Olin eilen katsomassa tämän 4.finaaliottelun ja voin sanoa, että hienosta jännitysnäytelmästä oli kyse. Ottelu meni jatkoajalle ja voittomaali oli kyseenalainen, kuten tiukissa peleissä on tapana.
Itse olen ollut Kalpa-fani siitä asti kun olen vain tajunnut olevani elämässä. Mutta pystyn seuraamaan pelejä myös puolueettomasti jos on tarvetta eli en siinä mielessä ole mikään "täydellinen" fani.
Ensimmäinen ja toinen erä oli suurimmalta osin Jukureiden hallintaa. Kahden erän jälkeen peli olisi voinut olla jo Jukureiden heiniä, mutta Kuivalainen piti Kalpaa pystyssä ja Jukureiden hienoinen tehottomuus oli suuri este Jukureiden karkumatkalle. Jukurit oli kiekollisessa pelissä selvästi hallitseva osapuoli ja Kalpan oli vaikea saada kiekko pyörimään omillaan pitkiä tovia. Mutta kolmas erä oli niin ylivoimaista Kalpan hallintaa, yhtä Jukureiden pari minuuttista lukuunottamatta, että Kalpa olisi voinut tehdä pari-kolme maalia, JOS vain olisi osannut käyttää loistavat maalintekopaikat hyväkseen. Kalpalla oli ottelussa yhteensä enemmän selviä maalintekopaikkoja, mutta Jukurit hallitsi peliä muuten selvästi ja ansaitsi voittonsa.
Jatkoaika oli varovaista peliä ja pelattiin tylsää ja varmaa jatkoaikajääkiekkoa. Jukurit piti kiekkoa enemmän, aivan kuten kahdessa ensimmäisessä erässä. Ja sitten kun oli 11 minuuttia jatkoaikaa pelattu, niin tapahtui sellainen juttu josta riittää spekulointia: aluksi tapahtuu maalinnurkalla selkeä Kalpan pelaajan kampitus, josta seuraa kiekonmenetys. Tästä olisi pitänyt normaalioloissa antaa rangaistus, mutta koska tämän sarjan tuomarilinja on sallinut lähes kaiken mistä ei tule verta, niin siinä mielessä oikea ratkaisu ettei rangaistusta annettu. Mutta jos olisi oikein hyvä tuomari niin linja olisi edes vähän tiukempi, ettei tapahtuisi mitään tällaisia hasardeja.
No sitten jatketaan tilannetta. Kalpan pelaajan kaatamisen jälkeen Jukurit saa kiekon ja sitten Kalpan pelaaja kaataa vuorostaan Jukureiden pelaajan. Tästä nousee tuomarin käsi (näkyvyys parempi ja selvä maalintekotilanteeseen nousu +(?) Jukuriden pelaaja?). Kalpa ei saa kiekkoa itselleen vaan ennen jäähyn antamista Jukurit tekee maalin, joka saattaa olla Jukureiden mestaruuden kannalta jopa se tärkein maali.
Aktiivisempi joukkue voitti, mutta edelleen kummastuttaa tämä finaalin tuomaripeli. Nykyään (ainakin ammattilaissarjoissa) on pyritty karsimaan kaikki turha kahvaaminen, koukkiminen ja estäminen, mutta eilisessä pelissä sitä sai harrastaa kumpikin joukkue. Ja ottelun ratkaisu syntyi selvästä koukkaamisesta. Jos saisin toivoa viimeiseen finaalin yhden asian, niin toivoisin, että tuomari viheltäisi edes vähän enemmän rikkeitä pois kuin aikaisemmin. Finaalissa pitää pelata kovaa, mutta ei kukaan jaksa katsoa kun pelaajat koukkivat toisiaan ja tuomari vaan katsoo vierestä ja miettii mitähän tässä voisi asian eteen tehdä.
Minä toivon tietysti, että Kalpa vie mestaruuden (Mestiksen kannaltakin erittäin suotuisa juttu), mutta tällä hetkellä tuntuu että Jukurit on viemässä mestaruutta jälleen itselleen. Kotietu on kova etu tässä vaiheessa, mutta Kalpa varmasti taistelee yhtä kovasti kuin eilenkin.
Kävi miten kävi, Mestiksen imago on noussut todella paljon katsojamäärien ja loistavan finaalisarjan ansiosta. Tuomarit ovat jokaisessa sarjassa se suurin imagonlaskija, joten ne eivät vaikuta Mestiksenkään imagoon. Onnittelut tulevalle mestarille, kumpi tahansa se sitten olikaan!!!