Asianhan tietysti voi nähdä noinkin, mutta kyllähän sillä varmasti aika suuri merkitys on päätöstä tehtäessä ollut, ettei ole enää taidoiltaan mahtunut kahteen ensimmäiseen hyökkäyskenttään ja näinollen checkerin roolissa olisi ollut joukkueelle täysin hyödytön.
Niin, tässä kohdin olen edelleen sitä mieltä, että ne kaverin taidot eivät ole hävinneet käytännössä mihinkään, vaan suurin syy on pelityylissä ja tämän hetken tilanteeseen nähden liian korkeassa palkassa. Loukkaantumisten ja pienen vastuun kautta tilastot eivät mairittele suhteessa palkkaan. Lisäksi kun kaveri itse käytännössä päättää minne haluaa mennä, niin siinä on kauppaaminen ollut Capseille aikas vaikeaa, jos toinen osapuoli ei ollut Nyliksen mieleinen. Kyllähän kaveri johonkin NHL:n heikompiin joukkueisiin olisi varmasti mahtunut ja kaupattukin, jos se olisi ollut vain seuran päätettävissä.
Nyliksen kannalta ikävää oli, että valmentaja vaihtui Hanlonista Boudreauhun heti ekalla Caps-kaudella ja Nylis itse loukkaantui juuri niin, että ei ollut Boudreaun Capsien loistavassa loppukauden nousussa mukana kun seura nousi liigan vikalta paikalta pudotuspeleihin. Näin hän ei päässyt heti alusta lähtien mukaan Boudreaun kuvioihin niin kuin muu joukkue. Loukkaantumiseensa astihan Nylis oli isossa roolissa Hanlonin Capsien hyökkäyskuvioissa. Nyliksen loukkaantumisen takia hankittiin Fedorov, joka sitten loistikin loppukauden aikana niin paljon, että lätkäistiin vuoden jatkopaperi käteen.
Siinä ajoi sitten käytännössä kokenut Fedorov Nyliksen tontille ja kun Bäckströmistä oli kehittynyt jo yhdessä kaudessa liigan parhaita senttereitä, niin kolmosketjun sentterin paikalta Nylle aloitti kauden 08-09. Eikä tuo kolmosketjuunkaan tippuminen mikään niitti Nylikselle sinällään ollut, koska BB:n ideaalissa ryhmityksessä joukkueella on 3 hyökkäävää ketjua ja yksi checking line (Nytkin kolmosessa pelaavat Fehr, Morrison, Chimera, joista viimeinen on ehkä lähinnä checking line -peluria). Nyliksen kiekkoa hautova ja sitä kautta usein verkkaisiin hyökkäyslähtöihin johtava pelityyli oli ristiriidassa Boudreaun nopeaan suunnanvaihtoon ja keskialueen ylitykseen perustuvan pelikirjan kanssa (näin olen amatöörisilmin Capsien pelityyliä analysoinyt, viisaat korjatkoon jos olen omiani nähnyt) eikä tämä sen takia saanut isompaa vastuuta tuolla kaudella.
Aika mielenkiintoista kuitenkin kuvailla 07-08 Capitalsia kädettömäksi jengiksi jossa pelasi Ovechkin, Backstrom, Green, Kozlov, Semin ja Nylander...
Niin, jos katsotaan lähtötilannetta kauteen 07-08, niin kyllähän joukkueen kädellisyydestä oli vain varovaisen toiveikkaita arvioita. Bäckströmillä oli edessään ensimmäinen kausi NHL:ssä ja häntä kohtaan odotukset olivat hyvin varovaiset. Moni olisi ollut tyytyväinen tuollaiseen 40 pisteen kauteen, kukaan ei voinut tietää että hän puhkeaisi tuollaiseen kukkaan jo ekalla kaudella. Mike Greenillä oli ennen tuota kautta 92 NHL-peliä takanaan huikein 3+12 tehoin ja vietti vielä edellisen kauden osittain AHL:ssä. Bäckströmin tapaan Greenkin yllätti täysin niin Caps-johdon kuin NHL:n tietäjät tuolla kaudellaan. Kozlov ei huippujoukkueessa kahteen ekaan ketjuun olisi mahtunut, mutta Capseille oli venäläiselle kokeneelle sentteri/laiturille käyttöä. Eikä haitaksi ollut yhteispelin toimivuus Ovien kanssa. Itse olen edelleen sitä mieltä, että ei tuo Capsien hyökkäys Alexien ja Nylanderin lisäksi kovin paljoa ns. varmaa huipputaitoa sisältänyt kauden alussa.
Ennen kuin kukaan ehtii haukkua meikäläisen kateelliseksi paskiaiseksi, sanon kuitenkin että kyllä se taitotaso riittää varsin hyvin SM-Liigaseuran 1. sentteriksi. Mutta Washingtonin kaltaisessa joukkueessa ei enää alle 0,5 pistettä / ottelu riittänyt (vasta 5. paras joukkueen senttereistä).
Tässä kohdin olen edelleen sitä mieltä, että kun Nyliksen pelityyli ei miellyttänyt Boudreau'ta (sopinut hänen pelikirjaansa) + todella kova palkka + pelaajan viimeinen sana siitä mihin suostuu lähtemään = Tämän takia pelipaikkaa ei auennut Capseissa edes sen vertaa, että näyttöjä olisi voinut antaa. Miksi peluuttaa kaveria ja viedä peliaikaa nuorilta jannuilta, kun tämän kauppaaminen heikkoihin joukkueisiin (=potentiaalisiin kauppakumppaneihin) olisi käytännössä mahdotonta?
Minun näkemykseni on edelleen se, että Nylander pelaamattomuus NHL:ssä tällä kaudella johtui siis noista edellä mainituista kuvioista enemmän kuin siitä etteikö miehen pelilliset kyvyt olisi siihen edelleen riittäneet.
Anteeksi kaikille Jokerifaneille, että mentiin aikalailla Caps-aiheeseen, mutta näkemykseni perustelut vaativat sitä.