Menestystä vai viihdykettä?

  • 1 690
  • 17

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Hyvää iltaa arvon kiekkoväki. Ajattelinpa tuossa itsekseni, että onpa ollut mukava kausi tällä kotimaisella ”hoki” saralla. Varsinkin näin HPK kannattajana! Siinä samassa mieleeni tuli että mitenkäs te kaikki arvostatte joukkueenne esityksiä, lähinnä siinä mielessä että MENESTYSTÄ vai VIIHDYTTÄVÄÄ peliä??? Nämä kaksi asiaa kun eivät aina kulje käsi kädessä.

Meillä täällä landella kun noita varsinaisia mestaruuksien voittamispaineita ei varsinaisesti ole. Kaikki mitalit mitä tulee, ovat vain plussaa. Ennemmin minä ainakin katselen esimerkiksi tämän kauden Kerhon otteita, vaikka sitten tulisikin noutaja ensimmäisellä kierroksella, kuin vaikka Jokereiden 2-1, 3-1, 0-0 –pelejä… Toki tiukka puolustuspeli ja vain tarvittavien maalien teko on tehokasta ja sillä voitetaan paljon pokaaleja, mutta… Miten on? Tottakai mestaruuden voittaneen joukkueen fanit juhlivat ja ovat tyytyväisiä, mutta kaipaako kukaan hurlumheitä ja hymyilyttäviä 9-3, 6-5 otteluita?

Minä laitan ainakin viihdyttävyyden mestaruuden edelle! Toki jos joskus tänne landelle tulisi ”poika”, en tietenkään laittaisi pahitteeksi vaan juhlisin niin perkeleesti!

Ymmärtääkö tästä nyt kukaan sitten mitään???
 

Remo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voitot lasketaan

Kun kilpaurheilusta on kysymys, vain voitot lasketaan. Näin sen pitäisi minun mielestäni ainakin olla. Myönnän auliisti että voittojen tullessa ei aina tule oltua yhtä kriittinen kuin tappion jälkeen, jolloin pelitapaakin tulee kritisoitua. Minulle tehdyt maalit eivät koko kiekkoilun suola, vaikka hyökkäävästä pelistä pidänkin. Pystyn nauttimaan 1-0 tuloksistakin, jos peli on ollut hyvää ja sisältänyt niitä elementtejä joita minä kiekkoilulta odotan; vauhtia, taklauksia, taistelua, yritystä, hienoja kuvioita ja henkilökohtaisia suorituksia. Sellaisen pelin jälkeen on ihan sama, mitkä numerot on taululla, vaikka tappiolukematkin. Sama toisinpäin, jos jengi löysäilee, hatuttaa se vaikka pisteet tulisivatkin himaan.
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Molemmat ovat toki tärkeitä, sillä ilman voittoja katoaa peli-ilokin ja toisaalta peli-ilon puuttuessa loppuu voittaminenkin. Itse olen hieman nurkkapatriootti, joten itselleni on tärkeää nähdä mahdollisimman paljon omia kasvatteja Kärpissä. Ainakin itse koen usein suurimmat ilon hetket silloin, kun joku oma kasvatti kovan yrittämisen jälkeen onnistuu maalinteossa myös liigassa. Nähdä pelaajien kehittyminen niin yksilöinä kuin joukkueen osana antaa melkoisen osan siitä nautinnosta, jota jääkiekon seuraaminen antaa. Tällä kaudella esimerkiksi Koskenkorvan ja Viuhkolan kehittyminen on ollut todella iloinen asia ja vaikka nämä ei liigatasolla huippupelaajia olekaan, niin heidän kehityksensä seuraaminen tuo oman mielenkiintonsa otteluihin. Viime kaudella molemmat pelasi neloskentässä ja nyt ovat jo avauksessa.

Voitot on tärkeitä, sitä ei voi kiistää. Niistä kasvaa usko omaan tekemiseen ja sitä kautta saadaan itseluottamusta ja energiaa seuraaviin peleihin. Kärppien alkusyksyn taaperrus osoitti selvästi kuinka tärkeää onnistuminen on. Pelaajien ja oikeastaan koko joukkueen tuska oli selvästi katsomoonkin havaittavissa ja painoi melkoisena taakkana pelaajien harteilla. Kun maaleja alkoi tulla, niin se tempon muutos luistelussa oli uskomaton. Pari peliä tuntui ettei joukkue väsy millään ja yhtäkkiä kukin pelaaja tuntui saavan myös taitoa lisää. Tästä syystä voitot, tuli ne millä tavalla tahansa on tärkeä osa joukkueen peli-iloa.

Kärpät pelaa liikkuvaa taito-kiekkoa. Perinteisesti Kärpät on ollut hyvin luisteleva ja taitava joukkue. Taktisesti on ollut puutteita iät ajat, eikä fyysisyydestä ole juuri tietoa ollut. Minä olen oppinut arvostamaan tällaista jääkiekkoa. Hyväksyn kyllä taklaukset osana peliä, mutta en osaa niitä juuri vaatia, kiilaaminen kyllä riittää minulle. Tästä huolimatta osaan antaa arvoa kunnon niitille, mutta Kärppien toimesta niitä harvemmin näkee ja siihen on vuosien myötä tottunut. Luovuus, liike ja taito on ne minun eniten kaipaamat ominaisuudet.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huomenta Expertti

Ja vielä kaunista sellaista - ilmat paranee ja playoffit lähestyy...

Mielenkiintoinen pointti HPK:n kannattajalta, kun ajattelee ettei HPK ole koskaan voittanaut mitään.
Omasta puolestani olen valmis vaihtamaan Tepsin menestyksen viihdyttävään peliin. Tepsin osalta asia on kuitenkin niin, että menestys ja viihdyttävä peli tuntuvat kulkevan täällä käsikädessä. Kun putki kulkee, niin on sitä poijaat komia katsella!

HPK:lle menestystä Pleijareihin, kunhan ei Tepsin kustannuksella! Toivottavasti HPK:n ykköskenttä ei sammu tämän kauden pleijareissa, niin kuin aiempina vuosina on käynyt...
 

Juice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, CCCP
Viihdykettä pakon edessä

No täällä Jyväskylässä missä jonkinlaisesta menestyksestä on kulunut yli puoil vuosikymmentä on väkisinkin tyytynyt yksittäisiin viihdyttäviin peleihin, eikä siinä mitään. Näin katsojana katselen ainakin yksittäisiä pelejä enkä odota vain sitä finaalisarjan ratkaisupeliä(jota ei Jyväskylään tule tänä keväänä jos huonosti käy). Tälläistahan oli havaittavissa esim. Turussa muutama vuosi sitten kun ensimmäisen kierroksen Pelicans-ottelut eivät paljon kansaa kiinnostaneet - ymmärrettävästä syystä tietysti.

Mukavampaa on tosiaan kun joukkue ei ota ilmeettömiä 6-1 kotivoittoja rutiinipelillä. Tosiaankin.

Tällä hetkellä on tietenkin menestymisvaatimuksia ymmärrettävästä syystä..
 

rinkeli22

Jäsen
Kyllä Kerhon vuosien saatossa saavuttamat pronssimitalit on jättäny joka kerta hyvän maun kaudesta, vaikka alla on ollu monta kertaa äärimmäisen vituttava välierätappio..

Menestys on tietysti tärkeätä. Kyllä tässä on odoteltu jo pitkään, että josko Kerho joskus pystyisi menemään loppuun asti. Sehän on kuitenkin se jokaisen lätkäfanin unelma, nähdä oman joukkueen jätkät kannattelemassa kannua..

Kausi on kuitenkin pitkä, ja henkilökohtasesti mä haen lätkäkatsomosta elämyksiä joka ikisestä kauden pelistä.. Ihan sama onko runkosarjan peli Saipaa tai Jokereita vastaan, tai tiukat playoff-väännöt..

Mä haluan nähdä taistelevan ja yrittävän Kerhon jäällä. Pelejä on nykyään niin paljo, että läheskään jokainen kauden peli ei ole tasollisesti huimaava, mutta joka pelistä löytyy jotain mielenkiintosta..

Tottakai playoffit on kauden suola, ja aina jää vähä vaisu fiilis kaudesta jos pleijareita ei nähdä, ja fiilis nousee sitä mukaa mitä pidemmälle mennään, mutta monia mukavia muistoja löytyy noiltakin kausilta jolloin Kerholla on tie noussu pystyyn ennen kauden huipennusta..

Viime kautinen Kerho oli todella pettymys. Ei vain sen takia, että pleijarit jäi näkemättä, vaan sen takia, että Kerho ei tuntunu edes yrittävän.. Näinhän ei tietenkään ollu, koska kyllähän ne tietysti parhaansa teki, mutta katsomoon se ei heijastunu. Nimilista oli kuitenkin sellanen, että jotain olis siltäkin joukkueelta voinu odottaa.. Ehkä tästäkin syystä tämän vuoden Kerho on todella tarjonnu elämyksiä.. Mä olen ainakin todella viihtyny Rinkulalla, vaikka tunnelma ei ole parhaiden vuosien tasolla, ei edes lähellä, niin joukkue on todella antanut kaiken itsestään.. Mikäli pleijareissa tulisi turpiin kenties jo ekalla kierroksella, se olis todella pettymys.. Välierätappio ja mahdollinen pronssi tulis jättään kaudesta mukavan maun, vaikka odotukset on vieläkin vähä korkeammalla.. Ainahan sitä saa odottaa ja toivoa. On sekin osa lätkäfaneutta.. Loppujen lopuksi tämän kauden Kerho tullaan muistamaan tulevina vuosina todella hyvää kiekkoa pelanneena ja yritteliäänä joukkueena..

KIITOS KERHO JO NYT!!!
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Hmm... MInkähän takia menen tänään katsomaan JOkeri-peliä...tuskin menestyksen takia. Kyllä se viihdyttävyys on ykkönen. Onhan se kiva, jos vaikka joskus tulisi menestystäkin. Arvaan, että vuonna 2007 Ässät on Suomen mestari...
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Ihmettelen kyllä tuota HPK-fanien vaatimattomuutta ...
Vaikka pronssi auttaakin sulattamaan mahdollisen välierätappion (esim. Ipan viime kaudesta jäi hyvä maku suuhun), niin miksi tällä hetkellä liigassa kolmantena majailevan (mahdollisuudet vielä sijan parantamiseenkin) joukkueen fanit eivät "vaadi" mestaruutta ? Varsinkin kun siitä viime hämeenlinnalaismestaruudestahan on jo aikaa ...
Hyvällä playofftuurilla (esim. jos 7. tai 8. kaataa 1. tai 2. ensimmäisellä kierroksella) voi välierissä tulla runkosarjassa kolmanneksi sijoittuneelle "helppo" joukkue vastaan. Viime kaudellahan Tapparalla kävi aikamoinen lotto, kun välierissä tuli vastaan Ilves, joka oli runkosarjan keskinäisissä matseissa ollut jyrän alla ja vielä kaiken lisäksi oli pelannut itsensä näännyksiin puolivälierissä. Jos Jokerit olisi hoitanut Kärpät, vastaan olisi tullut Tepsi, ja homma olisi ollut kirvesrinnoille huomattavasti vaikeampi.

Meillähän tilanne on tällä hetkellä erilainen, playoffeihin pääsy on kauden "virallinen" tavoite, jos niihin päästään, niin sitten katsotaan eteenpäin .
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Twilight:

"Viime kaudellahan Tapparalla kävi aikamoinen lotto, kun välierissä tuli vastaan Ilves, joka oli runkosarjan keskinäisissä matseissa ollut jyrän alla ja vielä kaiken lisäksi oli pelannut itsensä näännyksiin puolivälierissä. Jos Jokerit olisi hoitanut Kärpät, vastaan olisi tullut Tepsi, ja homma olisi ollut kirvesrinnoille huomattavasti vaikeampi."

Samaa voi sanoa rakkaasta Ilveksestämme keväällä -98. Jos runkosarjan voittaja TPS olisi hoidellut Kiekko-Espoon - niin kuin kaiken järjen mukaan olisi pitänyt - Ipa olisi aloittanut välierät Stadissa HIFKiä vastaan = pronssiottelu kutsuu.




Ranger
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viihdyttävyys ilman muuta. Niin kauan kun Blues pelaa suhteellisen viihdyttävää kiekkoa (niinkuin tällä hetkellä) olen tyytyväinen, menestys on kuitenkin toisarvoinen tekijä, tosin tärkeä sekin.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Viestin lähetti Annuli
Arvaan, että vuonna 2007 Ässät on Suomen mestari...


Itse veikkasin ennen tätä kautta, että Ässät on SM 2020 :D


Itse ketjun kysymykseen. Oma mielipiteeni on aina ollut ja tulee myös jatkossakin olemaan se, että mieluummin 7-5, 9-6, 6-4 voittoja kuin 2-1, 1-0, 2-0. Jääkiekko mielestäni elää myös maaleista. Taklaukset, vauhti ja maalit; siinä ovat lätkän kolme tärkeintä asiaa. Seuraavina tulevat tappelut, puolustuspelaaminen ja jotkut muut pikkuseikat, mutta ennen kaikkea maalit.

Perinteetkin velvoittavat. Ässillä on ollut vuosien saatossa niin kovia pelimiehiä, jotka ovat aina olleet maalitykkejä. Ässät on tehnyt historiansa aikana paljon maaleja, lukuunottamatta viime kausia. Itse en ole nähnyt Javanaisten ja kumppanien huippuhetkiä ja vielä aikaisempia hetkiä - johtuen siitä etten ollut vielä syntynyt, mutta se kulkenee porilaisten geeneissä, että odottaa mieluummin paljon maaleja ja hyökkäysvoittoista peliä kuin jotain 0-0 taaperrusta ja puolustusvoittoista tylsää kiekkoa.
 

Juice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, CCCP
Viihtyvyys riippuu tietysti myös menestyksestä

No sanotaan nyt vielä että tuo viihtyvyys on tietenkin suuressa määrin verrannollinen menestykseen. Esim. tänään Jyp-TPS -pelissä. Tilanne kolmannen erän ehtoopuolella 1-2, Alatalo ottaa/saa vitosen. Koko halli tietää että nyt sen maalin on PAKKO tulla jos halutaan edes uneksia pleijareista. Millainen meteli hallissa onkaan, tavallisessa runkosarjapelissä vastaavaa ei varmaan olisi tapahtunut, tai jos Jyp olisi 15 pistettä viivan alapuolella. Kiekko löytää tiensä maaliin ja halli repeää.

Menestyminen tuo tärkeitä pelejä ja tärkeät pelit mukanaan jännitystä ja viihtyvyyttä. Välillä tuntuu niin s***n pahalta, välillä hyvältä, kunhan ei ole fiilistä ettei tunnu oikeastaan miltään.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Kyllä täytyy myöntää, että sain kunnon kiksejä eilisestä Kiekko yössä näytetyistä HPK:n maali-iloittelusta. Varsinkin se 200:s maali oli aivan uskomaton. Täytyy kyllä kateellisena myöntää, että HPK on se joka tällä hetkellä pelaa viihdyttävintä lätkää liigassa.
 

Luiro

Jäsen
Niin, viihdyttävyys tulee, jos mestari pelaa viihdyttävää kiekkoa. Siksi ehdoton toivomus on, että mestari ei ole Tappara, joka pelaa ehkäpä tylsintä kiekkoa vuosikausiin. Mielelläni näkisin välierissä joukkueita, kuten HPK, Jokerit, Kärpät ja Pelicans. Siinä olisi viihdyttävää porukkaa, joka pakottaisi muut joukkueet muuttamaan pelitapaansa samansuuntaiseksi.

Tuosta pudotuspeli -jossittelusta. Miten olisi käynyt aikaisemmin pudotuspeleissä ilman yllätyksiä.

1993: Jokerit ja HIFK tippuivat ensi kierroksella. Todennäköisesti TPS olisi tiputtanut välierissä HPK:n ja Jokerit HIFK:n. Toinen finalisti olisi muuttunut.

1994: Ässät olisi kohdannut Jokerit välierissä, mutta ei olisi mahtanut mitään ja Jokerit olisi jyrännyt mestariksi.

1995: HIFK ja Lukko olisivat pelanneet välierissä. TPS olisi silti saattanut yltää mestaruuteen saakka.

1998: Välieräparit olisivat olleet TPS-Jokerit ja HIFK-Ilves. Silti, tuo mestarijoukkue on paras kevään 1996 Jokereiden ohella, mitä Suomessa on koskaan ollut.

1999: HPK sai tuona keväänä vastustajan, jota vastaan ei oikeasti ollut saumoja. Ainoa koko kärkinelikosta. TPS-HPK parista Kerho olisi voinut mennäkin jatkoon. HIFK olisi voittanut kultaa.

2000: Välierissä olisivat olleet TPS-Jokerit ja HPK-Tappara. Tuolloin mestari olisi voinut olla kuka tahansa, mutta TPS:n olisi voinut voittaa HPK.
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Menestystä ilman muuta. Jos joku fani haluaa ensisijaisesti viihdykettä, niin alkakoon seuratkoon esim. Pietarinkadun Oilersin ja Riverside Gladiatorsien/ vast. jääkiekko-otteluita. Kaksi matsia nähneenä voin sanoa, että niissä peleissä on viihdykettä, kun samaan aikaan jäällä voi olla Mato Valtosesta Raipe Helmiseen.

Toki ihanne olisi viihdyttävää kiekkoa tarjoava menestyvä joukkue, kuten esimerkiksi takavuosien klap-klap-klap (Krutov-Larionov-Makarov), Kanada 2002, Jokerit -97, HIFK -98 tai TPS -00.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös