Realismia lienee se, että tuleva tv-soppari tulee olemaan rahallisesti vaatimattomampi, kuin tämän hetken vastaava, josta jo tiedetään että Nelonen on tyytymätön soppariin ja se tuli liian kalliiksi. Rahassa mitattuna tv-sopimus tulee pienentymään, seurojen tv-rahan määrä pienentyy ja tämä tulee näkymään myös pelaajabudjeteissa.
Tyypillinen suomalainen negatiivinen asenne! Mä olen jo useaan kertaan toistanut sanaa "asennemuutos" - kun edes joskus ajateltaisiin asioita positiivisesti, niin positiivisia asioita voisi odottaa tapahtuvaksikin. Negatiivisuus luo vain uutta negatiivisuutta.
Realismia on se, että länsinaapurissa kirjoitettiin pari vuotta sitten uusi nelivuotinen TV-sopimus kaudesta 2014-15 kauteen 2017-18 saakka. Sopimuksen kokonaisarvo on jopa 1,3 miljardia kruunua eli 325 miljoonaa kruunua per kausi. Edellisen nelivuotisen sopimuksen kokonaisarvo oli 1,2 miljardia kruunua - eli hinnat länsinaapurissakin ovat ennemmin nousemaan kuin laskemaan päin. Miksi Suomen Sosialistisessa Neuvostotasavallassa hinnat olisivat sitten laskusuunnassa?
1.300.000.000SEK ~ 130.000.000EUR - neljä kautta
325.000.000SEK ~ 32.500.000EUR - per kausi
Ruotsalaiset itse puhuivat uudesta TV-sopimuksestaan "maailman parhaana". Sopimus lienee tunnettu "vähintään hyvänä" ympäri jääkiekkoilevan maailman. Suoraan laskettuna sopimuksen arvo per joukkue per kausi on noin 27 miljoonaa kruunua. Tästä vähennetään kuitenkin paikallisen Kalen *KÖH* kattojärjestön osuus - käsittääkseni TV-rahaa jaetaan SHL-joukkueille 18 miljoonaa kruunua per kausi. Tämän lisäksi SHL:lla on muutamia suuria yhteistyökumppaneita (Svenska Spelet, Ramirent, Kopparbergs, Aftonbladet, Scandic). Nämä ovat kaikki koko liigan sponsoreita eikä yksittäisten joukkueiden. Toisin sanoen SHL on katto-organisaationa hoitanut sopimusneuvottelut. Nämä rahat jaetaan kaikkien SHL-seurojen kesken. Olen siinä käsityksessä, että TV-tulot + yhteissponsorituet olisivat yhteensä noin 26 miljoonaa kruunua per seura per kausi.
Toisin sanoen jokaisella SHL-joukkueella on jo pelkkien yhteisten sopimusten ansiosta kassassa noin 2.600.000EUR per kausi. Mitä samanaikaisesti Suomessa tapahtuu? TV-oikeuksien haltija (Nelonen) on tyytymätön nykyiseen sopimukseen ja itkee sen tulleen liian kalliiksi - samanaikaisesti Jääkiekon SM-liiga Oy kattojärjestönä ripustaa jotain Subwayn mainoksia maaliverkkojen alareunoihin.
Ketjun alkuperäinen kysymys kuuluu: "mikä pitäisi olla SM-liigan tehtävä Suomi-kiekossa?"
Mun mielestäni jos nykyinen TV-oikeuksien haltija on tyytymätön sopimukseen, niin Jääkiekon SM-liiga Oy:n toimistolla kannattaisi tehdä helvetisti töitä uuden yhteistyökumppanin etsimiseen. Sellainen on mahdollista - esimerkki löytyy vaikkapa länsinaapurista. Samaten pitäisi lopettaa kaikki tuollainen pikkupuuhastelu ja asioiden näennäinen "parantaminen". Maaliverkkojen alareunojen mainospaikat ovat niin tyypillinen esimerkki tällaisesta pelleilystä.
Toimistolla laskin käteen: kuinka paljon seurat saavat rahaa kaikista jäämainoksistaan yhteensä? Tiedot kaikkien seurojen yhteistyösopimuksista ja niiden arvoista pitäisi olla siellä toimistolla jo valmiina. Näin yhteenlaskettu summa toimii referenssilukuna, joka pitää ylittyä yhteismyynnillä. Pelkän yhteisesti myydyn keskiympyrämainoksen arvo saattaa olla arvokkaampi kuin kaikkien seurojen yksittäisesti myymät viimeisetkin neliösentit jäästä. (kunhan vähän liiottelen)
Jääkiekon SM-liiga Oy myy yhteisesti keskiympyrän sekä neljän B-pisteen mainospaikat ja jakaa näin saadut rahat seuroille. Seurat saavat itsenäisesti myydä neljä mainospaikkaa jäähän - keskialueelta siniviivojen välistä. Liikkuisiko tässä mallissa enemmän vai vähemmän rahaa kuin nykyisessä mallissa?