Mainos

Matkaoppaat - Hävettää ja ... avartaa?

• 23 580
  • 65

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Neloselta on tullut pari viikkoa TV-sarja matkaoppaista ja erityisesti suomalaisista Alanyassa viihtyvistä turisteista. Mukaan on tosin jo mahtunut muutama ruotsalainen legenda, esim. Börje.

Itselle nousee hurja myötähäpeä jokaisen jakson mittaan. Esim. ravintola Kippiksessä vietetyt hurja nelikymppiset olivat sellaista non-stop raatelua että alkoi melkein hengästyttää.

Formaatti on suomalainen ja se on myös onnistettu myymään ulkomaille. Lisäksi se on Nelosen "kevään yllätyshitti". Saa nähdä tuleeko tästä myös suuri menestys globaalisti - ehkä jopa isompi kuin BumtsiBumista.

Onko muita sarjan orjallisia seuraajia?

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Pari jaksoa olen katsellut ja lähinnä sen takia, että olen viettänyt Alanyassa n. 15 vuotta sitten yhden parhaimmista lomistani (2 viikkoa). Reissuun lähdin yksin ja ilman mitään hajua hotellista. En kyllä tässä sarjassa tunnista mitään tuttuja paikkoja (en ollut niin jurrissa reissussa) ja noi ihmisten sekoilut eivät juuri kiinnosta, joten paitsioon jäänee tämä tekele.

Paljon ovat saaneet myytyä mainoksia ohjelman yhteyteen, kun sen varsinainen kesto on n. 20 min.

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Kyllä minä olen seurannut joka jakson, vaikka vain ihan tuon matkakohteen takia. Jos olisi ollut joku tyyliin Sunny Beach kohteena niin tuskin olisin katsonut.
Kippis jaksaa kyllästyttää, ne synttärit oli aika jäätävät. Veikko aka Funky Chick aka Kiisu on saanut aikaan parhaat naurut.

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sarjasta on tullut jostain perverssistä syystä seurattua jokainen jakso.

Mielestäni sarja on hyvää viihdettä.
Kieltämättä huvittaa Suomalaiset joilla on makkarat ja ruisleivät mukana ja jotka viettävät jokaisen iltansa laulaen suomalaisbaarissa karaokea.

Toisaalta sen ymmärtää. kun esim. ensimmäisissä jaksoissa kuvattu yrittäjäpariskunta pitää kesän ainoan yhteisen lomaviikon, ei välttämättä kiireisen työtahdin jälkeen halua kuluttaa energiaa siihen että jännittää vieraan kielen sosiaalisia kohtaamisia, keräilee kulttuurielämyksiä tai jännittää tuliko siitä vähän erikoisemmasta ruuasta vatsatauti. Sen viikon varmasti mielellään viettää ihan ilman stressiä ja vain nauttien vähän miellyttävämmästä ilmastosta.

Itse toki kyllä saan oman rentoutumisen juuri näistä uusista elämyksistä joita kuvissa näkyneet monet suomalaiset tuntuvat kaihtavan.

Itse oppaista on välittynyt ihan positiivinen kuva. He tarttuvat ilmenneisiin ongelmiin välittömästi ja toiminnasta välittyy ihan aito välittäminen ja sympatia. En sitten tiedä kuinka paljon kameroiden läsnäolo siihen vaikuttaa.

Koko kohteen päällikkö Terhi Alanya vaikuttaa todella ihmisläheiseltä johtajalta. Tuntuu välittävän välillä vähän liiankin kanssa alaistensa hyvinvoinnista. Se aiheuttaa sen, että murehtimalla hän ajaa itsensä piippuun hyvin nopeasti. Harvoin kuulemma syö päivällä yhtään mitään ja unetkin jäävät vähiin. Terhi hoitaakin itseänsä käymällä silloin tällöin päivän sairaalassa tiputuksessa ja lepäämässä. Mutta varmasti alaiset arvostavat Terhin johtajuutta todella korkealle.

Terhissä se mielenkiintoinen seikka että on ilmeisesti mennyt melkoisen rikkaisiin naimisiin Alanyan sukuun, eikä töitä tarvitsisi ikinä tehdä. Ja kyllähän sellainen kutsumus ja intohimo hänen otteistaan työhön välittyy.

Börjen kuvaamisestahan nousi jonkinlainen kohu. Sitä kohua en täysin ymmärrä. Mielestäni Börjen tilalla ei niinkään ole mässäity, kasvotkin on peitetty vaikka Börje luvan kuvaamiseen onkin antanut. Tiedä sitten missä mielentilassa tuo allekirjoitus on saatu.

Mielestäni sarjassa yritetäänkin lähinnä herättää keskustelua siitä, kuinka on mahdollista että tällainen henkilö matkustaa yksin. Lisäksi toki näytetään sitä kuinka tällainen yksi henkilö voi stressata ja kuormittaa hotellihenkilökuntaa ja oppaita.

Siinä alkuunsa vähän ajatuksenvirtaa sarjasta, jään mielenkiinnolla odottamaan jatkoa.

Viimeksi muokattu:

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan tuota tullut katseltua. Heti ensimmäisessä jaksossa näkyi eräs hämeenlinnalainen entinen jalkapalloilija ihan hyvässä kumarassa. Aika noloa touhua tosiaan, joten sopii minulle.
Esim. ravintola Kippiksessä vietetyt hurja nelikymppiset olivat sellaista non-stop raatelua että alkoi melkein hengästyttää.
Oli myös melko hupaisaa kun tuo päivänsankari otti tatuointia jalkaansa. Kun tatuoija esitteli naiselle tatuointiehdotustaan, tokaisi tämä suunnilleen: "Ei tää nyt kyllä yhtään oo semmonen kun halusin, mutta laitetaan nyt sitten kuitenkin."

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Börjen kuvaamisestahan nousi jonkinlainen kohu. Sitä kohua en täysin ymmärrä. Mielestäni Börjen tilalla ei niinkään ole mässäity, kasvotkin on peitetty vaikka Börje luvan kuvaamiseen onkin antanut. Tiedä sitten missä mielentilassa tuo allekirjoitus on saatu.

Minusta Börjeä ei ole mitenkään nolattu tms. joten en minäkään tuota kohua ymmärrä. Itse en kuitenkaan pidä näistä kohtauksista, joissa on Börje. Tuolle sarjalle on kiva nauraa, mutta sairaan ihmisen edesottamukset eivät naurata.

Kyllä näköjään ruotsalaisetkin osaavat, ainakin tämä pataansa saanut " I don't have a beer" jamppa. Tuollaiset naurattavat, ja kyllähän sitä jonkinasteinen myötähäpeä tuli tästä maksamakkarapariskunnasta, joka meni vipuun siihen perinteiseen "puoli hinta, vain suomalaisille"- myyntipuheeseen.

Terhi vaikuttaa todella ihmisläheiseltä johtajalta, joka osaa tarvittaessa olla aika tiukkanakin. Jossain lehdessä oli juttua, että Terhi on naimisissa Kleopatra-hotellin omistajan kanssa ja hänen ei tosiaan tarvitsisi tehdä töitä, mutta ei Terhi osaa kotonakaan olla. Oma suosikkini Matkaoppaista on todellan aidon oloinen Erja. Ei kyllä tunnu hän, eikä oikein kukaan muukaan, yhtään jännittävän kameroidan läsnäoloa. Ehkä matkaoppaiden työintoon ja asenteeseen vaikuttaa se, että yleensähän noita hommia ei kovin monta vuotta tehdä, Erjakin on vasta aloittanut. Terhi nyt tietenkin poikkeus.

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Sarjasta on tullut jostain perverssistä syystä seurattua jokainen jakso.

Kuten myös! Todella mahtavaa viihdettä ja myötähäpeää yllin kyllin.
Toisaalta myötähäpeää ja naurua silkasta tyhjästä, sillä tottakai se on ymmärrettävää, että täydellisille hankeen juuttuneille ummikoillekin pitää olla lomamahdollisuuksia palmun oksien alla.

Kerran olen pakettimatkalla ollut - viime syksynä, tosin vaan äkkilähdön hintojen takia.
Tunti-pari oltiin siinä vyölaukku-sukkasandaaliporukan seassa "käskynjaossa" ja nostan edelleen hattua upeille oppaille mitä meillä siinä oli (aivan kuten tässä sarjassakin). Paljon joutuvat kestämään.

Kaikki eivät voi laittaa Camel-bootseja jalkaan ja lähteä maailmanomistajan elkein alkuperäisväestön sekaan. Tosin lainatakseni Madventuresin Rikua ja Tunnaa: "Olemme kohdanneet matkoillamme japanilaisia reissaajia, jotka painelevat pitkin Intiaa osaamatta sanaakaan mitään muuta kieltä kuin japania, ja suomalaisen herrasmiehen, joka oli selvinnyt yli 50 maassa puhumalla suomea tarpeeksi kovaa". Meitä on moneen lähtöön.

Samoin seurasin muita reality-jobbareita; Poliisit, Pelastajat, Sairaala, Lainvalvojat, mutta niiden kohdalla kiinnostus oli ainoastaan hivelevää arvostusta ko. ruutukasvoja kohtaan.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäiset jaksot oli rautaa. Sittemmin ei ole tullut osuttua TV:n ääreen tuohon seiskan pintaan eikä ole ollut kiinnostusta katsella netistäkään. Viehätysvoima tuntuu muutenkin hiipuneen jo hieman, vaikka sarja on vasta pari viikkoa pyörinyt.

Plussaa täytyy antaa sarjan toteutukselle sinänsä, erityisesti osuva leikkaus tuo lisäarvoa jaksoille. Yksi oppaista kyllä ärsyttää melkoisesti. Olikohan nyt nimeltään Sini vai mikä.

Sini on aika varautuneen oloinen. Johtuukohan siitä, että hänen poikaystävällään on ärhäkkä syöpä? Miten muuten tuo kiinteistönvälittäjä-Aki liittyy tähän Matkaoppaat-ohjelmaan?

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Plussaa täytyy antaa sarjan toteutukselle sinänsä, erityisesti osuva leikkaus tuo lisäarvoa jaksoille.

Jopas on jutut sinulla. Ohjelma on täynnä turhia ja tyhjiä kohtauksia musiikin kera, asiaakin voisi joskus olla.

Kerran viikossa riittäisi tämmöistä. Siitä lisäpisteet sentään, että oppaista ei ole mitään äänestyksiä.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kohtuu paljon olen matkustellut ja myös Alanyassa käynyt. Rehellisesti sanottuna kyseessä on epämiellyttävin paikka missä olen koskaan ollut. En lähtisi uudestaan vaikka ilmaiseksi pääsisi.

Mutta kyseisessä sarjassa käy hyvin ilmi että kuinka juntteja nämä suomalaiset pakettimatkalaiset oikeasti ovat. Hauskaa viihdettä, joskin hieman toistaa itseään.

Kohtuu paljon olen matkustellut ja myös Alanyassa käynyt. Rehellisesti sanottuna kyseessä on epämiellyttävin paikka missä olen koskaan ollut. En lähtisi uudestaan vaikka ilmaiseksi pääsisi.

Itse taas olen tykästynyt Alanyaan nimenomaan, kun haluan lähteä kaverien kanssa pitämään hauskaa, viihdyn huomattavasti paremmin, kuin esimerkiksi Bulgariassa. Nyt on useana peräkkäisenä vuotena tullut käytyä ja Detourilla satuin viime kesänä matkustelemaan ensimmäistä kertaa ja jouduinkin muutamaan otteeseen kameroita väistelemään (joskaan en todennäköisesti onnistunut, joten kauhulla odotan itseäni televisiosta). Ohjelma itsessään ei kyllä tunteita herätä, mutta tutut kasvot (mm. opas Tamer on tuttu jo vuosien takaa, jo aikana ennen hänen matkaopasuraansa, hänet olen nähnyt viime lomillani joka kerta ja on tullut pyörittyäkin hänen kanssaan) ja paikat saavat minut katsomaan tätä ohjelmaa.

Ensi kesän Turkin reissua odotellessa.

Turnipsi

Jäsen
Mutta kyseisessä sarjassa käy hyvin ilmi että kuinka juntteja nämä suomalaiset pakettimatkalaiset oikeasti ovat. Hauskaa viihdettä, joskin hieman toistaa itseään.

Itse katsoin tänään nuo kaikki Nelosen sivuilla olevat jaksot ja kyllähän siinä hieman suomalaisetkin hävettää, mutta toistaiseksi ruotsalaiset ovat voittaneet tässäkin..enemmän nuo oppaat hurreja on joutunut paapomaan ja vahtimaan kuin suomalaisia. Toki ohjelman leikkaus voi vaikuttaa asiaan paljonkin.

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itse katsoin tänään nuo kaikki Nelosen sivuilla olevat jaksot
Näin tein itsekin ja huvitti hieman yhden jakson ylareunamainoksessa ollut: Veikkoa vituttaa - hommaa Veikolle x määrä kavereita Facebookiin ja Veikolle loma Alanyaan.

Ihan jees sarja - siis omalla tavallaan -, se päänainen muistuttaa vähän sitä Diilin toiseksi tullutta naista.

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Kyllä minä olen seurannut joka jakson, vaikka vain ihan tuon matkakohteen takia. Jos olisi ollut joku tyyliin Sunny Beach kohteena niin tuskin olisin katsonut.
Ja Analya eroaa Sunny Beachista miten? Paskin lomakohde ikinä missään.

Turkey 1998, nevö foget.

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä

Turkey 1998, nevö foget.

Perusteita olisi ihan mukava kuulla. Epäilen että, ainoat kokemuksesi Turkista, ovat paikallisesta kebab-mestasta.

Jätkäporukalla ollaan siellä oltu pari kertaa remuamassa, eikä voi kyllä valittaa. Ruoka ja viina oli halpaa, tekemistä ja nähtävää riitti.

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse taas olen tykästynyt Alanyaan nimenomaan, kun haluan lähteä kaverien kanssa pitämään hauskaa, viihdyn huomattavasti paremmin, kuin esimerkiksi Bulgariassa..

Siis mitä vittua! Alanya, Turkki ja sitten Bulgaria. Oletko jo nähnyt Suomen. Kuopio, Rauma, Petäjävesi, Lieksa jne. Jopa Tampere ja Turku. Helsinki. Mutta, jos haluaa vaan täyttä tuubaa, niin sitten vaan sinne karvakäsialueelle. Olen vahvasti sitä mieltä, että ensin kotimaa, jossa (sielläkin/täälläkin) voi pitää hauskaa ja nauttia. Ja kuka voi olla niin typerä, että pitää Turkkia jotenkin hyvänä maana?

Altec

Jäsen
Ja kuka voi olla niin typerä, että pitää Turkkia jotenkin hyvänä maana?
Minä olen ilmeisesti tyhmä. Pidän Turkkia hienona lomakohteena ja olenkin siellä kolme kertaa jo käynyt, uudelleen toivottavasti mahdollisimman pikaisesti.

Ensimmäisellä kerralla oli toki pieni pelko persiissä, että mitä tästä tulee, mutta hyvähän siitä tuli.

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Olen vahvasti sitä mieltä, että ensin kotimaa, jossa (sielläkin/täälläkin) voi pitää hauskaa ja nauttia. Ja kuka voi olla niin typerä, että pitää Turkkia jotenkin hyvänä maana?

Itse lähden ainakin mieluummin ulkomaille pariksi viikoksi, kuin vaikkapa Lieksaan tai Helsinkiin. Makunsa kullakin.

En tiedä Turkista noin yleisesti, mutta lomakohteena Alanya on ihan ok mesta. Onhan noita kohteita tullut kierrettyä, eikä Alanya noille Kreikan, Espanjan ja Kyproksen lomakohteille mitenkään häviä. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Myönnän silti, että olihan tuo Alanya 90-luvulla, luvalla sanoen aika karmea, muutosta on kuitenkin tapahtunut ja paljon.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieman yllättävää, että niinkin moni jatkoaikalainen on käynyt noissa tuollaisissa etelän turistikohteissa. Mä olen jotenkin kuvitellut, että noilla matkatoimistojen pakettimatkoilla käy suurimmaksi osaksi vain jotain "avuttomia" vanhuksia, tai sitten jotain keski-ikäisiä juntteja Keski-Suomesta.

Mutta siis mitä tuohon ohjelmaan tulee, niin aika monta jaksoa olen nähnyt. Ihan huvittavaa seurattavaa tuo noiden turistien hölmöily, tosin pari viime jaksoa ovat olleet aika tylsiä.

Se yksi tummatukkainen matkaopas on vissiinkin kasvanut poikien keskellä tai jotain vastaavaa, ainakin sen juttujen ja eleiden perusteella. Ja se niiden matkaoppaiden "pomo" vaikuttaa aika yksinkertaiselta naiselta. Antaa kyllä äärimmäisen tyhmän kuvan itsestään, jos sanoo, ettei työkiireiden takia ehdi syömään tai juomaan nestettä. Ja muutenkin ne naiset tunteilevat ihmeellisen paljon. Ja senkin olen pistänyt merkille, että ihmeellisen paljon ne oppaat "haukkuvat" keskenään niitä turisteja/asiakkaita, vaikka kamerat on ihan vieressä, mutta ehkä sekin johtuu ainakin osittain siitä naisille tyypillisestä ylitunteilusta. Mutta toisaalta noikin jutut vaan tekee tosta ohjelmasta mielenkiintoisemman. Tossa joitakin huomioita.

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tuttavat olivat kuvausten aikaan sattuneet Alanyaan, mutta kieltäytyivät "kunniasta" päästä TV:n. Näkyvät kuulemma muutamissa pätkissä kuitenkin, mutteivat ns. rooleissa.

Sanoivat itse katsottuaan pari pätkää ohjelmasta, että perinteistä roskateeveetähän tuo vain on, ei pyrikään kertomaan mistään muusta kuin vähänkään vesilasissa myrskyjä nostattavasta. Roskaviihdettä, jätän väliin.

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS

Turkey 1998, nevö foget.

Mielipide, SB ei vaan säväyttänyt millään tavalla. Lattea, tylsä, eikä oikein lämpöäkään löytynyt. Toisin kun Alanyassa. Jos olet siellä viimeksi -98 käynyt niin kannattaisi käydä tällä vuosituhannella ja kymmenellä, saatat jopa yllättyä positiivisesti.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
On tullut katsottua kaikki jaksot netistä. Jo siitä kiitos Neloselle, loistavaa palvelua, kun ei seitsemältä lapsiperheellä ole aikaa telkkaria tuijottaa.

Eka viikko oli loistava, toka viikko taas oli melkoisen surkea. Ainoastaan ruotsalaiset ovat tehneet jotain hauskaa. Kovasti odotan, että suomalaiset suostuisivat enemmän kuvattavaksi.

Se ohjelmaan liittymätön kiinteistövälittäjä oli kyllä itse tylsimys.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Hieman yllättävää, että niinkin moni jatkoaikalainen on käynyt noissa tuollaisissa etelän turistikohteissa. Mä olen jotenkin kuvitellut, että noilla matkatoimistojen pakettimatkoilla käy suurimmaksi osaksi vain jotain "avuttomia" vanhuksia, tai sitten jotain keski-ikäisiä juntteja Keski-Suomesta.
.

Mitäs ihmeellistä siinä nyt on? Kyllähän etelään tuhannet suomalaiset matkaavat vuosittain. Ja joo, on tullut itsekin käytyä "etelässä", Turkkiin ei minulla ole vielä(eikä luultavasti koskaan) ole intoa.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielipide, SB ei vaan säväyttänyt millään tavalla. Lattea, tylsä, eikä oikein lämpöäkään löytynyt. Toisin kun Alanyassa. Jos olet siellä viimeksi -98 käynyt niin kannattaisi käydä tällä vuosituhannella ja kymmenellä, saatat jopa yllättyä positiivisesti.

Alanya = krääsäkojuja krääsäkojujen vieressä päällekäyvine kaupustelijoineen sekä ranta missä on paljon ihmisiä. Joo, lämmintä on ja kalja on halpaa, mutta ei ollut meikäläisen mesta. Turismilla pilattujen kohteiden pakettilomien ystävä en ole ikinä ollut vaan enemmänkin paikalliseen kulttuuriin sopeutuva omatoimilomalainen. Alanya tai Kanarian saaret ovat tyypillisiä matkakohteita sellaiselle suomalaiselle joka ei uskalla muualle lähteä.

Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Alanya tai Kanarian saaret ovat tyypillisiä matkakohteita sellaiselle suomalaiselle joka ei uskalla muualle lähteä.
Höpö höpö. Olen käynyt Turkissa useamman kerran ja myös Kanarialla. Ihan leppoisia lomakohteitahan nuo on. Turkissa sai ainakin 2006 olla ihan rauhassa, eikä hännystelijöitä ollut perässä yhtään. "Terve terve" ja "Kikkelis kokkelis" huudot ei kiirinyt kadulla enää. Erään turkkilaisen kanssa juttelin niitä näitä ja tämä kertoi, ettei Suomea opetella enää yhtä kovasti kuin 90-luvulla. Kaikki opettelevat venäjää ja saksaa, koska iso osa rahoista tulee ko. maista. Siksipä siellä rauhassa sai ollakin. Karaokebaarit jätän aina suosiolla ulkomailla väliin ja yleensäkin ravintolat, joissa palvelua saa Suomen kielellä.

Mutta sen verran vielä, että olen kuitenkin uskaltautunut noiden kahden maan lisäksi käymään n. 30 muussakin maassa, joten siksi olen kanssasi eri mieltä. Ja iso osa matkoista on ollut täysin omin päin järjestettyjä reissuja. Ja vieläpä koko perheen voimin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy