Miksi rakastan tätä joukkuetta?

  • 1 238
  • 2

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Itse haluaisin tietää miksi ihmiset kannattavat tiettyä joukkuetta. Jääkiekossa ja jalkapallossa itselläni on kaksi ylitse muiden:
<BR>
<BR>Montreal Canadiens
<BR>
<BR>ja
<BR>
<BR>Liverpool
<BR>
<BR>Miksi siis nämä kaksi joukkuetta? Aloitan Liverpoolista: kaverin kanssa pelailtiin ekoja futismanagereita ja siinä tuli valittua tunteella joku hyvä seura ja se oli Liverpool. Pakko kehua: olikohan Cemi2 tai Cemi97/98 kun pelailin jälleen Poolilla ja löysin Hollannista suomalaistopparin nimeltä Sami Hyypiä ja kas,päätin ostaa pelaajan. Hänestä tuli samantien joukkueen puolustuksen tukipilari. Taisi olla joskus 1997 kun tämä tapahtui.. Ilmeisesti jotain teletapiaa (heh) Gerard Houllierin kanssa...
<BR>
<BR>Montreal Canadiens: ensin tietenkin kun suosikkipelaajani Saku Koivu aloitti maailmanmestaruuden jälkeen pelaamaan joukkueeseen. Sitten pikkuhiljaa aloin arvostamaan joukkueen perinteitä ja menestystä. Sekä sitä hirveää epäonnea, joka joukkuetta kohtasi loukkaantumisten ja mm. Rejean Houlen muodossa. Nyt ainakin Foule on poissa. Ja seuralla uusi omistaja,joka olisi ilmeisen halukas tuomaan Kannun kotio. Saa nähä kuin äijän käy,ainakin omasta mielestäni Savard on onnistunut toistaiseksi hyvin. Sen näkee kuinka hän pystyy ensi kesänä varaamaan parhaimmat pelaajat ja sainaamaan pari UFA:ta. Ainakin M.Lapointe ja Turgeon olisivat toivottuja vahvistuksia, käytäntö on eri asia. Savard tosin mainitsi yrittäneensä Pecan hankkimista deadlinellä mutta ei onnistunut. Ensi kesänä alkaa hieman pölistä Habsien rosterissa: Rucinsky, Breezy ja Hackett ovat ilmeisesti jo paalulla. Nykyisillä kaupoilla Savard on säästänyt jo 5 miljoonaa $ pelaajabudjetista! Huomattava summa ensi kesäksi...
<BR>
<BR>Joo,takas asiaan...siinähän sitä tuli muutakin mutta kertokaa miksi olette juuri sen joukkueen faneja? Joku yksittäinen pelaaja(Roy,Venäjän passi)? Perinne? Sattuma?[addsig]
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No, minun suosikkijoukkueeni ovat SM-liigassa Lukko ja SaiPa. NHL-joukkueista on useampiakin, mutta yksi on ylitse muiden: New Jersey Devils.
<BR>
<BR>Sitä miksi kannatan Lukkoa, ei ole vaikea selittää. Kolmevuotiaana Raumalle muuttaneena ja yli kaksikymmentä vuotta Lukon pelejä katsoneena ei mulla ole muuta vaihtoehtoa. Ennen kuin isän kanssa ensimmäisen kerran olin Äijänsuon hallissa, en ollut Lukko-fani, vaikka koulussa kaikki muut luokan pojat olivatkin, mukaanlukien paras kaverini Mika. Muistan kuinka ihmettelin Mikalle, miksi joku voi olla niin kova Lukko-fani, että käy pelejä hallissa katsomassa. Mika sanoi siihen että \"käyhän sunkin isäsi siellä\", jolloin vastasin että minä en. Ei mennytkään kauaa kun isä pyysi minua mukaan, ja sen jälkeen olen ollut Lukko-fani, ja tulen myös aina olemaan.
<BR>
<BR>Liikkuessani muualla Suomessa olen huomannut, että Lukko on se asia, mistä Rauma tunnetaan. Kaikki eivät tietenkään Lukosta tiedä, mutta päinvastoin kuin raumalaiset luulevat, ei raumalaista pitsinnypläystäkään kaikkialla Suomessa tunneta.
<BR>
<BR>SaiPan kannattaminen onkin vaikeampi juttu selittää. Kaí se juontaa niiltä ajoilta, kun 80-luvun alussa SaiPan paidassa pelasi pieni ja pippurinen kanadalainen Ralph Cox. Lukko konttasi silloin sarjan hännillä, ja vaikken koskaan Lukkoa ole hylännyt niin silloin Coxin esitykset tekivät minuun vaikutuksen. SaiPa on siinäkin mielessä suosikkini, että SaiPa pelaa ja on aina pelannut samanlaista omaperäistä kiekkoa kuin Lukkokin, ja myös Lappeenranta on Rauman lailla muun Suomen mielestä joku Jumalan persläpi. Pikkuseuraa on helppo kannustaa kun itsekin kannattaa pienen kaupungin pientä seuraa.
<BR>
<BR>Luulette tietenkin että New Jersey on suosikkijoukkueeni NHL:ssä siksi, kun se on voittanut viiden vuoden sisällä kaksi kertaa Cupin. Ei todellakaan ole siksi. Devilsistä kiinnostuin jo kaudella 83-84 kun Wayne Gretzky moitti sitä Mikkihiiri-joukkueeksi. Tämä uutisoitiin Suomessakin, vaikkei muuten NHL:ää silloin lehdissä seurattukaan, muuta kuin jo kuolleessa ja kuopatussa Maali-lehdessä, jonka tilaaja olin koko sen ajan kun se ilmestyi.
<BR>
<BR>Silloin ajattelin että tuon joukkueen on pakko olla todella huono kun Gretzkykin sitä haukkuu. Tilasin NHL Guiden ja aloin lukea Devilsin historiaa. Samoin tutkin ahkerasti myös joukkueen pelaajalistaa. Kun sitten 84-85-kaudella Hannu Kamppuri, joka oli suosikkimaalivahtini Kari Kaupinsalon ohella, siirtyi Devilsiin niin silloin oli selvää että siinä on minun joukkueeni.
<BR>
<BR>Eikä mikään ole mukavampaa, kun se, että New Jersey Devils on nykyään liigan ehdoton huippujoukkue.
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Omat joukkueeni :
ILVES ja FORTUNA DÜSSELDORF

Ensimmäisen lienee kaikille tuttu, toinen taas ei varmasti sano kellekään Saksan futiksesta ei-kiinnostuneelle mitään.

Ilves on aina ollut mun "oma" joukkue.

Äidin puolelta suku on täysin neutraalia, kävin sedän (tädin miehen) kanssa muutama vuosi sitten ottelussa Jyp-IPA (päättyi muistaakseni 1:2) , ja hän sanoi, että se oli ensimmäinen kertaa useaan kymmeneen vuoteen, kun hän on käynyt hallissa peliä katsomassa, vaikka on asunut pitkään Jyppikylässä. Äidin puolelta rakkaus siis ei ole tullut.

Jos isän veljet olisivat saaneet valita, olisin varmasti syntynyt tappara-pipo päässä . Toisella oli Tapparan paita jo about 13 vuotiaana (se oli senaikaisessa Kankaanpäässä vielä tosi erikoista), ja toinen alkoi kannattaa Tappara muutettuaan Manseen opiskeleemaan. Jälkimmäisen kaksi tyttöäkin kannattavat sitä "väärää".

Onneksi oma isäni oli suht neutraali, mutta tunsi sympatioita Porin Ässiä (syntymäkaupunkinsa) ja Ilvestä kohtaan. Varsinainen fani hän ei kuitenkaan ole, olen viimeisen kahden kauden aikana saanut raahattua hänet ehkä pariin-kolmeen peliin. Valintani tein kuitenkin aikoinaan ihan itse. Ipa vaan oli jotenkin luonnollinen ratkaisu, kuka nyt voi kannatta ORANSSIA joukkuetta ? :)
Parhaita IPA-muistoja ovat mm. Jokereita (Teeeeeeeemu...) vastaan NHL-työsulun pelattu 5:1 matsi ja kaikki voitetut paikallispelit. Pleijarit 98 jäi valitettavasti väliin isän ulkomaankomennuksen takia (enemmän siitä myöhemmin tekstissä).

95-98 meidän perhe asui Saksassa, Düsseldorfissa. Vuosina 95-97 Fortuna pelasi Bundesliigassa. Suurin osa nuorista kannatti kuitenkin jostain typeristä syistä menestyviä joukkueita, kuten Borussia Dortmundia ja Bayern Müncheniä.
Vaikka Düsseldorfissa oli väkeä saman verran kuin Hessassa, katsojakeskiarvo oli silloisissa kotipeleissä Bundesliigassa vain n. 20000 . Jotenkin aloin vain käymään otteluissa, ensiksi isän kaa ja sitten joko kaverien kanssa tai yksin, ja jäin koukkuun. Renttuun on helppo rakastua :) Fortuna ei varsinaisesti ikinä pärjännyt, kuvastavaa oli se, että viimeisin mestaruus oli vuodelta 1933 . Kaudella 95/96 onnistuttiin sitten loppujen lopuksi säilyttämään liigapaikka, mutta seuraavalla kaudella tuli noutaja. 97/98 kauden seurasin vielä kokonaan, Fortuna säilytti paikkansa divarissa. Vuoden 1998 lokakuussa olikin sitten kotiinpaluu Suomeen. Ipan otteita olin tietenkin seurannut tiivisti netistä, ja nyt sitten onkin asia toisinpäin, Fortunan sivuilla tulee aina välillä vierailtua. Hienoa aikaa oli sekin faniaika, muistelen aina välillä lämmöllä ...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös