Mikko Manner HPK:n päävalmentajana

• 24 613
  • 150

Kerhonpojjaat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Tampa
Mutulla heitän nyt mietteitä, koska aikani kuluu pääosin juniorivalmennuksessa ja nuorten pelaajien kehittämisessä kohti ammattilaispelejä.

Olen seurannut Liigaa kuitenkin sivusilmällä ja HPK teki erittäin hyvän ratkaisun vaihtaessaan päävalmentajaa jo viiden pelin jälkeen. Mannerin HPKlla on nyt 38 peliin 57 pinnaa joka on tasan 1,5 pinnaa per peli. Väitän, että mikäli Kerho olisi aloittanut kauden Mannerin kanssa niin sarjasijoitus olisi tällä hetkellä 7-9. Toki jossittelua tämä.

Maso Lehtonen on varmasti hyvä valmentaja, vaikka en häntä ihmisenä sen paremmin tunnekaan. Taustalla kuitenkin seuranneena sanoisin, että tieto/taito on hänellä huipputasoa ja ihmisenä hän vaikuttaisi olevan empatiakykyinen ja helposti lähestyttävä. Nämä on tärkeitä juttuja, kun tehdään yhdessä töitä intohimolajissa, jossa on usein tunteet pinnassa.

Mutta.

Mä näkisin, että Lehtonen oli vielä vähän liian junnu HPKn edarin koutsiksi. Sellainen isällinen auktoriteetti puuttui, jonka pelaajat ostavat. Pelaajat, jotka pitää saada syömään kiekkoa toistensa edestä ja tekemään muista parempia jäällä. Eli pelaajien, joiden pitää sisäistää, että kyseessä on joukkuepeli, jossa yksilöt auttavat toisiaan parempiin suorituksiin. Auktoriteetti ja pelaajien sitouttaminen yhteiseen tavoitteeseen. Tässä väitän Mannerin olevan vielä selvästi Lehtosta edellä.

Ja tää siis oli aivan mun omaa mutua, jonka olen reilun 15 vuoden junnukoutsauksen lomassa omaksunut. Tietynlainen johtamiskyky- ja tapa on tunnelajissa monesti - etenkin huipputasolla erojen ollessa kilpailijoiden kesken marginaaliset - arvokkaampaa kuin joku nippelitieto joistain lajin osa-alueista.

Saatan olla em. näkemyksissäni enemmän kuin väärässä. Saatan olla ehkä jossain kohtaa oikeassakin, sen verran pitkään olen tässä hommassa saanut olla mukana ja tulen taas ensi kuussa Rinkelinmäelle katsomoon istumaan ja seuraamaan HPKn vanhimpien junnujen harjoituksia, kuten jo muutaman kerran aiemminkin tällä kaudella..
Huttunen ainakin sanoi haastattelussa, että Maso ei ehkä osannut käsitellä "ammattilaisia" vaan käsitteli heitä samalla tavalla kuin Mestiksessä (amatöörejä/puoliammattilaisia).

Kuulostaa siis aika samalta, mikä oli (pelaajien mukaan) Marjamäen ongelma majussa ja varsinkin World cupissa.

Joskus vähemmän on enemmän. Saattoi siis mennä hieman mikromanageeraukseksi Kerhossa. Ja kun yrität alkaa esim. Hietaselle opettamaan missä asennossa mailaa täytyy pitää, missäkin tilanteessa, voi alkaa silmät pyöriin päässä.

On myös erittäin iso persoona siviilissä ja hieman sellainen vihaa/tykkää tyyppi, joka ei sitten ehkä valmentajana ole paras asia aina.

Manner sitten ehkä kokemuksenkin vuoksi osaa paremmin kohdella ammattilaisia ja tietää milloin sanoa ja milloin ei.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy