Metal Gear Solid 3: Snake eater

  • 1 081
  • 2

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Tämä loistava tuotos vaatii oman ketjun.

Onko jatkoaikalaisissa muita Kojiman tuotosten kuluttajia?

Itse en futis ja lätkä pelien lisäksi juuri muuta pelaile, paitsi Metal Gear on aina saatava. Loistavan fiiliksen hiiviskelyä toteutettuna ihmeellisen näyttävästi huomioon ottaen pleikan suorituskyvyn...

Peittoaa kaiken maailman splintercellit mennen tullen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hieno aihe!

Ensimmäinen ja toinen Metal Gear Solid on kahlattu läpi ja ensimmäinen osa, vanhentuneesta ulkomuodostaan huolimatta on edelleen suoranainen klassikko häkellyttävän hienon juonensa, hahmojensa ja tapahtumavyyhtinsä puolesta. Toinen osa oli toki hieno ja teknisesti huima hyppäys eteenpäin, paljolti monipuolisuutensa vuoksi, mutta joku siinä juonenkulussa ja kokonaisuudessa mätti, eikä se päässyt ihan ensimmäisen tasolle. Suurempaa vikaa ei silti ole siinäkään ja erittäin pelattava peli.

Metal Gear Solid 3: Snake Eateria en ole vielä päässyt pelaamaan, mutta on varmaa, että tulen hankkimaan pelin. Mukavasti on saanut kehuja ja jotkut sanovat että kyseessä on jopa pelisarjan paras osa tähän mennessä. Sinähän seikkaillaan nyt 60-luvun maisemissa tällä kertaa, joten sarjan taustoja valaistaan varmasti melkoisesti.

Ammoiset Metal Gearit, jotka ilmestyivät 8-bittiselle Nintendolle, ovat minulta jääneet kokonaan välistä. Varmasti nekin kuuluisivat juonellisesti aika olennaisesti Metal Gear yleissivistykseen.

Mutta loistava sarja kokonaisuudessaan Metal Gear Solid. Konsolipelisarjojen ehdotonta kruunua ehdottomasti. Sen verran loppuunmietittyä ja vietyä aina, että ei voi kuin kunnioittaa Kojimaa, joka on kyllä peliteollisuuden yksi "äijistä."
 
Ai Snake Eater on jo ilmestynyt? No helvetti, siihenhän on jotenkin päästävä käsiksi.

Itsekin olen pelisarjan suuri ystävä. Koko pienen ikäni olen kaikenlaisilla vehkeillä pelaillut, mutta siltikin nämä kaksi viimeisintä Metal Gear Solidia mahtuvat henk.koht. top femmaani. Niitä Nintendolle ilmestyneitä 2D-pelejä en muista pelanneeni.

Itse en kuitenkaan oikein osaa mieltää Metal Gear Solideja peleiksi. Urheilupelit ja räiskinnät ovat pelejä, MGS:t pikemminkin kokonaisvaltaisia elämyksiä.

Metal Gearit perustuvat kuitenkin täydellisesti tarinaan. Pelaaja voi tietenkin itse päättää, miten asioissa etenee, mutta lopputulos on kuitenkin aina sama, eli pelihahmo siirtyy välianimaatiosta toiseen ja tarina etenee. Välillä on näitä pienimuotoisia minipelejä valokuvauksen ja hiiviskelyn muodossa, mutta pääosissa on joka tapauksessa juoni.

Ja huh huh niiden juonien kanssa. Itse ainakin kehtaan myöntää, etten enää Metal Gear Solid kakkosen loppuvaiheessa tajunnut mistään mitään. Tarina ilmeisesti toimii useammalla tasolla, mutta hieman selkeämminkin olisi asiat voinut esittää. Ja se viimeinen lähes 45 minuutin mittainen välianimaatio oli oikeasti liian pitkä.

Toinen MGS-pelien tarinoissa meikäläistä häirinnyt juttu oli päähahmon rooli. Vaikka sekä Solid Snake ja Raiden onkin pelien alussa kuvattu täysin ylivoimaisiksi supersotilaiksi, niin lopussa onkin käynyt ilmi, että pelaajan hahmo on ollut koko ajan vain jonkun suuremman leikin pelinappulana. Pahikset ovat koko ajan tienneet missä mennään.

Mutta loistavia pelejä ovat yhtä kaikki. Varsinkin krapulassa MGS2 oli huikea kokemus. Voi sitä hien ja tuskan määrä, kun piilottelet kaapissa ilman asetta ja ympärillä pyörii verenhimoisia vihollisia. Mahtava meininki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös