Mikä on öljyn tulevaisuus?

  • 1 135
  • 0

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
Mitenkä pitkään tämä luonnonvara on käytössämme? Eri tietolähteistä riippuen ajat vaihtelevat n. 25-50 vuotta. Jotkut väittävät, että öljy ei lopu ikinä (wikipediasta muistan lukeneeni). Öljyvaroista suurin osa sijaitsee Lähi-Idässä, sitten on Norjaa, Venäjää, Venezuelaa yms. Kiina ja Intia esim. vaurastuvat koko ajan, jenkit tarvitsevat älyttömästi öljyä. Olen pitkään ihmetellyt, miksi ei panosteta enemmän johonkin muuhun energiamuotoon (vai onko niitä esiintymiä enemmän kuin julkisesti kerrotaan) ja "kikkaillaan" hinnoilla? Tosin USA:n tekemät manoveerit (ainakin minun mielestäni) kertovat että siitä öljystä alkaa olla oikeasti pula (ainakin siellä päin). Ja jatkokysymykseksi voisi laittaa, että mikä on vaihtoehto öljylle, jos nyt puhutaan vaikka autoilusta (toki on hybridiviritelmiä, mutta miksei öljyttömään/bensiinittömään autoiluun satsata enemmän kuin nykyään)? Toki autoilu on pieni juttu tässä asiassa. Tuulivoima, vesivoima, aurinkovoima esim. eivät lopu kesken, miksi ei niihin panosteta enemmän? Itse oletan, että se vaan on liian kallista (ja ainakin tuulivoima tehotonta hintaansa nähden). Tulipa vaan mieleeni, kun tänään kävin tankkaamassa auton ja maksoin taloni öljylämmitysmaksun. On hinnat nousseet aika paljon viime vuosina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös