Matelijat lemmikkeinä

  • 7 072
  • 23

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Minkä verran jatkoajan ihmisillä on lemmikkinä erilaisia liskoja ja muita matelijoita? Meillä löytyy terraarioista yksi kuningaspyton sekä 3 leopardigekkoa.

Pyton n. 4-vuotias, 90cm pitkä ja painoa on n 600 grammaa. Käärme on kuristaja, joka yleensä syö ainakin pari kertaa viikossa, yleensä yhden hiiren. Nyt on vaan pidempään mennyt paastotessa, joka tahtoo olla kuningaspytonille tyypillistä. Ympäristön muuttuessa käärme ei tahdo syödä hetkeen ja pyton on muutenkin kranttu ruokansa suhteen. Mutta nahkaa on luotu normaalisti, joten kasvettukin on :)

Leopardigekot ovat liskoista helppohoitoisimpia. Meillä on tosiaan niitä kolme, 2 naarasta ja yksi uros. Nämä pärjäävät hyvin keskenään samassa terraariossa. Kahta urosta ei kannata laittaa samaan terraan, sillä niillä yleensä tulee tappelu. Nämä ovat olleet meillä nyt puolitoista kuukautta ja tänään löytyi terrasta yllätys. Toinen nartuista nimittäin pyöräytti pari munaa :) nyt nämä koitetaan hautoa, katsotaan onnistuuko kasvatus :) gekot syö jauhomatoja, joita olemme itse koittaneet kasvattaa. Koppakuoriaisvaiheeseen on nyt päästy, toivottavasti nämä tuottaisivat pian uusia matoja :)

Matelijoiden etuna on niiden helppohoitoisuus ja kohtuu edullinen ylläpito. Esimerkiksi käärmeen hiiret maksavat eläinkaupoissa n 4 euroa ja useat kasvattajat myyvät pakastehiiriä vieläkin halvemmalla. Lisäksi matelijat ovat todella seurallisia, varsinkin meidän gekot tulevat usein kädelle ja tykkäävät käsittelystä.

Olisi mukava jakaa tietoja ja kokemuksia matelijoista, esimerkiksi jos jollain on kokemusta gekkojen kasvatuksesta, niin vinkkejä otetaan vastaan :) meillä kun ei näiden kasvatuksesta ole juurikaan kokemusta, intoa sitäkin enemmän :)
 

J.Petke

Jäsen
Pari kysymystä olisi tuosta käärmeestä..

Miten tuota yleensä käsitellään? Uskaltaako sinne koppiin mennä törkkimään käsillä vai pitääkö se nostaa jollain työkalulla sieltä pois? Ja oppiiko käärme tunnistamaan ns. isäntänsä vai onko aina olemassa riski siitä, että se käy kiinni? Niin ja kuinka isoksi nuo kasvavat?

Nämä kysymykset siis ihan puhtaan mielenkiinnon vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Vastataan nyt tänne. Enää minulla ei ole mitään lemmikkiä. Mutta entisen emännän kanssa meilä oli 7 viljakäärmettä ja 3 petrienohutvarvasgekkoa. Nyt on kaikki myytynnä pois tai sitten exällä on vielä yksi käärmes jäljellä. Lepposia otuksiahan nuo olivat.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Pari kysymystä olisi tuosta käärmeestä..

Miten tuota yleensä käsitellään? Uskaltaako sinne koppiin mennä törkkimään käsillä vai pitääkö se nostaa jollain työkalulla sieltä pois? Ja oppiiko käärme tunnistamaan ns. isäntänsä vai onko aina olemassa riski siitä, että se käy kiinni? Niin ja kuinka isoksi nuo kasvavat?

Nämä kysymykset siis ihan puhtaan mielenkiinnon vuoksi.

Tämä yksilö on äärettömän helppo käsitellä, sen kun ottaa terraariosta käsin. Siinä mielessä se on todella hyvä ensikäärme. Löytyyhän näistä myös agressiivisia yksilöitä. Kuningaspyton kasvaa n 120-150cm pitkäksi, kuningasboat kasvavat melkeen sinne 3 metriin, ja ylikin.

Kyllä meidän käärme meidät tunnistaa, eikä tosiaan ole yrittänyt purra kertaakaan. Mutta en usko että yrittäisi muitakaan, vaikka ainahan se riski on olemassa.



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Heh, en kyllä perhana ottaisi käärmettä, hämähäkkiä tai jotakin jättiläistuhatjalkaisia lemmikiksi. Saattaisin jopa välttää kaverin asuntoa, jos kyseisellä kaverilla noita olisi. Tai ehkä sittenkään en, koska nuo eläimet ovat todella kiehtovia... no, lemmikiksi en kuitenkaan itse ottaisi (pelkäisin koko ajan, että ne pääsee esim. yön aikana käpälämäkeen sieltä terraariostaan:).

Voiko noita edes sanoa "lemmikiksi"? :)

Toivon, että tähän ketjuun tulee paljon viestejä, koska olen kiinnostunut kuulemaan pitäjien kokemuksia näistä eläimistä.

Selvyyden vuoksi mainittakoon, että nämä gekot ja muut vastaavat ovat kyllä varsin symppiksen oloisia kavereita.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
, lemmikiksi en kuitenkaan itse ottaisi (pelkäisin koko ajan, että ne pääsee esim. yön aikana käpälämäkeen sieltä terraariostaan:).

Voiko noita edes sanoa "lemmikiksi"? :)

Kyllä minä olen joutunut 3-5 kertaan etsimään kadonnutta käärmestä ympäri taloa, mahtuvat pirut tosi pieniin paikkoihin, sitä ei uskois, jollei omin silmin näkisi. Pari kertaa on käärmes purassut, mutta voin sanoa, että kissan raapasu tai koiran purema sattuu miljoona kertaa enemmän. Eipä noita pikkukäärmeitä tartte paljoa varoa, lähinnä jos puree, että ei riuhtase kättä vaiston varaisesti pois, jottein niiden hampaat mene ja saa täten tulehdusta ja menehdy.

Käärmeitä voi sanoa lemmikeiksi, niilläkin on valtavia luonne eroja, aivan kuten kissoilla ja koirillakin.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kyllä minä olen joutunut 3-5 kertaan etsimään kadonnutta käärmestä ympäri taloa, mahtuvat pirut tosi pieniin paikkoihin, sitä ei uskois, jollei omin silmin näkisi.

Mä kun säikähdän rantakäärmettä tai vaskitsaakin varmaan enemmän kuin sutta, niin en oikein osaisi kuvitella, että tarvitsisi jotain perhanan pytonia etsiskellä kirjahyllyjen takaa:)

Käärmeitä voi sanoa lemmikeiksi, niilläkin on valtavia luonne eroja, aivan kuten kissoilla ja koirillakin.

Voisin sanoa, että tämä yllätti minut. Mielenkiintoista.

No, jättiläistuhatjalkaisilla tuskin sentään on luonne-eroja? Niiden lemmikkiarvoa en muuten ymmärrä sitten ollenkaan. Tutkinnallisen arvon sen sijaan ymmärrän - hyönteiset ja muut niveljalkaiset kun sattuvat, paitsi herättämään vastenmielisyyden tunnetta, myös kiehtomaan ihmisiä...
 

Snagari

Jäsen
Mua kiinnostaa nää kyllä ihan hemmetisti, en varmaankaan koskaan tule hankkimaan mutta noin muuten.

Esim, kun haluatte viettää aikaa sen käärmeen kanssa niin otatteko sen vaan terraariosta pois ja syliin ja telkkua katsomaan vai miten?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Voisin sanoa, että tämä yllätti minut. Mielenkiintoista.
No ei nyt ihan yhtä suuria luonne eroja kuin äsken mainitsemillani kissoilla ja koirilla ja huomioitavaa, että minä puhun vain viljakäärmeistä, mutta tosiaan, on niillä silti selkeitä luonne eroja.

Mua kiinnostaa nää kyllä ihan hemmetisti, en varmaankaan koskaan tule hankkimaan mutta noin muuten.

Esim, kun haluatte viettää aikaa sen käärmeen kanssa niin otatteko sen vaan terraariosta pois ja syliin ja telkkua katsomaan vai miten?

Tuskin minäkään enää käärmettä hommaa.

Käärme otetaan syliin, pidetään käsissä, ihan miten vain, mutta kauaa ne eivät vaihtolämpöisenä ihmisen käsissä viihdy, niille tulee kuuma.

Käärmeen pinta tuntuu ekalla kerralla aika samperin mahtavalta, kaukana on se ihmisten kuvittelema niljakkuus.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsellä on ainakin suunnitelmissa terraarion osto ja teksasin rottakäärmeen sinne sijoittaisin :P
Pienenä kloppina jo kasvanut innostus matelijoihin ja aikaa on kulutettu useita tunteja lueskellen tietoa ja katsellen videoita aiheesta.

Jotenkin outoa on vaan kun ilmottaa ihmisille että on hankkimassa käärmeen, niin moni toteaa että; "hyi! mä en kyllä sit enää tuu kylään".
Onhan se varmaan helvetin pelottava siellä terraariossa! :D Enemmän pelättävää on naapurin Rekussa kuin terraariossa majailevasta kärmystä. MUTTA säästyypähän kahvit ja maito kun vierailijat vähenee...

Käärmeen kanssa ei erityisemmin tarvitse viettää aikaa yhdessä, melkein parempi vaan kun antaa olla omissa oloissaan pl. siivous.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Käärmeen nahka tosiaan tuntuu ihan joltain muulta kuin sen ensin kuvittelin tuntuvan. Ei yhtään niljakas vaan ihan nahan tuntuinen. Meillä käärmettä käytetään aina hetken ulkona terraariosta, mutta emme viileillä ilmoilla viitsi pitää sitä kauaa poissa terrasta. Tosin viime kesänä käytettiin käärmettä jopa ulkona, kun oli helteet. Laitoin sen vaan kaulan ympärille :)

Gekot on kyllä todella symppiksiä eläimiä, tuntuu että ne vaan hymyilevät koko ajan :) tykkäävät rapsutteluista, varsinkin uros kun rapsutetaan leuan alta :) upeita liskoja! :)


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Ralph

Jäsen
Itse en mitään käärmettä pelkäisi vaikka jollain kaverilla olisi. Ehkä hieman aristelisin mutta voisin vaikka kokeilla miltä se nahka tuntuu. Itselleni en myöskään sellaista ikinä hankkisi. Mutta kysympä että mikä siitä niin mielenkiintoinen otuksen? Jos kerran sen kanssa ei aikaa vietetä, onhan se hieman tylsähkö eläin. Sylissä ei kerran voi pitää ja varmaan haluaakin olla omissa oloissaan. Katseletteko vain kun se pötköttelee terrarionsa pienimmässä nurkassa ja liikahtaa silloin tällöin?

Sen sijaan joku gekko tai sellainen voisi olla kivempi. Ilmeisesti tykkää olla liikkeessa ja sellainen pikkuveijari voisi tykätä vaikkapa siitä että sille heittelisi jotain pikkusuperpalloa tai sellaista. Tosin sellaiseenkin voisi kyllästyä.

Joku minipossu lemmikkinä sen sijaan voisi olla mahtava, mutta tuskin lasketaan matelijaksi.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Onhan minulla ollut matelijoita lemmikkeinä - joskus ala-asteikäisinä otettiin kymmenkunta sisiliskoa kiinni ja laitettiin ne sellaiseen lasten kylpyammeeseen. Taustalla oli ajatus, että ne voisivat pitää seuraa toisilleen, ja ettei niiden tarvitsisi yksin olla. Ja seurallisiahan ne olivatkin, sillä ne viettivät noin 80% ajasta yrittäessään tappaa toisiaan ja loput kaksikymmentä yrittäessään olla tulematta tapetuksi. Sitten joku hoksasi, että ne ei ehkä olekaan laumaeläimiä, ja liskot pääsivät vapauteen.
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
Minkähintaista tuollainen käärmeen pitäminen sitten on? Terrarioiden ja tällaisten ostoon varmaan jonkinverran alkuun menee euroja. Ruokinnasta AnaKonda taisi sanoa, että hiiri maksaa 4 euroa/kpl, mutta mitenkäs sitten nämä viljakäärmeet ja pienemmät yksilöt? Mitäs nämä syöpöttelee?

Itsellä ollut aina sellainen salainen haave ottaa käärme lemmikiksi.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Itse en mitään käärmettä pelkäisi vaikka jollain kaverilla olisi. Ehkä hieman aristelisin mutta voisin vaikka kokeilla miltä se nahka tuntuu. Itselleni en myöskään sellaista ikinä hankkisi. Mutta kysympä että mikä siitä niin mielenkiintoinen otuksen? Jos kerran sen kanssa ei aikaa vietetä, onhan se hieman tylsähkö eläin. Sylissä ei kerran voi pitää ja varmaan haluaakin olla omissa oloissaan. Katseletteko vain kun se pötköttelee terrarionsa pienimmässä nurkassa ja liikahtaa silloin tällöin?

Sen sijaan joku gekko tai sellainen voisi olla kivempi. Ilmeisesti tykkää olla liikkeessa ja sellainen pikkuveijari voisi tykätä vaikkapa siitä että sille heittelisi jotain pikkusuperpalloa tai sellaista. Tosin sellaiseenkin voisi kyllästyä.

Joku minipossu lemmikkinä sen sijaan voisi olla mahtava, mutta tuskin lasketaan matelijaksi.

Meidän käärme tykkää kyllä tutkia, pyton on yöeläjä joten siis liikuskelee enemmän öisin. Tosin se seurailee usein myös esimerkiksi kun imuroidaan :) en usko että gekot ovat kovin pallon perään, vaikka muuten aika uteliaita veijareita ovat :) tosin en ole kokeillut kun nuo koirat pyörii jaloissa :D

Käärme vihdoinkin sitten söi, melkein puolen vuoden paaston jälkeen. Tuli tuossa rapsuteltua nahanluonnista jääneet vanhat nahkat ja kun käärme vaikutti jo vähän kiukkuiseltakin, niin aateltiin koittaa ruokintaa. Onneksi söi, alkoi jo huolettaan. Tosiaan meillä syödään isoa hiirtä, joka Oulun eläinkaupassa maksaa 3-4 euroa. Haettiin Haaparannalta käärmekasvattajalta suurempi erä niin hinnaksi tuli euron kappaleelta. Pienempi käärme syö toki pienempää hiirtä joka siis myös on halvempaa. Ostimme kerran pinkkejä, eli hiiren poikasia, mutta en nyt muista paljonko ne maksoivat.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Minun piti ostaa tuossa noin seitsemän vuotta sitten lemmikiski viljakäärme, mutta se oli kuulemma karannut (lue. siitä oli varmaankin tarjottu parempi hinta) juuri päivää ennen kauppoja. Ostin sitten hapsuvarvasliskon ja se oli minulla noin viisi vuotta.

Hapsuvarvaslisko. Linkistä löytyy matelijapuoti.comin kuva.

Ja tässä linkki Wikipediaan
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Minkähintaista tuollainen käärmeen pitäminen sitten on? Terrarioiden ja tällaisten ostoon varmaan jonkinverran alkuun menee euroja. Ruokinnasta AnaKonda taisi sanoa, että hiiri maksaa 4 euroa/kpl, mutta mitenkäs sitten nämä viljakäärmeet ja pienemmät yksilöt? Mitäs nämä syöpöttelee?

Itsellä ollut aina sellainen salainen haave ottaa käärme lemmikiksi.

Lainaanpa vielä tekstiäsi. Ostimme käärmeemme suoraan yksityiseltä, maksettiin 200e käärmeestä, terraariosta ja lämpökivestä. Käärmettä on kahdesti käytetty eläinlääkärissä, niiden kustannukset on yhteensä ollut alle 100e, joka on aika halpaa verrattuna esim koiran ell-käynteihin. Joten käärmeen ylläpito ei kovin kallista ole, tarvikehankinnat taitaa olla kalleinta. Herppi.netin myyntipalstalta löytyy sitten harrastajien myynti-ilmoituksia, sieltä mekin löydettiin käärmeeme ja gekkomme :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Terrarioiden ja tällaisten ostoon varmaan jonkinverran alkuun menee euroja.

Terraarioissa ja tarvikkeissa säästää, kun käyttää mielikuvitustaan ja rakentelee itse.

Meidän iguaani taisi tänä vuonna täyttää 13 vuotta. Ne ainakin tuntee ihmiset äänen perusteella. Jos on vieraita kylässä, niin kuunnellaan tarkkaavaisesti ja liikutaan varovasti. Oman porukan ollessa paikalla kolistellaan kyllä välillä ihan kunnolla. Porukoilla kun lisko asustelee, niin enää ei tule elukkaa päivittäin käsiteltyä. Muutenkaan meidän iguaani ei ole sylieläin, tykkää itse tutkia.

Vuosia sitten meinasi käydä kalpaten, kun uusi uv-valo oli alkujaan viallinen ja havaittiin ongelmat melko myöhään. Hännänpäähän oli tullut kuolio ja muutenkin lisko voi aika huonosti. Elukka nukutettiin ja häntä leikattiin, lääkärin ennuste oli huono, mutta hengissä selvittiin.

Moni pitää liskoja tylsinä eläiminä, kun ne ovat paikallaan pitkiä aikoja. Ja yleensä juuri silloin, kun vieras ihminen niitä tuijottaa.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Tänään seurailin urosgekon touhuja terrassa. Herralla oli menossa nahanluonti, ja se itse repi vanhaa nahkaa hännästä samalla syöden sitä :D kun oli päästy hännän päähän asti, niin sen jälkeen puhdistettiin jalat. Omalla tavallaan aika karua toimintaa, vaikka tiesinkin gekkojen syövän nahkansa.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Muutama vuosi sitten mulla oli skinkki. Se oli aika epeli, jossain vaiheessa jalkaan kasvoi joku rustopatti, jonka seurauksena koko jalka irtosi nivelestä, ja tämä kaveri kasvatti uuden tilalle. Seuraavaksi hankinnassa lienee parta-agama. Terraario on tarkoitus rakentaa tyhjillään olevaan vaatekaappiin, joka toimii väliseinänä. Näin sen saisi molemmilta sivuilta auki. Ensin toki täytyy suostutella tyttöystävä, tällä kun on pahat fobiat käärmeisiin ja hiukan lievemmät fobiat liskoihin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kenelläkään palstan oululaisista käärmeihmisistä kadoksissa? (linkki vie Iltalehden juttuun)

Sen verran käärmekammoinen olen että kyllä olisin juossut ja lujaa jos tuollaiseen olisin kadulla törmännyt.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Pelkään kyllä käärmeitä aivan tolkuttomasti.

Pahin pelkoni on se, että naapurin käärme tulee putkistoja pitkin wc-pöntöstä juuri silloin, kun olen istunnolla ja tarraa palleista kiinni. Ai saatana, että inhottaa. Toki vain ennakkoluuloja ovat nämä tuntemukseni.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Meillä on ollut punakorvakilpikonna ja se oli aivan ihana. En tosiaan pelkää käärmeitä, toki lähestyn varoen mutta en pelkää, niiden ihokin tuntuu silkkiseltä. Hämähäkkejä pelkään, koosta riippumatta, aivan julmetusti painajaisiin asti.
Meidän rakkaamme nukkui pois 13-vuotiaana, juhannuksena -07 sairastuttuaan pahasti, kun poltti poskensa/päänsä takan rautaluukkuun. Eläinlääkärissä käytettiin moneen kertaan, Helsinkiä myöten ja lääkekuurit sai mutta ei vaan auttanut. Suru oli hirvittävä. Se oli iloinen ja ihana veijari, joka tunsi nimensä, ymmärsi puhetta, totteli komentoja, tuli loistavasti toimeen meidän kahden koiran kanssa ja oli muutenkin mielettömän seurallinen.
Haluaisin kyllä jonkun uuden matelijan, mutta tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta ottaa uutta lemmikkiä, joten koirat saavat riittää.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Kenelläkään palstan oululaisista käärmeihmisistä kadoksissa? (linkki vie Iltalehden juttuun)

Sen verran käärmekammoinen olen että kyllä olisin juossut ja lujaa jos tuollaiseen olisin kadulla törmännyt.

Ei ollut meidän käärme mutta soittelin kyllä Oulun eläinsuojeluun, että olisimmeko voineet tarjota sille kodin :) yksi paikallinen käärmeharrastaja vaan ehti ensin.

Eipä tuota yksilöä olisi kannattanut juosta karkuun, todennäköisesti kaveri oli sen verran kohmeessa että tuskin olisi kovin kovaa luikerrellut saatikka hyökkäillyt :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös