Mikä itsepuolustus/kamppailulaji voittaisi tappelussa?

  • 39 268
  • 73

Timppa73

Jäsen
Tähän ketjuun sopii loistavasti youtubesta löytyvä pätkä capoeira fighter...

Varmaankin tarkoitit tätä

Näinhän monet taistot päättyvät, eli ensin osunut voittaa.
En kyllä lähtisi vertailemaan Krav Maga ja muita tekniikoita, monissa lajeissa on samankaltaisuuksia paljon ja tilaisuuden tullen voittaja voi olla kuka vaan.
Jos alun tekstin mukaan miljoona ottelua kaikkien kesken käytäisiin, toden näköisesti monet monipuoliset lajit kuitenkin olisi kärjessä selvästi.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Korjatkaahan terävästi ja haukkukaa tyhmäksi, mutta BJJ on aika puhtaasti kamppailulaji eikä siten parhaita vaihtoehtoja itsepuolustukseen. Kuten ei myöskään kr-paini. Painihan on varsin epäsuotuisa ip-tilanne.
Sitten taas puhtaasti kamppailutilanteessahan BJJ on hyvä, kuten MMA-ottelut ovat osoittaneet.
Tässä on nyt sekaisinkin eri katsantokantoja - eli ollaanko kehässä ottelemassa vai kadulla tm. puolustautumassa.

Juurikin näin. Eli pidän brasso jujutsua aika yksipuoilisena mma-turnaus lajina. Siinä missä ihan kotimainen jujutsu taasen on puhdas itsepuolustuslaji. Näin ainakin silloin kun Auvo Niiniketo opetti. En tiedä onko enää kuvioissa.
 

scholl

Jäsen
Nyrkkeilyssä ei kannata ajatella mitään Amin Asikaisen tyylistä hiipparia, vaan katsokaapa jotain Klitschkon veljeksiä. Niillähän on kroppa terästä kuin pahisten hovimestareilla Bond-leffoissa konsanaan. Ei ole varmaan kivaa kohdata tuollaista körmyä vihaisena.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Kyllä ihan peruslajit ovat kaikista kovimpia. Maailmassa ei ole mitään ihmejippoja missään, tämä pätee myös taistelulajeihin. Ei itämaiden jujutsut tai mitkään kungfuut ole sen tehokkaampia kuin ihan perusnyrkkeily tai -paini. Vahvat nyrkkeily tai/ja painitaustan omaavat länsimaalaiset ovat aina olleet todella dominoivia kun taistelulajeja ollaan verrattu tosissaan keskenään.

Aggressiivisuus ja kokohan ovat ne päätekijät mitkä tositilanteessa määräävät kuka on kuka! Tämähän on ihan selvä asia, mutta kun lyömisen ja painimisen perusteet ovat hanskassa niin se on kyllä todella suuri etu, oli vastassa sitten vaikka mikä kung-fu tähti tahansa!!
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä ihan peruslajit ovat kaikista kovimpia. Maailmassa ei ole mitään ihmejippoja missään, tämä pätee myös taistelulajeihin. Ei itämaiden jujutsut tai mitkään kungfuut ole sen tehokkaampia kuin ihan perusnyrkkeily tai -paini. Vahvat nyrkkeily tai/ja painitaustan omaavat länsimaalaiset ovat aina olleet todella dominoivia kun taistelulajeja ollaan verrattu tosissaan keskenään.

Aggressiivisuus ja kokohan ovat ne päätekijät mitkä tositilanteessa määräävät kuka on kuka! Tämähän on ihan selvä asia, mutta kun lyömisen ja painimisen perusteet ovat hanskassa niin se on kyllä todella suuri etu, oli vastassa sitten vaikka mikä kung-fu tähti tahansa!!
Tuossa on vain sellainen pieni ristiriita, että oletat eksottisten lajien taitajien olevan pienikokoisia ja jotenkin huonoja lyömään. Jos jannu osaa lyödä ja potkia hyvin, on iso ja aggressiivinen, minusta edge on sillä, joka on harjoitellut muutenkin kuin Queensberryn markiisin säännöillä. Miksi siis pitäisi verrata 60-kiloista karatekaa 90-kiloiseen nyrkkeilijään? Verrataan mieluummin 100-kiloista krav maga -eksperttiä siihen 90-kiloiseen pugilistiin. Aggressiivisuudessa voittaa taatusti sen karelinin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jäänyt tämä ketju kokonaan huomaamatta. Mielenkiintoista juttua. Sehän on selvä, että pitkään treenannut tyyppi lajista riippumatta hallitsee aina joukon kikkoja, joilla pärjää perusörveltäjiä vastaan. Sitten on tietysti nämä puoliammattimaiset katutappelijat, jotka saattavat sekoittaa taekwondokan pasmat, kun ryntäävät vyötäisiin kiinni ja alkavat takoa maassa makaavaa vastustajaa. Toisaalta se sivupotkukin voi lävähtää aika reippaasti, tää on tätä. En ole joutunut todistamaan näitä, enkä toivottavasti joudukaan.

Vähän vaikea arvottaa lajeja, kun pisteidenlasku kusee. Jos mennään tyrmäykseen tai luovutukseen, ei jollain perinteisellä painijalla ole jakoja. Nyrkkeilijä taas ei yksinkertaisesti pärjää mattolajeja vastaan, se on todistettu jo niin monta kertaa. Vahvimmilla on jannut, jotka hallitsevat mahdollisimman monipuolisen kirjon tehokkaimpia tekniikoita, kuten useaan otteeseen on todettukin. Legendaarinen.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Sitten on tietysti nämä puoliammattimaiset katutappelijat, jotka saattavat sekoittaa taekwondokan pasmat, kun ryntäävät vyötäisiin kiinni ja alkavat takoa maassa makaavaa vastustajaa.
Vahvimmilla on jannut, jotka hallitsevat mahdollisimman monipuolisen kirjon tehokkaimpia tekniikoita, kuten useaan otteeseen on todettukin. Legendaarinen.

Siinäpä se ydin juuri onkin, että treeneissä ja miksei myös joillain kisoissakin homma toimii ns suunnitelmien mukaan, mutta puoliammattilaisen streetfighterin kanssa tapahtuu lähes täydellinen "jäätyminen" ja se taas on täysin inhimillistä ja normaalia. Matossa voit läpyttää keskeytystä pyytäen, mutta asfaltilla siitä voi seurata moran työntyminen aunukseen poikittain.

Jututin aikoinaan Halmetta tuosta matsista kysellen ja täydellä luottamuksella iskunsa voimaan oli matsiin lähtenyt, mutta erehtyi päästämään Randyn käsiksi ja oli kuulemma puristanut kohtalaisen kovaa;) Halmeen kunniaksi on sanottava, että se äijä oli valmis ottamaan ketä vastaan vaan, vaikka varmasti tiesi välillä kuonoonsa saavan rankastikin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä taas luulen, että ammunta, etenkin konetuliaseilla, niin voittaisi koko paskan. Vaikka tulisi useampiakin karatemiehiä vastaan, niin silti. On ne vaan aika epeleitä, nuo ampujat, meinaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mä taas luulen, että ammunta, etenkin konetuliaseilla, niin voittaisi koko paskan. Vaikka tulisi useampiakin karatemiehiä vastaan, niin silti. On ne vaan aika epeleitä, nuo ampujat, meinaan.

Paitsi jos ovat elokuvapahiksia ne ampujat, nehän ei tunnetusti osu mihinkään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eli Siperian karhu Alexander Karelin ottaa matsia ringissä jonkin sortin japanilaisen mestarin kanssa.
Hauskan näköistä meininkiä. Mitähän Karelin olisi saanut aikaan oikeissa MMA-karkeloissa, jos olisi opetellut auttavasti lyömään, potkimaan, raapimaan ja kirkumaan. Ainakin tuo japsi lähti aika kevyesti ilmaan, mutta sitä en tiedä, mitä Allu haki toisessa erässä 1.15 alkaen liki parinkymmenen sekunnin ajan.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tähän aiheeseen liittyen on alkanut hyvin mielenkiintoinen sarja Amerikoissa. Eli sarjassa otetaan ns. kuvitteellinen ottelu kahden eri historian taistelijan/soturin välillä. Aiheesta lyhyesti wikissä: http://en.wikipedia.org/wiki/Deadliest_Warrior

Katselin ensimmäinen jakson ja oli aika hauskaa viihdettä. Vastassa olivat siis Apassi ja Gladiaattori.

edit:Pohdintaan Karelinista MMA:ssa. Voi hyvin verrata siihen, kuinka hyviä ovat olleet parhaat MMA-ottelijat nyrkkeilyn puolelta. Tähän kun suhteuttaa Karelinin tason ja fysiikan, niin kaverilla olisi ollut vain taivas rajana. Väärä aikakausi sinällään ja harjoittelun puutetta, niin eipä tuosta enempää voi sanoa, kuin että ehkäpä olisi ollut raskaansarjan kaksi parasta ottelijaa Venäjältä, nyt kun on jo yksi.
 
Viimeksi muokattu:

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Mä taas luulen, että ammunta, etenkin konetuliaseilla, niin voittaisi koko paskan. Vaikka tulisi useampiakin karatemiehiä vastaan, niin silti. On ne vaan aika epeleitä, nuo ampujat, meinaan.

Kyllä siinä tuli rynkkymiehellä kiirus kun joku tarpeeksi valtaa omaava painaa sitä punaista nappia lasikuvun alla. Suhtkoht vittumainen kipittää karkuun kun ydinkärkeä on ilmassa.
Eli kisa on kahden kauppa: Putin vs. Obama. Mustana hevosina Iranin, Pakistanin ja Pohjois-Korean sympaattiset edustajat.
 

Johnnie

Jäsen
Tälläiseen törmäsin Youtubissa.

Alexander Karelin versus pro wrestling champion Akira Maeda Mixed Material Arts (MMA)RINGS 1999 Round 1

Alexander Karelin versus pro wrestling champion Akira Maeda Mixed Material Arts (MMA)RINGS 1999 Round 2

Eli Siperian karhu Alexander Karelin ottaa matsia ringissä jonkin sortin japanilaisen mestarin kanssa.

Ja loppuun vielä: Alexander Karelin hightlight

Heh heh, kivasti lähti kiinalainen. Eipä näyttänyt Allu kovin paljon välittävän säälittävistä potkuyrityksistä, eipä niistä varmaan edes mustelmaa tullut :)

Ja kivasti läpsi kiinalaista otsalle aina kun meinasi tulla Karelinin reviirille, ottikohan edes tosissaan koko matsia...?
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Heh heh, kivasti lähti kiinalainen. Eipä näyttänyt Allu kovin paljon välittävän säälittävistä potkuyrityksistä, eipä niistä varmaan edes mustelmaa tullut :)

Hyvä tuo kakkoserän alku, kun japsi kävi into piukas päälle ja pääsikin yllättäen niskanpäälle, mutta pari sekuntia tästä japsilla oli taas hartiat kanveesissa.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Mä taas luulen, että ammunta, etenkin konetuliaseilla, niin voittaisi koko paskan. Vaikka tulisi useampiakin karatemiehiä vastaan, niin silti. On ne vaan aika epeleitä, nuo ampujat, meinaan.

Ihan sama vaikka tuliaseet otetaan mukaan vertailuun. Jos mukana on Olli Jokinen niin tappio on varma.
 
Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ihan sama vaikka tuliaseet otetaan mukaan vertailuun. Jos mukana on Olli Jokinen niin tappio on varma.
Mitäs sitten tapahtuu, jos samassa joukkueessa on mukana Chuck Norris ja Olli Jokinen??

Niin ja vastaus aiheeseen: Chuck Norris voittaa kaikki myös side silmillä ja kädet selän taakse sidottuna.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun tuota Akira Maeda vs Alex Karelin matsia katsoo, niin tulee mieleen että kyseessä on lähinnä isät vastaan tytöt tapahtuma. En tosin ole varma että onko aasialaisempi ottelijoista mikään oikea urheilija koskaan ollutkaan vaan pelkkä show-mies.

Vastaus itse otsikon kysymykseen on suihinotto. Sitä ei vanhan viisauden mukaan hakkaa mikään. Meinasin aluksi pahoitella jos se on jo mainittu aikaisemmin, mutta tarkemmin ajateltuna olen vain aidosti iloinen niiden puolesta jotka tuon ovat jo tienneet.
 

d2uce

Jäsen
Vastaus itse otsikon kysymykseen on suihinotto. Sitä ei vanhan viisauden mukaan hakkaa mikään. Meinasin aluksi pahoitella jos se on jo mainittu aikaisemmin, mutta tarkemmin ajateltuna olen vain aidosti iloinen niiden puolesta jotka tuon ovat jo tienneet.

Onko väliä sylkeekö vai nieleekö?
 

ljördi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Fc Espoo ,
Tälläiseen törmäsin Youtubissa.

Alexander Karelin versus pro wrestling champion Akira Maeda Mixed Material Arts (MMA)RINGS 1999 Round 1

Alexander Karelin versus pro wrestling champion Akira Maeda Mixed Material Arts (MMA)RINGS 1999 Round 2

Eli Siperian karhu Alexander Karelin ottaa matsia ringissä jonkin sortin japanilaisen mestarin kanssa.

Ja loppuun vielä: Alexander Karelin hightlight

Itse olen saanut sellaisen käsityksen että tuo on suunniteltua touhua. Pro wrestlingillähän meinataan tätä showpainia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itse olen saanut sellaisen käsityksen että tuo on suunniteltua touhua. Pro wrestlingillähän meinataan tätä showpainia.

Toisaalta kyseisen ottelun voi ymmärtää myös siten, että kyseessä Karelin ottaa yhteen ammattilaispainija (show-painija) Maedan kanssa, mutta ottelu ei kuitenkaan välttämättä ole showta vaan kahden "painijan" välinen ottelu samaan tapaan kuin kreikkalaisroomalaisessakin on - mitään ei siis ole sovittu ennalta vaan tässä suhteessa matsi on aivan rehellinen. Tai kuka tietää...

vlad.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuli tuosta Karelinin matsista mieleen että katsokaa sen käsiä ekan videon alussa kun tuomari tarkistaa varusteita.. tuomarin pää näyttää pienelle kuin kananmuna painijan kasien rinnalla..
Olen ennenkin tiennyt että melkoiset leipälapiot sillä oli mutta..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuli tuosta Karelinin matsista mieleen että katsokaa sen käsiä ekan videon alussa kun tuomari tarkistaa varusteita.. tuomarin pää näyttää pienelle kuin kananmuna painijan kasien rinnalla..
Olen ennenkin tiennyt että melkoiset leipälapiot sillä oli mutta..

Muistan vieläkin vuoden 1994 HS:n Kuukausiliitteen missä oli artikkeli Karelinista ja sivulla oli Karelinin kämmen luonnollisessa koossa, siis täysin epäluonnollisessa koossa.. heh
Tässä kyseinen muutenkin hyvä juttu HS:n arkistosta:
http://www2.hs.fi/extrat/kuukausiliite/arkisto/1994/09/

Tuosta voi ainakin miettiä että kuinkas isolle sivulle se Kuukausiliite painetaankaan ja kyllä, hiukan isommalle kuin se monille tutumpi Aku Ankka.

J
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös