Mua häiritsee että tarkotetaanko tolla pelitavalla sovittua taktiikkaa vai tapaa jolla kyseinen peli pelattiin.
Kyse on minun mielestäni veteen piirretystä viivasta. Tai näin playoffien aikaan ja pohjalaisittain sanottuna, kyse on vereen piirretystä viivasta :)
Pelitapa ja sen toteuttaminen voi epäonnistua useista syistä. Kuten vastustajasta ja vastustajan pelitavasta ja/tai vaikkapa vastustajan aggressiivisesta prässistä ja taklauksista johtuen.
Eilisessä pelissä keskeisintä oli kuitenkin se, että vaikka Jokerit antoi suunnattoman tasoituksen Puurulallallaan, Pelicans ei kyennyt tilaisuuttaan käyttämään. Ja se syy miksi ei kyennyt, se johtui Jokerien pelitavasta. On silkkaa roskaa väittää Lamminahon lailla, että Pelicans epäonnistui, vaikka joukkue pelasi "viisikon oikealla rakenteella lyhytsyöttöpeliä keskustan kautta." Todellisuudessa Pelicans ei tuohon pystynyt kuin aivan hetkittäin, vaikka se tavoitteena varmasti olikin. Jos olisivat pystyneet, Jokerien puolustus olisi murrettu useampaan kertaan eikä Kaanit olisi pyörineet ainoastaan kulmissa ja maalintekosektorin ulkopuolella. Vastaavasti - ihan eri tavalla kuin mm. Lamminaho väittää UL:ssa - Pelicans ei kyennyt tukkimaan keskialuetta siinä vaiheessa kun voitosta pelattiin. Jokerit meni parilla syötöllä läpi Kaanien puolustuslinjan useampaan kertaan. Kouluesimerkki oli Ridan 1-0 maali. Ja se ei edes ollut Ridaltakaan ainoa vastaava paikka.
Väite siitä, että Kaanien keskialueen tukkiminen onnistui eilisessä pelissa (
lyhytsyöttöpelin ansiosta peli virtaili Jokeri-päätyyn ja vastaavasti kiekottomana joukkue tukki hyvin keskialueen ja teki isäntien puutteellisesta kiekollisesta pelistä vaikeaa - Lamminaho UL 13.3 ) on sellaista roskaa, että tuskin on kirjoittaja ollut edes pelissä. Todellisuudessa Jokerien peli hajosi, mutta vasta 6-1 tilanteessa. Tämän perusteella ei voi kuitenkaan tehdä johtopäätöksiä ottelusta ja keskialueen tukkimisesta.
Minusta pelitapaa ei voi analysoida sellaisenaan ilman yhteyttä itse peliin. Se taas merkitsee sitä, että pelitapa ei ole koskaan irrallinen itse pelistä, vastustajasta ja vastustajan pelitavasta. Näin ei myöskään synny nähdäkseni täysin päätöntä väitettä, että pelitapa oli oikea, mutta taktiikka väärä sen toteuttamiseksi tms. Pelitapa on kokonaisuus ja se koostuu useista eri osista hyökkäyksen ja puolustamisen alueella eri tilanteissa. Ei ole olemassa väärää tai oikeaa pelitapaa, mutta on olemassa parempi tai huonompi pelitapa.