Miksi Turkua vihataan?

  • 13 581
  • 51

Alfred

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tätä jo jonkin aikaa pohdiskellut, mikä tekee turkulaisista niin helvetin ärsyttäviä, ja miksi niin monet, allekirjoittanut mukaan lukien, vihaavat turkua.
Itselleni turkulaisten vihaaminen/väheksyminen on ollut itsestäänselvyys jo pikkupojasta asti, tosin syytä tähän en aikaisemmin ymmärtänyt; median ja faijan propaganda taisivat tehdä tehtävänsä.

Mutta miksi juuri turku? Onko meillä oikeasti syytä vihata turkua? Liittyykö se jotenkin historiaan? Vai johtuuko kaikki ainoastaan turkulaisten ärsyttävästä tavasta puhua, jossa jokaisen sanan lopusta jätetään vähintään yksi kirjain lausumatta? Vai olemmeko me kenties vain kateellisia kaupungille, jossa majailevat maamme kauneimmat kissat?

Vastausta en tiedä, mutta silti: Mää viihaan turkulaisia Daa Dirlan Dirlan Daa/Mä vihaan turkuhallia Daa Dirlan Dirlan Daa/Mä vihaan Aurajokea Daa Dirlan Dirlan Daa/Mä vihaan KOKO TURKUA!!!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joudun valitettavasti lausumaan eriävän mielipiteen. Minä olen aina pitänyt Turusta. Kaikki sai alkunsa aikoinaan turkulaisesta Kiikari-baarista, jossa nakit-ja-muusi -annokseen sisältyi peräti viisi nakkia, kun muualla Suomessa piti tyytymän kolmeen tai neljään. Myöhemmin osoittautui, että Turun rautatieaseman baarissa tarjoiltiin muusin kera niinikään viisi nakkia.

En ole koskaan Turussa asunut, mutta palvelu on aina pelannut mainiosti kun olen siellä vieraillut, muuallakin kuin baareissa!
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Viestin lähetti Alfred
Vai olemmeko me kenties vain kateellisia kaupungille, jossa majailevat maamme kauneimmat kissat?

Kyllä olette/olemme!

Viestin lähetti Alfred
Vastausta en tiedä, mutta silti: Mää viihaan turkulaisia Daa Dirlan Dirlan Daa/Mä vihaan turkuhallia Daa Dirlan Dirlan Daa/Mä vihaan Aurajokea Daa Dirlan Dirlan Daa/Mä vihaan KOKO TURKUA!!!

Kannattaa kuunnella Jope Ruonansuun kappale "Rakastan turkulaisia" ;)

Ja minä en sitten vihaa turkua. Turku on hieno ja mukava paikka ei minkäänlaisia vihantunteita siihen suuntaan päinvastoin. Ehkä tämä jo johtuu siitä kun Raumalta olen lähtöisin.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä turun vihaaminen vain harvinaisen pitkään elänyt huono vitsi. Lähinnä sen elämän jatkumista enää edesauttavat pk-seudun ihmiset ja mansesterilaiset. Turkulaisvitsit ovat katoavaa kansanperinnettä.

Turku on mesta paikka!

Nimim. Uusturkulainen
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Niin, Turkuahan vihataan ja parjataan siksi, koska kaikki muutkin niin tekevät. Useinmiten tämä tapahtuu vailla mitään syytä ja erityistä selitystä.
Esim. velipoikani kysyi muutteaessani Turkuun, että miksi sinne ? Sehän on Suomen persereikä. Paska paikka. Ei hän koskaan ollut siellä käynyt, mutta oli kuullut kavereiden kertovan.

No, velipoika lähti sitten muuttoreissulle viemää kamojani Turkuun. 3 kuukautta myöhemmin mies asui itsekin siellä ja viihtyi varsin hyvin. Viihtyy muuten vieläkin. Itselläni työ kuljetti Helsinkiin.

Minä en Turkua moiti kuin yhdestä asiasta. Nimittäin sisäänpäin lämpeämisestä, se jos joku on Turkulaisten suurin vika. Muuten kaupunki on todella kivan kokoinen, edullinen asua, hyviä kuppiloita, kauniita naisia ja harrastusmahdollisuuksia pilvin pimein. Loppujen lopuksi Helsingissä ei ole mitään, mitä Turusta ei löytyisi. (Tämä ei koske HIFK:ta ja Jokereitahan ei kukaan kaipaa).

Jos oikeasti mietitään mikä se Suomen persereikä on, niin voin sanoa että se ei todellakaan löydy Turusta. Ehei,ei siellä päinkään. Se paikka löytyy Seinäjoelta. SE, on todellinen Suomen persereikä.

K
 
Turkulaiset naiset eivät ole kauniita, ellei sitten satu tykkäämään muutaman vuoden takaisten trendien mukaan paklatuista maataistelukoneista. Kauheita kanoja & mitoistaan paisuneita ikipissiksiä.

Muuten Turku on sellainen sympaattinen pikkukaupunki jossa puhutaan hassusti.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Turku on todella hieno kaupunki. Jonkun vuoden olen siellä asunutkin ja muutenkin siellä tulee aina välillä käytyä. Kesällä todella kaunis, palvelut pelaa, pubeja riittää jne. Sitä turkulaista sisäänlämpiävyyttä en ainakaan itse ole joutunut kokemaan. Turku rocks!
 

Carlos

Jäsen
Laiva nimeltä Titanic, ilmalaiva nimeltä Hindenburg, avaruussukkula nimeltä Challenger, kaupunki nimeltä Turku. Olisiko niin että Turku on em. ilmiöistä ainoa joka rakennettiin uudestaan, jonka takia jollekin esim. Titanic-fanille on mennyt herne nenään? Miksei Titanicia rakennettu uudestaan, prkl?

Niin, siis minähän en voisi asua Turussa ensinnäkään koska sieltä puuttuu HIFK. (vaikka keisari sose sanoikin jo että sitä ei lasketa) Noniin, minähän en ole stadilainen, mutta voisin kuvitella että tähän kohtaan stadilainen ottaisi ainakin kaksi laulua:

"Teill' ei oo, teill' ei oo, teill' ei oo met-ro-a!"

"Teill' ei oo, teill' ei oo, teill' ei oo spo-ri-a!" (ei ainakaan enää)

Ei vaan, jos vakavissaan mietitään, niin luulen että tässä on kyseessä joku semmoinen suomalaisten kateellisuus-herraviha. Ehkä jotain samaa kuin Rauma-Pori -vihassa, joka juontaa juurensa tiettävästi jo jonnekin 1400-luvulle.

Siis, Turkuhan on Suomen vanhin kaupunki. Sieltä on aikoinaan hallittu koko Suomea, muiden kaupunkien johtajat saivat mennä sinne setvimään asioitaan ja toimittamaan ties mitä verorästejä aina Käkisalmea myöden. Voipi olla että tuossa kohtaa Turkua vastaan on kasvanut jonkunlainen herraviha. Sittenhän Turun jälkeen kaupunkioikeudet myönnettiin Viipurille, Porvoolle ja Raumalle. Vasta tämän jälkeen alkoi tulla näitä muita ns. jämäkaupunkeja, kuten Ulvila&Pori, Helsinki, Tampere, Oulu, Kuopio jne.

Olisiko tässäkin siis alunperin syynä perisuomalainen kateus? Esim. Helsingin kaupunkihan on periaatteessa vähän kuin Espoon Blues, tyhjästä tekohengitetty keinotekoinen kaupunki, jossa on vuosistoja epätoivoisesti yritetty saada aikaiseksi jonkunlaista kulttuuriperintöä. Ja kaikkihan tunnemme tarinan kannetusta vedestä ja siitä kaivosta.

Mutta emmäävaansitniin tiedä, tämmöinen tuli vaan mieleen.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Mulla ei ainakaan ole mitään Turkua vastaan. Se on ihan hyvä paikka, kun Porista muuttaa pois niin Turku tulee ensiksi mieleen. Tai Tampere. Enkä näe siinä mitän ristiriitaa.

Turussa on kauniita naisia, se on sopivan kokoinen paikka, TPS on menestyvä seura lätkän puolella. Se riittää jo pitkälle. Ainoo mikä puuttuu näin juntin porilaisen näkökulmasta on Superpesiksessä pelaava seura. No joo, eihän täälläkään ole kuin Pesäkarhut enää kun miesten puolella pudotaan ykköseen vuorotellen. No ei Ulvila tietysti ole osa Poria, mutta tuossa lähellä kuitenkin.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Nännimäinen
Muuten Turku on sellainen sympaattinen pikkukaupunki jossa puhutaan hassusti.

Puhutaan hassusti mutta ei sentään syödä verimakkaraa puolukkahillolla höystettynä.

Sekä Turun että Tampereen murteet ovat aika helposti tunnistettavissa ja yhtä hassun kuuloisia.
Yleisesti muuten on todettu että Tampere on suoranainen maaseutu Turkuun ja Helsinkiin verrattuna, lähinnä sentakia että Tampere ei ole satamakaupunki. Plussana tossa on se että myöskään huumeongelma ei ole Tampereella niin suuri kuin näissä kahdessa muussa kaupungissa.

Carlos:

Eipä tää zzstadin metrokaan mikään helmi ole. Kun lähdetään maailmalle katsomaan, nähdään kunnon metroja. Tää yhden linjan metro joka menee suurimman osan maanpäällä, lähinnä huvittaa ulkomaalaisia joille ko. vermettä esitellään. "Äänt hier is auor famous subway juunou?".

Ehkäpä toi "viha" on vain suurta kateutta?-)
 

JanJ

Jäsen
Turussa on
- hienot maisemat
- mukavia ihmisiä
- hyviä ystäviä
- kauniita naisia
- miellyttävä ilmapiiri

Jos tuon takia vihaa Turkua, niin siitä sitten vaan.
Toki Turussa on miinuspuolia, mutta listatkoon ne joku muu.
Terveisin nimimerkki "pari vuotta Turussa asunut".
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Turku-vitsejä nyt ei varmaan kannata ottaa kenekään liian tosissaan, ei kertojien eikä kuuntelijoiden.

Puhetyyli nyt on ikuinen naurunaihe mutta mitä sitten, ei siitä kannata kenenkään loukkaantua.

Aina silloin tällöin, ts. pari kertaa vuodessa kun olen Turussa käynyt niin aina on ollut helvetin hauskaa. Turussa olisi Suomen paras baari, Dynamo...(Jos Turku olisi osa Suomea).

DBTL on erittäin leppoisa kesänaloitustapahtuma ja Ruisrokissakin on parhaimmillaan mahtavaa...

Turun poliisiaseman aulassakin saa nukkua talvipakkasten aikaan ilman että joutuu putkaan...kjeh.

Kyllä mielestäni Helsingistä esimerkiksi löytyy paljo enemmän spedeä porukkaa joka luulee itsestään ihan liikoja, ts. Helsinki on kuitenkin maailmanlaajuisesti AIKA pieni paikka...vrt. lähes mihin tahansa Euroopankin pääkaupunkiin...

Onhan samanlaisia spedejä jokaisessa Suomen kaupungissa ja kylässä mutta Tsadissa heitä nyt vaan on eniten koska se on suurin kaupunkimme...
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ahh, ihana ketju, tällaista olen odottanut. Minulla on näin turkulaisena kaupungistani (öhh) paljon hyvää sanottavaa, mutta toisaalta myös huonoa. Tätä ketjua lukiessa tuli mieleeni, että vihaako tätä mainiota kaupunkia _oikeasti_ kukaan, kun useimmat mainitsevat pitävänsä tätä mukavana paikkana? Taitaa tosiaan olla niin, että suurimmat Turun vihaajat ovat ihmisiä, jotka ovat pienestä asti saaneet päähänsä idean "Turku on Suomen perse" tai muuta yhtä todenperäistä. Tähän ideaan ja ajatukseen kun lisätään stadilainen vittumarko tai pissis, niin johan Turku-viha nostaa päätään. Ei nyt sentään, tuo "stadilainen" oli vitsi. Turun vihaajia löytyy varmasti ihan tasapuolisesti ympäri Suomea, myös Turusta itsestään.

Turku on kaupunkina kauneimmillaan kesällä ja talvella. Talvella kauneutta toki rajoittaa se, että loskakelit yms. saavat kaupungin kuin kaupungin näyttämään järkyttävältä. Tarkoitinkin lähinnä pakkaskelejä n. 20 cm lumihangen kera. Aurajoen ympäristö varsinkin iltavalaistuksessa on hienoa katsottavaa. Kesällä Turkua kaunistavatkin sitten naiset, jotka tuskin kuitenkaan ovat sen kauniimpia kuin muuallakaan Suomessa.

Huonoa Turussa on tuo jonkun jo mainitsema sisäänpäin lämpeäminen. Turussa näkee ja tapaa todella paljon itsekkäitä ja juroja ihmisiä, jotka eivät voisi vähempää välittää ventovieraiden kanssa rupattelusta bussipysäkillä ja kadulla. Sattuuhan sitä itse kullekin joskus tilanteita, että ventovieraan kanssa tulee tarvetta/halua jutustella, eikö totta? Monesti sitä näkee vain nyrpeitä naamoja ja saa vastaukseksi hiljaista muminaa. Noh, ihmiset ovat tällaisia varmasti myös muuallakin, mutta täällä se tuntuu korostuvan.

Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi Helsinkiä vihataan? Tai Tamperetta? Minä vihasin aikoinaan Helsinkiä ja pidin sitä ylimielisten kusipäiden kaupunkina. Tämä siis teini-ikäisenä. Viime vuodet ovat kuitenkaan radikaalisti muuttaneet mieltäni. Stadissa on mukavia ihmisiä siinä missä muuallakin, mutta toisaalta myös kusipäitä parveilee sielläkin. Minun Helsinki-vihani lähti liikkeelle TPS:n ja Jokerien väännöistä 90-luvulla, kun nämä kaksi joukkuetta dominoivat SM-liigaa. Narrit syöttivät useammin kuin kerran katkeraa kalkkia ja niillä oli niin saamarin vatipään näköinen omistajakin.

Ehkäpä tuon hesalaisia ja Hesaa kohtaan kokemani epäluulon ja negatiivisen ajattelun kaatoi lopulta puolisoni, joka on ko. kaupungista kotoisin. Stadissa vieraillessani olen huomannut, että sekin on mukava kaupunki, siinä missä rakas Turkukin. Kaupungeista negatiivisia/positiivisia kuvia antavat sen asukkaat.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muutamia asioita vuoden Turussa asuneena.

Plussat:
- Riittävän iso, on kaikki mitä tarvitsenkin
- Sopivan pieni, ei pitkä matka minnekään kaupungin sisällä
- Saa kulkea rauhassa, ei tuttuja joka kulman takana
- Helppo lähteä Ruotsin laivoille
- Kesällä paljon tapahtumia

Miinukset:
- Juomavesi joskus perseestä
- Ässät pelaa 150 kilometrin päässä
- Sisäänpäinlämpeävä porukka

Summa summarum - ihan hyvä paikka asua. Turkulaisvitsit ovat huonoja, ellei sitten ole joku maantieteellinen juttu kyseessä jota ei voi kääntää toisin päin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ei kai kukaan Turkua ja turkulaisia oikeasti vihaa? Siis nimenomaan vihaa? Kyseisiin asioihinhan tulee suhtautua varovaisella mutta myönteisellä ymmärryksellä, kuten muihinkin vähempiosaisiin.

Mutta jos ihan tosissaan asiasta puhutaan, niin eiköhän tuo Turun ja sen asukkien maine ole enemmän sellainen pakollinen vitsi. Ei minulla ole pahaa sanaa sanottavana tuosta paikasta tai sen asukkaista. Oikeastaan kaikki turkulaiset, jotka olen tavannut, ovat olleet hyvin mukavia ihmisiä. Yksi parhaista juhannuksista, joita olen viettänyt, oli sellainen, että meitä oli kaksi tamperelaista ja reilut kymmenen turkulaista. Pakolliset naljailut hoidettiin aluksi pois, ja sitten keskityttiin hauskanpitoon. Mainiota porukkaa!
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Kateellisten tzzadilaisten panettelua

Niin, itse olen sitä mieltä, että turkulaisten vihaaminen on lähinnä tamperelaisten ja tzzadilaisten heiniä.

Omasta mielestäni perus-tzzadilaisuuteen kuuluu kerran päivässä morkata Turkua ja turkulaisia.

Omasta mielestäni turkulaiset ovat paljon asiallisempaa sakkia kuin tzzadilaiset.

Turkulaisuuden huonoja puolia on sellainen pieni nurkkakuntaisuus ja sisäänpäinlämpiävyys sekä sikapahan makuinen juomavesi. Oikeasti.

Asian tässä valossa sanonkin, että menen paljon mieluummin turkulaisen kanssa saunaan, kuin umpijuntin ja nurkkakuntaisen tzzadilaisen.

Tämä siitä syystä, että itselleni tulee aina hymy naamalle, kun joku vääntää oikein säkivää turunmurretta.

Tzzadilaisten puhetyyli ja jutut yleensäkin ovat ärsyttävän kuuloista ryssän, ruotsin, suomen ja enklannin sekoitusta sekä ovat muutenkin täynnä pahalta haisevaa nurkkakuntaisuutta, ellei jopa silkkaa tyhmyyttä.


Täältä tähän
 
Viestin lähetti timppa


Eipä tää zzstadin metrokaan mikään helmi ole. Kun lähdetään maailmalle katsomaan, nähdään kunnon metroja. Tää yhden linjan metro joka menee suurimman osan maanpäällä, lähinnä huvittaa ulkomaalaisia joille ko. vermettä esitellään. "Äänt hier is auor famous subway juunou?".


Tuosta olen 100% samaa mieltä. Huvittaa kun tuota Stadin "metroa" esitellään nykyään joka toisessa Suomalaisessa musiikkivideossa, mainoksessa ja elokuvassa.
Oikeasti tuo on paikallisjuna, ei tuo ole metroa nähnytkään, eihän se edes kiihdy kuten metrot maailmalla...
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Turun murre on tosissaan ainoa rasittava asia. Kuulostaa ärsyttävältä. Pakko silti myöntää että ei kai mikään murre ole kaikkien korvaan mukavan kuuloista. Parempi että on murteita, ei olisi hääviä jos kaikki puhuisivat kirjakieltä.

Niin, tuskin kovin moni Turkua oikeasti vihaa. Vitsit on vitsejä, niitä kuuluu olla. En minäkään Raumaa vihaa vaikka pidän itseäni umpiporilaisena. Rauma on oikeasti ihan sympaattinen paikka, wanha kaupunki varsinkin on hieno. Huono puoli on se että "kaikki tuntee kaikki" juttu on vielä paremmin voimissaan kuin Porissa.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Vielä sananen Turusta

Niin, unohdin mainita parjaavaan sävyyn turkulaisen musiikkiskenen joka on luvalla sanoen kaameaya tuubaa.

Vai kehtaako joku puolustaa Miisaa, MC Nikke T:tä, Crashia, Mattia ja Teppoa, Jasmin Mäntylää tahi Ressua kaikkine viritelmineen?

Toisaalta, onhan Tampereellakin Mikko Alatalonsa ja Tzzadilla Bonfunkit, Fintelligentsit sekä muut musiikilliset häpeäpilkut.

Täältä tähän
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Vielä sananen Turusta

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, unohdin mainita parjaavaan sävyyn turkulaisen musiikkiskenen joka on luvalla sanoen kaameaya tuubaa.

Vai kehtaako joku puolustaa Miisaa, MC Nikke T:tä, Crashia, Mattia ja Teppoa, Jasmin Mäntylää tahi Ressua kaikkine viritelmineen?

Tietysti "isoon" kaupunkiin (Suomen mittakaavassa) mahtuu musiikkia laidasta laitaan.

Kaikki ei kuitenkaan ole mainitsemaasi tuubaa, eikös mm. JS16 ole myös turkulainen ja hänen musiikillista tuotantoa ainakin olen puolustamassa. Ja Ressun Bogartin aikainen tuotanto on ok.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Re: Vielä sananen Turusta

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, unohdin mainita parjaavaan sävyyn turkulaisen musiikkiskenen joka on luvalla sanoen kaameaya tuubaa.

Vai kehtaako joku puolustaa Miisaa, MC Nikke T:tä, Crashia, Mattia ja Teppoa, Jasmin Mäntylää tahi Ressua kaikkine viritelmineen?

Toisaalta, onhan Tampereellakin Mikko Alatalonsa ja Tzzadilla Bonfunkit, Fintelligentsit sekä muut musiikilliset häpeäpilkut.

Täältä tähän

Heidi Kyrö ? Kai Hyttinen ? Esko Riihelä ?

Asiaan . Ei syytä minulla vihata turkulaisia . Edellä mainittu jo monta hyvää asiaa Turusta ja turkulaisista. Hyviä frendejä , hyviä mimmejä , hyviä rafloja ja loistavia festareita. Kukas nyt sellaisia vihaa , häh ?!

Anna Mäki ja Usko Kylmänen tapasivat ja esittelivät itsensä Turussa . ' Mäen Anna ! ' ' Kylmäsen Usko ! '
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Re: Re: Vielä sananen Turusta

Viestin lähetti teemu73
.Kaikki ei kuitenkaan ole mainitsemaasi tuubaa, eikös mm. JS16 ole myös turkulainen ja hänen musiikillista tuotantoa ainakin olen puolustamassa. Ja Ressun Bogartin aikainen tuotanto on ok.
Kokonaisuudessaan käsittämättömät kaksi lausetta.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Turussa plussaa:

+naiset
+laivaterminaali
+hyvät kiekkoilijat (pl. rotat)


Turussa miinusta:

-kieli ("toi noi" jne)
-hyvät kiekkolijat (ml. rotat)


Tuli näköjään enemmän plussaa, näin yhtäkkiä mietittynä. Eks tiä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Re: Vielä sananen Turusta

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, unohdin mainita parjaavaan sävyyn turkulaisen musiikkiskenen joka on luvalla sanoen kaameaya tuubaa.

Vai kehtaako joku puolustaa Miisaa, MC Nikke T:tä, Crashia, Mattia ja Teppoa, Jasmin Mäntylää tahi Ressua kaikkine viritelmineen?


Haha. No Jasmin näyttää ihan hyvältä ja Tötti ja Tappi ovat tuubastaan huolimatta miljonäärejä. Kjeh.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös