Kiva, jos joku jaksaa tätä kommentoida.
Vielähän tämä ei edes ole valmis, eikä laskelmat täten edes "viralliset". Ainakaan kärjen osalta tuskin suuria muutoksia on kuitenkaan luvassa.
Viestin lähetti Jaska85
No näistä laskelmistahan voimme olla montaa eri mieltä.
Aivan varmasti voimme. Tämä on vain yksi tapata panna joukkueita/seuroja järjestykseen, enkä ole itsekään pyrkinyt mitenkään väittämään tai todistamaan että se olisi oikein. Nämä nyt vain sattuivat olemaan parhaita kaavoja joita käytettäväksi keksin.
Viestin lähetti Jaska85
Suurimmat epäkohdat ovat organisaation vahvuudessa. Tässä asiassa olen punaisten lasien takaa aivan kertakaikkisen eri mieltä Evertonin kanssa. Ja toinen on tämä kotiyleisö-case. Vaasan hallista kun ei ainakaan tunnelmaa puutu.
Unohdapa heti ensi alkuun tuo "kotiyleisö", kuten jo aiemmin kirjoitinkin. Se on turhaan ja harhaanjohtavasti siinä otsikossa mukana. Yleisömäärästä olen antanut plussaa, Sportille eniten (3,07p.), vaikka mitään faktatietoa minulla ei ole auttaako suuri yleisö joukkueurheilussa kotijoukkuetta ylipäätään.
Organisaationsa puolesta rankkasi Sportin 4/7 alueella ihan kärkipisteille tai niiden tuntumaan. Jos vertailukohdaksi otetaan vaikka KooKoo, niin Sport meni edelle sekä resursseissa hankintoihin että junnut/oma farmi -osiossa. Rahat riittävät, suhteet on molemmilla kunnossa ja farmikuviota liigaan ei ole. Vana miksi sitten Sport jäi KooKoon (ja monen muunkin) alapuolelle tässä?
No, ensinnäkin seurajohto. Vaasalaiset varmasti uskovat sen tekevän tällä kaudella hyvää työtä, minä taas näen jokaisen menneen kauden olleen jokseenkin epäonnistunut. Toinen miinusta tuottava kohta on sitten joukkueen tyytyväisyys: Sportin miehistö on niin käsittämättömän laaja (vertaa vaikka mikä tahansa liigajengi!), että kaikki eivät millään saa toivomaansa roolia. SHT-yhteistyö voi auttaa, tai sitten ei. En sano sitä, etteikö hommaa pystyttäisi klaaraamaan - mutta pirun iso savotta luvassa on.
Viestin lähetti Jaska85
Kokonaisuudessaan tämä Evertonin tekemä kattava arviointi on kuitenkin sekoitus viime kauden tilastoja ja nykyhetkeä. Jos KalPa kerran voitti viime kaudella Sportin pelatessa surkean kauden, niin se jättää automaattisesti jälkensä kokonaisuuteen.
Totta kai näin. Vain tuntemalla historian voi koittaa ennustaa tulevaa. En kylläkään ole rajannut tarkasteltavaa aluetta pelkästään viime kauteen, kuten voit monesta kohtaa huomata.
Vaan eikö tuo ole melko loogistakin: KalPa pelasi viime vuonna hyvän ja tasapainoisen kauden, eikä ole juurikaan muuttunut - eikö siltä voi odottaa siis samaa tälläkin kaudella? Rämpinyt Sport taas on uusiutunut rajusti ja on arvoitus.
Viestin lähetti Jaska85
Erikoistilanteissakin on huomattava 10 pisteen ero. Tällaista eroa ei todellisuudessa kentällä ole, mutta tämäkin perustuu siis viime kauteen
Luetaan niitä juttuja. Se perustuu arveltuun/laskettuun nykytilanteeseen, sillä viime kauden lukemia on modifoitu joukkueessa tapahtuneiden muutosten verran. Tai siihen on ainakin pyritty.
Väännetäänpä kaavaa siis rautalangasta.
Sport otti viime kaudella 295 rangaistusta = 0,2p.
Jokunen penalttiniilo on mennyt, vastaavasti taas jäähy-Jäske tullut. Jäähy/peli-keskiarvo pysynyt siis kutakuinkin samana = modifointi 0
KalPa otti viime kaudella 237 rangaistusta = 2,5p.
Suurempaa muutosta ei ole tapahtunut täälläkään, modifointi = 0
Sportin vastustajat saivat viime kaudella 240 rangaistusta = 2,6p.
Tällä kaudella miehistö on kovempi, ja sitä vastaan joudutaan rikkomaan takuulla enmmän. modifointi = 0,5p. Tällöin Sport saa tästä osiosta 3,1p. - mikä vastaa 250-255 rangaistusta.
KalPa oli viime kaudella rikotuin joukkue ja ylivoimalla 305 kertaa = 5,0p.
Katsotaanpas, millaisia muutokset ovat... Jep, kaikki pieniä ja vikkeliä hyökkääjiä, joiden koukkiminen on varsin yleinen harrastust. Modifointia = 1p. KalPalle siis yhteensä 6p. mikä vastaisi jo lukemaa 325.
Sitten YV. Sportilla viime kaudella 18,6% mistä irtoaa 3,4 pinnaa.
Nyt kun senttereitä on vaikka muille jakaa, ja Fandulin silkkikädet on modifointi maksimi 1p. Nythän Sportille irtoaa jo oletusarvona 4,4p. eli hurja 21% YV-teho.
Vastaavasti KalPa oli viime kaudella todella kovassa kurssissa YV:llä: 22,30% eli 4,9p.
Noista viisikoista Kalpa on menettänyt vain yhden miehen ja saanut lisää vaihtoehtoja laidoille ja viivalle, mutta kun tuo lähtenyt oli ykkössentteri, niin modifointi = -0,5. KalPa ja Sport ovat siis kauteen lähdettäessä tismalleen samalla viivalla laskelmissani YV:n suhteen.
AV:llä Sport 84,6% = 2,8p.
Modifoinnissa napsahti tässäkin täysi 1p.
3,8p. olisi sitten tasan 87% AV-teho.
KalPalla AV oli 88,2 = 4,2p.
Modifointina muutama duunari, eli -0,5p.
Ja kah, KalPahan on ennakkokaavailuissa Sportin takana.
Ja mikä on siis tämän päätelmäni lopputulos? Se, että erikoistilanteissa KalPan ja Sportin pitäisi olla yhtä hyviä. Aivan kuten Jaska kirjoittikin: eroa kaukalossa ei ole.
Mutta myös se, että KalPan pelityyli ja materiaali vaikuttaa vahvasti (ottaen huomioon sekä uran aiemmat kaudet että nykytilanteen) siltä, ettei se tule viettmään läheskään yhtä paljon aikaa jäähyllä kuin Sport. Esittääkö joku erimielisyytensä tästä päätelmästä? Vedonlyöntejä en harrasta, mutta Jäske, Mattila...
Toki voi olla, että kaavani on sieltä ja syvältä, eikä sillä ole mitään todellisuuspohjaa. Reilun puolen vuoden päästähän se tiedetään.
Viestin lähetti Jaska85
Toisaalta nykytilannetta kuvaavat laajuus, hyökkääjät, pakit, hyökkääjien monipuolisuus jne. menevät pääosin Sportille. Pitäisin KalPan hyökkäys-roosteria vähän korkeammassa arvossa.
Kaikelle on perustelut, en vain jaksa niitä kysymättä kaikkia pitemmän päälle sepostaa. Esim. hyökkääjien monipuolisuus siis koostui neljästä eri osasta. Tietyn kokoiset pelaajat saivat automaattisesti tietyn määrän pisteitä. Ei suuremmin tulkittavaa. Ja tietystä ilkeydestä (=jäähymäärä) ropisi siinä kohtia myös pisteitä. Tässä kategoriassa KalPan takana olivat vain Jukurit, Salamat ja FPS. KooKoo oli tasoissa.
Viestin lähetti Jaska85
Oli miten oli. Tämäkään ei liigapaikkaa vielä ratkaissut. Vai ratkaisiko sittenkin?
Totta kai ratkaisi. Mulle on soiteltu läpi kesän, kannattaako sarjaa edes pelata kun mä kerron mestarin nimen.
Olkaa vaasalaiset tyytyväisiä, mä olen omalta osaltani lähettänyt ennakkosuosikin viitan takaisin Kuopioon.