Minkä ikäisenä muutit pois kotoa?

  • 10 832
  • 55

Minkä ikäisenä omaan kämppään?

  • Alle 18 vuotiaana

    Ääniä: 34 7,8%
  • 18-19 vuotiaana

    Ääniä: 123 28,1%
  • 20-21 vuotiaana

    Ääniä: 166 37,9%
  • 22-23 vuotiaana

    Ääniä: 46 10,5%
  • 24-25 vuotiaana

    Ääniä: 7 1,6%
  • 25-30 vuotiaana

    Ääniä: 8 1,8%
  • 31 tai myöhemmin

    Ääniä: 1 0,2%
  • Asun vielä vanhempieni kanssa

    Ääniä: 53 12,1%

  • Äänestäjiä
    438

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Niin, jokainenhan sieltä pesästä lähtee aikanaan. Näin tämmöisen kysymyksen jossain plussalehdessä, ajattelin pistää tännekkin. Itsellä on reilu vuosi asumista omassa vuokrakämpässä. Olin pois lähtiessä kahdeksantoista, rahat ja eväät ovat riittäneet tähän asti. Työpaikkahan on se, mikä monesti mahdollistaa muuton omaan kotiin, tai sitten tietenkin opiskelun perässä muutto toisella paikkakunnalle.

Itse suosittelen lämpimästi asumista yksin, ennen kuin muuttaa likkakaverin (tai poikakaverin) kanssa saman katon alle. Sen verran kuitenkin on oppimista kodin leikkimisessä - riippuen tietenkin kasvatuksesta. Jos on äiti pistänyt tamppaamaan mattoja, tekemään ruokaa ja pesemään pyykkiä niin on paljon helpompaa muutto omilleen.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
3 viikkoa 18-v synttäreiden jälkeen silloisen gimmafrendin (juuri täyttänyt 16-vee) kanssa yhteen. Uuh niitä aikoja. Ei ollut rahaa, ei omaisuutta ja lukiossa oltiin. "Appiukko" kuitenkin maksoi sen 500 markan vuokran puolestamme.
 
Viimeksi muokattu:

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
19-vuotiaana tuli lähdettyy himasta. Silloin takana reilu kuukausi seurustelua nykyisen avovaimon kanssa ja saman katon alle muutettiin, eli melko nopeeta toimintaa. Reilu neljä vuotta ollaan oltu yhdessä ja neljännessä yhteisessä kämpässä asutaan tällä hetkellä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, muutin siis pois lapsuudenkodistani 28 vuotiaana, tosin olin asunut siinä yksin yli 5 vuotta ennen tätä muuttoa, siis mutsi muutti ensin.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Vuosi sitten, 22-vuotiaana. Oli hyvä hetki lähteä, taloudellisesti asiat kunnossa ja kotona kaikki hyvin, eli ei ollut mikään pakkoratkaisu. Oma rauha on hieno homma, mutta kuka hoitaisi tiskit..
 

scholl

Jäsen
mutta kuka hoitaisi tiskit..
Veikkaan tiskikonetta. Itse olen joutunut tiskaamaan vain köksän tunneilla yläasteella.

Niin 21,5 vuotiaana muutin. Olin skimbaamassa Verbierissä ja siellä ollessani tajusin, että hitto en halua asua enää vanhempieni luona, vaan mielummin keskustassa, jotta voi yhdistää bailauksen ja opiskelun. Kun tulin Suomeen niin Hesari auki ja Huoneistokeskuksen ilmoituksen perusteella soitin. Aika nopeasti homma hoitui. Aluksi yövyin vain ehkä puolet viikosta omassa kämpässä.

Nyt on sitten tullut asuttua yli 12,5 vuotta yksin, eikä ole kieltämättä suunnitelmissa muuttaa sitä tilannetta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
19-vuotiaana läksin vuodeksi inttiin. Sieltä palattuani olin 20v. Asuin sitten pari kuukautta kotona, ennen kuin muutin opiskelijaboksiini. Vaikea sanoa, vastaisiko tuohon 19 tai 20. Valitsin kuitenkin 20, koska silloin muutin ensimmäistä kertaa omaan kämppään. Jos siis solukaksio lasketaan sellaiseksi. Ensimmäisen kerran muutin ihan yksin asuttamaani asuntoon vasta 25-vuotiaana.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
18-vuotiaana toukokuussa ylioppilaslakki päähän, kesäkuussa vapaaehtoisena asepalvelukseen. Armeijan jälkeen opiskelemaan Helsinkiin. Eli 18-vuotiaana pois kotoa. Aikaisemminkin olisin lähtenyt jos se olisi ollut mahdollista vaan ei ollut.

Niin ja onhan tuosta jo 20 vuotta aikaa.
 

Jindebyne

Jäsen
Veikkaan tiskikonetta. Itse olen joutunut tiskaamaan vain köksän tunneilla yläasteella.

Reilu parikybäsellä yksinasuvalla nuorella miehellä voi olla tuloistaan hieman akuuteimpiakin hankintoja/maksuja, kuin astianpesukone. Sitten kun kuukauden menot on saatu maksettua niin ei välttämättä rahaa jäänytkään ihan heti siihen astianpesukoneen ostoon. Toivottavasti et nyt scholl luule asuvasi täydellisessä kehitysmaassa, mutta jotkut oikeasti joutuvat laskemaan rahansa menojen mukaan.

Itse muutin kotoa 20-vuotiaana. Silloin oli juuri asevelvollisuus suoritettu, vakituinen duuni ja hyvä opiskelupaikka.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Reilu parikybäsellä yksinasuvalla nuorella miehellä voi olla tuloistaan hieman akuuteimpiakin hankintoja/maksuja, kuin astianpesukone. Sitten kun kuukauden menot on saatu maksettua niin ei välttämättä rahaa jäänytkään ihan heti siihen astianpesukoneen ostoon.
Opiskelijoillakin lienee jotenkuten varaa 30-50:n euron astianpesukoneeseen. Tällaisia löytyy kierrätyskeskuksista.
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
16 vuotiaana. Ja olen hemmetin tyytyväinen siihen, että läksin. Siinä kuitenkin joutuu itsenäistymään pakostakin ja jos vertaa muutamaan kaveriin jotka sitten jäivät kotipaikkakunnalle lukioon, niin olen kyllä hemmetin ylpeä, että pystyn jo elättämäänitseni eikä tarvii äitin/isin kukkarolla juosta. Olihan siinä toki aluksi vähän sormi suussa, että mitäs nyt tehdään, mutta siperia opettaa.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastasin 19-vuotiaana, mutta oikea vastaus on 20 kun rupesin miettimään. 19-vuotiaana inttiin tosin ja viikkoa ennen kotiutumista muutin omaan kämppään avopuolisoni kanssa eli molemmat vastaukset lienevät oikein.

Opiskelijoillakin lienee jotenkuten varaa 30-50:n euron astianpesukoneeseen. Tällaisia löytyy kierrätyskeskuksista.

Eri asia on kuitenkin onko tällaiselle tilaa. Minulla 52-neliöinen kämppä mutta astianpesukoneelle ei ole kertakaikkiaan keittiössä tilaa ja pakko tiskata käsin. Noh, onneksi avopuoliso on siinä minua ahkerampi.

Ihmetytti, että scholl tosiaan käyttää tiskikonetta. Luulisi nyt että siellä olisi joku topakka nuori puertoricolainen housekeeper joka huolehtii konjakkilasien ja rapuveitsien puhtaudesta. Noh, ehkä schollilla on tiukat ajat ja joutuu taloudessa nipistämään, vaikka se vaatisikin käsien likaamista ja ekstraduunia kun joutuu täyttämään ja tyhjentämään tiskejä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Amiksen jälkeen heti armeijaan 18 veenä ja sieltä kun pääsin niin muutin melko suoraan duunin kautta hommattuun vuokrakämppään 19 vee finninaamana. Palkka oli 6400mk/kk ja vuokra 1300mk/kk (ja baarikulut 2000mk/kk ;-D ), oi aikoja...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
21 vuotiaana muutin Raumalle kun aloitin Ammattikorkeakoulun siellä. Solukämppä jossa viihdyin lähes koko opiskeluaikani - kunnes muutin vaimon kanssa yhteen.
 

ipaz

Jäsen
Inttiin lähdin 19-vuotiaana ja sen jälkeen opiskelin vielä kaksi vuotta kotipaikkakunnallani vanhempien luona asuen. Syksyllä -97, 22-vuotiaana lähdin unelmieni perään kauas kotoa ja sillä tiellä ollaan. Nyt kylläkin taas vähän (muttei liian) lähempänä kotikaupunkiani.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ensimmäiseen omaan kotiin muutin 18-vuotiaana. Karhulasta Jyväskylään opettelemaan yksin elämistä ilman mitään sukulaisia lähimaillakaan. Se oli hienoa aikaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, niitä nuoruuden iloisia aikoja... Kaksi kuukautta 18-vuotispäivän jälkeen isä ja pikkusisko veivät Seinäjoen asemalle. Muistan elävästi että oli vähän karu olo ensialkuun Helsingin junassa, mutta aivan hyvinhän se on täällä maailmalla lopulta mennyt. Tietysti vähän sääli kun ei sen jälkeen ole saanut Maakunnassa asua vaan kaiken maailman tusina-kaupungeissa. Tämä nykyinenkin on joku helsinkiläisten Amerikka, ruotsinkielisille pelloille 50-luvulla perustettu täysin keinotekoinen viritelmä.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Veikkaan tiskikonetta. Itse olen joutunut tiskaamaan vain köksän tunneilla yläasteella.

Mistähän löytyisi itsestään likaisista astioista täyttyvä ja puhtaista tyhjentyvä tiskikone? Selvä markkinarako ja ainakin yksi ostaja olisi varma.

Armeijaan tuli lähdettyä 18 vuotiaana ja sen jälkeen ei ole tultua kotona asuttua.
 

scholl

Jäsen
kun joutuu täyttämään ja tyhjentämään tiskejä.

Kesällä oli aika jolloin en terveydellisistä syistä saanut tyhjentää tiskikonetta. Muuten sen olen tehnyt.

edit. jos jollain ei mahdu täysikokoinen astianpesukone niin kannattaa hankkia sellainen pieni boxi siihen käyttöön. Parempi kuin ei mitään. Ja jos sekään ei mahdu niin suosittelen käyttämään paperiastioita, koska silloin asuminen on jo muutenkin niin ankeaa, ettei kannata astioiden suhteen enemmän panostaa
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Reilu parikybäsellä yksinasuvalla nuorella miehellä voi olla tuloistaan hieman akuuteimpiakin hankintoja/maksuja, kuin astianpesukone. Sitten kun kuukauden menot on saatu maksettua niin ei välttämättä rahaa jäänytkään ihan heti siihen astianpesukoneen ostoon. Toivottavasti et nyt scholl luule asuvasi täydellisessä kehitysmaassa, mutta jotkut oikeasti joutuvat laskemaan rahansa menojen mukaan.

Itse en edelleenkään omista kyseistä vempelettä. Kuitenkin kohta kymmenen vuotta tullut yksinään asuttua. Ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Astioita on sen verran vähän, ettei yksikään tiskikone täyttyisi. Se on vähän kuin auto. Monesti käy mielessä että perkele, nyt menen ja ostan itselleni sellaisen, mutta kun ajattelee asiaa järjellä, päätyy aina siihen, että ko. kapistus on turha.

Toki jos on paljon astioita tai ei asu kaupungissa, on tiskikone tai auto ihan tarpeellinen ostos. Ja otsikon kysymykseen vastaus on yhdeksäntoista.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vuosi tuli vietettyä 17-18 vuotiaana koulun asuntolassa, joka oli muuten erinomaisen hauskaa aikaa, ja sitten vuodeksi takaisin kotiin asumaan ja sitten armeijan jälkeen omaan kämppään tyttöystävän kanssa.

Asuntola aika oli hauskaa, 27m2 koppissa asui minä ja kämppikseni, sekä yöpyviä yksilahkeisia. Hemmetin hauskoja käytävä bileitä yms. välillä muistelee oikein kaiholla...

Scollin tapaan suosittelen kertakäyttöasitoita tiskauksesta vähemmän innostuneille poikamiehille, ainakin minulla kun ei konetta (tai konetta) ollut niin tiskaus tapahtui vasta sitten kun kaikki astiat on kaapista käytetty. Seuraavaksi olinkin jo myöntämässä nobelia kertakäyttöisten astioiden keksijälle...

Niin, ja pelkästään tiskauksen takia ei kannata harkita ulkoistavansa työtä yksilahkeiselle ns. ylläpito sopimuksella, sillä tässä häviää nopeammin kuin Virmanen sanoo paskapuhetta. Tarkkana niiden yksisuuntaisten sopimuksien kanssa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös