SarvisClubin puuharyhmän tulisi tosiaankin istahtaa alas ja pohtia, olisiko katsomon puolella mahdollisesti kehitettävää. On suorastaan typerää olla itsepäinen ja ajatella, että tehdään niin kuin on aina tehty. Ei muutoksia tule, ellei oteta härkää sarvista kiinni. Pekutti tokaisi, että värssyt varmaankin irtoavat parinkymmenen vuoden kuluttua komeasti, mutta tähän voin kyllä kertoa, etteivät ne silloin sen paremmin irtoa ellei laiteta haisemaan.
Se, että valmentaja on sanonut rumpujen kuuluvan katsomoon ei ole mikään peruste rajattomalle hakkaamiselle. Mestiksen pelaajat ovat arvostaneet Vaasan tunnelmaltaan selvästi parhaaksi, mikä kertoo mielestäni karua kieltään siitä, että pidetyin tunnelma saadaan rummuitta tai sitten niin, ettei rumpua meinaa edes kuulla sen ollessa nimenomaan tahdittajan tehtävässä. Lisäksi ne Jukurien pelaajat, joiden mielipiteen asiasta tiedän, ovat sanoneet ettei rummuilla ole väliä, jos tunnelma vain on hyvää.
Muu toiminta (oheistapahtumat ja matkojen järjestäminen) on ollut loistotasoa, mutta nyt olisi syytä laittaa katsomossakin tuulemaan ja luoda "lutuuria". Yksinkertaisesti: aloitetaan helpoilla lauluilla eikä käytetä rumpua muuhun kuin tahdin luomiseen. Rumpua ei joka kohdassa mukaan tarvitse ottaa ollenkaan. Laulujahan on SarvisClubin foorumeilla ehdoteltukin, mutta käyttöön niitä ei ole liiemmin otettu. Tähän muutos ja hyvät laulut käyttöön. Itsestänikin löytyy sen verran taiteilijan sielua, että pystyn aina pari uutta värssyä käyttöön tuomaan.
Itse en SarvisClubin johtoportaaseen kuulu, mutta muuten olen toimintaa tarkkaillut aktiivisesti. Olen fågelin tavoin varma, että saamme toimintaamme enemmän ihmisiä mukaan yksinkertaisilla vinkeillä, joita on täälläkin kerrottu. Minulla olisi vielä sellainen oma ehdotus, että SarvisClub voisi ottaa yhteyttä muutamaan innokkaaseen kannattajaan, joilla tiedetään halua kannustuksen parantamiseen ja tehdä näistä matseihin joukon, joka pääsääntöisesti aloittaa huutoja ja lauluja.
Aiheen kysymykseen vastatakseni: arvostukseni ansaitsevat ehdottomasti faniryhmät, joilla katsomohomma toimii. Parhaiten se toimii Jokerien faneilla. Arvostustani lisää, jos ryhmien edustajat pystyvät neuvomaan muita saadakseen ylipäänsä suomalaista katsomokulttuuria eteenpäin.