Mainos

Mikä saa ihmisen pelaamaan golfia?

• 9 373
  • 88

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Snakster
Miksei golfia voi harrastaa samalla tavalla kuin mitä tahansa muutakin puuhaa, rauhassa, elämöimättä ja turhia innostumatta.

Kuin mitä tahansa muutakin puuhaa, rauhassa, elämöimättä ja turhia innostumatta - niinkuin jääkiekon katsomista paikanpäällä jäähallissa? Juu, siellähän sitä istutaan naama mutrulla kuin körttikokouksessa, pukeudutaan asiallisesti tummaan pukuun - ei farkkuihin tai älyttömän kirjavan kukertaviin fanipaitoihin ja kaksimetrisiin kaulaliinoihin, eikä elämöidä, eikä turhista innostuta. Ei väkisin tuputeta lätkäjuttuja työpaikalla, eikä varsinkaan puida jääkiekkoasioita netissä tunti tolkulla päivittäin. Näinkö se homma menee? Helposti nähdään se pikku roska ruudullisissa housuissa vaeltavan golffarin silmässä, mutta ei nähdä helvetin paksua parrunpätkää omassa näköelimessä?

Minun puolestani jokainen saa ihan vapaasti harrastaa sitä mitä haluaa. Jos joku saa kiksejä sneppailemalla stidiaskia pöydän reunalta, keräilemällä perhosia tai Frederikin alushousuja, seuraamalla jääkiekkoa tai futista, näpräämällä liimaisin sormin pienoismalleja illat pitkät, tai vaikkapa istumalla talvella järven jäällä tuijottamassa jäähän kairattua reikää, niin siitä vaan olkaa niin ystävällisiä. Pääasia että ihmisellä on jokin harrastus.

Antaa kaikkien kukkien kukkia.

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Äsken MTV 3:n leffassa "Jäämyrsky" Sigorney Weaverin rakastaja rupesi aktin jälkeen paasaamaan golf-asiaa. Sigorney siihen: "You are boring me." Ja sitten vielä jatkoi, että "minulla on jo aviomies."

Elokuvan tapahtumat sijoittuvat 70-luvun amerikkalaisen keskiluokan elämään.

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Tilatiili
Elokuvan tapahtumat sijoittuvat 70-luvun amerikkalaisen keskiluokan elämään.

Menee ohi aiheesta. Ja paljon. Mutta tuon ajan amerikka oli oikeasti tavoittelemisen arvoinen. Jos ..se ja se... on sillä pohjalla niin terve menoa kiiltokuvamaailmaan.

Sama määritelmä toimii otsikon kolopalloonkin. Toiset ajattelevat että se on ruutupaitojen kävelyä. Toiset.. no olkoon.

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ervan pohjat

Olen pitänyt Ervatsaloa pilke silmänkulmassa kirjoittavana veijarina, joka kirjoittelee hyvällä huumorilla maustettua tekstiä. Tämän kertainen äärimmäisen ahdasmielinen ketjun avaus sai tällaisen intohimoisen golfarin niskakarvat kuitenkin pystyyn.

Käsittämätöntä tuossa Ervan sekä muutamien muidenkin golfin vihaajien teksteissä on se että otetaan pirun tiukasti kantaa asiaan josta ei ymmärretä yhtään mitään. Aletaan viljelemään tämän suomessa kohtuullisen nuoren lajin alkuajoilta synytyneitä myyttejä, joilla ei ole tämän päivän golfin kanssa mitään tekemistä.

Itse olen pelannut 11-vuotta ja väitän tietäväni minkälaista porukkaa kentällä pyörii. Kuvitelmat snobeista ja nousukkaista ovat todellakin pelkkiä kuvitelmia. Golfin harrastajamäärä on noussut niin suureksi että kentällä on helppo havaita läpileikkauksen suomen kansasta. Eli kaiken ikäisiä ihmisiä eri ammatti-aloilta löytyy aika lähelle siinä samassa suhteessa kuin Mannerheimintien aamuruuhkastakin.

Väitteeseen että golf ei ole urheilua, sanoisin että samaa hevon paskaa kuin muukin jööti noissa vastustajien teksteissä. Kuka on määritellyt sen että urheilua on vain ne lajit jotka vaativat huippuunsa viritettyä fyysistä kuntoa. Ehkä tämä mielikuva on piirtynyt suomalaisten mieliin siinä vaiheessa kun maanmiehemme ja naisemme ovat menestyneet juuri tällaisissa lajeissa. Maailmalla kuitenkin myös taitolajeja arvostetaan urheiluna. Golfissa yrittäjiä maailman huipulle on mieletön määrä ja uskallan väittää että pääsy sinne on huomattavasti vaikeampaa kuin monissa suomalaisille rakkaissa lajeissa.

Mikäli minä olisin avannut yhtä halveksivan ja ennakkoluuloisen ketjun koskien tikan heittoa tai biljardia, olisi tämän ketjun pituus tässä vaiheessa noin kymmenen sivua. Toisaalta. Miksi olisin avannut? Eihän tikan heittäjät tai biljardin pelaajat ole tehneet minulle mitään pahaa. Sitä paitsi nuo lajit ovat harrastajilleen ihan yhtä arvokkaita kuin golf meille golfareille.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Birkku
Tämän kertainen äärimmäisen ahdasmielinen ketjun avaus sai tällaisen intohimoisen golfarin niskakarvat kuitenkin pystyyn.
Carpe Diem -ketjussa siteerataan Andy McCoyta, tuota aikamme yhtä suurta ajattelijaa, joka on todennut mm. jotenkin näin: "jos et sä pysty nauramaan itselles, sulla on saatananmoinen ongelma". Ehkä tuota ajatusmallia voi venyttää myös harrastusten puolelle?

Miten tiukkoja päähineitä golfinpelaajat muuten käyttävät? Minigolfiahan pelataan useimmiten paljain päin.

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Designer
Carpe Diem -ketjussa siteerataan Andy McCoyta, tuota aikamme yhtä suurta ajattelijaa, joka on todennut mm. jotenkin näin: "jos et sä pysty nauramaan itselles, sulla on saatananmoinen ongelma". Ehkä tuota ajatusmallia voi venyttää myös harrastusten puolelle?

Miten tiukkoja päähineitä golfinpelaajat muuten käyttävät? Minigolfiahan pelataan useimmiten paljain päin.

Kyllä me golfarit pytymme itsellemme nauramaan. Mutta tuossa ketjun avauksessa sekä muutamissa muissakin teksteissä oli havaittavissa ihan ilman tiukkaa pipoakin ahdasmielistä asennetta, joka oli kirjoitettu ennemmin hampaat irvessä kuin virne suunpielessä. Jos näihin asiallisen vastineen kirjoittaminen on tiukkapitoista niin ehkä minä olen sitten tiukkapipoinen tai yliherkkä aiheelle. Vai voisiko olla niin että on helpompaa kirjoittaa:"Ettekös te edes leikkiä ymmärrä" kuin että myöntäisi että: hups saatoin olla väärässä.

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Ervan pohjat

Viestin lähetti HN

Mitäs käsittämätöntä siinä muka on? Juuri noinhan tuollainen kirjoitus tuleekin laatia. Koita nyt muistaa, että pyrkimyksenä ei ollut saada aikaan analyyttistä keskustelua, vaan tarkoituksena oli ärsyttää. Tuskinpa Ervatsalolla oikeasti edes on mitään pahoja golf-antipatioita. Kunhan valitsi tällaisen aiheen tällä kertaa.

Hetkinen. Miten niin pitää laatia juuri noin. Eikös tämä olekaan keskustelupalsta jossa tarkoitus on nimenomaan saada aikaan asiallista keskustelua. Minä kun luulin että tahallinen provosointi on jopa palstan säännöissä kielletty.

Toki on pakko myöntää että pilkka koskettaa enemmän silloin kun se osuu omalle kohdalle. Tämä on ennemmin inhimillinen piirre ihmisluonteessa kuin ahdasmielisyyttä. Mutta huomaatko Herwoodin mies että itse syyllistyt tällä hetkellä samaan mihin minäkin. Kun pilkan aiheena ei ole Ilves tai Hervannan viihtyisä asumälähiö, suorastaan ihailet Ervan tapaa käyttää sanan säilää.

Voisikohan olla niin että suurin osa meistä on antanut Ervalle "liikaa siimaa". Koska mies hallitsee verbaliikan loistavasti sallimme aika ajoin hänelle sellaisia asioita jotka ovat meiltä muilta kiellettyjä.

Otetaan jälleen esimerkki: Jos sinä tai minä olisimme avanneet tuon tyylisen ketjun koskien Jokereita tai Harkimoa, oltaisiin ketjua vaatimassa kuorossa lukkoon ja meille kirjoituskieltoa. Tosin tuon kaltainen ketjun avaus ei ole kirjoituskiellon arvoinen asia. Vastineen arvoinen teksti tuo kylläkin on. Ja epäilen että tuskin sinäkään HN, olisit ihan purematta tuollaista nielaissut jos aiheena olisi ollut vaikkapa Ilveksen fanit.

Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Birkku
Jos näihin asiallisen vastineen kirjoittaminen on tiukkapitoista niin ehkä minä olen sitten tiukkapipoinen tai yliherkkä aiheelle.
No kumpi tahansa noista kahdesta kyllä käy, mutta ehkä se vaaka kallistuu hieman enemmän tuon ensimmäisen vaihtoehdon suuntaan. Ervatsalo voisikin jatkaa pohdintaansa golfin pelaajan henkisestä elämästä ruotimalla tällaisen ihmisen suvaitsevaista mielenlaatua.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Villikoiran ydin

Niin, palataksemme taas ketjun perimmäiseen aiheeseen, eli siihen, mikä saa ihmisen pelaamaan golffia, olen tullut juuri tällä hetkellä siihen tulokseen, että golffin pelaaminen saa ainakin sitä harrastavan ihmisen helposti pois tolaltaan.

En malta olla asian tässä valossa kysymättä, että olikohan niilla muinaisilla paimentolaisilla, jotka jäätyneitä aasinpaskoja myyränkoloihin puttailivat, tarkoituksena saattaa silloin viattomalla harrastuksellaan golffia pelaava ihmispopulaatio moiselle tuhon ja turmion tielle?

Kysymyksen esittäjän ominaisuudessa julkituon mietteeni, että näin ei liene ollut tarkoitus. Luulisin, että em. paskan kanssa pelehtijöiden tarkoituksena lienee ollut tappaa aikaa ja pysyä siinä ohessa lämpiminä.

Vaikka ko. peli on nyttemmin jalostunut nurmella pelattavaksi, luulisin siltä, että sen tarkoitus on edelleen ainakin ajantappaminen.

Tämän ketjun asiantuntijatahoilta on tullut lisäksi sellaista signaalia, että kyseessä on nimenomaan ahdasmielisten ajantappoharrastus ja mielipahan sytyttäjä numero yksi (1)

Loppukaneettina en malta olla sanomatta, että pitäisikö golffissa palata takaisin sinne juurille, eli puttailemaan niitä jäätyneitä aasinpaskoja myyränkoloihin? Mene ja tiedä.

Täältä tähän

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Re: Re: Ervan pohjat

Viestin lähetti HN

Pointti onkin siinä, että ei ole mitään järkeä yrittää vastata trollille asiallisesti. Se pelaa eri säännöillä. Jos pilkan kohteena olisivat olleet Ilves-fanit, olisin saattanut sohia takaisin käyttäen yhtä provosoivia tai vieläkin häijympiä sanankäänteitä kuin alkuperäinen pilkkaaja ja pyrkiä näin nöyryyttämään trollia sen omassa pelissä.

Pakko myöntää. Olet harvinaisen oikeassa. Itsekin olin etukäteen päättänyt olla vastaamatta tuohon Ervan tekstiin, mutta tunteet saivat vallan ja menin tuon virheen tekemään. Ja jälleen corollakansa muodikkaissa nappiverkkareissaan karvanoppien takaa nauraa minulle ivallisesti. Pakko tyytyä kohtaloonsa ja kärsiä tämä kauhea häpeä.

Sen verran vielä tuosta Ervan kirjoitustavasta, että epäilen hänen jossain määrin myös piiloutuvan tuon "tyylinsä" taakse purkaessaan patoutumiaan. Onhan se helppoa räksyttää mitä vain ja kuitata se muka ilkikurisena pilailuna. Jotenkin nimittäin haiskahtaa tästäkin ketjusta ettei kyseessä ollut pelkästään provon heitto ilmoille vaan myös jossain määrin asenteellisuus aihetta kohtaan.

Lopuksi vinkki Anssi Kankkoselle. Jos haluat paikallisia jäseniä uudelle Vanajan Linnan kentälle kannattaa paikallis-sääntöihin lisätä nappiverkkareiden käyttöoikeus pelatessa. Myös ikioma corollaparkki voisi tehdä vaikutuksen paikallisväestöön. Nimittäin en usko että Hämppälinnan oma Tiikeri Ervatsalo suostuu DX:ää parkkeeraamaan yhdenkään Volvon viereen.

Viimeksi muokattu:

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Re: Re: Re: Re: Re: Ervan pohjat

Viestin lähetti Birkku
Lopuksi vinkki Anssi Kankkoselle. Jos haluat paikallisia jäseniä uudelle Vanajan Linnan kentälle kannattaa paikallis-sääntöihin lisätä nappiverkkareiden käyttöoikeus pelatessa. Myös ikioma corollaparkki voisi tehdä vaikutuksen paikallisväestöön. Nimittäin en usko että Hämppälinnan oma Tiikeri Ervatsalo suostuu DX:ää parkkeeraamaan yhdenkään Volvon viereen.

Juu. Samalla Anssi "isänionmäkihyppääjä" Kankkonen voisi tehdä kentän bunkkereista mielenkiintoisempia pikkupoikien muotoilla. Nimittäin:

Tässä eräänä päivänä olin hiihtelemässä (myönnän. Sen lisäksi tulee välillä kuunneltua progea sekä syötyä salaattia) tuossa Aulangolla. Tietänette paikan, hotellia, joutsenlampea sekä golfkenttää. Samoille tienoille ollaan parast' aikaa pykäilemässä Hämeenlinnan seudun viidettä golfbaanaa.

Itseäni vitutt* suunnattomasti, kun mukava, perinteinen kymmenen kilometrin latu oli räjäytetty ja möyritty tuhannen paskaksi loppupäästään. "Tätä tarvitaan." sanoi työukko isossa kuormurissa ja pyöritteli päätään, kysyessäni kantaansa, koko touhulle.

Kotiinpäin tullessani huomasin pari sellaista 13-14 vuotiasta koijaria, sukset jalassa, tamppaamassa ympyrää Aulangon kentän klubirakennuksen tienoilla. Jätkät häipyivät vauhtilla kun näkivät meikäläisen juhaiisakkimietomaisen olemuksen läähättävän kohti tönöä. Naurunremakkani oli melkoinen kun näin, mitä pojat olivat taiteilleet. Sellaisesta ovaalinmuotoisesta n. 6 neliön bunkkerista oli muotoiltu suksilla ja sauvoilla ihka selvä naissukuelin. Kannanotto parhaasta päästä, sanon minä.

Anssi voisi siis tehdä valmiiksi kentälle erimuotoisia kantaaottavia esteitä. Miten olisi vaikkapa pensasaita leikattuna muotoon "Shell riistää Ogoneja"? Tai "Turkistarhaus kiellettävä."? Myös "Sivari kestoltaan lyhyemmäksi" voisi olla hyvä. Ai siinä silmä lepäisi ja aivot raksuttaisivat kovaa kun vt. AD suunnittelisi wedgen sivallusta moisen pöheikön yli.

Mitä tulee ketjun avaavaan kysymykseen, sanoisin että sellaiset ihmiset, jotka haluavat lukea tiiauspaikoilta viestejä tyyliin "TARKKUUTTA TUOTANTOON - Rautaruukki" ynnä muuta työnantajapropagandaa, ryhtyvät moista ajan/rahanhukkaa harrastamaan. Se on niin kyldyrelliä, varsinkin niille, joiden kapasiteetti ei riitä lukemiseen tai musiikin/näyttämötaiteen seuraamiseen. Saa kuitenkin vähän parempaa hajua itseensä, pikeepaidassaan.

Viimeksi muokattu:

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
"Mitä tulee ketjun avaavaan kysymykseen, sanoisin että sellaiset ihmiset, jotka haluavat lukea tiiauspaikoilta viestejä tyyliin "TARKKUUTTA TUOTANTOON - Rautaruukki" ynnä muuta työnantajapropagandaa, ryhtyvät moista ajan/rahanhukkaa harrastamaan. Se on niin kyldyrelliä, varsinkin niille, joiden kapasiteetti ei riitä lukemiseen tai musiikin/näyttämötaiteen seuraamiseen. Saa kuitenkin vähän parempaa hajua itseensä, pikeepaidassaan."

Katkeruus, tuo ihana luonteenpiirre ihmisissä.

Juuri noiden mainosten takiahan golffia pelataan, lätkähalleistahan ei löydy yhtään mainosta. Vai mennäänkö hämeenlinnassa peliin katsomaan laitamainoksia, ilmeisesti Gagnen tulkinnan mukaan. Niin ja luonnollisesti golffari ei voi harrastaa näyttämötaiteiden katselemista. Tosin ihan näppituntumalta veikkaisin, että golffareiden parista löytyy kyllä mm. oopperassa kävijöitä n. 1000 % enemmän kuin mitä perus-prolen joukosta... Niin ja tottakai golffarit pitävät itseään muita parempina. Kyllä minä ennemmin olen kalliissa vaatteissa keikaroiva snobi kuin tyylitajunsa kympillä myynyt 80- luvulle juuttunut perusjuntti.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poikkean tavoistani ja otan ketjuavauksesta huolimatta asiallisen lähetymiskulman kysymykseen.

Kerrottakoon aluksi omaa kokemusta, jotta lukijan asenteellisuus karisisi. Olen pelannut golfia noin viisi vuotta yhdeksänkymmenluvun alussa. Asiaa tunteville kerrottakoon, että heitin hanskat tiskiin, toistaiseksi, händärin oltua 28. Viimeiseen kahdeksaan vuoteen en ole mailoihin koskenut. Silloinen lopetuspäätös oli tietoinen valinta työn, perheen, ajankäytön yleensä ja golfin välillä.

Golf on verraton (nyt tulee kannanottoni lajiin ->) liikunta- ja ulkoilumuoto. Snobismi on lajista pikkuhiljaa karissut ja esim pukeutumisetiketti sopivasti löystynyt. Sopivasti. Golfista tekee kiehtovan seuraavat asiat:

- ulkoilma ja kävely. Missä muussa lajissa patalaiska penkkiurheilija tulee kävelleeksi toistasataa kilometriä kuukaudessa suht vaatimattomallakin harrastemäärällä?

- kuntoilu. Edellämainittu määrä reipasta kävelyä pudottaa takuulla painoa. Ensimmäisenä kesänä aikanaan 8 kiloa. Kun liikuntapaikalle tulee autoiltua, pysyy huoli, että yhdeksästoista reikä on vain yhden stoben mittainen. Sehän imeytyy jo kieleen sellaisen lenkin jälkeen.

- seura. Riippuen siitä, miten tapaa pelata, golfin piirissä tapaa mielenkiintoisia, itselleen entuudesta vieraita ihmisiä, joiden kanssa voi maailmaa parantaa nelisen tuntia. Missä muussa lajissa?

- tasoitusjärjestelmä. Nerokas matematiikka pitää huolen, että huono ja hyvä kaveri voivat sopivalla otsarypyllä kilvoitella paremmuudestaan siten, että huono saa tuhertamistaan sopivasti anteeksi.

- koko perheen laji; ainakin avioparin. Hermojen pitävyydestä riippuen lajia voi harrastaa kimpassa. Toki moni lähtökohtaistaa golfin 'kyllä tää kotiolot voittaa' -tyyppisesti sluibaillen kesäpäivät päästyään ukkoporukassa golfklubilla.

- ympäristö. Kentät ovat hoidettuja, hienoja alueita, jossa silmä lepää. Tosin suomalainen mies paskat välittää esteettisyydestä ja luonnon kauneudesta. Homojen hommaa.

Mikäs golfissa on pahinta. Kaksi asiaa nousee muiden edelle.

Se vie hitosti aikaa. Sessio kestää matkoineen helposti kuusi tuntia ja ainoastaan itselleen valehtelu: 'täält saa hyviä asiakaskontakteja' saa muuten kuuliaisen työntekijän menemään pelaamaan harva-se-päivä. Työajalla, aina jos mahdollista. 'Oon pokalla' -foooooor!

Siihen jää koukkuun. Sitä pitää saada enemmän ja enemmän. Tätä on vaikea selittää niille, jotka haluavat asennoitua lajiin kokeilematta sitä itse. Se vie mennessään. Moni on golfin takia vaihtanut siippaa, lompakon paksuutta tai duunia.

Golf on pallopeli, joka perustuu pallopeleistä tuttuihin liikeratoihin. Parhaita muita pelejä oppia golf nopeasti ovat tennis, pesäpallo, jääkiekko ja sen tyyppiset lajit. Kentillä näkee muuten hemmetin usein huippukiekkoilijoita. Heidät tunnistaa viimeistään tyylistä. Golf EI ole voimalaji, vaan tekniikkalaji. Palloa ei lämätä, kuten moni kiekkoilija tuppaa tekemään. Valitettavasti golfkentillä tapaa naisia liian vähän. Muuten jees harrastus.

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olen vain kerran elämässäni pelannut golfia kun
himogolffari-pomoni järjesti tällaisen peli-iltapäivän
porukallemme. Täytyy sanoa että en kauheasti ihastunut siihen
, mutta saahan jokainen harrastaa sitä mistä saa "kicksejä"

Hauskana esimerkkinä käynee erään golfia harrastavan kaverini
kysymys; "Miksi sä aina ravaat noissa lätkämatseissa ? Sä olet
niin typerä sen sun Ifk:si kanssa "

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Seniorilta erittäin osuva kirjoitus. Huomaa, että senioriteetin kasvaessa lisääntyy myös tietämys. Olen samaa mieltä joka ikisestä kohdasta. Valitettavasti myös tuo naisten vähäinen lukumäärä osui, DARN!

Sen voin vielä lisätä, että silloin harvoin, kun omaan porukkaan osuu nuori viehkeä nainen, niin kyllä on omaan peliin vaikea keskittyä. Nuorien kauniiden naisten svingissä on jotain äärimmäisen seksikästä, HUOH!

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Tuli sanottua golfista..

Pieneksi kevennykseksi tähän poliittisyhteiskuntaluokkaherratjätkätriistäjätsorretutsnobit-keskusteluun vähän hauskoja sanottuja golfin parista Amerikan maalta legendojen suulla:

"The only reason I ever played golf in the first place was so I could afford to hunt and fish".

- Sam Snead

"Golf is like a love affair. If you dont take it seriously, its no fun. If you do take it seriously, it breaks your heart."

- Arnold Daly

"If you watch a game, its fun. If you play it, its recreation. If you work at it, its golf."

- Bob Hope

"Nice shot, nice shot, nice shot, nice shot, nice shot..."

- Grier Jones kysyttäessä mitä hän sanoi Jack Nicklausille miesten pelatessa parina

"Golf is the best tension reliever in the world. Its a great game for guys who are too old for girls but who still want to get into a trap."

- Bob Hope

"Golf is unique among action sports in that a man can be lacking in youth, brawn, speed of foot, suppleness of muscle, clearness of eye and other athletic virtues and still be a pretty good golfer."

- Herbert Warren Wind

"I swim several times a day. Its easier than buying new golf balls."

- Bob Hope

"Golf is a good walk spoiled."

- Mark Twain

"My father always said if you want to find out all about a person, as a business partner or a son-in-law, just play a round of golf with him."

- Harry Crosby

Ja oma kaikkien aikojen suosikkini - olin vielä paikalla tämän lauseen syntyessä:

"After playing golf hockey is a fucking piece of cake. Hockey takes no skill and no brains."

- Brett Hull

Viimeksi muokattu:

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
- age of 20 man plays football.

- age of 30 man plays tennis

- age of 40 man plays snooker

- finally at age 50 man plays golf

and what did learn from this: When man grows older his balls become smaller.

Jääkarhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Hellas Verona, AC Milan, Tottenham
En osaa vastata mikä saa, mutta laji on helvetin kiehtova kun siihen pääsee sisälle. Se on paras laji, jos haluaa nähdä oman luonteensa ja henkiset ominaisuudet. Golf paljastaa paljon. Ja siinä onnistuminen on aivan uskomattoman hienoa, koska kyseessä on vaikea peli.

Se on myös ehkäpä paras mahdollinen seurapeli. Voi rauhassa turista kaiken maailman asioita kavereiden kanssa. Yksin golf on aika tylsää.

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Kapo00
- age of 20 man plays football.

- age of 30 man plays tennis

- age of 40 man plays snooker

- finally at age 50 man plays golf

and what did learn from this: When man grows older his balls become smaller.

Lisäyksenä tähän kysymys. Milloin tiedät olevasi keski-iässä?
Vastaus: Silloin kun olet liian vanha nousemaan tenniksessä verkolle, mutta liian nuori aloittaaksesi golfin.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Golfista, jos minäkin asiallisesti, niin Senior kirjoitti taas asiallisesti ja kiihkottomasti lajista, jonka myös näemmä tuntee. Kuten golfissakin, kaikilla asioilla on eri puolensa. Useimmiten on puntaroitava hyviä ja huonoja asioita, aivan kuten Seniorkin on ilmeisesti tehnyt.

Se hyvä puoli golfissa on, että sen voi lopettaa kun siltä tuntuu ja helposti aloittaa uudelleen sitten kun olosuhteet ja esim. elämäntilanne sen sallii. Koska tuo ajankäyttö on golfin vaikeimmin hallittavia ja muuhun yhteiselämään sovitettavia asioita. Jos vaimo ja perhe ymmärtävät harrastuksen, onnistuu suht helposti pelata 2-3 kertaa viikossa, kuten itse teen. Kerran viikolla ja viikonlopun toisena päivänä. Jos ei ymmärrä, kerta kuukaudessakin tekee tiukkaa ja silloin koko homma on jo aika turhaa.

Sen verran lisäisin, että monille ihmisille golf on suurin piirtein ainoa pallopeli, jota voi harrastaa esim. muissa pallopeleissä sattuneiden vaurioiden vuoksi. Vaikka nuorempana pelasin jalkapalloa ja lätkää, niin aina olen vihannut purupolulla juoksemista. Nykyään se on jo mahdotontakin. Joten reipäs kävely ja siinä mukana pallon lätkiminen hyvässä seurassa on mukavaa ja rentouttavaa.

Ai niin, jääpalloilijoiden on helppo omaksua oikeanlainen swingi golfiin. Kiekkoilijat kun tosiaan helposti lämäävät täysillä.

Jääkarhulle lisäksi, että olet aivan oikeassa. Vaikka olisit tuntenut tuttusi jo 10 vuotta, niin vasta kierros golfia paljastaa hänen todellisen luonteensa.

Ja Senior, ensi kesänä mukaan JA-golfiin?

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Golf on varmasti ihan hieno laji. Olen pari kertaa kokeillut, mutta en ole jäänyt koukkuun. Hermot ei kestä. Tulee liian kalliiksi ostaa joka kerta uudet mailat.

Se mikä golfissa vähän hiertää on sen status. Tätä on turha kieltää. Golfin ympärillä leijuu tietynlainen elitismi vielä pitkään. Mitä muuta lajia harrastavan on täysin soveliasta häipyä kustannuspaikaltaan loppupäiväksi heilumaan harrastuksensa parissa (jopa keskijohtoon kuuluvalle)?

Laji kuuluu mielestäni samaan kategoriaan biljardin, ja hevosenkengänheiton kanssa. Ei hirveästi rasita fysiikkaa, mutta vaatii tarkkuutta ja hyvää tekniikkaa. Jos ilmoittaisin firmassa, että tämä jätkä lähtee nyt loppupäiväksi heittelemään hevosenkenkiä, kouraani lyötäisiin oitis verokirja ja kannustettaisiin etsimään muita hommia. Mutta jos kerron meneväni pelaamaan kierroksen golfia, homma onkin ihan ok.

Karsastusta aiheuttaa myöskin se, että kuka tahansa mailat omistava ei voi marssia pelaamaan kentälle golfia. Pitää olla golfosake tai muunlainen jäsenyys tms. jonka lisäksi pulitetaan vielä green fee tai joku. Lisäksi palloa ei saa huiskia haluamassaan outfitissä.

Pikku juttuja varmasti ja onhan toki joka lajissa omat varjopuolensa, mutta nämä nyt kuitenkin nyppivät minua niin golfissa kuin muissakin samoja piirteitä omaavissa lajeissa.

Kuten sanottua, kokeiltu on. On ihan kivaa, muttei liian kivaa. Voisin kuvitella, että kymmenen vuoden päästä jos eletään ja terveenä pysytään, niin saattaisin olla tyyntynyt siinä määrin, että voisin aloittaa golfin peluun ilman pelkoa muuttumisesta hermoraunioksi.

Icetea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ässät ja Kulta-Jukan joukkueet.
Golfia?

Mikä ettei? Olen itse kerran kokeillut ja ihan hauskaa puuhaa oli. Harrastaisin varmasti vakituisestikin mutta tällaisen köyhän duunarin on vastaisuudessa tyydyttävä minigolfiin.

Isoveljeni on golfhullu ja riittävän varakas tähän harrastukseen ja itseasiassa hänen siivellään pääsin silloin golfradalle. Sen verran hyvin golffasin että kaukana ei ollut hole in one eräälla reiällä ja samaan syssyyn lasarettireissu. Meinaan veljeni on golffannut vuosia eikä ole kertaakaan saanut hole in onea ja olisi todennäköisesti ollut hänelle liikaa jos keltanokka-veli tekisi sen ensimmäisellä yrityksellä.

Golf on hieno ja perinteikäs laji enkä oikein ymmärrä itsekään miten jollakin voi olla jotain sitä vastaan.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Bast
Karsastusta aiheuttaa myöskin se, että kuka tahansa mailat omistava ei voi marssia pelaamaan kentälle golfia. Pitää olla golfosake tai muunlainen jäsenyys tms. jonka lisäksi pulitetaan vielä green fee tai joku. Lisäksi palloa ei saa huiskia haluamassaan outfitissä.

Näin on, aivan kuten jääkiekossakin. Pitää maksaa kenttämaksu, jos haluaa halliin pelaamaan, jotkut urheiluseurat tai puulaakiporukat jopa kehtaavat ottaa jäsenmaksuja...Törkeää...Ja vielä pitää pukea tietyt suojat päälle, törkeätä riistoa ja elitismiä...

Missä tahansa lajissa joudutaan pelaamaan tietyillä välineillä ja asusteilla ja joka harrastepaikkaan joudutaan repimään kyljestä tuohta. Eri asia on, kuka maksaa ne...

Että silleen...

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Viestin lähetti Snakster
Sitä sen sijaan en käsitä, että miksi kaikki golfista innostuvat tuntuvat menevän kerta kaikkiaan sekaisin lajista, eikä mikään muu tunnu enää pyörivän mielessä. Miksei golfia voi harrastaa samalla tavalla kuin mitä tahansa muutakin puuhaa, rauhassa, elämöimättä ja turhia innostumatta.
Joillakin ihmisillä on tapana "hurahtaa" joka hommaan minkä aloittavat. Työasiat ja varsinkin harrastukset otetaan niin tosissaan, että ne pyörivät mielessä aamusta iltaan, niitä on päästävä harrastamaan joka käänteessä ja niistä on päästävä puhumaan jokaiselle puolitutulle, jonka lähikaupan kassalla tapaa. Ihan samalla tavalla ihmiset hurahtavat kalastukseen, metsästykseen, moottoripyöräilyyn, maratonjuoksuun, purjelentoon, purjehdukseen tai lintujen bongaamiseen - muutamia mainitakseni. Toiset ovat ilmeisesti täydellisyyden tavoittelijoita kun taas toisille riittää pelkkä mukava ajanviete.

Itse olen pelaillut golfia muutaman kesän ajan, mutta pakkomiellettä minulle ei siitä ole tullut. En käy koskaan (okei, kerran olen käynyt) talviharjoittelemassa ja esim. viime kesänä kierrosten lukumäärä oli alle kymmenen. Eihän peli tietenkään sillä tavoin kovin hyvin kehity, mutta olen tehnyt tietoisen valinnan, että pelailen mieluummin vähän surkeammalla tasolla kuin uhraan kaiken vapaa-aikani yhteen harrastukseen.

Elitismistä sen verran, että minua ärsyttävät ne yleensä vanhemmat herrasmiehet, jotka lukevat sääntökirjaa kuin piru raamattua ja ylenkatsovat vieraspelaajia heidän klubillaan. Onneksi nämä kaverit alkavat olla nykyään vähemmistössä. Pukeutuminen saisi mielestäni olla hieman rennompaa, mutta kuitenkin siistiä. Maaseudulla tämä toteutuukin paremmin kuin esim. pk-seudulla. Olenpa jopa nähnyt isäntien pelaavan Pohjanmaalla golfia vesisateella kumisaappaissa. Eipä toisaalta KehäIII:n kupeessakaan kentältä ajeta pois, jos siellä pelaa sandaaleissa. Pitkiä katseita voi tosin saada.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy