Onneksi olkoon hänelle, kunnioitettava ikä. Oli näköjään presidenttinä silloin kun minä synnyin. Eikös "Manu" ole vanhimmaksi elänyt Suomen presidentti ikinä?
Kyllä on. Minä olen sitä ikäluokkaa, että Urkki ehti hallita vielä parin vuoden ajan syntymäni jälkeen, joskin Koivisto oli jo silloin pitkät ajat virkaa tekevänä presidenttinä. Koivisto oli kuitenkin se ensimmäinen presidentti, jonka meillä tiedostin olleen. Sen verran tiesin pienenäkin politiikkaa, että muistan sanoneeni Suomen presidentin olevan Mauno Koivisto ja Amerikan presidentin olevan "Mauno Reigan". Veikkaisin olleeni tuolloin jotain neljän vuoden vanha. Pienenä tajusin sen, että presidentti on iso herra, jolla on paljon valtaa. Tänä päivänä ei tuota valtaa olekaan enää niin paljoa. Samaan aikaan totesin myös, että "sitten kun minusta tulee presidentti, annan heti potkut pääministeri Kalevi Sorsalle". On tosin epäselvää, miksi näin ajattelin...
Mitä näin vanhemmalla iällä olen Koiviston aikakauteen tutustunut, niin minusta häntä on vähän turhaan kritisoitu esimerkiksi Baltian maiden itsenäisyyskampanjan aikaisesta penseydestään. Presidentin tehtävä oli kuitenkin toimia maan edun mukaisesti, ja silloinen aikakausi oli sen verran epävakaa, että maan etu osaltaan vaati tuollaista. Neuvostoliiton kehitystä ei voinut silloin ennakoida. Jälkiviisastelu ei oikein toimi tässä yhteydessä. Monessa mielessä Koivistosta on aina huokunut sellainen älykkään ja arvokkaan miehen maine, ja kunnioitankin häntä suuresti. Talouspäätöksiin ja vahvaan markkaan en ota kantaa, koska en tiedä, kuinka suuri Koiviston rooli oikeasti oli tässä asiassa. Vahva markka oli toki virhe.
Koivisto on Halosen ohella ainoa Suomen presidenteistä, jonka olen nähnyt livenä. Presidenttinä nämä kaksi ovat kuitenkin olleet kuin eri planeetalta, ja Koiviston eduksi.