Mertarannan ”ammattitaito”?

  • 347 492
  • 2 180

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Tää kaveri pärjäs ihan ok pelkästään kuunnellessa toisen erän kunnen ehtinyt peliä katsomaan. Kolmas erä kun sain äänen lisäksi kuvan silmien eteen niin jopas alko vituttaa tää asioiden värittäminen, epätietoisuus kenttätapahtumista ja suoranainen valehtelu.
 

Meidänpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Liiga, KooVee, KPK, Chicago Blackhawks
Tää kaveri pärjäs ihan ok pelkästään kuunnellessa toisen erän kunnen ehtinyt peliä katsomaan. Kolmas erä kun sain äänen lisäksi kuvan silmien eteen niin jopas alko vituttaa tää asioiden värittäminen, epätietoisuus kenttätapahtumista ja suoranainen valehtelu.
Tämä on se hämmentävin asia. Kuuntelet työmaalla ja toteat erätauolla, että studioväki puhuu kyllä ihan eri pelistä kuin mitä juuri kuuntelin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Olihan siellä tänään kerran Saksa Suomea vastassa kaukalossa, mutta eihän tuo sinänsä iso virhe ole, kun Saksa ja Tanska ovat kuitenkin rajanaapureita.
 

Jass0

Jäsen
”ennen ihmiset ottivat maksukanavan että saisivat kuunnella Mertarantaa, nykyään ottavat että saavat olla kuuntelematta”
Näinhän tälläkin palstalla on kirjoitettu esim. allekirjoittaneen toimesta. Myös sellaista on väitetty, että maksettiin siitä, ettei tarvitsisi Miquel Saukkosta kuunnella, mutta tiedä sitten kumpi on totuus.
Eilisessä pelissä Suomen hylätyssä maalissa, selostaja-Anteron mielestä Tanskan maalivahti taklasi Granlundia ollessaan maassa mahallaan, jonka takia maalia ei olisi pitänyt hylätä.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
On kyllä ilo kuunnella Mertarantaa ilman lisämaksuja. Ammattimies on ammattimies ja hoitaa selostushommat jotakuinkin, miten selostajan pitää. Asiantuntijat on sitten erikseen.

Mertarannan tehtävä on välittää tunnetta. Ellei Anteroa olisi löytynyt 90-luvun puolivälissä, olisi leijonabuumikin jäänyt aikoinaan pienemmäksi. Suomalainen jääkiekko on Antsalle ja YLElle tietyllä tavalla paljon velkaa.

Pakko vielä sanoa, että vähän harmittaa ettei Antero enää tohdi lausua "bjööninen". Käsittämätön ujellus tästä aikoinaan lähti, vaikka kyseessä oli lähinnä hauska yksityiskohta Anteron selostuksessa.

Ps. Itsekin dissasin Anteroa 2000-luvun alkuvuosina, mutta olin väärässä. Mertaranta on suomalaisen urheiluselostamisen jalokivi, jota vihataan vain hänen ylivertaisuutensa takia.
 

M.Yrrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans!
Kyllähän nuoruudesta on jäänyt se, että Antsa on se Leijona-ääni. Ei taideta Antsaa enää kuulla kuin ensi vuosi, eiköhän ripusta mikrofonin ja kuulokkeet naulaan.

En ole kisoja kerennyt juuri katsomaan, ketä muita on ollut selostamassa? Alkio taitaa olla Waheebin kanssa parhaita tällä hetkellä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mertaranta luo tunnelmaa, vaarallisia tilanteita tulee liukuhihnalta, mutta pelistä hän ymmärtää yllättävän vähän ja tilanteita menee paljon ohi. Ymmärrän, että osa katsojista pitää legendaarisesta äänestä, mutta itseä ärsyttää selostuksen virheiden määrä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mertaranta luo tunnelmaa, vaarallisia tilanteita tulee liukuhihnalta, mutta pelistä hän ymmärtää yllättävän vähän ja tilanteita menee paljon ohi.
Siis millä tavalla tämä on yllättävää? Tuollainenhan mies on aina ollut.
 
Miten voi mennä niin paljon tilanteita ohi, etenkin vielä paikanpäällä selostaneena? Eilenkin meni monta tilannetta missä oltiin ihan ulkona mitä tapahtuu. Ei tiedetty jäähyistä miten päin meni ja ihmetellään ai siellä onkin noi ja noi pelaajat, kun tv-kuvissa näkyy. Onko hän sielää vai jossain pimiössä
 

Kebett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mertaranta luo tunnelmaa, vaarallisia tilanteita tulee liukuhihnalta, mutta pelistä hän ymmärtää yllättävän vähän ja tilanteita menee paljon ohi. Ymmärrän, että osa katsojista pitää legendaarisesta äänestä, mutta itseä ärsyttää selostuksen virheiden määrä.
Maajoukkuejääkiekko ainakin Suomessa eroaa seuralätkästä eniten siinä suhteessa, että maajoukkueen pelejä katsoo A) huomattavasti enemmän ihmisiä B) ihmisiä jotka eivät muuten lätkää pahemmin seuraa, tai eivät ainakaan omaa valtavasti ymmärrystä pelistä. Silloin juuri tuo "tunteen luominen" on jopa tärkeämpää kuin pelitilanteiden ymmärtäminen. Mertaranta tuntuu muutenkin pelinopeuden kasvun tai jonkin muun syyn takia tippuneen kelkasta, kun vielä vuosituhanteen vaihteessa tuntui että pääsi niihin tilanteisiin kiinni. Eli vaikka me aktiivisesti kiekkoa seuraavat aika kollektiivisesti vaaditaan Mertsiä eläkkeelle, niin jotenkin ymmärrän silti miksi häntä roikotetaan mukana selostajahommissa.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Mulla on oikeastaan vain yksi kysymys Anteron dissaajille:

Kuunteletteko te oikeasti noita selostajia? Mä en ole koskaan kuunnellut mitä ne sanoo, mutta kyllä tietysti kuulen. Yritän sanoa, että käytännössä oleellista on puheenrytmitys ja jos nyt pelaajat menee jotakuinkin oikein. Sinänsä mulle ei tuo mitään lisäarvoa selostajan asiantuntijuus. On eri asia, jos paikalla on asiantuntija, joka kertoo pelikatkoilla tai erätauolla tilanteista vähän tarkempaa analyysiä, miksi joku asia johti toiseen.

Pelin aikana sillä ei ole mitään merkitystä. Osaan itse katsoa peliä ja tehdä omia päätelmiä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ihan hyvin sopii höppänä-Mertaranta noihin maajoukkuepeleihin. Se on oikeesti noissa peleissä ihan se ja sama mitä siellä selostaja höpisee, kunhan osaa eläytyä. Sarjapeleissä eri homma.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla on oikeastaan vain yksi kysymys Anteron dissaajille:

Kuunteletteko te oikeasti noita selostajia? Mä en ole koskaan kuunnellut mitä ne sanoo, mutta kyllä tietysti kuulen. Yritän sanoa, että käytännössä oleellista on puheenrytmitys ja jos nyt pelaajat menee jotakuinkin oikein. Sinänsä mulle ei tuo mitään lisäarvoa selostajan asiantuntijuus. On eri asia, jos paikalla on asiantuntija, joka kertoo pelikatkoilla tai erätauolla tilanteista vähän tarkempaa analyysiä, miksi joku asia johti toiseen.

Pelin aikana sillä ei ole mitään merkitystä. Osaan itse katsoa peliä ja tehdä omia päätelmiä.
Siinähän se juuri on, kuunnellaan.

Antsan pitää nopeuttaa selostustaan ja muuttaa puherytmiään huomattavasti vastatakseen pelinopeuteen.

Nyt siellä jää entiset mummo-läpät puolitiehen ja tilalle tullut ööh ääh ja tilanteet muuttuneet sinä aikana jo monesti.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Mulla on oikeastaan vain yksi kysymys Anteron dissaajille:

Kuunteletteko te oikeasti noita selostajia? Mä en ole koskaan kuunnellut mitä ne sanoo, mutta kyllä tietysti kuulen. Yritän sanoa, että käytännössä oleellista on puheenrytmitys ja jos nyt pelaajat menee jotakuinkin oikein. Sinänsä mulle ei tuo mitään lisäarvoa selostajan asiantuntijuus. On eri asia, jos paikalla on asiantuntija, joka kertoo pelikatkoilla tai erätauolla tilanteista vähän tarkempaa analyysiä, miksi joku asia johti toiseen.

Pelin aikana sillä ei ole mitään merkitystä. Osaan itse katsoa peliä ja tehdä omia päätelmiä.
Siis selostaja on sinulle taustahöpisijä? Kyllä aika paljon vaikuttaa, höpiseekö mitä sattuu vai ymmärtääkö peliä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pelin aikana sillä ei ole mitään merkitystä. Osaan itse katsoa peliä ja tehdä omia päätelmiä.
Vika onkin siinä, että jos katsoo peliä ja tekee päätelmiä ja samaan aikaan joku horisee, mitä sattuu niin kyllä sen kuulee ja se ärsyttää.

Jäähallillakin joku voi lähistöllä lätistä älyttömyyksiä, mutta se lätisisijä ei sentään saa jutuistaan palkkaa vaan joutuu maksamaan siitä, että pääsee sinne puhumaan hölmöjä.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Joo juuri näin. Selostaja on taustahöpisijä. Mielelläni katsoisin pelit kokonaan ilman selostusta, mutta halliääniraita on valitettavan harvoin tarjolla.
Hyvä selostaja voi parhaassa tapauksessa auttaa katsojia niiden tapahtumien osalta mitkä eivät satu lähetyksessä näkymään. Mertaranta sen sijaan töhöilee näitä "Ja sitten tulee vihellys, vaikkei sitä kuulu, vaan eipä tulekaan", eli sotkee hallitapahtumien ymmärtämistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös