Itse olen ollut paikanpäällä, kun jalkapallossa Tepsi pelasi karsintaa ja hävisi ratkaisevan ottelun ja putosi divariin, eihän se mukava tunne ollut, mutta enemmän siinä oli jännitystä ja tunteita mukana kuin jossain sääliplayoffs otteluissa jotka eivät kiinnosta oikeastaan ketään. Olen ollut myös muutamia kausia myöhemmin matsissa jossa Tepsi varmisti nousunsa takaisin Veikkausliigaan ja se tunne on täysin verrattavissa niihin mitkä on ollut mestaruuden voittamisen jälkeen lätkässä, joten kyllä täältä niitä kannattajia löytyy jotka tietävät miltä tuntuu karsinnat ja mieluummin itse katson niitä kuin sääläreitä, koska niissä on oikeasti panosta ja mielenkiintoa.
Se on harmi, että SM-liigan johto vähät välittää urheilullisista periaatteista. Kunhan keksitään uusia keinoja takoa rahaa, niin siinä eivät mitkään periaatteet paina pätkän vertaa. Mielestäni joukkueurheiluun kuuluu oleellisena osana pelko tippumisesta alemmalle sarjatasolle, ja samaten porkkanana nouseminen ylemmälle portaalle. Faneille nämä hetket ovat ikimuistoisia, ja siinä ollaan todellakin kannattamisen ytimessä. SM-liigan toiminta tuntuu nykyään niin keinotekoiselta ja muoviselta, että todella harmittaa koko lajin puolesta. Eniten harmittaa Mestiksen puolesta. Periaatteessa liiga on avoinna, mutten usko joukkueiden vaihtuvuuteen SM-liigan ja Mestiksen välillä, ennen kuin sen omin silmin todistan. Toki aivan varmasti liigan ovet aukeavat samantien, kun Mestiksestä löytyy potentiaalinen nousija, joka tuo lisää rahaa liigalle. Siinä vaiheessa karsintapelit ovat pelkkä kulissi.
Nythän SM-liiga on sellainen Eliittikerho, josta tippuminen ja sinne nouseminen on tehty äärimmäisen vaikeaksi. Kuvitellaan että TPS joutuu karsimaan paikastaan liigassa, ja häviää kaiken lisäksi karsinnat sellaiselle mestisjoukkueelle, joka olisi valmis lunastamaan liigaosakkeen. Olisikohan tässä tilanteessa SM-liigalla kanttia tiputtaa TPS mestikseen, ja menettää näinollen melkoinen rahavuori? Itse en usko TPS:n tippumiseen missään olosuhteissa. Kyllä siellä sellainen kabinettipäätös veivataan, ettei Tepsillä ole mitään hätää tippumisen suhteen. En oikein tiedä miten pitäisi suhtautua mahdollisiin tuleviin karsintoihin. Jos TPS urheilullisin perustein kuuluu Mestikseen, ottaisin sen vastaan mieluummin kuin kyltymättömien rahamiesten päätöksellä tehdyn armahduksen.
Voi voi, olisipa meilläkin toi Ruotsin malli käytössä. Mistäköhän sekin johtuu, että HockeyAllsvenskan on kova sarja? Olisiko sillä tekemistä asian kanssa, että siellä on jatkuva kilpailutilanne päällä, ja joukkueiden kehittyminen on ollut luonnollista.