Mikä hip hop / räp-biisi on juuri nyt kuuntelussa?

  • 3 283
  • 44

JanJ

Jäsen
Siirtelin taannoin mp3-soittimeeni levyiltä biisejä ja tein Cypress Hill-kansion. Pitkästä aikaa, ajattelin ja heittelin sinne 18 biisiä. Perhana, pahasti jäin vanhoihin kipaleisiin taas koukkuun.

Can't get the best, Another victory, Spark Another Owl ja Rock Superstar ainakin soivat tehokkaasti päässäni.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo ei ollut siis tarkoitus sanoa että rap-musiikki profiloituu 50 centtiin. Mutta tällä hetkellä rap-musiikissa on tietyt "trendivirtaukset" ja on todella vaikeaa sanoa että mikä on sitä oikeaa rap-musiikkia.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Itse en yleensä missään musiikissa kuuntele mitä lyyrikoissa sanotaan vaan lyriikoiden tarkoitus minulle on vain kuulostaa hyvältä. Jos joskus sattuu joku oikein hyvä biisi eteen mistä tykkään niin saatan sitten alkaa vähän kuuntelemaan, että mitäs tässä muuten tuumaillaan. Näin asia on myös rapin kohdalla ja siten minulle on ihan sama mikä se sanoma siellä on. Pääasia, että tulee hyvät fiilikset.
 

Cube

Jäsen
1Timer kirjoitti:
Anyway, mita taas tulee metalliin ja enemmankin "classic rock" puoleen, jossa itse liikuskelen varsin luontevasti, niin sielta jos mista noita musiikillisesti taivavia artisteja/soittajia juuri loytyykin. Siita ei ole varmaan kenellakaan kahta sanaa. Kitaristit, rumpalit, basistit, laulajat jne jne.
Toki toki. Mutta toisaalta musiikillinen lahjakkuus ei missään nimessä rajoitu pelkkään soittotaitoon. Rap-puolella lahjakkuus nousee luonnollisesti esille pääosin muita reittejä, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sitä olisi.
 

Cube

Jäsen
girlzilla kirjoitti:
Joo ei ollut siis tarkoitus sanoa että rap-musiikki profiloituu 50 centtiin. Mutta tällä hetkellä rap-musiikissa on tietyt "trendivirtaukset" ja on todella vaikeaa sanoa että mikä on sitä oikeaa rap-musiikkia.
Eiväthän trendivirtaukset voi koko genreä määritellä. Sanotaan siis vaikka näin: 50 Cent (yms.) on yhtä paljon rapia kuin Linkin Park on metallia.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Troy kirjoitti:
Itse en yleensä missään musiikissa kuuntele mitä lyyrikoissa sanotaan vaan lyriikoiden tarkoitus minulle on vain kuulostaa hyvältä. Jos joskus sattuu joku oikein hyvä biisi eteen mistä tykkään niin saatan sitten alkaa vähän kuuntelemaan, että mitäs tässä muuten tuumaillaan. Näin asia on myös rapin kohdalla ja siten minulle on ihan sama mikä se sanoma siellä on. Pääasia, että tulee hyvät fiilikset.


Itselläni tilanne on juuri päinvastainen - siis rapin osalta: sanoitus on numero yksi, pohjat ovat vain alusta, jolle nämä sanoitukset "syljetään". Tottakai hyvän sanoituksen voi pilata huonolla pohjalla ja päinvastoin. Kuten aikaisemmin sanoin rap on minulle "kapinamusiikkia", ei sitä retardin näköistä perseenpyöritystä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että rap ilman sanomaa on kuin rock ilman kapinaa - todella valjua muniinpuhaltelua.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Jääkuutio kirjoitti:
Rap on parhaimmillaan kun se ottaa kantaa yhteiskunnallisesti tai herättää ajatuksia muilla tavoin.
Tässä olen samaa mieltä kanssasi että tämä musiikki on parhaimmillaan juuri tuossa kuvauksessasi, josta syystä kuuntelen myös tuota mainitsemaani Steen1:stä, siinä kaveri todellakin kertoo yhteiskunnan asioista ja pistää miettimään asiota. jne.

-Cactus-
 

puna-hundi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Mike Keenanin jengit
Cactus kirjoitti:
Tässä olen samaa mieltä kanssasi että tämä musiikki on parhaimmillaan juuri tuossa kuvauksessasi, josta syystä kuuntelen myös tuota mainitsemaani Steen1:stä, siinä kaveri todellakin kertoo yhteiskunnan asioista ja pistää miettimään asiota. jne.

-Cactus-
Sama täällä. Miehen osallistuminen vaatimattomaan SKP:n vappujuhlaan kerää myös bongoja. Tuohon ketjun aiheeseen viitaten, Kallio Underground ja Jontti & Shaka soi tällä hetkellä.
 

Gemondo

Jäsen
Viime aikoina on ollut tehosoitossa Block McCloudin The Fifth Wall: Four Wall Remixes.
Biiseistä parhaiten omaan makuuni iskee Crazy Man, Hallucination, True Lies ja Killer Karnival.

Block McCloud on tullut varmaankin monelle aiemmin tutuksi enemmänkin loistavista vierailuista muun muassa Vinnie Pazin ja Jedi Mind Trickin levyillä joilla on kunnostautunut erityisesti timanttisten kertosäkeiden luojana mutta löytyy kaverilta ihan hyviä soolobiisejäkin. Tosin sekin on mainittava että osa taas on sellaista kuraa ettei loppuun pysty kuuntelemaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei mikään. Koskaan. Ikinä. Ever Banega. Räppi ja hippien hoppi on musiikille samaa mitä Päivi Räsänen on evankelisluterilaiselle kirkolle, Jim Carrey elokuvalle ja Seiska tiedonvälitykselle.
 
Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Ei mikään. Koskaan. Ikinä. Ever Banega. Räppi ja hippien hoppi on musiikille samaa mitä Päivi Räsänen on evankelisluterilaiselle kirkolle, Jim Carrey elokuvalle ja Seiska tiedonvälitykselle.
Sä oot kyllä melko heppoinen ihminen, sut on helppo laittaa karsinaan. Oot ilkee vain itsellesi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse kuuntelin hoppia nuorempana joo, itse asiassa kuuntelin kaikkea mahdollista Pavarottista Panteraan en halunnut sulkeutua poteroon ja huudella muille mikä on oikeaa musiikkia.
Räpistä tai hibidihopista, mikä lie oikea termi niin olen huomannut että nykyään uppoaa parhaiten moni sama nimi joka teki jo viime vuosituhannella hoppia. Ice Cuben uusimmat muun muassa olen kuunnellut aina kun on ilmestynyt ja joku musakriitikko summasikin hyvin, se on hoppia keski-ikäisille.

Mikä biisi nyt soitossa? Olen uutta Eminemiä kuunnellut ja siinä on paljon enemmän ajatusta kuin siinä 20 vuoden takaisessa nulikassa joka kyllä sylki hyvin mutta ajatusta ei liiemmin.

Varsinkin nämä pari uusinta musavideota. Toimii mulle. Ei mun suosikkikategoria mutta diggailen räpin biiteistä ja rytmistä siinä missä vaikkapa soul,funk rhytm&blues musasta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sä oot kyllä melko heppoinen ihminen, sut on helppo laittaa karsinaan. Oot ilkee vain itsellesi.
Mie vaan en tykkää, että ihminen laittaa rytmikoneesta kompin ja puhuu siihen jotain. En pidä sitä musiikkina, enemmän sosiaalisen syrjäytymisen muotona tai koripalloilun korvikkeena. Toki on hyvä, jos on tuollainen harrastus, voittaa crackin polttelun ja käsilaukkujen ryöstämisen. Musiikiksi kutsumiseen kuitenkin mielestäni vaaditaan soittotaitoisia ihmisiä soittamassa instrumentteja, sävellys jossa on melodia ja laulaja joka laulaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös