Mikä nykypäivän lapsia vaivaa?

• 3 154
  • 30

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Kasvatuksesta

Viestin lähetti Maila
sosiaalitapaukset ovat tottuneet jo avunsaantiin ja useimmiten luottavat päiväkodin henkilökunnan ammattitaitoon. He kuuntelevat miten henkilökunta kuntouttaa ja auttaa pahoinvoivaa lasta. Sen sijaan ns. "paremmin tienaavat" ovat varustettu roimalla määrällä itsetuntoa ja –luottamusta. Jos lapsella on vaikeaa, sitähän ei myönnetä päiväkodin tädeille. Me tädit olemme huonosti koulutettuja, emmekä ymmärrä heidän Esko-Petteriensä tarvetta.
Tästä asiasta olen pitkälti samaa mieltä. Tuttu hyvinkoulutettu (vanhemmilla yhteensä 4 akateemista loppututkintoa!) ja toimeentuleva perhe halusi tehdä juuri niin, että kahden tutkinnon äiti olisi jäänyt kotiin hoitamaan lapsia, koska 'tytär on niin herkkä' (*bullshit!*). Minä vastustin asiaa jyrkästi ja puolustelin, että lastentarha on nimenomaan se paikka missä lapset oppivat sosiaaliset taidot. Kuka viisivuotias lapsi haluaisi leikkiä vain äitinsä kanssa?

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Re: Re: Kasvatuksesta

Viestin lähetti dana77
...äiti olisi jäänyt kotiin hoitamaan lapsia, koska 'tytär on niin herkkä' (*bullshit!*). Minä vastustin asiaa jyrkästi ja puolustelin, että lastentarha on nimenomaan se paikka missä lapset oppivat sosiaaliset taidot. Kuka viisivuotias lapsi haluaisi leikkiä vain äitinsä kanssa?

Yleensä juuri näillä lapsilla on vaikeuksia tutustua ikätovereihinsa. He ovat mahdollisesti olleet kotona pieniä hellantelttuja, jotka vielä eskarissa avaavat suunsa, kun näkevät aikuisen ottavan haarukan käteen. Hanskat pitää heille pukea ja kengät vetää jalkaan. Siis täysin passattavia.

Lisäksi he saattavat olla arkoja kaikkea uutta kohtaan. Iso ryhmä pelottaa, he saattavat olla liikunnallisesti kömpelöjä, uudet maut ruuassa pelottavat jne... Tuo viisi vuotta on ikä, jolloin kaverit ja yhteiset leikit alkavat kiinnostaa ja on korkea aika katkaista napanuora vanhempiin (äitiin).

Olen innolla ottanut vastaan uudistuksen esiopetuksesta. Eli kaikille esiopetusikäisille on kunnan järjestettävä ilmainen neljän tunnin hoito päiväkodissa (/koulussa). Vuosi aikaa opetella vuorovaikutustaitoja ja ryhmässä toimimista ennen koulun alkua. Ja tuona vuonna ei todellakaa ole tarve oppia lukemaan, eikä laskemaan. Äidinkielen vaatimukset ovat eskarivuoden jälkeen tyyliin "tunnista kirjaimet".

Antaa lasten olla lapsia ja tuetaan heidän turvallisuuttaan ja normaalia kehitystään. Leikki ja uni ovat tärkeitä sekä aikuisen läsnäolo. Piste. (tulipas pliisu loppu...)

-Maila

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Re: Re: Re: Kasvatuksesta

Viestin lähetti Maila

Yleensä juuri näillä lapsilla on vaikeuksia tutustua ikätovereihinsa. He ovat mahdollisesti olleet kotona pieniä hellantelttuja, jotka vielä eskarissa avaavat suunsa, kun näkevät aikuisen ottavan haarukan käteen. Hanskat pitää heille pukea ja kengät vetää jalkaan. Siis täysin passattavia.

Lisäksi he saattavat olla arkoja kaikkea uutta kohtaan. Iso ryhmä pelottaa, he saattavat olla liikunnallisesti kömpelöjä, uudet maut ruuassa pelottavat jne... Tuo viisi vuotta on ikä, jolloin kaverit ja yhteiset leikit alkavat kiinnostaa ja on korkea aika katkaista napanuora vanhempiin (äitiin).

Olen innolla ottanut vastaan uudistuksen esiopetuksesta. Eli kaikille esiopetusikäisille on kunnan järjestettävä ilmainen neljän tunnin hoito päiväkodissa (/koulussa). Vuosi aikaa opetella vuorovaikutustaitoja ja ryhmässä toimimista ennen koulun alkua. Ja tuona vuonna ei todellakaa ole tarve oppia lukemaan, eikä laskemaan. Äidinkielen vaatimukset ovat eskarivuoden jälkeen tyyliin "tunnista kirjaimet".

Antaa lasten olla lapsia ja tuetaan heidän turvallisuuttaan ja normaalia kehitystään. Leikki ja uni ovat tärkeitä sekä aikuisen läsnäolo. Piste. (tulipas pliisu loppu...)

-Maila

Mikäköhän on sitten sopiva ikä viedä lapsi hoitoon? 5-vuotiaan pitäisi kyllä olla jo hoidossa ja syödä- ja pukea itse. Meillä osataan jo syödä itse ja hakea vaatteita kun lähdetään hoitoon. Astianpesukoneen tyhjennyksessäkin autetaan :)

Poika on ollut hoidossa jo 1-vuotiaasta asti ja viihtynyt loistavasti. Vuoden sisällä on jäänyt pari kertaa hieman isin perään vollaamaan, mutta yleensä ei malta edes vilkuttaa, kun isi tai äiti jättää hoitoon :)

Joissakin tapauksissa tuntuu vain, että syyllistetään kun lapsi on hoidossa alle 3-vuotiaana. Poikamme viihtyy niin hyvin, että eipä tässä paljon tunneta syyllisyyttä.

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itse olen myöskin miettinyt näitä samoja asioita monesti. Kun olin vielä ala-asteella pelasimme jokaisella mahdollisella välitunnilla jalkapalloa viereisellä kentällä. Maaleja taisi olla kolme paria, mutta niillekkin piti tehdä eräänlainen ''lukujärjestys'' ,että mikä luokka minäkin välituntina sai pelata. Nyt käyn lukiota, joka sijaitsee aivan samaisen ala-asteen vieressä. Eipä vaan ole yksikään välitunti, kun olen sinnepäin vilkaissut, näkynyt jalkapalloilijoita kentällä. Eipä niillä hehtaarikokoisilla Fubu ja MicMac-housuilla taida jalkapalloa pystyä edes pelata...Voitimme muuten itä-hämeen (tjsp.) ala-asteiden jalkapallomestaruudenkin kuudennella, häviämättä ainoatakaan peliä :) Niin ne ajat muttuu.

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lumi tulee....Lapset jää?

Eli nostetaanpa tämäkin ylös....

Nyt kun pakkaset ja lumi ovat saapuneet (ainakin nyt vähäksi aikaa) Suomeen, niin onko havaintoja lapsien lisääntyneestä ulko-leikiestä?

Minä myönteisen havainnon kun kävelin sunnuntaina (?) pikkupakkasessa lähialueemme pulkkamäen ohi.

Noin 20 punaposkista lasta nautti talven ensilumista, laskemalla mäkeä, pyörimällä lumessa, käymässä lumisotaa tai syömällä sitä.

Mites on siellä Suomen muissa kaupungeissa?

Ehkä toivoa vielä on? =)

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Maila

Kröhöm... Minä olen kasvanut kodissa, jossa äiti hoiti kotona kaikki kolme lasta. Okei, ehkä vähän erilainen tilanne kuin jos lapsia on vain yksi, mutta silti. En ole epäsosiaalinen (vai voiko joku täällä niin väittää?) ja osasin jopa lukea eskariin mennessä. Meillä oli pihapiirissä, vaikka asuinkin omakotitalossa, lapsia oli lähistöllä paljon. No, kerhossa kävin jostain 3 vuoden iästä asti.

Aina se, että äiti tai isä hoitaa lasta kotona ei merkitse sitä, että lapsesta/lapsista tulee epäsosiaalisia tai syrjäytynyt. Jos lähellä asuu muita lapsia tai jos äiti on aktiivinen ja kuskaa lasta kerhoihin ja muihin "sosiaalisiin tapahtumiin", niin ei pitäisi olla kauhean suuri syrjäytymisen riski.

Ennemmin minäkin haluaisin, että lapseni tulisi koulusta kotiin, jossa joku on odottamassa kuin että hän tulisi tyhjään kotiin ja menisi pelaamaan sitä tietokonetta tai tuijottaisi telkkaria odotellessaan vanhempien töistä tulemista.

Kauhistelen nykyään sitä, miten äitini on luottanut meidät alle kouluikäiset lapset lähipuistoon leikkimään ilman aikuisen valvontaa. Tuo puisto sijaitsi metsän keskellä ja kuka vaan olisi voinut tulla sinne (~12 vuotta sitten).

Muistan kuinka me koulussa pelasimme jalkapalloa, hyppäsimme vistiä ja hyppyskiä välitunneilla, tytöt ja pojat yhdessä. Nykyään ala-aste ikäiset tytöt käyttävät tolppakenkiä ja sellaisia vaatteita, että ne päällä ei pelata mitään muuta kuin silmäpeliä. Minä voin tunnustaa, että pelaan vieläkin kesäisin ja keväisin kolmen tai neljän hengen pesäpalloa meidän kotipihalla siskoni ja kavereiden kanssa. Se on mukavaa, aivan kuten polttopallon, kiikkupolttiksen tai vaikka kymmenen tikkua laudalla pelaaminen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy