Miksi sydämeni on hurrikaanin muotoinen?

  • 2 540
  • 14

Jallu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vajaat kymmenen vuotta sitten minä näin ensimmäistä kertaa Jyp HT:n pelin. Kyseessä oli Kalpa-Jyp HT kaudella 94-95. Jo muutama viikko pelin jälkeen minulle oli tulossa fanipaita, kenenkäs muun kuin Nylanderin nimellä. Kuopioon mennessä en vielä ollut ihan varma kummanko puolella olen, mutta herrat Lindroos, Virtanen, Lius, Paananen, Heikkinen ja ennenkaikkea Nylander saivat minut vakuuttumaan siitä, että tämä on se joukkue, jota kannatan uskollisesti elämäni loppuun saakka. Ottelu päättyi muistaakseni 2-5. Sen jälkeen pihapeleissä ja kaveriporukan peleissä tämä jamppa oli aina Nylander. Tai ainakin yritti olla. Siitä eteenpäin kausi kauden jälkeen on tullut pelejä katsottua ja joka ikinen kerta kun JYP luistelee hippoksen jäälle, niin kylmät väreet karmaisee selkäpiitä. Vuosien varrella on pelaajat vaihtunut. Minulle mieleenpainuvia ja ns. suosikkipelaajia vuosien varrella ovat olleet Nylanderin jälkeen Sjögren, Karamnov, Peterit, Wortman, Tarvainen, Ojanen, Koivunen, Burakowsky, Ton, ja viimeisimpänä ei nyky JYPistä Perrin. Näistä kavereista syystä tai toisesta Nylander, Ton ja Perrin ovat ne kaikkein omimmat.

Jyp HT tai JYP on aina tähän kauteen saakka ollut merkittävästi ulkomaalaistähtien varassa, mutta nyt meillä on jotakin, jota monellakaan liigajoukkueella ei ole. Kotimainen huippukenttä, joka illasta toiseen kääntää pelin painopisteen vastustajan päätyyn ja pelaa upeaa jääkiekkoa. Immonen-Virtanen akseli on noussut sille tasolle, jota Jypissä aikoinaan edustivat yleensä ulkomaalaiset tai ainakin toinen heistä oli ulkomaalainen. On hienoa nähdä, että meillä pärjätään ilman huippuvahvistuksia. Tämä varsinkin, jos ja kun tai toivottavasti ulkomaalaiskiintiö pienennetään kolmeen pelaajaan. No nyt olen hieman eksynyt aiheesta, mutta kumminkin.

Erinäisisten asioiden ansiosta olen ylpeä siitä, että saan kannattaa joukkuetta, joka pelaa kaudesta toiseen pienmmällä tai toiseksi pienimmällä budjetilla, mutta ylittää aina kaikkien medioiden odotukset nousemalla playoffseihin tai ainakin lähelle niitä. Joskus hamassa tulevaisuudessa näen Matti Alatalon kannattelevan mestaruuspokaalia, joka on saavutettu armottomalla työllä ja tahdolla pääasiassa kotimaisten pelaajien voimin. Onko se ikuinen unelma, vai tuleeko siitä joskus totta. Se selviää vain, jos ja kun sydän pysyy hurrikaanin muotoisena.
 

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
...straight outta heart of THE FAN....

Ylläolevassa kirjoituksessa on selkeästi fiilistä, sitä oikeata, suoraan sydämestä vuodatettua tekstiä.

"...Rock You Like A Hurricane..."
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Tampereelta mää käyn. Käynyt vuodesta 1994. Sitä ennen kävin Porvoosta. Vieraspelit siihen päälle. Nyt on ollut hiljaista pari vuotta...odotin kovasti että nyt olisi tullut jotain järkeä hommaan.
Vähän sama täällä. Itse toki vuodesta 95- lähtien ollut lähes aina hallilla. Jyväskylästä pois muutettua neljä vuotta kävin Raumalta käsin kausikorttilaisena lähes kaikki kotipelit + muutamat vieraspelit päälle, sitten sama kombo vuoden Vaasasta käsin. Reilu vuosi sitten kun tuli muutettua töiden perässä Tallinnaan, niin tämän elinkautisvangin kontrahti päättyi ja nyt on toinen kausi ilman kausikorttia menossa.

Ensiksi tuntui hieman oudolta, mutta kyllä siihen on jo tottunut. Mietin kyllä pitkään ostanko tälle kaudelle kausikortin, mutta lopulta jahkailin niin kauan, että totesin ettei kausarikiimaa kuitenkaan ole. Mikäli kausikortin hommaisin, sitten peleissä myös pitäisi käydä, nyt kun tuota "velvoitetta" ei ole niin Jyväskylässä on tänä vuonna/kautena aika vähän tullut vierailtua. Pelit olen sitten katsonut/kuunnellut radio/näköradiosta, pari peliä käynyt paikanpäällä, kauden avaukset niin vieras kuin koti.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Vähän sama täällä. Itse toki vuodesta 95- lähtien ollut lähes aina hallilla. Jyväskylästä pois muutettua neljä vuotta kävin Raumalta käsin kausikorttilaisena lähes kaikki kotipelit + muutamat vieraspelit päälle, sitten sama kombo vuoden Vaasasta käsin. Reilu vuosi sitten kun tuli muutettua töiden perässä Tallinnaan, niin tämän elinkautisvangin kontrahti päättyi ja nyt on toinen kausi ilman kausikorttia menossa.

Ensiksi tuntui hieman oudolta, mutta kyllä siihen on jo tottunut. Mietin kyllä pitkään ostanko tälle kaudelle kausikortin, mutta lopulta jahkailin niin kauan, että totesin ettei kausarikiimaa kuitenkaan ole. Mikäli kausikortin hommaisin, sitten peleissä myös pitäisi käydä, nyt kun tuota "velvoitetta" ei ole niin Jyväskylässä on tänä vuonna/kautena aika vähän tullut vierailtua. Pelit olen sitten katsonut/kuunnellut radio/näköradiosta, pari peliä käynyt paikanpäällä, kauden avaukset niin vieras kuin koti.
Tästä tahtoisin kuulla että miten hemmetissä kykenit käymään Raumalta ja Vaasasta kaikki kotipelit? On varmasti vaatinut ihan melkoisen panostuksen ja johan matka-ajatkin ovat huimaavat. Tässä tuntee itsensä ihan nollaksi kun tästä 16 km päästä kotihallista tuntuu liian työläältä mennä.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
"Miksi sydämeni on hurrikaanin muotoinen?"

En osaa sanoa, mutta jos oikeasti noin on, niin suosittelen ottamaan kardiologiin yhteyden ihan hetimiten, onhan tuo aika huolestuttava fyysinen piirre.
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
"Miksi sydämeni on hurrikaanin muotoinen?"

En osaa sanoa, mutta jos oikeasti noin on, niin suosittelen ottamaan kardiologiin yhteyden ihan hetimiten, onhan tuo aika huolestuttava fyysinen piirre.
Veit mun vitsin, jonka unohdin kirjoitella aikaisemmin :D

Mutta minun kakkani tuntuu olevan hurrikaanin muotoinen toistuvasti
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Tästä tahtoisin kuulla että miten hemmetissä kykenit käymään Raumalta ja Vaasasta kaikki kotipelit? On varmasti vaatinut ihan melkoisen panostuksen ja johan matka-ajatkin ovat huimaavat. Tässä tuntee itsensä ihan nollaksi kun tästä 16 km päästä kotihallista tuntuu liian työläältä mennä.
Vaatihan se aikataulujen suunnittelua, ensiksi koulun kuin myöhemmin töidenkin puolesta, mutta ihme kyllä jos jotain haluaa, niin asiat tuntuu olevan yleensä sovittavissa.

Jousilla sai istua kyllä paljon ja ajoa tuli ihan riittävästi. Mikäli oli kahden kotipelin viikkoja esim. Pelit ti ja to, niin tuo aika meni jkl ja sitten takaisin Raumalle esmes.

Ei tuo varmasti järkevää ole, eikä taloudellistakaan, mutta siinä kohti ei tuntunut ongelmalta. Ajomatkatkin meni mukavasti yleensä podcasteja kuunnellessa. Toki, jos silloin olisi ollut nykyiset polttoaineen hinnat olisi varmaan jäänyt tuo tekemättä aika lailla kädestä suuhun mentiin tuolloinkin, kiitos polttoaine kulut.

Suosittelisinko vastaavaa toisille, tuskin. Tekisinkö uudestaan, jos saisin elää nuo ajat uudestaan, varmasti. Hyviä aikoja kaikesta huolimatta.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Vaatihan se aikataulujen suunnittelua, ensiksi koulun kuin myöhemmin töidenkin puolesta, mutta ihme kyllä jos jotain haluaa, niin asiat tuntuu olevan yleensä sovittavissa.

Jousilla sai istua kyllä paljon ja ajoa tuli ihan riittävästi. Mikäli oli kahden kotipelin viikkoja esim. Pelit ti ja to, niin tuo aika meni jkl ja sitten takaisin Raumalle esmes.

Ei tuo varmasti järkevää ole, eikä taloudellistakaan, mutta siinä kohti ei tuntunut ongelmalta. Ajomatkatkin meni mukavasti yleensä podcasteja kuunnellessa. Toki, jos silloin olisi ollut nykyiset polttoaineen hinnat olisi varmaan jäänyt tuo tekemättä aika lailla kädestä suuhun mentiin tuolloinkin, kiitos polttoaine kulut.

Suosittelisinko vastaavaa toisille, tuskin. Tekisinkö uudestaan, jos saisin elää nuo ajat uudestaan, varmasti. Hyviä aikoja kaikesta huolimatta.
Niin mikäs siinä ajellessa, ihan mieletön juttu ja lakki päästä. Sydämesi on todella hurrikaanin muotoinen.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Vaikka veli @HOOLIGAN_ tuleekin tunnettua myös Jatkoajan ulkopuolella, niin tää oli ihan uusi tieto itsellekin et herra on noin innokkaasti käynyt kotipeleissä rannikkokaupunkien suunnilta. Hattu nousee.

Menee nimittäin omienkin ajojen eelle. T. n. 7v ajan tuli vedettyä kotipeleihin suunnilleen 150km/suunta. Toki huomattavasti pienemmällä intensiteetillä, mutta kyllä kilometrejä tullut omaankin pirssiin ihan perkeleesti näillä reissuilla. Siihen päälle vielä sitten kaikki muunlaiset ajelut.

Sitten kun vihdoin ja viimein tuli saatua aikaan muutto Jyväskylän kupeeseen niin tuli yksi lauantaipeli ihmeteltyä et mikä perkele on tää outo tunne pelin jälkeen, sitten hiffasin et niin, kello on nyt 20 ja oon jo kämpillä. Tähänmennessä oli jonkinsortin luonnonvakio et pelin jälkeen paluumatka kestää sen +2h, päätyy jonnekin jatkoille, tai sitten molemmat :D

Oikeestaan tuo viimeinen lause kiteyttää omatkin ajatelmat :D Hullun hommaa, mutta jos tässä on jo vuosien saatossa tullut mitä todennäköisemmin elämänkestoisia kaveri/ystävyyssuhteita sovittua ja monenlaista koettua porukassa, niin ei tää JYPin otteiden perässä reissaaminen oo ilmeisesti turhaakaan ollut.

Jatkakaa, ei muutakuin vetoja sulkakynään!
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Itekki ajelin välillä 120 km suuntaansa kun hallille vaan oli päästävä. Oli siinä oma tunnelmansa kun menomatkalla sai hyvät alkupelit puhuttua ja paluumatkalla ruodittua voiton tai tappion syyt perin pohjin.
 

Baldrick

Jäsen
Bull Mentulaa lainatakseni muutamille pitkän matkan kannattajille: ”Ei voi muuta sanoo kuin hattua nostaa.”

Itse voin hyvin tunnustaa, että 100km pelimatka olisi aivan liian suolainen. Pelit Jyväskylässä asuessakin on tullut enemmissä määrin katsottua töllöttimestä jostain rapiasta parikymppisestä eteenpäin. Tunnelman vuoksi sitten aika ajoin paikan päälle, kun esim. viikonloppuna peli ja tauko-oluet on hyvä startti illanviettoon.

Yksi ongelma itselläni on paikanpäällä tosin se, että tulee enemmän seurattua kiekkoa, kun taas näköradion välityksellä hahmottaa viisikkopeliä paremmin. Ehkä se johtuu vain immersiosta eli tulee uppouduttua pelin tiimellykseen eri tavalla livenä. Tai sitten on vaan keskittymiskyvyssä ongelmia, kun ei voi keskittyä kuin yksittäisiin pelaajiin kerrallaan, kun on vähän hulinaa ympärillä.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Jännä ilmiö sinäänsä tämä koko JYP. Tuntuu että mitä enemmän vituttaa, turhauttaa ja masentaa seurata taaperrusta niin sitä enemmän tulee käytyä peleissä ja käytettyä energiaa tähän hommaan. Emäntä on myös JYP-fani ja ihmettelee että miksi et vaan lopeta seuraamista tai pidä taukoa kun selvästi pelien jälkeen on isohko kyrpä otsassa. Ei sitä vaan jotenkin osaa, seuraavana päivänä viimeistään on ajatukset jo JYPissä. Harmi sinäänsä seuran talouden kannalta että varmaan suurimmalla osalla muista se menee juuri päinvastoin :). Tuli tässä yksi päivä muisteltua kuitenkin noita mestaruuskausien playoff-otteluita ja niiden tunnelmaa hallissa. Uskon että tuntuu kyllä sitäkin paremmalta päästä taas muutaman vuoden sisällä fiilistelemään niitä pelejä kaiken tämän paskan jälkeen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi ongelma itselläni on paikanpäällä tosin se, että tulee enemmän seurattua kiekkoa, kun taas näköradion välityksellä hahmottaa viisikkopeliä paremmin. Ehkä se johtuu vain immersiosta eli tulee uppouduttua pelin tiimellykseen eri tavalla livenä. Tai sitten on vaan keskittymiskyvyssä ongelmia, kun ei voi keskittyä kuin yksittäisiin pelaajiin kerrallaan, kun on vähän hulinaa ympärillä.
Telkkaristahan nimenomaan tulee seurattua lähinnä kiekkoa, koska ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin katsoa sitä mitä ohjaaja näyttää - eli yleensä kiekollista pelaajaa. Toki jos kuvataan kauempaa, niin saa parempaa kokonaiskuvaa, mutta kuitenkin.

Hallilla ainakin itse seuraan peliä paljon monipuolisemmin. Välillä seuraan yksittäisiä pelaajia, välillä pakkiparin yhteistyötä ja välillä koko viisikon pelaamista. Sekä tietysti vertailua vastustajan tekemisiin. On mahtavan vapauttava tunne, kun voi omalla katseellaan seurata tasan sitä mitä itse haluaa, eikä tarvitse olla kahlittuna siihen kuvaan, mitä ohjaaja haluaa telkkariin välittää.

Olen ollut etäkannattaja yli 10 vuoden ajan. Joskus on ollut kausaria ja tullut käytyä hallilla katsomassa lähes kaikki pelit, mutta pitkään aikaan siihen ei ole ollut mahdollisuutta. Toivottavasti muutto takaisin kotiseudulle olisi pian mahdollista - eikä vain JYPin vuoksi.
 

Baldrick

Jäsen
@Nelfor mahdollisuudet eittämättä paremmat paikan päällä katsoa juurikin mitä haluaa. Oma ongelmani on vain se, että ajattelen katsovani jotain tiettyä asiaa, ja sitten 5 min päästä huomaan kuitenkin seuranneeni kiekkoa pääasiassa. Töllöstä taas, vaikka välillä lähikuvaa tuleekin, osaa jotenkin alitajuisesti jossain määrin hahmottaa missä muut liikkuu, ja viimeistään takas isompaan kuvaan mennessä sitä yhdistelee pisteitä, että miten pelaajat ovat liikkuneet.

Toki täytyy myöntää, että pelissä paikan päällä fokusta saattaa nimenomaan rokottaa se keppana. Hahmottaminen telkkaristakin on haastavampaa, kun on pari bisseä alla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös