Matti Alatalosta Kärppien uusi valmentaja

  • 277 600
  • 931
En kyllä ihan täysin ymmärrä tätä Kossu-kritiikkiä. Ok, pisteitä ei ole tullut kuin kolme, mutta se on silti joukkueen paras lukema yhdessä Kuuselan ja Pekkalan kanssa. Odottelin Kossun hankinnan jälkeen häneltä sellaista 40+ pisteen kautta ja tuolla tahdilla ollaan melko lähellä sitä. Toki viisi peliä on vielä naurettavan pieni otanta sanoa mitään suuntaan taikka toiseen.

Ja minä en ymmärrä ihan täysin sitä, että puolustellaan kaverin olevan silti joukkueen paras. Ei ole muukaan joukkue onnistunut, mutta miten se tekee Kossusta sen onnistujan?

Näkemissäni peleissä Kossu ei ole niin moneen maalipaikkaan päässyt kuin mitä hänen taitoisen pelaajan pitää päästä tehoillakseen. Kossu ei ole edelleenkään se jäätävin kaveri laittamaan kiekkoa paikasta sisään.

Naurettavan pieni otanta suuntaan tai toiseen, mutta silläpä en kritisoinut pisteitä vaan peliesityksiä.

EDIT: Tottakai Kossulla on hyväkin peli takana ja niitä tulee lisää. Lähtökohtaisesti jokaisen pelin pitäisi olla hyvä ja heikkojen poikkeus. On silti täysin mahdollista edelleen, että ykkösen ehjäännyttyä takavasemmalta kakkonen alkaa toimimaan, kun vastustajan on tarkemmin pelattava ykköstä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ja minä en ymmärrä ihan täysin sitä, että puolustellaan kaverin olevan silti joukkueen paras. Ei ole muukaan joukkue onnistunut, mutta miten se tekee Kossusta sen onnistujan?
Vaikeaa on yksinäänkään kovin dominoida jos muu joukkue on kuraa. Kossu on joukkueen kalleimpia pelaajia joten minä edellytän että hän on myös joukkueen parhaimpia pelaajia. Sitä Kossu on minun silmiini ollut ja se riittää. Kun muu joukkue nostaa tasoaan, nostaa aivan varmasti myös Koskenkorva tasoaan.

Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Näkemissäni peleissä Kossu ei ole niin moneen maalipaikkaan päässyt kuin mitä hänen taitoisen pelaajan pitää päästä tehoillakseen. Kossu ei ole edelleenkään se jäätävin kaveri laittamaan kiekkoa paikasta sisään.
Mutta katseleppa huvikseen sitäkin kuinka paljon hän järjestää niitä paikkoja muille. Merkittävin kehitys Kossussa on tapahtunut juuri pelinluvussa ja syöttelyssä. Ne ovat nykyään aivan eri tasolla kuin joskus aikoinaan Kärpistä lähtiessään. Varsinainen maalintekijä Kossu ei ole ikinä ollut eikä varmaan tule olemaankaan. Silti uskon että 15 maalia menee rikki tällä kaudella mikäli pysyy terveenä.

Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Naurettavan pieni otanta suuntaan tai toiseen, mutta silläpä en kritisoinut pisteitä vaan peliesityksiä.
Minusta tuntuu että peliesityksillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Kossu on vain jostain syystä saanut heti alussa sen vakiosylkykupin roolin. Kyllähän Mikkolan Ilu sitä jo tarpeeksi monta vuotta kantoikin että sikäli ihan hyvä jakaa vähän vastuuta silläkin saralla.
 
Mutta katseleppa huvikseen sitäkin kuinka paljon hän järjestää niitä paikkoja muille. Merkittävin kehitys Kossussa on tapahtunut juuri pelinluvussa ja syöttelyssä. Ne ovat nykyään aivan eri tasolla kuin joskus aikoinaan Kärpistä lähtiessään. Varsinainen maalintekijä Kossu ei ole ikinä ollut eikä varmaan tule olemaankaan. Silti uskon että 15 maalia menee rikki tällä kaudella mikäli pysyy terveenä.

Olen katsellut. Itsehän mainitsit nähneesi kokonaiset yhden pelin. Ei minua haittaa, että menisi rikki vaikka mitkä maalimäärät, mutta pahasti näyttää siltä ettei mene. Parannusta voi tietenkin tulla, mutta kolmosketjun pelaajalta näyttää kovasti toistaiseksi.


Minusta tuntuu että peliesityksillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Kossu on vain jostain syystä saanut heti alussa sen vakiosylkykupin roolin. Kyllähän Mikkolan Ilu sitä jo tarpeeksi monta vuotta kantoikin että sikäli ihan hyvä jakaa vähän vastuuta silläkin saralla.

Tuolla tavallakin asian voi kuitata. Itse puolestani haluan nähdä koville odotuksille vastinetta. Mikäli Kossu olisi hommattu kolmosketjun tsemppariksi, joka tuuraa välillä muita ylempänä niin varmasti on täyttänyt ruutunsa. Minusta kahden ensimmäisen ketjun kaverien tulee tuottaa tulosta. Sen verran pitää lisätä, että minulla ei varsinaisia sylkykuppeja ole. Tai no, Jokisesta näen enemmän niitä huonoja puolia :)
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen katsellut. Itsehän mainitsit nähneesi kokonaiset yhden pelin. Ei minua haittaa, että menisi rikki vaikka mitkä maalimäärät, mutta pahasti näyttää siltä ettei mene. Parannusta voi tietenkin tulla, mutta kolmosketjun pelaajalta näyttää kovasti toistaiseksi.
Totta, sarjapeleistä olen nähnyt vain yhden, mutta toki muutama harkkamatsi tuli käytyä katsomassa kanssa. Niissä tein täysin samat huomiot ja Narri-matsissa vahvistui vain se että Kossu on liigassakin täysin pätevä kaveri kakkosketjuun. Kossu (ja Saarenheimo) kärsii osittain myös siitä että ketjun toisessa laidassa on koko alkukauden viilettänyt jompi kumpi junnuista, mutta tämän olen valmis kestämään koska tulevaisuutta ajatellen kunnon rooli Pekkalalle ja Donskoille kantaa varmasti hedelmää. Kossuhan tuossa ketjussa pääasiassa vastaa puolustamisesta joten sekin osaltaan vienee jonkin verran huipputehoja.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kossu (ja Saarenheimo) kärsii osittain myös siitä että ketjun toisessa laidassa on koko alkukauden viilettänyt jompi kumpi junnuista, mutta tämän olen valmis kestämään koska tulevaisuutta ajatellen kunnon rooli Pekkalalle ja Donskoille kantaa varmasti hedelmää. Kossuhan tuossa ketjussa pääasiassa vastaa puolustamisesta joten sekin osaltaan vienee jonkin verran huipputehoja.

Hallilta raportoineet lähteeni ovat antaneet ymmärtää, että Pekkala on täyttänyt roolinsa ok ja ei ole missään nimessä ollut riippakivi ketjussa.

Mielenkiintoista on myös se, että mielestäsi puolustaminen on jäänyt Kossun harteille. Olen aina pitänyt Pekiä tunnollisena kahden suunnan sentterinä ja osaa sijoittua hyvin omassa päässä. On jopa liigan mittakaavassa hyvä av -pelaaja. Nytkö on puolustaminen kuitenkin jäänyt Kossun harteille, eli Peki luistaa puolustamisesta. Kummallista, koska en ole pitänyt Pekkalaakaan huonona pelaamaan kahteen suuntaan.

Olen sitä mieltä, ketjun otsikkoon viitaten, että Kossu kärsii eniten siitä ettei Alatalo ole saanut vielä(kään) iskostettua hyökkäyssuunnitelmaa joukkueen selkärankaan.

Hyvä kiekollinen peli onnistuu huonommillakin pelaajilla ja tiettyyn pisteeseen asti loukkaantumishuolien keskellä mikäli selkänojana on hyvin pelaajiin juntattu pelisysteemi.

Se miksi maaleja ei tule, ei välttämättä ole syy vaan seuraus. Seuraus sekavista omista lähdöistä, alueelle tulosta ja pitkistä välimatkoista pelaajien välillä. Toki voidaan kurkkia loukkaantumisten ja pelaajamateriaalin takana mutta kyllä fakta on se, että tuolla materiaalilla pitää pystyä pelaamaan kontrolloitua kiekollista peliä sarjan häntäpään joukkueita vastaan, ilman että päästetään vastustaja kuskin paikalle ja tyydytään vastahyökkäämiseen ja painitaan vain kulmissa hyvällä tsempillä.

Ja Kossusta tulee hyvä ylipalkattu kolmosen laituri ja av:n ykkösmies kun saadaan pelisysteemi kuntoon.

edit: parit kiroitusvirgeet
 
Viimeksi muokattu:

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Ehdottomasti ei voi mennä pelkästään sen taakse, että on loukkaantumisia. Kun joukkueella on toimiva taktiikka ja jokainen tietää, mitä kentällä tehdään, niin se helpottaa pelaamista. Silloin ei tarvitse kentällä polkea kuin päättömät kanat ja tehdä vääriä ratkaisuja. Tällä en tarkoita sitä, että pelaajien kädet pitää olla sidotut ja että kentällä ei saa olla luovuutta ja pelaamisen pitää olla robottimaista tai konemaista. Minusta kuitenkin pitää olla tietyt raamit miten asioita kentällä toteutetaan. Liikaa ei voi mennä kuitenkaan pelaajien ehdoilla ja toivoa peukut pystyssä, että kyllä ne jätkät sen homman kentällä hoitaa.

Toki aina, kun joukkueeseen tulee kauden jälkeen uusia pelaajia, niin se varmasti vie jonkun aikaa, kun nämä uudet pelaajat sisäistävät valmentajan kuviot. Se on aika normaalia ja niin siinä käy melkein kaikissa joukkueissa.

Herää kysymys onko Kärpillä sitten sellaista toimivaa taktiikka, joka toimii illasta toiseen ja joka pysyy kasassa myös sen täydet 60 minuuttia? Ainakaan viime kaudella sellaista ei ollut ja otteet ailahtelivat aika paljon myös yksittäisen pelin sisällä. Joskus tuntui, että joukkue ei ollut ottelun alussa hereillä ja peli alkoi toimimaan paremmin vasta ottelun loppupuolella.

Minusta myöskään kenenkään pelaajan pelipaikka ei voi tässä vaiheessa kautta olla varma. Tarkoitan sitä, että jos pelaaja pelaa vaikka kahdessa ensimmäisessä ketjussa, niin silloin pitää tulosta tulla. Koko kautta ei voi odottaa, että jospa se peli alkaisi kulkea vaikka tuossa Maaliskuun tienoilla.

Puheet siittä, että Koskenkorva korvaa Anderssonin, niin tuskin kukaan tuollaista voi olla tosissaan odottaa edes. Ei ainakan pisteiden muodossa. Toki asennetta ja liikettä aivan varmasti tuo kokoonpanoon, mutta se ei nyt välttämättä yksistään riitä. Annetaan nyt Koskenkorvalle kuitenkin mahdollisuus näyttää. Toki voidaan sitten miettiä sitä, että onko tuo Koskenkorva-Saarenheimo-Pekkala toimiva kokonaisuus? Puuttuuko siitä ketjusta jotain? Itse en osaa tuohon vastata, mutta varmaan joku, joka pelejä on nähnyt, niin osaa tuohon vastata.

Saa nähdä, että onko Kärpillä hakusessa joku pelaaja vielä joukkueseen. Ainakin Alatalo on sanonut, että tällä hetkellä joukkueeseen ei ole uusia naamoja tulossa. Nopeaa toki voi mieli muuttua, jos turpaan tulee oikein urakalla.
 

Boozer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärppien suurimmat ongelmat eivät ole rosterissa vaan Alatalon pelikirjassa. Kiekollisessa pelissä pelitapaa ei tunnu olevan lainkaan ja kiekoton pelitapa on yksinkertaisesti huono. Varsinkin karvauspeli on välillä täysin holtitonta. Vaikka vastustajalla olisi kiekko kunnolla kontrollissa, niin Kärppien laiturit ajavat usein syvälle, kun taas sentteri ja pakit surffailevat jossain keskialueella. Kärppä-pelaajat eivät liiku viisikkona, eikä paketti pysy tiiviinä. Tämän takia vastustaja pääsee karvauksesta ohi usein yhdellä tai kahdella syötöllä ja sen jälkeen tullaankin taas kovaa Kärppien päätyyn. Kyllähän tuo kova karvaus aiheuttaa myös kiekonriistoja ja parhaimmillaan se aiheuttaa suuria ongelmia vastustajille. Mutta silloin kun karvataan ylhäältä niin koko viisikon pitää pelata agressiivisesti, ei pelkästään kahden tai kolmen pelaajan.

Kiekollisen pelin suunnitelemattomuus aiheuttaa usein kiekonmenetyksiä ja vastustajalle ylivoimahyökkäyksiä. Alatalon aikana kärppiä vastaan on varmaan jo nyt tullut enemmän ylivoimahyökkäyksiä, kun koko Jalosen aikana yhteensä. Kiekollisen pelin suunnitelemattomuudesta kertoo myös sekin, että ajoitukset ovat usein pielessä. Esimerkiski silloin kun kiekko lyödään päätyyn ja sitä lähdetään hakemaan omille, niin usein ollaan vastustajaa jäljessä, eikä kiekkoon päästä käsiksi. Homma menee vähän kiekon perässä juoksentelemiseksi.

Olen samaa mieltä kuin monet muut kirjoittajat siitä, että joukkuetta ei ole rakennettu kovinkaan järkevästi. On myös täysin selvää, että Alatalolla ei ole käytössään vastaavia pelimerkkejä kuin oli jalosella. Myös loukkaantumiset ovat vaikeuttaneet Alatalon työtä. Nämä seikat eivät kuitenkaan selitä sitä, että Alatalo ei ole onnistunut yli vuoden aikana kehittämään Kärpille toimivaa pelitapaa. Kuinka moni uskoo, että Alatalo onnistuu siinä vielä tämän kauden aikana? En minä ainakaan. No, toivotaan ihmettä.

Todellakin täytyy kyllä toivoa, että ensi kauden valmentajan kartoitus aloitettaisiin hyvissä ajoin. Jukka Jalonen olisi kyllä ensimmäisenä omalla toivelistallani, mutta taitaa kyllä jäädä vain haaveeksi. Ottajia varmasti olisi muuallakin. Vielä kun Olympialaiset saattavat olla ratkaisevassa roolissa Jalosen maajoukkueessa jatkon suhteen, niin riskialtista olisi odottaa sinne asti. OT, I know.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Kärppien suurimmat ongelmat eivät ole rosterissa vaan Alatalon pelikirjassa. Kuinka moni uskoo, että Alatalo onnistuu siinä vielä tämän kauden aikana? En minä ainakaan. No, toivotaan ihmettä.

Itse olen aika old-school jääkiekkoihminen ja nykytrendin mukainen jauhaminen tästä pelikirjasta on jotenkin puuduttavaa. Tottakai pitää olla taktiikka ja idea siitä miten pelataan, mutta rajansa kaikella. Joukkueen taktiikkaan vaikuttaa olennaisesti myös joukkueen loukkantumistilanne... ja vastustaja jne jne.

Jos Alatalolla ei viime kaudellakaan ollut "pelikirjaa", niin miten Kärpät pelasi finaaleissa asti, jos kyse oli vain hyvistä yksilösuorituksista, niin eikö silloin "pelikirjan" merkitys ole todella olematon...

Mutta pointtina se, että kyllä tuo peli ja varsinkin ylivoima selkiytyy tuosta kun miehet palaavat omille paikoilleen, onhan se selvä jos kentät muuttuu ja miehet vaihtuu, että palaset ei ihan heti loksahda kohilleen.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pelicans, Kalpa, Roki
Jokseenkin huolestuttaa on tuo lamaantuminen parin pelaajan puuttuessa. Myöskin se, ettei ketjuihin haluta tehdä (radikaaleja) muutoksia tehottoman ottelun sisällä kielii siitä johtamistavasta, mikä tällä hetkellä vallitsee; eli kärpät nähtävästi pyrkii tekemään tasaisesti hyvän joukkueen - ja jos ja kun palikat jossain vaiheessa loksahtaa paikoilleen, on se kokonaisuus luultavasti todella vaikea voitettava.

Alkukauden kankeus on tietysti tympeätä, mutta jotain samankaltaisuutta ja "huippukuntotavoitteisuutta" on nähtävissä jypin ja kärppien tilanteessa - veikkaukseni onkin, että nämä veturit kiihdyttää syyskauden puolenvälin jälkeen ylöspäin ja loppukaudella näiden tasaista massaa ei pysäytä kukaan. Ja mahdollisesti finaalipari - lopulta - taas. Eilisen pelin perusteella Jyp on tällä hetkellä Kärppiä hitusen edellä - huolimatta jumbopaikastaan - ja Ripe on valmentajana Mattia hitusen agressiivisempi - ja viimekauden lopputulos huomioiden - hitusen pätevämpi. Niin optimismia siis kuitenkin ilmassa - sillä eihän noita mestaruuksia todellakaan ratkota alkukaudesta. Pleijareihin toki on päästävä... :)
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos Alatalolla ei viime kaudellakaan ollut "pelikirjaa", niin miten Kärpät pelasi finaaleissa asti, jos kyse oli vain hyvistä yksilösuorituksista, niin eikö silloin "pelikirjan" merkitys ole todella olematon...

Kyllähän se on niin, että Jyp pääsi melko helepolla finaaleissa. Viime kauden miehistöllä olisi pitänyt paremmin pelata, vaan ei pelattu.. Nyt kun miettii, niin aika kova porukka taas viime kaudella oli. Minusta se kertoo aika paljon valmentajan taidoista!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Boozer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse olen aika old-school jääkiekkoihminen ja nykytrendin mukainen jauhaminen tästä pelikirjasta on jotenkin puuduttavaa. Tottakai pitää olla taktiikka ja idea siitä miten pelataan, mutta rajansa kaikella. Joukkueen taktiikkaan vaikuttaa olennaisesti myös joukkueen loukkantumistilanne... ja vastustaja jne jne.

Jos Alatalolla ei viime kaudellakaan ollut "pelikirjaa", niin miten Kärpät pelasi finaaleissa asti, jos kyse oli vain hyvistä yksilösuorituksista, niin eikö silloin "pelikirjan" merkitys ole todella olematon...

Mutta pointtina se, että kyllä tuo peli ja varsinkin ylivoima selkiytyy tuosta kun miehet palaavat omille paikoilleen, onhan se selvä jos kentät muuttuu ja miehet vaihtuu, että palaset ei ihan heti loksahda kohilleen.

No jos Kärpillä oli viime kaudella jonkinlainen "taktiikka", miten kiekollisena pelataan niin minkälainen se oikein oli? Minä en ainakaan saanut siitä selvää, vaikka koko kauden Kärppien pelejä seurasin.

Minä olen sitä mieltä, että loistavat yksilöt olivat syy siihen, miksi Kärpät pelasi viime vuonna finaaleissa. Finaaleissa pelaaminen on hieno suoritus ja mielestäni Kärpät ei tulokselliseti ainakaan epäonnistunut. En kuitenkaan anna tämän sinällään hienon saavutuksen ja tuloksen hämätä itseäni, vaan yritän katsoa myös tuloksen taakse. Mielestäni Kärppien peli ei ollut läheskään niin hyvää, kun tuolla porukalla olisi voinut olla. Syyn tästä vieritän Alatalon niskoille.

Se että Kärpät pelasi finaaleissa minun mielestäni lähinnä taitavien yksilöiden vuoksi ei tarkoita sitä, että pelikirjan merkitys olisi jotenkin vähäinen. Mielestäni Kärppien rosteri oli viime kaudella sarjan paras, joten finaaleissa "pitikin" pelata. Jos oletetaan että pelikirjan merkitys on todella vähäinen, niin miksi Kärpät ei silloin voittanut mestaruutta?

Olet varmasti aivan oikeassa, että kun ukot saadaan takaisin laatikkoon niin ylivoima paranee, samoin kuin tulokset. Sitten voidaan taas tuijottaa sokeina pelkkiä tuloksia ja todeta, että Kärpäthän pelaa todella hyvin. No, jos tulokset ovat hyviä myös keväällä ja Alatalo hankkii kannun takaisin Ouluun, niin minä lupaan, että en kritisoi sanallakaan Alataloa ja hänen pelikirjaansa. Siihen asti...
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä olen sitä mieltä, että loistavat yksilöt olivat syy siihen, miksi Kärpät pelasi viime vuonna finaaleissa. Finaaleissa pelaaminen on hieno suoritus ja mielestäni Kärpät ei tulokselliseti ainakaan epäonnistunut. En kuitenkaan anna tämän sinällään hienon saavutuksen ja tuloksen hämätä itseäni, vaan yritän katsoa myös tuloksen taakse. Mielestäni Kärppien peli ei ollut läheskään niin hyvää, kun tuolla porukalla olisi voinut olla. Syyn tästä vieritän Alatalon niskoille.

Näin juuri. Miksi Kärpät eteni viime kaudella finaaleihin asti?

1) Puolivälierissä vastaan tullut Jokerit oli vielä Kärppiäkin paskemmin valmennettu ryhmä, jonka pelaajat eivät pelanneet valmentajalleen.

2) Välierissä vastaan tullut Blues lähti pelaamaan tätä Kärppien hurlumhei-kiekkoa, ja maalintekokilpailussa duunari-Bluesilla ei löytynyt tarpeeksi laajuutta materiaalista.

JYP ei lähtenyt Kärppien leikkiin mukaan, vaan jatkoi edelleen omaa hyvin sisäistettyä kiekkoa. Kärpät ei pystynyt vastaamaan mitenkään. On suorastaan käsittämätöntä, että Alatalo ei ole vielä toisenakaan vuonna saanut selvää pelisysteemiä ajettua sisään.

Mun puolesta voidaan mennä tämä kausi Alatalolla loppuun asti, kävi miten kävi. Jos vaikka viime kauden ihme toistuisi...Mutta tammikuun loppuun mennessä pitäisi olla ensi vuoden valmentajan nimmari jo paperissa, jotta hän pääsisi osallistumaan seuraavan kauden joukkueen valmentamiseen. Alatalolle annan yhden mission: Pekkalan, Donskoin ja muiden nuorten onnistunut sisäänajo!
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
On suorastaan käsittämätöntä, että Alatalo ei ole vielä toisenakaan vuonna saanut selvää pelisysteemiä ajettua sisään.
Ei se minusta ole käsittämätöntä. Jos ei osannut viime vuonna kehittää pelisysteemiä kuntoon, niin miksi onnistuisi tänä(kään) vuonna? Ajatellaanpa Virtaa tai Suikkasta Kärppien materiaalin, puhumattakaan seuran resurssien, käyttäjänä. Olisiko tulos nyt nähdyn kaltainen? Tuskin.

Viime kausi meni juurikin niin, kuten Tuzzi tuossa ylempänä kirjoitti. Siihen ei ole mitään lisättävää.
 

Jukebox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse sanoisin kuitenkin että on vielä liian aikaista heittää hanskoja kokonaan kehiin pelisysteemin kanssa. Suurin osa peleistä on pelattu joukkueella joka on korkeintaan keskinkertainen liigassa, itse asiassa enemminkin alakanttiin. Hyökkäys kaipaa kovasti Viuhkolaa ja Viinasta kehiin, kuten myös yhtä lailla Aaltosen korvaajaksi todella kovaa kaveria tyyliin Ryan Keller (itse näen enemminkin niin että Kossu yrittää korvata Aaltosen ja nyt tarvitaan Anderssonin korvaaja). Rosakin palasi vasta pari peliä sitten ja puolustuksen osalta tason riittävyys nähdään vähitellen. Tänään taisi olla kuitenkin kohtuullisen hyvä taistelu joten jospa kurssi vähitellen kääntyisi. Rosan palattua kehiin joukkue alkaa kuitenkin olla ainakin liigan keskitasoa ja tuloksenkin pitäisi olla vähitellen sen mukaista. Toimistonkaan suuntaan ei voi antaa suuria kehuja loukkaantumistilanteeseen reagoinnista mutta toisaalta suuri vastuu kehittää nuoria, mikä on aina hieno juttu.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pelicans, Kalpa, Roki
Miksi junnut pelaa vähän?

Joukkue rämpii - illasta toiseen junnut pelaa hyvin, mutta jämäminuuteilla. Nytkin esimerkiksi Pekkala poissa kokoonpanosta ja Donskoi kolmoskentässä pienillä minuuteilla, vaikka potentiaalia on vaikka muille jakaa, ja pelin taso on vähistä minuuteista huolimatta offensiivista ja +/- mielessä positiivista.

Oliskos aika Matin herätä alkukauden tappioiden aiheuttamasta horroksesta ja ottaa hyöty kunnolliselle sisäänajolle edes tämän juniorilupauksen kohdalla. Kuvitelkaa esim Rosa/kuusela/koskenkorva 8 min/peli - mitkä olisivat tehot? Siispä - Donskoi ykkös-kakkos - kenttään esim. Rosan rinnalle. Rosan ja Donskoin yhteenlaskettu kiekonkäsittelytaito olisi mielenkiintoinen yhdistelmä. Uskallusta Matti!
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Ei se minusta ole käsittämätöntä. Jos ei osannut viime vuonna kehittää pelisysteemiä kuntoon, niin miksi onnistuisi tänä(kään) vuonna? Ajatellaanpa Virtaa tai Suikkasta Kärppien materiaalin, puhumattakaan seuran resurssien, käyttäjänä. Olisiko tulos nyt nähdyn kaltainen? Tuskin.

Viime kausi meni juurikin niin, kuten Tuzzi tuossa ylempänä kirjoitti. Siihen ei ole mitään lisättävää.

En tiedä miten jyväskyläläiset muistelevat Mattia mutta jos nyt ajatellaan aikaa noin viimeisen kolmen kauden ajalta niin ilmeisesti Matti ei ole saanut luotua pelisysteemiä oikein mitenkään. Hämeenlinnassa hän toisteli, että pelaajat itse ratkaisevat pelilliset ongelmat ja kuten tiedetään, ei oikein homma skulannut. Matilla on mitä ilmeisimmin todella humaani ote pelaajiin mutta ehkä osa porukasta tarvitsisi sen valkun huutamaan naama punaisena. Mielestäni viime kauden Kärpät pelasi finaaleissa juurikin huikean yksilötaidon, ei niinkään valmentajan vuoksi. Ja jos pelaajamateriaali olisi ollut edellisvuosien kaltainen, pelaajat olisivat ratkaisseet mestaruuden taas Ouluun. Riippumatta Alatalosta.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Joukkue rämpii - illasta toiseen junnut pelaa hyvin, mutta jämäminuuteilla.

Vai onko sittenkin näin:

Toimistonkaan suuntaan ei voi antaa suuria kehuja loukkaantumistilanteeseen reagoinnista mutta toisaalta suuri vastuu kehittää nuoria, mikä on aina hieno juttu.

Pekkalan peliaika kakkoskentässä on ollut keskimäärin 13.08 (Koskenkorva 18.24 ja Saarenheimo 19.27) ja Donskoin 9.20.

Eli todellakaan vastuu ei ole suurta ja tästäkään ei voi Alatalolle antaa minkäänlaisia propseja vaikka täällä on taas hehkutettu junnujen suurta vastuuta mutu-tuntumalla.

Pekkalan tehot 1+2, Kossun 0+3 ja Saarenheimon 2+0.

Donskoi on tehnyt yhden maalin, ja esim. Kapteeni Normio 19 minuutin peliajalla 1+1.

Vaikea muutenkaan tajuta miten Normion päässyt noin vastuulliseen rooliin Kärpissä, mieshän ei millään tavalla ole ansainnut sitä kentällä. Tai yleensäkään on myös vaikea ymmärtää sitä miten joukkueen Kapteeniksi nimitetään joku Lukosta siirtynyt noubadi, joka viime kaudella oli -11 tehotilastossa.
 

Jeff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet
Mitään tuskin tulee valmennuksen puolelta tapahtumaan, jos näitä Alatalon kommentteja Lukko-pelin jälkeen oikein tulkitsen...

"Meiltä loistava taistelu, loistava peli joukkueena. Oltaisiin ansaittu enemmän, mutta pitää vaan jaksaa tehdä töitä samaan malliin ja uskoa siihen, että kiekko pomppii vielä meillekin"
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
"Meiltä loistava taistelu, loistava peli joukkueena. Oltaisiin ansaittu enemmän, mutta pitää vaan jaksaa tehdä töitä samaan malliin ja uskoa siihen, että kiekko pomppii vielä meillekin"

On vissiin aika paska joukkue kun loistavakaan peli ei riitä voittoon. Jos voittaminen perustuu kiekon pomppimiseen niin onhan se aika jo vaihtaa valmentajaan, joka ei jauha paskaa ja osaa valmentaa. Oma valintani on Kai "Turun Messias" Suikkanen.
 

Tex Willer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä kausi oli sitten tässä. Matti Alatalo kasvattaa nuoria tulevaisuuden pelimiehiä liigaympyröihin ja Kärpät ottaa kuokkaan ilta toisensa jälkeen. Kärppien sijoitus tullee olemaan siellä kahdeksan ja yhdentoista välillä.

Viime kauden jälkeen meiltä lähti Toni Koivisto, Jonas Andersson, Daniel Corso, Juhamatti Aaltonen ja Tommi Paakkolanvaara noin niinkuin hyökkäyspäästä. Onneksi tilalle tuli Pavel Rosa, Kimmo Koskenkorva, Pekka Saarenheimo ja Mika Viinanen. Sekä muutamia omia junnuja ilman kirkkainta tähteä, joka pelaa nykyään Stadissa IFK:n "edarissa".

Jo viime kaudella paskaksi valmentajaksi osoittautunut Junnon kaveri Alatalo näytti kyntensä eli hän ei ensinnäkään saa joukkuetta sytytettyä otteluun saati sitten osaa luotsata sitä pelin sisällä. Viime vuoden hopea tuli pelkällä yksilöiden taidolla. Entäs tällä kaudella kun Alatalon kimblestä puuttuu kutoset.

Sitä en tiedä onko tämä kausi tietoinen hengenvetokausi omien junnujen sisäänajamisineen vai onko tarkoitus myös menestyä. Jos tarkoitus on menestyä, niin äkkiä jotain jämäkkää valmentajaa kehiin ja ainakin paria maalinteon osaavaa hyökkääjää, joista ainakin toinen on ns. puolisentteri.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On vissiin aika paska joukkue kun loistavakaan peli ei riitä voittoon. Jos voittaminen perustuu kiekon pomppimiseen niin onhan se aika jo vaihtaa valmentajaan, joka ei jauha paskaa ja osaa valmentaa. Oma valintani on Kai "Turun Messias" Suikkanen.

Tai sitten joukkue pelaa liian hyvää vastustajaa vastaan. Ei se niin ihmeellistä ole.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Vähän kyllä näyttää että paskat on jo housussa, mutten vedä vielä kalsareita tankoon. Satana. Katotaan nyt vielä se Viuhkolan paluu, mutta vähän kyllä eppäilen. Toivottavasti Hillin&kumppanien antennit sojottaa oikeeseen suuntaan, kolkyt donaa katoo hei tosi vikkelää @Andy McCoy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös