Monella alan firmalla ylimielisyys yhdistyy ahneuteen, varsinkin jos tilattu tuote on jo maksettu ja mahdollisista päivityksistä ei ole sopimuksessa pikkutarkasti sovittu (eli toisin sanoen korjauspäivityksetkin veloitetaan). Tällöin julkaistaan lähes mitä tahansa roskaa, jota sitten fiksaillaan miten sattuu ja kovalla hinnalla. Samaan yhtälöön voidaan vielä ympätä nykyisten kilpailutuksien ja tarjouskilpojen järjettömän yksipuolinen lähtökohta, jossa vain hinnalla on merkitystä - ei laadulla, ei lisäpalveluilla kuten päivityksillä ja tuotetuella eikä kunnon testauksella.
Olivat lähtökohdat mitkä tahansa, niin loppukäyttäjät ja erityisesti rivikäyttäjät saavat ongelmista kärsiä ja niiden parissa elää. Samalla he toimivat nurinkurisesti tuotetestaajina, jotka joutuvat pahimmassa tapauksessa itse maksamaan lisää siitä hyvästä, että heidän ostamansa tuote on myyty heille puutteellisena. Hankintapäätökset tehneet pomot eivät ongelmista kärsi, koska he eivät muutenkaan ohjelmia yleensä osaa käyttää eivätkä ymmärrä ruohonjuuritason käyttäjien tarpeita muutenkaan. Jos tulee joku it-puolen ongelma, niin pomohan soittaa alaisen vaikka kiinnittämään töpselin seinään jos se on irti.
En tarkoita edellämainitulla kritiikilläni sitä, että ohjelmasta pari bugia löytyisi käyttäjien toimesta (niinhän käy aina, sillä kaikkea ei voi aina huomata) vaan sitä, että tietyt organisaatiot tuppaavat suoltamaan keskeneräistä roskaa täysin tietoisena siitä, että se on keskeneräinen - ja yhtä tietoisena siitä, että heiltä softan tilannut organisaatio ei pistä kovaa kovaa vasten vaan nöyristelee hattu kourassa, koska heidän organisaationsa ei toimi ilman uutta sekundajärjestelmää. Ja mitään ei organisaatiokaan tästä opi, vaan seuraavallakin kerralla annetaan saman palveluntarjoajan hoitaa homma, joskus jopa ilman kilpailutustakin.
Ylläolevat esimerkit eivät nyt koske niinkään mitään Mestis-sivuja vaan isompia systeemejä. VR on aika hyvä esimerkki, samoin valtion syytämät rahat erilaisiin hankkeisiin. Potilasrekisteriin on haaskattu uskomattomasti satoja miljoonia, ja kymmeniä miljoonia on myös tuhlattu ajoneuvorekisterifarssiin. Eräässä omassa työpaikassani kärsittiin aikanaan melkoisesti TietoEnatorin softan ongelmista, eikä kuulemma Accenturekaan niin hienoa jälkeä tee. Silti samat firmat saavat aina urakat.
Mestiksen kotisivu-uudistus ei ole niin putkeen mennyt, mutta onneksi sentään jotain puutteita on vähän jo korjattu ja asioihin reagoitu. Se kun ei ole mitenkään itsestään selvää. En tosin itse saanut Mestis-sivuja keskiviikon kierroksella edes auki, joten siinä mielessä kyseessä on tyypillinen "uudistus". Ylipäätään uudistaminen uudistamisen vuoksi ei ole mikään itsestäänselvyys - jos sivut ovat jo käytettävyydeltään hyvät ja ennen kaikkea selkeät, niin silloin ei ainakaan kannata lähteä sekoittamaan pakkaa ja tunkemaan erilaista välkkyvää kilkettä sekaan.