Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Matti Vanhasen tekstiviestit julki

• 61 832
  • 120

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos kirjoittaa tekstiviestit tuolla tapaa, mutta asiakirjat ja muut viralliset dokumentit oikealla tapaa, niin jatkakoon tehtävässään. Ja olen tosissani.

Kyllä. Etenkin 160 merkin aikana viestit tuli järjestään laitettua jokseenkin tuohon tyyliin, tahallisesti lyhennellen ja kikkaillen, sanoja muutellen, kuitenkin ymmärrettävässä muodossa, eikä kaikkea niin seikkaperäisesti vaan kunhan vastaanottaja ymmärsi.

Siis kyynel oikeinkirjoitukselle tekstiviestien kanssa.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Jos sanoisin suoraan tuosta Kuronen-Ruususesta sen mitä mieltä hänestä olen, niin käräjille tästä ehkä joutuisi. Sanotaanko näin, että olen tuota ehkä muutaman älykkäämmänkin henkilön juttuja lukenut ja että vähemmän katkeruuteen taipuvaisia tässä maailmassa riittää. Onneksi.

En minä esimerkiksi sanoisi julkisuudessa että tulen hyvin toimeen puolisoehdokkaan lasten kanssa jos olisin kerran vain heidät tavannut. Ja moni muu juttu: Uskomatonta logiikkaa tuolta joukkoviestimien maksulliselta naiselta. Siis että eiköhän tuo ole haastatteluista rahaa eli maksuja saanut, että sillä tavalla maksullinen, ei muuten, juristeille tiedoksi.

En uskalla sanoa tästä enempää, lähtee vielä mopo keulimaan...

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Jos kirjoittaa tekstiviestit tuolla tapaa, mutta asiakirjat ja muut viralliset dokumentit oikealla tapaa, niin jatkakoon tehtävässään. Ja olen tosissani.

Puollan. Kyllä jotkut ihmiset tekstailee ihan päin helvettiä vaikka oikein kirjoitus hommat sujuvat... Ihan tavallisia viestejä noi on, tavallinen Matti kyseessä. Jos Matti olis yhtään lähetellyt samanlaisia viestejä kuin itse niin kaikki suomen 4h-aktiivit, marttakerholaiset ja maatalon emännät itkisivät verta 24/7 tällä hetkellä.

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kirjoittaa tekstiviestit tuolla tapaa, mutta asiakirjat ja muut viralliset dokumentit oikealla tapaa, niin jatkakoon tehtävässään.
Ei Vanhanen varmaan itse virallisia dokumentteja kirjoita. Ja jos kirjoitustaito tai kirjoitustaidon vaaliminen on tuolla tasolla, hyvä niin.

Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että pääministerin pitää pystyä kirjoittamaan kieliasultaan moitteetonta suomen kieltä. Jos on valmis turmelemaan äidinkieltämme noin räikeästi, voi puolestani etsiä töitä muualta, missä kirjoitustaidolla ei ole niin väliä.
Siis kyynel oikeinkirjoitukselle tekstiviestien kanssa.
En todellakaan tiedä mitä "kyynel oikeinkirjoitukselle" tai "tekstiviestien kanssa" tarkoittaa. Näiden yhdistelmästä nyt puhumattakaan. Lienee jotain teinikieltä, mutta pystynen jotenkin tulkitsemaan sen sisällön. Vaikka joskus onkin ollut tarvetta mahduttaa sanomiset 160 merkkiin, se ei anna avointa valtakirjaa kirjoittaa paskaa suomen kieltä jatkossakin. Samalla on helppo perustella itselleen, että voinhan kirjoittaa paskasti keskustelupalstalla ja sähköposteissa, ymmärretään se muutenkin.

Disclaimer: edelleekään en usko, että Vanhanen itse on kirjoittanut viestejä noin heikolla äidinkielellä

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikka joskus onkin ollut tarvetta mahduttaa sanomiset 160 merkkiin, se ei anna avointa valtakirjaa kirjoittaa paskaa suomen kieltä jatkossakin.

Kyllä tekstiviesteissä saa kirjoittaa ja paljastaa vaikka rakastavansa Jatkoaikaa, myös pääministeri, eikä sen tarvitse tarkoittaa mitään muuta minkään oikeinkirjoituksen suhteen. Koneella tai kynällä kirjoitettu teksti, virallinen asiakirja tai kirje kun poikkeaa kovin auton ratissa tai kaupan jonossa kiireessä näppäillystä sms-chatista.

Jatkoaika <3

PS. Yhdysvalloissa on kehitysvammainen simpanssi presidenttinä. Kyllä meilläkin yksi txt-Masa pääministerinä menee.

JPL

Jäsen
Aivan normaaleja vasta"rakastuneen" miehen viestejä. Melkoinen tirkistelijäfiilis tuli noita lukiessa, mutta eipä tuo muuttanut käsitystä Vanhasesta mihinkään. Tai sanotaan, ettei ainakaan negatiiviseen suuntaan. Tai no -- ehkä sen verran, että Vanhasen kannattaa kyllä keskittyä kommunikoimaan muilla välineillä, kuin tekstiviesteillä. ;) Jotkut kiihkoilijat noista saattaa tykätä huonoa, mutta se on semmoista.

En siltikään pidä siitä, että noita julkaistaan. Ei mielestäni ole kovinkaan korrektia ko. ihmistä kohtaan. Mutta lähinnähän tuosta saa syyttää Kurosta. Se, että hän on tallettanut kaikki viestit kertoo, mikä hänellä on koko hommassa ollut alusta asti tavoitteena. Huomasi oman "15min. julkisuudessa" tilaisuutensa saapuneen. Teki kylläkin itsestään samalla kaiken kansan naurunaiheen. Ja ansaitsee kaiken pilkan, minkä siitä saa.

scholl

Jäsen
Aivan normaaleja vasta"rakastuneen" miehen viestejä.

Kuulostaa kyllä naisen viesteiltä. Millainen mies kirjoittaa tuollaista skeidaa. Sen mitä jaksoin noita muutamia lukea niin yhdessäkään ei ollut mitään asiaa. Pikkaisen jotain virkamatkoista, mutta muuten ihan huuhaata.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kenties tämä kertoo enemmän minusta kuin Vanhasesta tai Kanervasta, mutta siinä missä Kanervan viestejä lukiessa minua hävetti Kanervan puolesta, niin näitä lukiessa tuntuu todella pahasti siltä että tässä ollaan tirkistelemässä. Aivan kun lukisi toisen puhelinta tämän ollessa lähikaupassa.

Vaikka viestien sisällössä toki on eroa Kanervan ja Vanhasen välillä, niin eihän sen pitäisi periaatetasolla vaikuttaa. Jotenkin vaan Vanhasen viestien lukeminen saa minut tuntemaan itseni paskemmaksi ihmiseksi kuin Kanervan vastaavien.

Outoa.
Niin on, minulle kävi ihan samalla tavalla. Kehtasin lukea muutaman alusta, mutta sitten oli pakko laittaa ikkuna sulki ennen kuin pääsin niihin intiimeihin viesteihin. Tai ainakin minulla on sellainen käsitys, että loppupuolella olisi ollut kovempaa kamaa tarjolla. Kanervaa kohtaan en tunne tässä asiassa sympatiaa, oma mokansa. Vanhasen puolesta harmittaa, että nämä pääsivät julkisuuteen.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Harmillista tosiaan Matin puolelta, että tuossa ei ole Suussanin viestejä ollenkaan.

"Sä olet ihanan iso!"

"Ihanaa, kun sä jaksat vaikka koko yön, vaikka teit kaksi mottia halkoja kävelylenkin jälkeen."

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kuulostaa kyllä naisen viesteiltä. Millainen mies kirjoittaa tuollaista skeidaa. Sen mitä jaksoin noita muutamia lukea niin yhdessäkään ei ollut mitään asiaa. Pikkaisen jotain virkamatkoista, mutta muuten ihan huuhaata.

Tässä komppaan sinua kyllä täysin. Sen verran, mitä itsekin on naisten kanssa pyörinyt, niin naiset ne on, jotka tollasia viestejä lähettää. Itse ei todellakaan tule aamulla mieleen lähetellä jotain "huomenta rakas"-viestejä.
Ja kyllä, olen ollut rakastunut. Joskus meinannut lähettää jotain tuollaista, mutta viime hetkellä tajunnut, että turhaan menee taas se seitsemän senttiä. Parempi lähettää viesti silloin kun on jotain asiaa. Olen sitä paitsi itsekin huomannut (pienemmässä mittakaavassa), että naisille ei kannata viestissä lähettää yhtään mitään oleellista. Säilyttävät perkeleet viestin ja käyttävät sen sisältöä itseäsi vastaan myöhemmin, jos tarvetta on.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En voi uskoa, että noin luokattomasti kirjoitetut viestit ovat lähteneet pääministeriltä. Jos ovat, pääministeri vaihtoon saman tien. Ja olen tosissani. Pääministerin kirjoitustaito ei saa eikä voi olla tolla tasolla - oli kyse sitten tektiviestistä tai jostain muusta.

Rakastavaisten lepertelyä. Ajattele jos se vielä lässyttää ollessaan naisensa kainalossa sellaista vauvakieltä! Kultsipuppeli, muru...
Mitä sitten?

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Ajattele jos se vielä lässyttää ollessaan naisensa kainalossa sellaista vauvakieltä! Kultsipuppeli, muru...
Mitä sitten?
Sitten kenkää.
Tuossa asemassa oleva mies käskyttää vaimoaan/tyttöystäväänsä/rakastajaansa.

"Jalat! Lepo... Jalat! Levälleen!"

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olet asioiden edellä. Parakki Osama ei ole vielä ainakaan voittanut. Toisaalta ottaisin kyllä normisimpanssin mielummin kuin parakin.

Rasisimia vai huumoria?

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olet asioiden edellä. Parakki Osama ei ole vielä ainakaan voittanut. Toisaalta ottaisin kyllä normisimpanssin mielummin kuin parakin.

Niin sinäkin. OT:na voisin kysyä missä vaiheessa Bush on kouluttanut Talebaneja?

Ajattele jos se vielä lässyttää ollessaan naisensa kainalossa sellaista vauvakieltä! Kultsipuppeli, muru...
Mitä sitten?

Matti nähdään Blues-pipo päässä?

Rasisimia vai huumoria?

Realismia.

Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Siis kyllähän nyt Suomen pääministerin pitää tekstiviestinsä kirjoittaa moitteettomalla suomen kielellä! Ehdotankin, että tästä lähtien jokaiselta eduskuntaan (ja muihin tärkeisiin virkoihin) pyrkivältä tarkistetaan kaikkien kirjoitettujen tekstiviestien oikeinkirjoitus, ettei vastaavia äidinkielemme raiskaajia pääse enää edustamaan kansaamme.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä sitten?
Olen varmaan ensimmäistä kertaa arvon Yläpesän kanssa samaa mieltä. Avainkysymys koko tapauksen kohdalla kuuluisi olla, että mitä sitten?

On tämä niin sairasta touhua. Kai kansaa sitten kiinnostaa tonkia Masan yksityiselämää näinkin typerällä tavalla. Pitikö nuo viestit tosiaan julkaista? Mitä helvetin hyötyä siitä on kenellekään? Tai no, poliittisella kentällä Vanhasen saattaminen naurunalaiseksi varmasti palvelee jonkun tarkoitusperiä, mutta en ole jaksanut tutustua aiheeseen niin, että kaikki salaliittoteoriat olisivat tiedossani.

Vittuun sananvapaus, kun sitä käytetään häikäilemättömästi kilpenä ja tekosyynä tämänkaltaiselle toiminnalle. Kenenkään elämä ei parane siitä, että saa tietää mitä noissa viesteissä on ollut.

Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
...voisitko korjata tekijän oikeaksi!
Korjattu.

Kirjoitin tätä mobiilisti ja minulla on nyt mukana sen verran pieni kännykkä plus Operan selain, että ruutua mukavinta selailla siten että se skaalaa kirjoittajat pois. Toki scrollaamalla sen olisi nähnyt, mutta jotenkin teksti assosioitui vain sisältönsä puolesta väärään sisällöntuottajaan turhan vaivattomasti.

Pahoittelut asiavirheestä.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole lukenut noita viestejä enkä tule lukemaankaan koska kyse on yksityisasioista jotka ei mielestäni kuulu julkisuuteen, olkoonkin että kyseessä on pääministeri. Radio Rockin aamuohjelman perusteella nämä viestit ilmeisesti sisältävät todella henkilökohtaisia asioita ja jos kuvittelee omalle kohdalleen että tuollaisia erittäin henkilökohtaisia viestejä käytäisiin levittelemään niin onhan se aika syvältä vitusta. En oikein ymmärrä että mikä on se "yhteiskunnallisesti tärkeä syy" minkä takia nämä pitää julkaista, kun minun mielestäni ainoa syy siihen on lehtien ahneus. Tämä median touhu alkaa mennä jo niin sairaaksi paskaksi että minä oikeasti toivon että kansa alkaisi pikkuhiljaa herätä ja alkaa vaikkapa boikotoida näitä paskalehtiä. Toivoni lienee turha koska kai se ihminen on vaan luonnostaan niin utelias että kaikki tällainen kiinnostaa suurinta osaa kansasta.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Just... Eipä noissa viesteissä mitään ihmeellisiä ollut paitsi ne ihan viimeiset viestit, joissa alettiin puhua sitten jo hieman härskejäkin, tyyliin paljonkohan syke on kun olen sisälläsi... Minä sain kyllä noista viesteistä hymyn naamalle, Kuronen taisi saada Vanhaselta jotain muutakin naamalle...

Eihän noissa viesteissä sinänsä mitään ole, ihan normaalia rakastavaisten viestittelyä toisilleen? Tosin se tekee asiasta merkittävämmän, että kyseessä on sentäs pääministeri. Mutta kai pääministerilläkin voi olla yksityistä elämää? Kai silläkin miehen tavalliset tarpeet on? Mutta miten tämä vaikuttaa pääministerin uskottavuuteen? Tosin pisti kyllä häiritsemään se, etteikö Vanhasen Masa osaa tuon paremmin kirjoittaa? Nuo viestithän vilisivät kieltämättä kirjoitusvirheitä...Minäkin osaan kirjoitella jopa hieman ottaneenakin paremmin...

Suosikkijoukkue
HIFK
Tuolta kun kelailee alaspäin niin löytyy: http://web.comhem.se/isotalo/sms.html
Sellaista. Hiukan aiheutti naurua Ruususen kirjoitus Matista siinä ylempänä.
"Minut vakuutti se, että hän tiesi, mitä nimimerkkini tarkoitti; seabuckthorn-berry, tyrnimarja. Kyseessä oli siis viisas mies, ja viisaus on aina minuun tehonnut."
Eihän tuota nimeä tietysti pysty mistään muualtakaan tarkistamaan...

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Kyllähän minäkin niin utelias olen, että noita luin.

Onko tämä lehti nyt tosiaan tehnyt suuren sankariteon sananvapauden saralla, kun kaikki kansa voi lukea siitä, miten viisikymppisen suomalaispariskunnan esiteini-ikäinen poika reagoi vanhamepiensa eroon?

Kumpihan tässä tapauksessa on tärkeämpää, uteliaisuuden tyydyttäminen vai alaikäisen lapsen suojelu?

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Harmillista tosiaan Matin puolelta, että tuossa ei ole Suussanin viestejä ollenkaan.

"Sä olet ihanan iso!"

"Ihanaa, kun sä jaksat vaikka koko yön, vaikka teit kaksi mottia halkoja kävelylenkin jälkeen."

Tästä kavereiden kanssa juteltiin myös.

Kuronen-Ruusunenhan on ilman muuta vastannut noihin Vanhasen "nyt seisoo"-viesteihin tyyliin "Hyi, hyi sinä pikku perverssi. Minä en ole sellainen tyttö! Ole kiltti äläkä lähetä enää!" Eihän sieltä tietenkään voisi löytyä viestejä, jotka kertovat miten Ruusunen näki edellisenä yönä unta kuinka "rautakanki uppoaa suonsilmään"...eihän?

Täytyy oikein olla tyytyväinen etten itse ole koskaan ajautunut politiikan pariin kun muistelee mitä joskus villinä nuoruusvuosina exän kanssa tuli viestiteltyä. Nythän olen jo kaikin puolin moraalinen ja puhtoinen immeinen. Viestit luin silti.

Salama44

Jäsen
Kova pukkihan tuo Masa tuntuu olevan. Auton ikkunatkin on saanut huuruun. Kaikki on hyvin niin kauan kuin kaikki pysyy salassa ja miehen komennossa. Auta armis kuitenkin, jos nainen erehtyykin kertomaan omista häähaaveistaan julkisuuteen ilman lupaa niin sitten kaikki on loppu. Kyllähän tässä mennään täysin pääministerin ja hänen työasioidensa ehdoilla.

Miten mahdollinen tulevien häiden kommentoiti olisi voinut kummankaan julkisuuskuvaa haitata. Jos noin kovasti rakkauttaan vakuuttelee, niin miksi nainen ei saisi tuoda omia haaveitaan julkisuuteen? Olisihan Matti voinut sanoa, että ei asiaa ole vielä päätetty yhdessä. Väkisinkin tulee mieleen että Vanhanen ei ollutkaan vakavissaan hakemassa itselleen kumppania vaan vain tilapaästä seksiseuraa.

Hän pelästyi selvästi näitä hääpuheita. Kyllä hän varmasti tiesi jo hyvin varhaisessa vaiheessa minkalaisen yksinhuoltajanaisen kanssa oli tekemisissä, ei se tullut hänelle yllätyksenä vasta myöhemmin. Hän ei vain ollut valmis ottamaan tässä seurustelusuhteessa sitä vastuuta mihin se mahdollisesti olisi myöhemmässä vaiheessa voinut johtaa.

Ei näillä viesteillä kuitenkaan ole viranhoitamisen kannalta mitään merkitystä. Tapaus eroaa minusta oleellisesti Kanervan tapauksesta, jolla oli samaan aikaan vakituinen kumppani ja joka kertoi koko ajan muunneltua totuutta viesteistä ja niiden sisällöstä. Anyway, kevät tulee. Eiköhän lähdetä kaikki hoitamaan omaa puutarhaamme:)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy