Mielenkiintoiset dokumenttiohjelmat

  • 273 929
  • 862

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Kolme jaksoa taas tarjolla. Uudessa (?) Louis Therouxissa Jatkoaika aiheena, höhö:

Mikä aiheuttaa höhö -efektin?
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Menköön vaikka tänne. Perhe ostaa tietämättään talon joka osoittautuu samaksi plantaasiksi jossa heidän esivanhempansa ovat olleet orjina. Vaikea samaistua miltä tuo tuntuisi, varsinkin loppuosa.


 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Yleltä tuli mielenkiintoinen neliosainen dokumenttisarja lääkätieteen kehityksestä. Vähän liikaa kyllä mielestäni käsiteltiin Covid-19-pandemiaa. Olisin mielelläni enemmän kuullut lääkätieteen historiasta eikä siitä miten onnistuttiin kehittämään rokote koronaan, miten kerättiin tietoa koronasta jne... Ne kohdat joissa käsiteltiin historiaa erilaisten tapahtumien ja henkilöiden kautta oli parasta antia ja koronajutut kelasin usein ohi.

 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eilen tuli ensimmäinen jakso (Yle TV2 klo 20) Monacon sisäpiirissä- ohjelmasarjasta. Minut ohjelma imaisi mukaansa ja aion katsoa muutkin osat. Eihän tämä nyt mikään vakavasti otettava dokumentti ole vaan viihdettä (ja tirkistelyä).

Kurkistus luksuselämän todellisuuteen ja kulisseihin Dokumenttisarjassa kurkistetaan Monacon sisäpiiriläisten etuoikeutettuun elämään.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Tämä menee kyllä katselulistalle.
Sen lisäksi, että tuossa hesarin jutussa kerrotaan Putinin mahdollisesti määränneen FSB:n poistamaan dokkarin torrent-sivustoilta, myös imdb:ssä kyseinen dokkari on saanut lukuisia heikkoja arvosteluja. Lähes kaikki imdb:n sanalliset arvostelut kehuvat dokumenttia, mutta jostain syystä se on myös saanut paljon yhden tähden arvioita. Mistähän johtuu? On kyllä tosi vaikeaa edes kuvitella...

Katselulistalle ehdottomasti.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Sen lisäksi, että tuossa hesarin jutussa kerrotaan Putinin mahdollisesti määränneen FSB:n poistamaan dokkarin torrent-sivustoilta
Aika mielenkiintoinen dokumentti olisi se, että miten FSB sai poistettua jotain torrent-verkosta. Siellä kun ei murhaaminen ja myrkyttäminen yms. toimi. Hakkeriryhmät taitavat olla lähinnä rybyjä vastaan. No ehkä heillä on joku neuvostoaikainen "kun painan tästä napista niin valot sammuvat" taktiikka.

Ja itse aiheeseen. Pitää ottaa ko. dokkari katseluun.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tämä menee kyllä katselulistalle.
Oli hyvä dokumentti. Venäjä on kaikkien Paskastanioiden äiti ja isä, siellä kaikki on paskaa paitsi kusi, ja sekin on oikeasti paskaa. Nämä murhan ryssineet kaverit oli muuten niin venäläisen näköisiä miehiä kuin olla saattaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Katsoin eilen telkkarista ensimmäisen jakson Etelämantereen dinosaurukset- dokumentista. Sen jälkeen katsoin toisen jakson Areenasta (kun aihe kiinnosti). Olihan tuo ihan mielenkiintoista settiä siitä miten Etelämanner ei aina ole ollutkaan jäänpeitossa vaan joskus siellä oli metsää ja elämää. Monta kertaa ohjelmassa mainittiin ihmetellen että miten elämä selvisi napapiirin etelän puolella kun oli pitkä pimeä talvi ja valoisa kesä. En tiedä miksi ei yhtään otettu mallia ja tietoa siitä miten elämä selviää jotenkin myös napapiirin pohjoispuolella. Varmaan tilanne on jotenkin erilainen.

Jotenkin välillä tuntui että jostain asioista tehtiin oletuksia vaikka niistä ei löytynyt kunnon todisteita Etelämantereelta. Vähän väljä kuva jäi Etelämantereen dinoista joita siellä varmasti oli aikoinaan. Kyllähän tuo kannattaa katsella jos evoluutio kiinnostaa kuten minua. Ihan mukavasti käytiin lävitse joukkosukupuutot, mannerlaattojen liikkeet ja niiden vaikutus Etelämantereen eläinmaailmaan. Ja miten siitä tuli lopulta jäämanner.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tänään tuli väijyttyä Netflixistä Long March to Freedom. Ennestään tiedossa oli nuo natsien vankien siirrot marssittamalla neuvostoliittolaisten lähestyessä mutta yllätti, että kävelivät loppupeleissä monta kuukautta. Huonokuntoisia, aliravittuja, sairauksien runtelemia sotavankeja, parikymmentä astetta pakkasta... olisi luullut kuolleiden määrän olevan paljon suuremmat. Mitään lukuja kuolleista ei annettu, mutta rivien välistä oli luettavissa, että määrät eivät olleet läheskään sellaisia mitä idässä vastaavilla marsseilla menehtyi, monesti yli puolet.

 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Woodstock '99 ja festareilla vallinnut kaaos on jostain syystä juuri nyt pinnalla, ja sekä HBO että Netflix ovat julkaisseet oman dokkarinsa aiheesta. HBO Maxilta löytyy elokuvan mittainen Woodstock '99: Peace, Love, and Rage ja Netflixiltä kolmiosainen minisarja Trainwreck: Woodstock '99.

Molemmat ovat ihan toimivia dokkareita, HBO:n versiossa on ehkä vähän enemmän näkökulmaa, viihteellisempi ote ja tapahtumaa peilataan enemmän ysärin lopun kulttuuriin, kun taas Flixin versio keskittyy enemmän vain tuohon viikonloppuun ja on hiukan neutraalimpi ja "dokumentaarisempi". Paljon samaa matskuahan noissa tietenkin on, mutta molemmissa on myös paljon omaa, ml. reilusti tuoreita haastatteluja. Ihan viihdyttäviä pläjäyksiä kumpikin.

John Scher, yksi festarin pääarkkitehdeista, on uskomattoman taitava kaveri ongelmien vähättelyssä, vastuun välttelyssä ja muiden syyllistämisessä.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En voi kuin suositella.

 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tätä vähän kyllä kummastelin kun itse kattelin Tutti Fruttia kasarin puoli välissä. Vai toivatko nämä sen uudestaan myöhemmin PTV:lle siis? Muuten tuossa olisi outo yli 15 vuoden tauko MoonTV:hen.
Vaikea sanoa, tuo Suomeen tuominen mainittiin vain MoonTV-dokkarin alussa, yhdessä Hugon kanssa.

Tuo YouTube-tallenne (PTV-lätkä yläreunassa ja suomitekstit) näyttäisi olevan otsikon perusteella vuodelta 1993 ja PTV toimi 1990-1996/97.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En pystynyt valitettavasti kattomaan tuota Youtube-pätkää, ei ikä riittänyt :p

Mulle kävi näin jo silloin, kun Tutti Frutti tuli telkkarista. Tai olisi käynyt, jos PTV olisi näkynyt.

Kaveri aina kehuskeli juurikin tuolla ohjelmalla ja Alfilla, kun oli käynyt Helsingin serkuillaan. No, mä olen nyt naimisissa yhden Helsingin serkkunsa kanssa, että siitäs sai.
 

redpecka

Jäsen
Mulle kävi näin jo silloin, kun Tutti Frutti tuli telkkarista. Tai olisi käynyt, jos PTV olisi näkynyt.
En siis tiennyt, että tuli PTV:ltä 90-luvulla näköjään vaikka tuo kanava meidän taloudessa Helsingissä näkyikin. Ikä ei riittänyt kasarillakaan, mutta vanhempien seurassa sain katsoa. Tuli joko TV1, TV2 tai MTV3. Tuskin Viipurin kanavalta kumminkaan.

Nämä MoonTV-heebot ovat siis tuoneet sen ysärillä joko uusintana Suomeen tai jos sarjaa on jatkettu niin ovat tuoneet uusimpia tuotantokausia.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tätä vähän kyllä kummastelin kun itse kattelin Tutti Fruttia kasarin puoli välissä. Vai toivatko nämä sen uudestaan myöhemmin PTV:lle siis? Muuten tuossa olisi outo yli 15 vuoden tauko MoonTV:hen.
Wikipedian mukaan Tutti frutti alkoi vasta tammikuussa 1990, joten tuskin sitä kasarin puolivälissä olet katsellut. Mutta Tutti frutti oli Saksan versio italialaisesta Colpo grosso -nimisestä show'sta, joka alkoi 1987. Ehkä tuota Italian show'ta näytettiin Suomessa?
 

redpecka

Jäsen
Wikipedian mukaan Tutti frutti alkoi vasta tammikuussa 1990, joten tuskin sitä kasarin puolivälissä olet katsellut. Mutta Tutti frutti oli Saksan versio italialaisesta Colpo grosso -nimisestä show'sta, joka alkoi 1987. Ehkä tuota Italian show'ta näytettiin Suomessa?
Hmm. Pahan pistit. Kyllä se versio mitä itse olen kattonut oli juurikin saksalaista kevyterotiikkaa. Jos olen sitten tullut kotitilallani käymään ja jostain syystä 90-luvulla faijani kanssa tuollaista kontenttia kattonut niin.. - Niin mikäs siinä sitten kai.

E: Tai sanottakoon että jos oli saksaksi dubattua niin se saattaisi sekoittaa myös tätä tärkeää sukupolvikokemusta. E2: Saksaksi dubattua, suomeksi tekstitettyä ehkä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös