Mikäs sen leffan nimi olikaan? – leffa hukassa-ketju

  • 42 582
  • 229

Salming

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Vegas Golden Knights
Noniin, apua kaivataan. Tuntomerkit ovat melko vähäiset, mutta tässä tulee.
1) Leffassa on loppuvaiheessa jonkinlainen tietovisa, jossa on muistaakseni kolme osallistujaa. Joku arvokas kisa tuo oli. Olisiko jotain antiikin roomalaisten kuninkaita ainakin arvoiteltu tms?
2) Tänne loppukilpailuun tms joku saapuu helikopterilla tai sitten lähtee pois aivan lopussa helikopterilla
3) Jotain kysymysten/vastausten manipulointiakin saattoi liittyä ratkaisuhetkiin, en mene tästä aivan täysin takuuseen, mutta näin muistelisin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Noniin, apua kaivataan. Tuntomerkit ovat melko vähäiset, mutta tässä tulee.
1) Leffassa on loppuvaiheessa jonkinlainen tietovisa, jossa on muistaakseni kolme osallistujaa. Joku arvokas kisa tuo oli. Olisiko jotain antiikin roomalaisten kuninkaita ainakin arvoiteltu tms?
2) Tänne loppukilpailuun tms joku saapuu helikopterilla tai sitten lähtee pois aivan lopussa helikopterilla
3) Jotain kysymysten/vastausten manipulointiakin saattoi liittyä ratkaisuhetkiin, en mene tästä aivan täysin takuuseen, mutta näin muistelisin.

Mielessä käy Quiz Show: Quiz show - tupla tai kuitti (1994) - IMDb

Kovin on Robert Redford -painotteista, jos tuo aiempi Indecent Proposalkin käy kohdilleen, vaikkei se olekaan rakkauskomedia.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Meneekö tylsäksi jos vastaan taas mut olisko Indecent Proposal (1993) ja seksiä halutaan tässä Demi Mooren (roolihahmon) kanssa.
Edellisestä kysymyksestä meni tällä kertaa aikaa vain kuukausi - mutta jälleen meni oikein @DTremens - kiitos jälleen kerran!

Mutta nyt tulee kysymys, johon tuskin keneltäkään löytyy vastausta! Välttämättä edes leffan nimi ei ole haussa (tai siis totta kai on...), vaan ensi alkuun riittää vaikka yhden sivuston löytyminen tai automallin tunnistaminen tai... melkein mitä tahansa.

Lähes kaikki mun lapsuusajan kaverini olivat itseäni pari-kolme-neljäkin vuotta vanhempia. Niinpä jo kymmenen vuoden ikäisenä kavereiden luona tuli tutuiksi mm. TV-sarjat Miami Vice, Taistelupari, elokuvat kuten Cobra, Commando, Rambo sekä myös Russ Meyerin tuotanto jne. Yksi leffa on kuitenkin jäänyt hämärän peittoon - ja näiden kuluneiden 30 vuoden aikana se aina silloin tällöin tupsahtaa mieleeni. Valitettavasti en muista siitä kuin yhden ainoan muutaman sekunnin pituisen kohtauksen. Kuten sanottua: näillä lähtökohdilla en oletakaan leffan nimen tupsahtavan kuin apteekin hyllyltä.

Jotain lähtökohtia kuitenkin on: leffa on todennäköisesti tehty joskus 80-luvun alkupuolella. Leffa oli niitä sen aikaisia toimintaleffoja, joissa tapeltiin, ammuttiin ja ajettiin autoilla karkuun. Mitä ilmeisemmin leffan päähenkilö oli "pahis", sillä tuo ainoa muistamani kohta liittyy siihen, kun poliisiauto lähtee takaa-ajoon. Kumi laulaa, rengas palaa ja asfaltti savuaa! Eli nyt tulee se mahdollisesti tunnistettava kohtaus - tämä kohtaus on jostain syystä syöpynyt ikuisesti mieleeni.

Poliisiauto on 70-luvun muskeliauto - todellinen jenkkirassi, juuri sen näköinen, että pellin alla on voimaa enemmän kuin tarpeeksi. Poliisiauton oikeata etukulmaa kuvataan, kun auto on pysähtyneenä johonkin tienposkeen, josta se sitten lähtee ensin hiekka - sitten asfaltti - sauhuten takaa-ajoon kuvaruudun vasemmasta reunasta oikealle. Huomionarvoista on myös se, että poliisiauto oli ehdottomasti kaksiovinen. Kuvauspaikka on oletettavasti joku Texas, Nevada, Kalifornia tms. - sellaista hieman aavikkomaisemaa. Samanlaista maisemaa kuin on elokuvissa kuten Hämärästä aamunkoittoon tai U-käännös helvettiin. Tähän ei kuitenkaan kannata takertua, sillä jossain vaiheessa olin satavarma, että kyseinen kohtaus/poliisiauto olisi löytynyt elokuvasta First Blood - joka sijoittui Oregoniin. Oleellista lienee kuitenkin tuollainen karu asfalttipätkä keskellä ei-mitään.

Pitkällisten googlaussessioiden päätteeksi mä olen päätynyt todennäköisimpään vaihtoehtoon. Auton on lähes pakko olla Pontiac GTO 1970. Kohtauksen kuvakulma ja viimeinen muistikuvani on auton perästä, kun se lähti takaa-ajoon suunnilleen kuvan mukaiseen tyyliin. Toinen varteenotettava vaihtoehto saattaisi olla Chevrolet Nova SS. Epätodennäköisempiä vaihtoehtoja ovat mm. Plymouth 'Cuda tai Pontiac Ventura II Sprint.

Kuten metsästämistäni automalleista varmasti näkee, niin poliisiauto ei ole mitään ihan tyypillisintä mallia edes elokuvamaailmassa. Ajattelin katsastaa jossain vaiheessa ainakin elokuvat Blues Brothers, Cannonball Run ja Smokey And The Bandit läpi kyseisen kohtauksen toivossa. Tosin olen nämäkin leffat katsonut useampaan kertaan lapsuusvuosieni jälkeen, joten kovin suuria toiveita ko. kohtauksen löytämiseen niistä ei ole.

Olisiko jollain edes lisäehdotuksia kyseisen kohtauksen mahdollisesti sisältävistä elokuvista?

Olisiko jollain edes lisäehdotuksia vastaavan tyyppisiin jenkkiautoihin? Erityistuntomerkkeinä siis matalahko ja pitkä keula, kaksiovinen, todella leveät ovet, ovien jälkeen voimakkaasti nouseva "bodyline" (?) sekä kohtuullisen lyhyt ja korkea perä.

Olisiko jollain tiedossa? Mä muistaisin joskus nähneeni jonkun harrastajasivuston, jolla esiteltiin eri elokuvissa käytettyjä poliisivarusteita: autoja, helikoptereita, veneitä, aseita jne. Tämä kyseinen sivusto voisi auttaa todella paljon. Mä tiedän sivuston International Movie Cars DataBase, mutta täältä kyseisen elokuvan löytäminen näin hatarilla muistikuvilla on yhtä tuskaa.

EDIT: nyt katseltuani noita kuvia eri autoista tulinkin hieman eri päätelmään. Todennäköisemmin poliisiauto oli kuitenkin Chevrolet Nova SS kuin Pontiac GTO. Samanlainen autohan - "same crappy blue Chevy Nova" - tuli tunnetuksi Axel Foleyn (Eddie Murphy) menopelinä elokuvassa Beverly Hills Cop.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kiitos tästä!

Pikaisesti tuota listaa selailin ja ainakin pari uutta vaihtoehtoa sieltä tuli esiin: Calendar Girl Murders (1984) ja Live And Let Die (1973). Bondit löytyy hyllystä, mutta tuo Sharon Stonen tähdittämä TV-elokuva saattaa olla vähän hankalampi metsästettävä. Kumpikaan ei kuitenkaan täydellisesti vastaa mielikuviani: ensimmäisessä käytetty Nova on siviilimallinen, ja toisessa taas Novat ovat neliovisia. Voihan tietysti olla, että yli neljännesvuosisadan takaiset muistikuvani eivät ole riittävän tarkkoja...
Dodge Dart, tai Plymouth Duster vois olla pari vaihtoehtoa.
Dodge Dartit olen tarkastanut ja mielestäni en niistä kuvista löytänyt oikein mielikuviani vastaavaa mallia - liian laatikkomainen. Plymouth Duster on huomattavasti lähempänä hakemaani automallia. Kiitos näistäkin ehdotuksista.

EDIT: korjataan! Dodge Dart on ehdottomasti myös hakemani tyyppinen automalli. Olin näemmä aiemmin tutkaillut vain liian vanhoja Darteja (GT, GTS?). Vuodesta 1971 vuoteen 1976 Dartit ovat juuri hakemani mallisia. Parhaiten mielikuviani vastaavat: 1971 Dodge Demon 340 sekä 1974 Dodge Dart Sport.

Dodge Dart History
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kenellekään tietoa tällaisesta kotimaisesta leffasta (tv-elokuvasta), jossa muistaakseni Matti Pellonpää joutuu jossain vaiheessa putkaan. Viereisestä putkasta joku raapii ja heittelee tulitikkuja Pellonpään selliin. Kyseessä oli muistaakseni jonkin sortin veijarikomedia. Eipä tässä paljon tuntomerkkejä tullut mutta toivottavasti joku tämän leffan muistaisi. :)
Niin, meinasi unohtua että leffa tuli TV:stä joskus 80-luvun alkupuolella tai puolen välin paikkeilla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onkos kenellekään tietoa tällaisesta kotimaisesta leffasta (tv-elokuvasta), jossa muistaakseni Matti Pellonpää joutuu jossain vaiheessa putkaan.

Nimi ei kolkuta minulle mitään kelloja, eikä lisätietoja taida helposti löytyä netistäkään. Mutta ihan ajankohdan ja nimen perusteella Lemmen karu selli (1983) on ainakin hyvä veikkaus.
 

Teresa

Jäsen
Katsoin joskus elokuvan, jossa oli keksitty keino muuttaa ihmisten ajatukset tai ainakin muistot jollain oudolla menetelmällä videomuotoon. Niitä pystyi ihan katselemaan tietokoneen näytöltä. En muista leffan juonesta mitään muuta kuin sen, että päähenkilömiehelle oli sattunut lapsuudessaan traumaattinen tapahtuma. Hän oli ollut parhaan kaverinsa kanssa autiotalossa tai jossain vastaavassa paikassa seikkailemassa ja tuo kaveri oli tipahtanut jonkinsortin kuiluun kohtalokkain seurauksin. Myöhemmin päähenkilö ei sitten muistanut, oliko hän edes yrittänyt auttaa kaveriaan tämän roikkuessa kuilun reunalla. Omantunnontuskat olivat valtavat. Leffan lopussa mies sitten onnistui muuttamaan kyseisen muiston videoksi ja sai rauhan koko jutun suhteen.

Pahoittelen sekavaa ja arvatenkin pahojakin asiavirheitä sisältävää selostustani, mutta katsoin leffan joskus kauan sitten enkä muista siitä enää oikein mitään. Ilmeisesti kuitenkin hyvä pätkä oli kyseessä, kun se vieläkin ajoittain kummittelee mielessäni. Olen yrittänyt googletella milloin milläkin hakusanalla, mutta en ole löytänyt mitään edes etäisesti etsimääni elokuvaa muistuttavaa. Auttakaa!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Puolivahingossa eksyin Kutoselle, josta tuli elokuva Urban Legend - kauhutarinoita.

Sehän olikin aivan toinen leffa, jota ajattelin. Mä olen kyllä nähnyt tämän pätkän, kuten varmasti lähes 100% kaikista vastaavista, joita julkaistiin vuosina 1997-2002 työskenneltyäni FilmTownissa.

Mutta mitä hemmetin leffaa mä mahdoin ajatella ensin? Käytännössä juoni on aivan samanlainen: huppupäinen sarjamurhaaja tappaa aivan vastaavanlaista opiskelijaporukkaa yksi kerrallaan. Pääosan esittäjä tuossa nyt tulleessa leffassa ei vain täsmännyt muistikuviini. Hakemassani leffassa naispääosassa oli isotissinen brunette! Sarah Jessica Parker oli oikeastaan ainoa nimi, joka tuli leffan aikana mieleeni, mutta häntä en nyt tarkoita.

Sytyttääkö kenelläkään mitään valoja? Onko kyseessä kenties jatko-osa tälle, joku B-luokan trilleri vai olenko mä vain nähnyt (märkää) unta isoista tisseistä?
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
@Mr.Fox mahtaa tarkoittaa jälleen kesätyttöäänestyksessäkin esillä (ei silleen esillä) olleita Jennifer Love Hewittin tissejä, jolloin puhutaan elokuvasta Tiedän mitä teit viime kesänä tai sen jostain jatko-osasta. Joskus tuon eka osan katoin ja joku pahapäinen huppupäinen kalastaja siinä koukun kanssa heilui. Ja olihan tuossa myös Sarah Michelle Gellar näistä kolminimisistä näyttelijättäristä mutta hän oli blondi tuossa eikä tissitkään ole yhtä uhkeat.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mr.Fox mahtaa tarkoittaa jälleen kesätyttöäänestyksessäkin esillä (ei silleen esillä) olleita Jennifer Love Hewittin tissejä, jolloin puhutaan elokuvasta Tiedän mitä teit viime kesänä tai sen jostain jatko-osasta. Joskus tuon eka osan katoin ja joku pahapäinen huppupäinen kalastaja siinä koukun kanssa heilui.
Tissit osui kerralla oikein - ja murha-aseena käytetty koukku paljasti loput! Kiitos!

Katselin leffan trailerin Youtubesta, mutta se ei kuitenkaan vaikuttanut niin tutulta. Mulla olikin muistilokerossani Jennifer Love Hewittin uhkeat utareet jatko-osasta Tiedän yhä mitä teit viime kesänä. Olisiko tämä tullut televisiosta peräti aivan lähiaikoina? Vaikutti niin pirun tutulta tuo kohtaus, jossa näille naisille ilmoitetaan tuosta lomamatkan voitosta.

Trailer: I Still Know What You Did Last Summer

Vastaavia teinikauhutrillereitähän julkaistiin juuri ennen vuosituhannen vaihdetta kuin sieniä sateella: Villit kuviot, Final Destination, Scream, Julmia aikeita, Faculty... pitäneekin ottaa jossain vaiheessa oikein urakaksi pitää pienet maraton-iltamat kyseisten leffojen parissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
pitäneekin ottaa jossain vaiheessa oikein urakaksi pitää pienet maraton-iltamat kyseisten leffojen parissa.

Tässä on juurikin ollut mielessä katsoa JLH:n mainio trilogia. Ja Sarah Michelle tietenkin, molemmat tytöt ovat olleet tietokoneen taustakuvina pitkiä aikoja silloin kuin sellaisia vielä käytettin.

Olin oikeastaan aika yllättynyt bongatessani Loven kesätytöistä, mutta hienoa, että monille kelpaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vastaavia teinikauhutrillereitähän julkaistiin juuri ennen vuosituhannen vaihdetta kuin sieniä sateella: Villit kuviot, Final Destination, Scream, Julmia aikeita, Faculty...

Julmia aikeita ja Villit kuviot menee mulla lahjakkaasti sekaisin. Mutta ei näitä kumpaakaan voi edes hyvällä mielikuvituksella kutsua miksikään kauhuelokuvaksi. En sitten tiedä, mikä genren nimi pitäisi olla, mutta sisältöhän molemmissa oli ehkä ripaus jännitystä, hirveästi elämää suurempaa teinisaippuadraamaa ja vähän tissejä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Julmia aikeita ja Villit kuviot menee mulla lahjakkaasti sekaisin. Mutta ei näitä kumpaakaan voi edes hyvällä mielikuvituksella kutsua miksikään kauhuelokuvaksi. En sitten tiedä, mikä genren nimi pitäisi olla - - -
Mä muistelisin, että "mun liikkeessäni" (Suikkilan FilmTown) nuo kaikki sijaitsivat trillerihyllyssä.

Joissain liikkeissä Final Destination ja Scream löytyivät ehkä kauhuhyllystä? Jonkinlainen muistikuva mulla vain on, että noita leffoja sai aina metsästää vääristä paikoista joidenkin satunnaisten (opiskelija-) tuuraajien vierailtua liikkeessä. Samaten noihin aikoihin oli myös joku kohtuullisen suosittu komedialeffa, joka löytyi aina draamahyllystä. Siinä oli jotenkin niin "draamaleffamainen" kansikuva, että se loisti "oikealta paikaltaan" komediahyllystä kilometrin päähän. Olisikohan kyseessä ollut joku Robin Williamsin pätkä?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@Mr.Fox

Joo, vaikeahan elokuvia on johonkin tiettyyn kategoriaan laittaa. Mutta nämä nyt vaan oli niin selvästi eri porukkaa, että piti parahtaa. Unohdankohan jotain, mutta late '90's nuorisoleffat voisi jakaa ainakin seuraaviin pääryhmiin:

1) Teinikauhuleffat (Scream ja sen seuraajat)
2) Teinieroottinenjännärileffat (eli nämä mainitut kuviot ja aikeet)
3) Teinikomediat (American Pie ja sen seuraajat)
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Perinteinen inkkarit vs. länkkärit, sieltä jostain 50-luvulta. Tarinaa en tarkkaan muista, mutta valkoinen tyttö oli kasvanut intiaanien parissa, ilmeisesti sotasaaliiksi saatu ja tähän tyttöön ratsuväen sankari rakastuu toisen laittaessa hanttiin. Muistaakseni oli oikein punaisenpuhuvissa kuteissa tuo daami.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Perinteinen inkkarit vs. länkkärit, sieltä jostain 50-luvulta. Tarinaa en tarkkaan muista, mutta valkoinen tyttö oli kasvanut intiaanien parissa, ilmeisesti sotasaaliiksi saatu ja tähän tyttöön ratsuväen sankari rakastuu toisen laittaessa hanttiin. Muistaakseni oli oikein punaisenpuhuvissa kuteissa tuo daami.

John Fordin legendaarinen Etsijät on kyseessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös