kovalev kirjoitti:
Kaljuuntuminen periytyy kuulemma pääsääntöisesti äidin puolelta ja siellä puolen sukua tätä ilmiötä esiintyykin valitettavan paljon. Ohimorajaa tuleekin tarkkailtua tästä syystä harvasen päivä.
Tieto vai fakta? Huhu vai fiktio?
Jos näin on, niin sitten alkaapi huolestuttaa. Isän puolelta ei kaljuuntumista ole esiintynyt tietääkseni ollenkaan, ainakaan isällä ei ole mitään siihen viittaavaa, vaikka jo päälle 60v onkin. Vaari ei kaljuuntunut missään vaiheessa 79-vuotista elämäänsä. Isovaaria en ole koskaan nähnyt kuin kuvissa, eikä hänelläkään ollut mitään kaljuuntumiseen viittaavaa. Ulkonäköni olen sen sijaan perinyt selkeästi heiltä.
Mutta mutta... äidin puolelta niitä kaljuja löytyykin. Pappa oli, jos ei nyt ihan kalju, niin aika harvahiuksinen. Äidin kaksoisveljellä, eli meikäläisen enolla, on myös päälaki käynyt aika harvaksi. Toisella enolla ei mielestäni kaljuuntumista ole nähtävissä, ainakaan vielä, mutta hän onkin vähän veljeään nuorempi. Ehkä hän vielä ehtii.
Hiuksien osalta olen perinyt geenejä selkeästi äidin puolelta. Isän puolella mieshenkilöillä oli mustat tai todella tummanruskeat hiukset ennen luonnollista harmaantumisvaihetta. Minullakin oli vielä kymmenen vuotta sitten käytännössä sellaiset. Nyt hiukseni ovat vaalentuneet äidin puolella yleiseen sävyyn. Lisäksi ennen niin suorat hiukseni ovat iän myötä alkaneet muuttua hieman kiharteisemmiksi. Ei tosin mitään käkkäräpää -ilmiötä, mutta selkeää taipuisuutta kuitenkin on havaittavissa. Niin, ja tuota kiharteisuutta esiintyy äidin puolella. Isän puolella ei.
Eli siis, kaljuunnunko minäkin? On se mahdollista, hiuksia ainakin tuntuu välillä lähtevän paljonkin. Se tosin ilmeisesti johtuu siitä, että hiukseni ovat puolipitkät ja melkoisen tuuheat, joten niitä katkeileekin helposti. Ainakaan mitään hiusrajan nousua en ole havainnut, tai päälaen paistamista. Parturilta kyselin keväällä, onko minulla kaljuuntumisriskiä, johon hän nauroi: ei tällä hiustenkasvulla ja hiusmäärällä. Silti olen havaitsevinani, kun katson itseäni peilistä, että päälaella hiukset ovat selkeästi harvemmat, kuin sivuilla. Tätä ei huomaa vielä mitenkään, jos ei asiaa osaa tarkastella salapoliisin asenteella, mutta... miten kymmenen vuoden päästä? Hiukseni olivat muuten silloin kymmenen vuotta sitten aivan uskomattoman tuuheat. Nyt ne saattavat olla päälaelta ns. normaalit... kymmenen vuoden kuluttua ehkä harvat.
Pelottaa. Joudunko ostamaan peruukin? Jos kaljuunnun päälaelta, näytän ihan Pulkkiselta, ja silloin pikkulapsilla lienee hauskaa.