Mainos

Mika Salo eläkkeelle!

  • 4 018
  • 37

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mika Häkkisen seuraksi F1-kuskien eläkeläiskerhoon liittyy hänen kaimansa Salo. Motivaatio kuulemma loppui. Salo teki ilmeisen järkevän päätöksen, sillä hänen uransa on käytännössä polkenut paikallaan ykkösissä, lukuunottamatta kautta 1999 jolloin hän tuurasi Schumia Ferrarilla ansiokkaasti.

Toivotaan Salolle kuitenkin hyvää loppukautta ja kaikkea hyvää siitäkin eteenpäin. Räikkönen edustaa siis mitä ilmeisimmin yksin sinivalkoisia värejä vuoden 2003 F1-sirkuksessa.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Mika Salo ei sitten koskaan lyönyt todella itseään läpi kivikovassa formulamaailmassa. Häkkistä jäin kieltämättä kaipaamaan niin kuljettajana, kuin persoonanakin. Saloa sen sijaan ei tule ikävä hänen nousukasmaisen käytöksensä takia.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mika teki oman päätöksen?
No aika sairaan vaikeaa olisi ollut päästä tosissan taistelemaan
pinnoista tai mestaruuksistakaan.
Perhettäkin on jo ja Mikalla imleisesti riittää ideoita muuhunkin
toimintaan.
Kai ne ihan huippuhetket osui Tyrrelin kauteen ja sitten
Ferrarikomennukseen.
Mikalle kiitos. Monet ei tyylistä pidä, mutta minusta Mika Salo
on ollut ihan pittoreski lisä formulasirkukseen ja luultavasti
koko ajan saanut liksan ajoistaan.
Toivottavasti Mikalla riittää intoa palata Suomeen ja auttaa vaikka
uusia kaiffareita maailmalle.

Olisko se Spa ensi viikonloppuna? Minusta legendaarisin kisa
mutta lisää F1 ketjussa sitten.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Miten on mahdollista, että tämä oikeasti maailman nopein ja paras kuljettaja saa kenkää? Tämä on väärin. Toyota onkin japsiauto.

No, Mikahan on siviilissä ihan hauska seuramies. Radalla häntä arvostaa lähinnä...hän itse.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Mitenkähän näiden Salon puheiden kanssa oikein on? Nyt kun sopimusta ei jatkettu ensi kaudeksi, on mies ruvennutkin kertomaan, että on harkinnut lopettamista jo kolme kuukautta. Onkohan tuo hätäpäissään keksitty juttu potkufiilisten lieventämiseksi?

Eipä silti Salon ajaminen on ollut juuri nuo mainitut kolme kuukautta melko takkuista. Toki tekniikkakin on alinomaa pettänyt, mutta miehen olemus on ollut kaiken kaikkiaan melko tympääntynyt viime aikoina.

Syy vai seuraus, mene ja tiedä. Joka tapauksessa kiitokset Salolle Suomen moottoriurheilumaineen ylläpitämisestä vuosikausia. Harmi, että jäi näkemättä, oliko mies todella se kaikkein nopein. Itse en usko. Jos olisi ollut, ei olisi jäänyt sätkimään huonoihin tai keskivertotalleihin.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllähän Salo maailman paras ja nimenomaan päästämään kierroksella karvaavat ohi. En koskaan ole lukeutunut Salon kannattajaksi, koska kyllä äijällä nousi urea hattuu kun F1:llä pääsi ajamaan. Häkkinen oli ihan toista maata, ei kehuskellut eikä ollut leuhka, vaan teki sen mitä osasi. Kyllähän Saloa otti pattiin Häkkisen menestyminen, varsinkin kun itsekkin tiesi kyvyttömyytensä tiukoissa paikoissa. Ajajana Salo on varma, mutta onkohan liiankin varma, koska ilman riskiä ei saa tunnustusta.

Kuitenkin onnea vaan Mikalle tulevaisuuteen. Äijällä on vaimo, lapsi ja rahaa. Mitä muuta voisikaan enää toivoa?
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Äh :mad:

Tässä nyt ärsyttää se, ettei Mika ehtinyt ihan kunnolla koskaan lyömään itseään läpi. Tottakai miestä arvostetaan varikolla hyvinkin paljon, mutta viimeinen niitti jäi lyömättä. Vituttaa myöskin tämä Toyotan toiminta. En jaksa uskoa, että Mika itse halusi lähteä pois. Mitä järkeä on siinä, että palkataan uudehkoon talliin samanikäinen, ja huonompi kuski tilalle? Salon palkkavaadeko tässä mätti?

Joka tapauksessa hyvät jatkot Mikalle, joka tosiaan on kiva jätkä siviilissä, ja toivon, että hän nyt edes harkitsee CART- sarjaan lähtöä.
 

Voittaja

Jäsen
Harmittaa, kun koko kiertueen coolein äijä jää pois. No en ole vormuloita katsonut tähänkään asti, joten eipä ainakaan muuta meikäläisen katselutottumuksia. Ainoa jolla on jotain munaa siinä touhussa!
 

rautis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag
Miten on mahdollista, että tämä oikeasti maailman nopein ja paras kuljettaja saa kenkää? Tämä on väärin. Toyota onkin japsiauto.

No, Mikahan on siviilissä ihan hauska seuramies. Radalla häntä arvostaa lähinnä...hän itse.
Mutta,mutta todellisuushan on se,että Salo jos joskus olis päässyt kunnon tiimiin niin väitän ettei esimerkiksi Häkkisen vauhteihin/saavutuksiin olisi ollut tippaakaan eroa.Muistetaan vaan Shumin tuuraus keikka Ferrarilla kuinka tallimääräyksellä joutui luovuttamaan voiton Edille...Ei Shumikaan Toyotalla kauheasti olis juhlinut (vaikkakin on paras kuski kautta aikojen)
F1-jos mikä on väline urheilua!
 

chandler

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,NY RANGERS
Viestin lähetti Eino_Mies
Mika Häkkisen seuraksi F1-kuskien eläkeläiskerhoon liittyy hänen kaimansa Salo. Motivaatio kuulemma loppui. Salo teki ilmeisen järkevän päätöksen, sillä hänen uransa on käytännössä polkenut paikallaan ykkösissä, lukuunottamatta kautta 1999 jolloin hän tuurasi Schumia Ferrarilla ansiokkaasti.

Toivotaan Salolle kuitenkin hyvää loppukautta ja kaikkea hyvää siitäkin eteenpäin. Räikkönen edustaa siis mitä ilmeisimmin yksin sinivalkoisia värejä vuoden 2003 F1-sirkuksessa.


Hahahaa siis Salo tuurasi ansiokkaasti Schumia,ei ihan mieshän sijoittui Ferrarilla Unkarin gp:n aika-ajossa sijalle 18.Siis milloin Ferrarilla on sijoituttu noin huonosti?
Joo se yks hockenheimin kisa oli ok olis voittanut,mutta täytyy muistaa,että mm.Häkkinen oli selvässä johdossa siinäkin kisassa,mja hänen keskeytettyä Salo nousi keulille ja Hockenheim oli siihen aikaan varmaan vähiten ajotaitoa vaativa rata,kun radasta n.80 prosenttia oli pelkkää suoraa
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Niin. Salon F1-ura olisi saattanut olla huomattavasti tarunhohtoisempi, ellei hän olisi kärynnyt ratista silloin Mika-Mika sarjan jälkeen. Olikos tuo Englannissa vai missä se käry kävi?

Salo oli käsittääkseni junnuna vähintään yhtä hyvä kuski kuin Häkkinen, mutta käry vei kaverin vuosiksi tavallaan sivuraiteille Japaniin eikä sieltä tultua koskaan auennut paikka ihan huipputalliin lyhyttä Ferrari-pestiä lukuunottamatta. Ferrarin kohdallakin on muistettava, että silloin Ferrari ei ollut lähellekään siinä asemassa kuin nykyään, vaan MacLaren hallitsi.

Samaan aikaan kun Salo lähti Japaniin tavallaan julkisuutta pakoon, Häkkinen meni Lotukselle ja the rest is history.

Toisaalta Salo löysi Japanista varsin edustavan puolison, joten ei ollut huono reissu sekään.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Eikös itse herra M. Schumacher listannut joskus Salon formuloiden top-5 kuskiksi, toisin kuin esim. Häkkisen. Salon tyyli on miellyttänyt myös minua, kun se tosiaan sanoo suoraan, jos joku on pielessä. Mielenkiintosemman tuntuinen kuin vaikka Emmätiiä-Räkä.

Mulla oli joskus Salon nimmarikin, sain sen Tahkon pelissä vuosia sitten, taisi olla Nokian vieraana Pihkalassa.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
No jaa. Salo on kuitenkin 2 vuotta Häkkistä vanhempi ja kuitenkin silloin nuorenakin Häkkinen oli edellä. Kaksi vuotta ikäeroa on tuossa vaiheessa varsin paljon.

Myös aikuisena miesten samassa sarjassa kisaillessa Häkkinen oli edellä.

1987 Häkkinen tyhjensi palkintopöydän Formula Fordeissa Salon nenän edestä
1988 Häkkinen eteni urallaan ja nyt sitten Formula Fordeihin jääneen Salon vuoro oli tyhjentää palkintopöytä
1989 Salo kuitenkin otti isomman loikan urallaan ja molemmat olivat jälleen samassa sarjassa, Britannian F3, Häkkinen oli 7., Salo 13.
1990 Jatkoivat samassa sarjassa, MikaMika-sarja, Häkkinen voitti mestaruuden.
1991 Salo jatkoi Japanissa, Häkkinen nousi Ykkösiin

1994 Salo pääsi Ykkösiin tuuraajaksi
1995 Koko kauden sopimus Ykkösiin


Ja koko ajan, Häkkinen siis on ja oli kaksi vuotta nuorempi kuin Salo





Näkemykseni mukaan Salo ei ollut aivan riittävän lahjakas huipputallin kuljettajaksi. Eittämättä kuitenkin huippukuljettaja, hänen ei tarvinnut maksaa koskaan tallipaikastaan, joskin uran kaikki tallipaikat olivat alakastin talleissa.

Lopullisesti haaveet taisi kaataa tuo Schumi-tuurauksen katastrofaalisesti epäonnistunut Unkarin aika-ajo sekä se, että Irvine osoittautui Saloa paremmaksi kuskiksi Ferrarilla lyhyen jakson aikana. On myös muistettava, että tuolla kaudella Eddie Irvine hävisi maailmanmestaruuden viimeisessä osakilpailussa Mika Häkkiselle, tätä taustaa vasten Salon 18.sija Unkarin aika-ajoissa on kerrassaan käsittämättömän surkea, varsinkin kun mitään muuta selitystä ei ollut tarjota kuin Salon epäonnistuminen.
 
Viimeksi muokattu:

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Manelle sen verran, että kuten tavallista Sinulla on tilastot hallussa. Noinhan se meni. Mistä pirusta muuten nuokin faktat heti pystyit iskemään pöytään?

Mitä tulee tuohon MikaMika-sarjaan, sehän oli muistaakseni hyvin tasainen eikä kummankaan kuljettajan paremmuudesta mitään selkeää kuvaa saanut. Autojen silloisesta tasosta toisiinsa verrattuna en pysty sanomaan yhtään mitään. Joka tapauksessa molemmat Mikat olivat erittäin potentiaalisia tulokkaita F1:siin.

Salo kuitenkin kärysi ratista, minkä ainakin itse näen yhtenä pahimmista yksittäisistä vastoinkäymisistä Salon uralla. Tätä et Mane kommentoinut. Uskon sillä olleen paljonkin vaikutusta, etenkin koska Salo oli vanhempi. Tullessaan lopulta F1:siin hän ei enää ollut mikään varsinainen lupaus.

Edit.: Ferrarilla Irvine oli selkeä ykköskuski, jolla oli myös huomattavasti pidempi kokemus autosta kuin Salolla. Kieltämättä kuitenkin minullekin oli pettymys Salon vaisuhko esitys Ferrarilla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
tuota eikö aikanaan Nokia vaikuttanut vahvasti Arrowsin toimintaan ja saattoi samalla avittaa Salon tallipaikkaneuvotteluja?

Salo-paljon puhetta, vähän tekoja. Jos suomalainen mies nousee f1:sten maailmanmestariksi niin kyse on aikalailla hänen taidoistaan, ei rahasta tms. Häkkinen onnistui siinä ja Kimistä emme vielä tiedä, sinänsä huvittavaa että Kimi on nyt kuitenkin saanut jo about 50% Salon koko uran pisteistä kasaan.
 

Kippari

Jäsen
Suosikkijoukkue
useampiakin
Häkä on MM-mies ja Kimi lupaus!

Pelkäsin odottaa Mika Salon kohdalla vähän nykyisenlaista ratkaisua. Kuitenkin Mika Häkkisen jäänti pois F1:stä oli tyylikkäämpää kuin Mika Salon tyly pudottaminen. Salo ei ehtinyt F1-urallaan saamaan aikaan oikeastaan mitään. Häkkinen sentään ajoi kaksi kertaa maailmanmestariksi ja Kimillä on edessään vaikka mitä... Mikä tahansa talli huolisi nykyisin Kimi Räikkösen. Ei sikseen olisi varmaan Häkkinenkin vielä kelvannut johonkin kunnon talliin, jos olisi halunnut. Kuka huolii Salon? Ei kukaan, joten pakko on lopettaa.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti odwaz
Eikös itse herra M. Schumacher listannut joskus Salon formuloiden top-5 kuskiksi, toisin kuin esim. Häkkisen.

Itse asiassa Schumi noteerasi molemmat top 5 tai 6 -kuskeiksi.

Ei se Häkäkään mikään turha poika ollut, voitti mm. aika-ajoissa tallikaverinsa ja kaikkien aikojen Mr. Aika-ajon Ayrton Sennan heti ensimmäisessä kilpailussaan McLarenilla.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Salon selitykset eivät ainakaan olleet kovinkaan vakuuttavia...

Joo, emmää oikeesti potkuja saanukkaan, itseasiassa mää suunnittelin tän kaiken. En voi paljastaa yksityiskohtia, mutta tää kaikki tulee aika kalliiksi Tojotalle. Niin, ne siis maksaa mulle, kun mää erosin tai lopetin tai niinku...
Kyllä niitä vietiin, kato kun mää mietin lopettamista jo kolme kuukautta sitten. Meen ajaan jotain toista sarjaa ja saan palkkaakin kahdesta paikasta. Se oli mun valinta, Vormulaykkösissä kun ei paras kuski voita. :)
 
Viimeksi muokattu:

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti zamuel
Salon selitykset eivät ainakaan olleet kovinkaan vakuuttavia...

Joo, emmää oikeesti potkuja saanukkaan, itseasiassa mää suunnittelin tän kaiken. En voi paljastaa yksityiskohtia, mutta tää kaikki tulee aika kalliiksi Tojotalle. Niin, ne siis maksaa mulle, kun mää erosin tai lopetin tai niinku...
Kyllä niitä vietiin, kato kun mää mietin lopettamista jo kolme kuukautta sitten. Meen ajaan jotain toista sarjaa ja saan palkkaakin kahdesta paikasta. Se oli mun valinta, Vormulaykkösissä kun ei paras kuski voita. :)

Sama tuli mieleeni. Lapikasta tuli, mutta asia käännettiin nopeasti ympäri, jottei julkisuuskuva kärsi. Kuka hitto tuostakaan totuutta tietää. Agentti ei puhunut tällaisesta mitään kun asiasta kysyttiin. Onko Salo tehnyt päätöksensä siis häneltäkin salaa? Aika mielenkiintoista.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti varjo
tuota eikö aikanaan Nokia vaikuttanut vahvasti Arrowsin toimintaan ja saattoi samalla avittaa Salon tallipaikkaneuvotteluja?
Satuin olemaan tuohon aikaan Nokialla töissä, ja silloin puhuttiin että Salo avitti Arrowsia neuvottelussa Nokian kanssa.
Eli että sopimus oli osittain Salon ansiota, eikä niin että Nokia olisi auttanut Saloa.
 

Pasaatituuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko Nokia joskus ollut Arrowsin tukijana? Eikös ne Nokian mainokset olleet Tyrrelin kyljessä silloin aikoinaan ja siihen yhteen keikkaan taisi F1-sponsorointi jäädä.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Pasaatituuli
Onko Nokia joskus ollut Arrowsin tukijana? Eikös ne Nokian mainokset olleet Tyrrelin kyljessä silloin aikoinaan ja siihen yhteen keikkaan taisi F1-sponsorointi jäädä.

Tyrrelin kyljessä oli isolla Nokia. Tuota Arrows hommaa en ole koskaan huomannut vaikka olen lajia vuositolkulla seurannut eli oliko kyseessä vain pieni kömmähdys kirjoittajalta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
juu eli arrows=tyrrel. Sama tallihan taitaa olla kyseessä mutta eri nimellä.

Voi hyvinkin olla että Salo oli se joka auttoi Nokiaa, minä én tiedä muuta kuin sen mitä tv:stä näki.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Ei hätää, Salollahan on jo varma työpaikka siviilissä. Hänhän on entinen taksikuski, ei muuta kun liite uusiksi ja pääsee toinenkin Mika mersun rattiin!
 

Pasaatituuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No jos vielä hiukan viilataan, niin kyllähän Arrows ja Tyrrel ovat kilpailleet ykkösissä yhtäaikaa. Kukas sen Tyrrellin nyt ostikaan? Oliko se peräti BAR?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös