosissaan vituttamaan, sellaisetkin joille ekalla kuulemiskerralla saattoi hieman hymyilläkin.

Ja Erwan tavoin, kyllä alastomia naisia katselee aina mielellään, vaikka minä en ymmärrä miten alaston nainen liittyy autoni talvirenkaisiin. Eivät ole tyttölapset minua siinä mielessä lähestyneet yhtään enempää eikä vähempää vaikka nokialaisiin vaihdoinkin, vähempää ei kyllä oikein voisikaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tämä kysymys ei ole yksiselitteinen, kuten polvipetteri jo tuossa ylempänä sanoikin. Lähinnä kysymykseni tarkoitus oli selvittää, että minkälainen mainos saisi sinut jatkoajan käyttäjä ostamaan jonkun tietyn tuotteen.
Se, että mainos on huvittava on hyvä asia silloin, jos mainoksesta jää päähän tunne, että tuon tuotteen minä haluan ostaa.

Esimerkiksi carolssin mainos jossa kaveri heittelee hintalappuja pihalle ärsytti allekirjoittanutta sen verran, että Hesburger kutsuu.

-ipa rules
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Hyvä mainos on sellainen että se saa ihmisen ostamaan tuotetta ilman että hän edes tiedostaa olevansa mainonnan uhri. Mainos vahvistaa tuotteen/tuotemerkin/yrityksen brnadiä juuri oikealla tavalla jotta sen luomat mielikuvat osuvat kohdaryhmään juuri oikein.

Kun seuraavan kerran ostat hammastahnaa tutki sitä tuubia ja mieti miksi ostit juuri sen merkin. Tai pesuainetta. Tai voita. Tai jauhoja.

Mainoksissa ja markkinoinnissa itsessään ei ole mitään hyvää, sen paremmin kuin niiden tarkoituksessakaan, ne ovat kilpailukapitalistisenmarkkinatalousyhteiskunnan työkaluja joilla pyritään siirtämään rahaa kuluttajilta (uhreilta) yritysten omistajille (riistäjille).

Joku voissa paistettu porvari voi sitten jatkaa tästä ja valistaa kuinka väärässä olenkaan, eli kuinka mainonnalla on jotain yleviä tarkoituksia.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Volvo.... ööh Honta -mainos

Nokkela mainos on se Hondan mainos...

Voisin jopa ostaa Hondan, toisaalta ihan
yhtä hyvin Saabin, Volvon tai vaikka BMW:n.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Tärkein kaikista:
älä aliarvioi katsojaa.

Mainos voi silti olla ärsyttävä. Mikään ei silti ärsytä niin kovasti kuin katsojaa aliarvioiva mainos. No, jokaisessa maassa on oma mainoskulttuurinsa. Jenkeissä mainostettava tuote ehkä tungetaan kurkusta alas, Suomessa taas panostetaan yllättävän paljon huumoriin ja nokkeliin kikkoihin (eräs itävaltalainen tuttuni pitää kovasti suomalaisista mainoksista). Tämä Karjala-mainos on hyvä esimerkki.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Dick Slasher
Ei tahdo millään ehtiä mainoskatkolla jääkaapille kun monesti mainokset on parempia kun itse ohjelma.
Minulla on sama ongelma! Jääkaapille pitäisi ehtiä, mutta valitettavan usein jään katsomaan mainoksia. Hauskoja ja viihdyttäviä tarinoita todella lyhyessä paketissa. Onneksi tuo kauniimpi puolisko on heti vaihtamassa kanavaa mainoskatkon ajaksi, että voin hyvillä mielin lähteä piipahtamaan jääkaapilla. Välillä taas sekin ärsyttää, jos tulee joku mainos, jota ei ole aikaisemmin nähnyt ja kanava vaihtuu...

Mutta itse aiheeseen, eli millainen on hyvä mainos. Ehkä huumorin käyttö on se paras ratkaisu, vaikka en tietoisesti olekaan ostanut mitään tuotetta, vaikka sillä olisi miten hauska mainos tahansa. Nyt tuli valehdeltua... Pakin karjalaa kävin hakemassa, kun Aravirta mainitsi omien kavereiden valitsemisesta kisoihin. Mainos oli niin loistava, että seuraavana päivänä kaupassa käydessäni, nostin Karjalaa kärryihini sen tavallisen Karhun sijaan.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
tapio: "Hyvä mainos on sellainen että se saa ihmisen ostamaan tuotetta ilman että hän edes tiedostaa olevansa mainonnan uhri."

Tätä puolta mainonnan ammattilaiset ovat hokeneet jo pitkään eri tavoilla: "Luo tarve ja tyydytä se." - aivan kuin kaikki tavalliset pulliaiset olisivat tahdottomia otuksia... Oma intuitiivinen (ts. ilman tutkimustuloksia) näkökantani on se, että suurin osa nk. luoduista tarpeista on ollut jo olemassa tai niille on ollut ihmismassoissa tilausta ja mainonta on "vain" osunut oikeaan kohderyhmään.

Koska kyseessä on tiedostamaton vaikutus, en tietenkään itse osaa sanoa, olenko uhri vai en. Siitä huolimatta tätä mielestäni korostetaan yleensä liikaa. Kun itse menen kauppaan, ostan yleensä niitä tavaroita, joita olen ennenkin ostanut. Tässä mainostamisella on voinut olla oma osuutensa: en olisi koskaan ko. kampetta ostanut, ellen olisi jostain siitä kuullut - mutta jos en olisi ollut ensimmäisellä kerralla kohtuullisen tyytyväinen, en olisi toista kertaa tavaraa ostoskärryyn laittanut. Esimerkkinä tästä olkoon Kokis vs. Pepsi: En ole pitänyt Pepsin tai Hartwallin version mausta, joten jos kolajuomaa tekee mieli, niin suurimmassa osassa tapauksia ostoskärrystä löytyy kokispullo.

Mainostamisen merkitys on varmasti suurin pienihintaisilla, jokapäiväisillä tuotteilla, kuten hammastahnat, suklaapatukat jne. Toisinaan kun tulee kokeiltua jotain uutta (esim. kahvimerkkiä) kyllästyttyään vanhaan (tai muuten vain), niin sanoisin, että mainostuksella ja satunnaisvalinnalla on lähes yhtä suuri merkitys päätöksessä.

Sensijaan suuremmat ostokset (auto, pesukone) tulee tehtyä harkinnan jälkeen, jolloin mainostamisen ainoa funktio on kertoa, että "tällainenkin vaihtoehto on olemassa".

Voin rehellisesti sanoa, että mainostaminen ei saa minua ostamaan tuotetta, jota en muutenkaan ostaisi - ei ole tullut mieleenikään ostaa koskaan kaupasta siideriä (itselleni) ja olutmerkkikin tahtoo pysyä vakiona muutamaa poikkeuskokeilua lukuunottamatta.

tapio: "Mainos vahvistaa tuotteen/tuotemerkin/yrityksen brnadiä juuri oikealla tavalla jotta sen luomat mielikuvat osuvat kohdaryhmään juuri oikein."

Omalta kohdaltani tuo vaikutus on taatusti pienempi kuin mainostoimisto haluaisi väittää - tosin toiseen suuntaan se toimii helposti, huonosti markkinoitu (typerä mainos tms.) tuote löytyy ostoskärrystä harvemmin kuin täysin mainostamaton kampe.

tapio: "Kun seuraavan kerran ostat hammastahnaa tutki sitä tuubia ja mieti miksi ostit juuri sen merkin. Tai pesuainetta. Tai voita. Tai jauhoja."

Ostan sitä mitä ennenkin ja sen siksi, että olen joskus kokeillut ja "ominaisuuksiltaan" riittäväksi havainnut. Monesti jauhoissa, hammastahnassa ja -harjassa valinta kohdistuu kauppaketjun omaan halvempaan vaihtoehtoon (Pirkka, Spar, ...).

- - -
Niin ja itse asiasta: allekirjoitan tässä ketjussa ne väitteet, että hyvän mainoksen täytyy olla nokkela, jotta se jäisi mieleen positiivisella tavalla. Esimerkkinä olkoon vaikka tuo nyt pyörivä turvavyö"mainos" - vasta viimeinen sekunti paljastaa, mistä on kyse. Typerä mainos jää kyllä mieleen, mutta aiheuttaa hylkimisreaktioita kaupassa.
 
Viimeksi muokattu:

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Viestin lähetti tapio
...Mainoksissa ja markkinoinnissa itsessään ei ole mitään hyvää, sen paremmin kuin niiden tarkoituksessakaan, ne ovat kilpailukapitalistisenmarkkinatalousyhteiskunnan työkaluja joilla pyritään siirtämään rahaa kuluttajilta (uhreilta) yritysten omistajille (riistäjille)...

No, olet vaikka ostamassa tv:tä. Sinulla on jonkilainen käsitys hinnasta jos olet postilaatikosta saanut Mustaa Pörssiä, Experttiä, Anttilaa, Hobby Hallia, CM:ää tai Prismaa. Olet saanut jonkinlaisen kuvan näiden liikkeiden tarjoamien laitteiden laadusta. Voit tehdä alustavan ostopäätöksen kotona omalla sohvalla, ei tarvitse itse kiertää jokaista paikkaa vaan voit mainosten perusteella valita itsellesi sopivimmat.



Joku taasen valitti Radio Novan jankuttavan samoja mainoksia loputtomasti, sehän johtuu siitä että ihminen muistaa kuulemastaaan x% lukemastaan xx% ja näkemästään xxx%. (menikö se noin joku vois laittaa prosentit kun on päässeet unohtumaan)
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Euro71
tapio: "Hyvä mainos on sellainen että se saa ihmisen ostamaan tuotetta ilman että hän edes tiedostaa olevansa mainonnan uhri."

Tätä puolta mainonnan ammattilaiset ovat hokeneet jo pitkään eri tavoilla: "Luo tarve ja tyydytä se." - aivan kuin kaikki tavalliset pulliaiset olisivat tahdottomia otuksia... Oma intuitiivinen (ts. ilman tutkimustuloksia) näkökantani on se, että suurin osa nk. luoduista tarpeista on ollut jo olemassa tai niille on ollut ihmismassoissa tilausta ja mainonta on "vain" osunut oikeaan kohderyhmään.

Mainonnan alalla tulee aika ajoin erilaisia uusia tyylisuuntia esittäviä henkilöitä, jotka tavoittelevat sanomisillaan gurun asemaa. Valitettavasti joku on joskus onnistunut tuon tarpeen luomiseen ja tyydyttämiseen liittyvän lausahduksen saamaan julkisuuteen asti. Se ei tarkoita silti sitä, että mainonnan ammattilaiset pitäisivät tuota neuvoa ohjenuoranaan kädessään. Mainonnan tekijöillä ei ole päämääränään luoda tarpeita vaan pyrkiä tunnistamaan tietyn kohderyhmän olemassaolevat tarpeet ja pyrkiä erilaisin viestinnän keinoin tunkeutumaan tuolle alueelle. Toki on alueita, joilla ajattelua on mahdollista ohjata tiettyyn suuntaan, mutta se on erittäin vaikeata. Mutta on se mahdollista.

Sensijaan suuremmat ostokset (auto, pesukone) tulee tehtyä harkinnan jälkeen, jolloin mainostamisen ainoa funktio on kertoa, että "tällainenkin vaihtoehto on olemassa".

Tuo ei todellakaan ole mainostamisen funktio. Otetaan esimerkiksi automainokset. Kaikissa on jokin syvempi tarkoitus; pyritään vaikuttamaan tunteisiin tai järkeen. Keinoja on rajattomasti. Mainontaa ei tehdä informaation vuoksi, sitä kutsutaan journalismiksi tai vaikkapa uutisoinniksi. Mainonta ei ole kertovaa, vaikka se siinä muodossa esitettäisiinkin. Mainonnan yksi keskeisistä tehtävistä on toimia aktivoivana elementtinä.

[B "Mainos vahvistaa tuotteen/tuotemerkin/yrityksen brnadiä juuri oikealla tavalla jotta sen luomat mielikuvat osuvat kohdaryhmään juuri oikein."

Omalta kohdaltani tuo vaikutus on taatusti pienempi kuin mainostoimisto haluaisi väittää - tosin toiseen suuntaan se toimii helposti, huonosti markkinoitu (typerä mainos tms.) tuote löytyy ostoskärrystä harvemmin kuin täysin mainostamaton kampe.[/B]

Brandimainonnasta höpötetään ihan liikaa. Kuten jo eilen kirjoitin, harvassa ovat ne tuotteet tai palvelut, jotka voivat toimia pelkästään brandimainonnan avulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös