Oikeastaan ainoa median muoto joka on lähes eliminoitunut taloudestani on sanomalehti.
Helsingissä asuessani totutin itseni Hesari-elämään, jossa aamurutiineihin kuului HS:n lukaisu, pari kuppia vahvaa kahvia ja riittävä määrä voileipiä. Muutin sitten ulkomaille enkä siellä asuessani tilannut minkäänlaisia päivälehtiä kotiin, koska paikallisetkaan eivät tehneet niin. Kaikki uutiset saattoi lukea netistä ja loput satelliitti-tv:stä, joten eipä sanomalehdelle ollut pahemmin käyttöäkään.
Suomeen palattuani sanomalehden tilaaminen tuntui tarpeettomalta, koska ilman oli tottunut mainiosti elämään. Hesarikin oli muuttunut takavuosien pikkuvihjaavasta propagandajulkaisusta saatanallisen painostavaksi yhden totuuden vihervasemmistolaisaviisiksi, joten jätin sitten kyseisen paskapaperin hyvillä mielin tilaamatta.
Mies saa kaiken olennaisen päivittäisinformaation netistä ja satelliittipaketin kanavilta. Muuta tiedonsaantia voi paperimuodossa vielä täydentää tilaamalla välttämättömät perusjulkaisut, kuten Tekniikan Maailman, Suomen Kuvalehden ja Tex Willerin. Duunissa saan lukea mm. talouslehdet, joten informaation tarjonta on yltäkylläistä.
Tästä päästäänkin media-aikakauden keskeiseen paradoksiin. Informaatiota on paljon, sitä on yksinkertaisesti jopa liikaa. Informaatiosta jalostettua eriasteista tietoa on huomattavasti vähemmän. Oikeaan kontekstiin sopivaa relevanttia ja validia tietoa on vielä paljon tätäkin vähemmän, ja siitä kannattaa usein maksaa kuten aina ennenkin.
Kun konsultti hakee bisneksen tueksi tietoa netistä ja painetuista lähteistä, niin usein tällaisessa prosessissa on aikaa todeta ainakin jollakin minimitasolla tiedon reliabiliteetti ja validiteetti. Lopputuloksena voi päättää enemmän tai vähemmän asiantuntevasti, mitä pitää luotettavana ja mitä ei.
Kun uutismassojen ja muun päivittäistiedon peruskuluttaja käyttää muutaman minuutin aikaa uutisten lukemiseen, niin tilanne on kokonaan toinen. Juuri muuta suojaa tavalliselle uutiskuluttajalle väärää informaatiota vastaan ei ole kuin medialukutaito (= arkijärki) sekä lähdekritiikki (= luotan että tällä sivustolla olevat uutiset eivät ole bullshittiä).
Yhtä lailla sanomalehtien aikakaudella ujutettiin faktapohjaisten uutisten joukkoon esimerkiksi poliittista propagandaa, tekstimainontaa ja mitä milloinkin jengille haluttiin syöttää. Median monikanavaistuminen ja jossakin määrin tapahtuva pirstaloituminen ynnä yhteisöllisten medioiden kehittyminen luovat aivan uusia tapoja paitsi jalostaa ja jakaa tietoa, niin myös sumuttaa porukoita näennäistiedolla ja propagandalla. Joskus menneinä aikoina tällaisen tuuban platformina toimivat lähinnä poliittinen lehdistö sekä meilläkin 70-luvun alussa kuvaan ilmestyneet sensaatiolehdet. Nyttemmin informaation ja disinformaation väliset asemalinjat ovat hämärtyneet huomattavasti vaikeammin tunnistettaviksi.
Bottom line: lähdekriittisyys ja medialukutaito ovat tulleet yhä olennaisemmiksi kansalaisen peruskyvyiksi, joita ilman meitä viedään kuin Jutia ja Nupea lentokentällä. Tämä täysin riippumatta siitä, minkälainen mediamix itse kunkin käytössä päivittäin on.