Michael Schumacher lasketteluonnettomuudessa 29.12.2013

  • 79 008
  • 220

RDivis

Jäsen
Toki minäkin olen mielensäpahoittaja parhaasta päästä ja tänään sieluni saastutti Iltasanomat. Siellä yritetään tehdä Scumista sankaria kertomalla miten oli uhrautuvasti auttanut ystävänsä lasta takaisin rinteeseen. Eli tenava oli mennyt nurin, Maikkeli rientänyt apuun ja pian sen jälkeen mies lensikin itse kivikkoon tunnetuin seurauksin. IS haluaa tietenkin ja kalastella klikkauksia, sitähän se tekee kyllä aina muutenkin arveluttavilla otsikoillaan.

Juuri vähän tämänsuuntaista minäkin hain kommentillani irvokkuudesta liittyen tähän tapaukseen. Osasit vain ottaa esille median selkeämmin. Vaikka minun ajatuksissani tämmöiset well wishing setit putoavat ihan samaan laariin Median yritysten kanssa. Saavat ainoastaan vähemmän näkyvyyttä.
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Vielä tuohon Schumacherin hiihto-onnettomuuteen palatakseni, niin koko asia saa traagisemman käänteen, jos pitää paikkansa, että hän meni merkattujen rännien ulkopuolella sen takia, että halusi auttaa jotain kaatunutta lasta. Ja sitten hupsista heijaa itse päin kiviä, jotka olivat ehkä lumen peitossa.

Toisin sanoen, Schumi ei ollut mikään järjetön huimapää ja rajojensa kokeilija paitsi yhdessä suhteessa tuli tehtyä kohtalokas virhe. Ja se oli se, että meni siihen kahden sallitun kaistan välissä olleeseen “hors des pistes”-alueelle. En tiedä oliko se kaatunut lapsi siellä vai yrittikö hän jotenkin oikaista, mutta lopputulos oli karmea.

Olen itse aika paljon lasketellut Ranskan alpeilla ja aina välillä näkee kielloista viisveisaavia huimapäitä. En itse väitä olevani mikään huippulaskija, mutta vaikka olisikin, niin en suin surminkaan halua mennä merkattujen rinteiden ulkopuolelle edes kokeilemaan kolmen tuopillisen jälkeen. En sitä todellakaan suosittele.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Eiköhän se ole monille selvä asia ettei kaikki asiat hetkauta kaikkia ihmisiä mutta tässä ihmeteltiinkin sitä että miksi on pakko mennä näitä asioita koskeviin ketjuihin mainostamaan että "Minuapas ei tämä hetkauta yhtään. Mitäs meni laskettelemaan." Pakko saada oma äänensä kuuluviin tai tässä tapauksessa luettaviin.

Sama asia kun nyt alkaisin sinun tekstisi perään huutelemaan että minua ei voisi vähempää kiinnostaa jos joku Matumba jossain hevonvitussa ei nyt saanutkaan malariapilleriään. Tulis pois sieltä viidakosta ja menisi töihin.
Aivotonta huutelua.

Hyvin sanottu, juuri näin minäkin asiasta ajattelin. Vaikka en henk. koht. pahoita mieltäni siitä että joku moukka tai yhtä hyvin kirjanoppinut professori tulee tänne sanomaan ettei Schumin kohtalo sureta pätkääkään niin se minua vituttaa tosiaankin että SILTItäytyy tulla tänne se oma tyhmyytensä näyttämään. Ei vaan ymmärrä miksi sitten pitää vaivautua jos ei kerran mitenkään heilauta? Se ei ole hyvien tapojen mukaista ja loukkaa niitä jotka surevat Maikkelin kohtaloa, minua siis myös.
Aivan sama jos esim. Lihaani kertoisi R.I.P. ketjussa sukulaisensa pitkän sairauden jälkeisestä kuolemasta ja minä menisin sanomaan evvk.
Sellainen loukkaa, eikä siksi ole perusteltavissa olevaa käytöstä millään tekosyyllä.
Ja tuohon nälänhädästä ja kurjuudesta kärsivien rinnastamisesta case Schumacheriin vielä totean sen, että eihän niitä voi verrata asioina keskenään. Siellä jossain missä taudit ja köyhyys riivaavat, on tilanne se, että siellä miljoonat ihmiset taistelevat em. olosuhteissa vuodesta toiseen, he ovat aina otsikoissa ja heidän tilanteessa tietää jokainen. Kuitenkaan en tunne heistä ainuttakaan henk. kohtaisesti, joten tällöin on mahdotonta surra yksittäistä tai miljoonaakaan kurjuuden uhria samalla tavalla kuin Schumia. Toki suren näitä kurjiakin, mutta siis eri tavalla.
Kannattaisi muistaa lopuksi kuka on lahjoittanut miljoonia näiden kurjuudessa vaeltavien auttamiseksi? Schumipa hyvinkin joten hiukan respectiä please!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyviä pointteja tuossa yllä. Esimerkiksi meikäläistä ei hirveästi henkilökohtaisella tasolla hetkauttanut tuo lentoturma jossa pelaajat kuoli, itselle se oli melkein kuin mikä tahansa muu lentoturma. Ei kuitenkaan tullut tai tuu mielenkään lähteä provoamaan noihin keskusteluihin että eihän siellä kukaan tärkeä kuollut ja aivan sama olisivatkin saaneet kuolla kun oma vika kun tiesivät lennon riskit.

Totuus on että Schumi lopetti uransa aivan hetki sitten ja on kuitenkin ajanut formulaa n. 20-vuotta. Aika monella meistä on jonkinlainen tunneside kuitenkin tähän kuskiin, niin pahassa kuin hyvässä. Mulkku ja vittumainen kuskihan se monesti oli, mutta kuitenkin lajinsa parhaimpia ja varsinkin Häkkisen kanssa käydyt kamppailut jäi mieleen.

Annetaan miehelle nyt rauha parantua (jos jotain toivoa on vielä) ja annetaan ihmisten rauhassa seurata tilannetta, surra ja miettiä tilannetta eikä tarvitse lähteä provoamaan mitään. Sen verran iso juttu kuitenkin maailmanlaajuisestikin ja merkittävä henkilö, että ottaa päähän nuo muutaman ihmisen viestit, jos ei kiinnosta niin miksi kirjoittaa
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kylläpä muutama toimittaja voisi harkita alan vaihtoa:

"Oliko Schumacher varovainen"?
"Onko Schumacherilla hyvät vakuutukset?"

Tämä oli siis poliisin/syyttäjän tilaisuus. Tutkinta kesken. Schumi veteli 3-6m rinteen ulkopuolella suht normaalia (rinteeseen sopivaa) vauhtia ja videopätkääkin on 2min. Aika moneen kysymykseen vastattiin että tutkinta on kesken.

Terveydentilasta ei tiedoitettu mitään. Omaisten toiveesta ihan kaikkea ei kuulema kerrottu.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Toteanpa tässä kaikkien tietämän itsestäänselvyyden, että tuskinpa se ainakaan hyvä merkki on, että Sumppi on ilmeisesti edelleen (keinotekoisessa?) koomassa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toteanpa tässä kaikkien tietämän itsestäänselvyyden, että tuskinpa se ainakaan hyvä merkki on, että Sumppi on ilmeisesti edelleen (keinotekoisessa?) koomassa.

Jos muistellaan menneitä ja F1-kuskien päävammoja, niin olipa Karl Wendlingerkin viikkoja koomassa Monacon mällinsä jälkeen ennen kuin palautettiin tajuihinsa. Mutta kyllähän tuo tietysti aina huolestuttavalta kuulostaa, tosin mikäli kyseessä on vielä lääkärien varotoimenpide, niin toivoa on.
 
Itse olen näitä "lasken kerran talvessa" -ihmisiä, niin joudun kysymään täältä. Onko siis tuo kovinkin yleistä, että laskettelukypärässä on kamera, joka kuvaa kaiken minkä henkilö itsekin näkee? Tuollainen Schumacherilla kuului olleen ja siten onnettomuuden kulusta saatiin varsin tarkkaa tietoa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itse olen näitä "lasken kerran talvessa" -ihmisiä, niin joudun kysymään täältä. Onko siis tuo kovinkin yleistä, että laskettelukypärässä on kamera, joka kuvaa kaiken minkä henkilö itsekin näkee? Tuollainen Schumacherilla kuului olleen ja siten onnettomuuden kulusta saatiin varsin tarkkaa tietoa.

Eihän tuo kovin tavatonta enää ole kun nuo GoPro tyyliset teräväpiirtomatskua tuottavat kypäräkamerat ovat muutaman satasen hinnoissa:

GOPRO HERO3+ Black Edition

Linkin takana siis rajalan nettikaupan sivu tuosta GoPro Hero3 black editionista. Parilla sataahan saa tuon vähemmän bling blingin white editionin?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen näitä "lasken kerran talvessa" -ihmisiä, niin joudun kysymään täältä. Onko siis tuo kovinkin yleistä, että laskettelukypärässä on kamera, joka kuvaa kaiken minkä henkilö itsekin näkee? Tuollainen Schumacherilla kuului olleen ja siten onnettomuuden kulusta saatiin varsin tarkkaa tietoa.

Taisi tapauksessa myös olla jonkun kuvaama video, että yllättävän helposti ihminen tulee kuvatuksi jos jotain vahinkoa tapahtuu tai ei tapahdu. Oikeastaan yllättävänä monesti ihminen tulee elämänsä aikana kuvatuksi ilman että varmaan edes tajuaa, varsinkin näin kamerakännykkä aikana ja kun erilaiset videokamerat yleistyy, juuri vaikka kypäräkamerat, auton kamerat ym.. siihen päälle vielä perus valvontakamerat ja muut niin käytännössä ihmistä kuvataan kokoajan kodin ulkopuolella, sillä että miten tähän liittyy en osaa sanoa :)
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Taisi tapauksessa myös olla jonkun kuvaama video, että yllättävän helposti ihminen tulee kuvatuksi jos jotain vahinkoa tapahtuu tai ei tapahdu. Oikeastaan yllättävänä monesti ihminen tulee elämänsä aikana kuvatuksi ilman että varmaan edes tajuaa, varsinkin näin kamerakännykkä aikana ja kun erilaiset videokamerat yleistyy, juuri vaikka kypäräkamerat, auton kamerat ym.. siihen päälle vielä perus valvontakamerat ja muut niin käytännössä ihmistä kuvataan kokoajan kodin ulkopuolella, sillä että miten tähän liittyy en osaa sanoa :)

Totta, ja sitten jos nimi on Michael Schumacher niin tulee varmaan enemmän kuvatuksi keski-Euroopan hiihtokeskuksissa kuin esim. Matti Lampinen Suomesta.

Muistaakseni tuosta toisen henkilön kuvaamasta materiaalista ei puhuttu eilisessä tiedoitustilaisuudessa. Kypäräkamerasta sanottiin että kuva on melko kapea, materiaalia on 2min ja että tutkimukset ovat sitäkin kohtaan vielä kesken.

Muutenhan pikkukamerat ovat yleistymässä niinkuin jo mainittiin. Parilla satasella saa. Nitä varmasti löyty rinteistä ja junnujen säbämaaleista ja kaikkea siltä välistä. Milloinkohan kännikamerat yleistyvät... Voisi olla markkinarako!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kylläpä muutama toimittaja voisi harkita alan vaihtoa:

"Oliko Schumacher varovainen"?
"Onko Schumacherilla hyvät vakuutukset?"
Traaginen tapaus, ei saisi nauraa, mutta minkäpä tälle mahtaa. Ei varmaan sitten ollut riittävän varovainen, kun pää melkein halkesi.

Voisin kuvitella että Schumacher on valistuneena kansalaisena järkännyt itselleen ja perheelleen kohtalaisen hyvän vakuutusturvan. Yleisesti on kuitenkin tiedossa, että ex-kuski on onnistunut elämässään kokoamaan sen verran varallisuutta, että Schumia voidaan hoitaa vähän paremmassakin sairaalassa kotvan verran ihan pankkitilirahoituksella. Siis ilman, että pitää hakea Kerpenin sosiaalitoimistosta maksusitoumusta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yleisesti on kuitenkin tiedossa, että ex-kuski on onnistunut elämässään kokoamaan sen verran varallisuutta, että Schumia voidaan hoitaa vähän paremmassakin sairaalassa kotvan verran ihan pankkitilirahoituksella.

Pelkästään Schumin lippis tienaa n 20M€ vuodessa ihan vapaaherran päähineenäkin, joten eiköhän Michael pärjänne taloudellisesti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tulin eilen ulkomailta takaisin Suomeen, jossa toki selailin suomalaisten lehtien nettisivuja ja uutisia kotimaasta. Kaksi huomiota:

- ikävää, että legendaariselle formulakuskille on käynyt vakava onnettomuus laskettelureissulla.

- on täysin naurettavaa, että iltapäivälehtien ykköseaiheita on koko ajan tämä Schumin kypärän halkeaminen ja onnettomuus kokonaisuutena. Tämäkö se oikeasti on, mikä suomalaisia kiinnostaa??
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olikos se uutinen nyt sitten totta, että Schumi oli lähtenyt jotain toista auttamaan rinteessä ja sitten kävi haveri?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olikos se uutinen nyt sitten totta, että Schumi oli lähtenyt jotain toista auttamaan rinteessä ja sitten kävi haveri?

Tämä taisi kuulua "tutkimukset kesken"-vastauksiin. Paljon on huttua liikkeellä niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä. Mieleen tulee mm. huhuttu nopeus törmäyshetkellä. Joku mediahan väläytteli satasen vauhteja. No sai varmaan sitä mitä hakikin eli klikkauksia.

Ei tarvitse kovin suuri Einstein olla tajutakseen kuinka kova vauhti tuo on. Tietty pitää myös katsoa joku syöksylaskuskaba missä nopeuspisteellä lukemat on juuri sen karvan yli sata. Ei siis välttämättä amatöörin vauhti hoitamattomassa rinteessä tai rinteiden välissä. Vaikka kyseessä olisi F1-legenda.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Suomalaisen neurokirurgian ylilääkärin, professori Juha Hernesniemen mukaan Sumpin ennuste on äärimmäisen vakava. Hän ei ole itse ollut mukana hoitamassa Sumppia, mutta taitaa olla "kohtuu pätevä" antamaan arvion. Eipä taida MS enää toipua, saatikka edes herätä. MTV
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kyllä vetää hiljaiseksi... Taitaa parhaimmassakin tapauksessa jäädä melko lailla vihannekseksi. Perheelle ja muille läheisille kova paikka, en tiedä kumpi pahempaa, kuolema vai vihannekseksi jääminen?
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Suomalaisen neurokirurgian ylilääkärin, professori Juha Hernesniemen mukaan Sumpin ennuste on äärimmäisen vakava. Hän ei ole itse ollut mukana hoitamassa Sumppia, mutta taitaa olla "kohtuu pätevä" antamaan arvion. Eipä taida MS enää toipua, saatikka edes herätä. MTV

Ajan perusteella voidaan ennustaa myös sitä, miten potilas toipuu.

– Kolmen kuukauden kohdalla voi ennustaa tilanteen jo melko varmasti, kuuden kuukauden kohdalla jo lähes varmasti ja vuoden kohdalla varmasti. Vaihtoehdot ovat, että potilas voi toipua, hänelle voi jäädä hyvin vaikea vamma, hän voi jäädä pysyvästi tajuttomaksi tai kuolla.

Onko toi nyt niin luettavissa, että vielä vuoden jälkeenkin Schumi voi toipua?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko toi nyt niin luettavissa, että vielä vuoden jälkeenkin Schumi voi toipua?

Toi on luettavissa niin että siinä neurokirurgian ylilääkäri, ilman mitään tietoa Schumin tapauksesta, kertoo yleisesti asioista eikä hän, kukaan jatkoaikalainen tai edes välttämättä Schumia hoitavat pysty sanomaan mitä tulee tapahtumaan.

Miksi siis edes yritämme? Jos jonkun vakavasti syöpään sairastuneen ennuste on että 97% potkaisee tyhjää ja 3% jää henkiin niin menemmekö kohteen luokse suunnittelemaan hautajaisia, jaammeko omaisuuden kun todennäköisyydet ovat vastaan.

Vai haistatetaanko vitut todennäköisyyksille ja uskotaan että ollaan siinä joukossa joka selviää. Voittaa ne jotkut kuulema lotossakin. Useampi ei saa mitään mutta on siellä kuulema 4 oikein, 5 oikein ja joskus jopa 7. Vai onko se vaan mainoskikka?
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Onko toi nyt niin luettavissa, että vielä vuoden jälkeenkin Schumi voi toipua?

Vuoden kuluttua voidaan todeta vammojen laajuus pysyvästi. Tuohon asti tapahtuu/ voi tapahtua pientä toipumista esim. puheessa. Mutta monesti se toipuminen aivovaurioissa on jo 3-6kk jälkeenkin hyvin vähäistä jos mitään.

Kun Hernesniemi puhuu, niin kannattaa kuunnella. Kyseessä on maailmallakin arvostusta niittänyt neurokirurgi, jonka tykö tullaan opetukseen Töölöön kaukaakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko toi nyt niin luettavissa, että vielä vuoden jälkeenkin Schumi voi toipua?
Jos Schumin tilaksi on määritetty vuoden päästä tila A, tämä diagnoosi on varma. Tila A voi olla vihannes tai täysin toipunut. Eli jos Schumi on vihanneksena vuoden päästä, on hän neurokirurgin mukaan vihanneksena vielä 2 vuoden päästäkin. Näin itse ymmärtäisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös