Eikös tuossa jo kerrottu, että Virtasen haluttiin Jyväskylässä peluuttavan kiekollisempaa/hyökkäävämpää pelitapaa, jota halusi Virtanen itsekkin, mutta siihen sopivia palikoita ei ollut seurajohdolla kuitenkaan tarjota, kun oli pakko kotiuttaa vanhoja pystysuunnan JYP-mestareita/sankareita?
Jos Virtanen osaa/haluaa jatkaa Virran linjoilla tuoden siihen ripauksen suoraviivaisuutta, niin hyvä tulee. Kalle kylllä uskoakseni etsii sellaisia pelaajia, jotka pystyvät nopeaan ja suoraviivaiseen peliin, sekä myös kiekonhallintaan kun sen paikka tulee. Virran aikana Lukko kiekotellut välillä suurella riskilläkin, mutta nähdäkseni se on ollut tällä kaudella reilusti vähenemään päin. Oikeastaan ainoa joka tuota kiekkoa "rakastaa" liikaa on ollut Rangers-Reunanen.
Tuo ei ollut palikoita on mielestäni tekosyy perustella Virtasen epäonnistumista. Tietenkin tilanne on nyt eri johtuen monesta asiasta, mutta niin vain tällä hetkellä Tirkkosen JYP pelaa ehkä sitä parasta meidän peliä. Paras tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että JYP pelaa lähinnä sitä alkuperäistä meidän peliä jossa palautellaan paljon alaspäin, pysytään kiekossa yms. Aika moni nykyinen joukkue on kuitenkin nopeuttanut paljon tuota. JYPin joukkue ei kuitenkaan ole edelleenkään massiivisia muutoksia aiemmista kausista kokenut. Eli noin vain osaava valmentaja voi ja pystyy tekemään isojakin muutoksia, Virtanen ei tähän pystynyt.
En kuitenkaan halua Virtasta täysin suolata, kuten olen varsinkin JYP osiossa aiemminkin sanonut olen päässyt erinäisissä tehtävissä juttelemaan Veltsun kanssa paljon face to face ja niistä on kyllä minulle välittynyt vahva pelin osaaja ja järkeviä ajatuksia. JYPissä sitten nämä ajatukset ei oikein koskaan näkynyt varsinkaan onnistuneesti kentällä vaan tosiaan aina palattiin edellisten valmentajien pelitapaan. Olen paljonkin asiaa miettinyt miksi näin, ja tullut tulokseen että Virtanen on pelin osaaja, mutta hänellä on pelin opettamisessa pahoja puutteita, ei riitä että itse osaa se pitäisi osata myös pelaajille välittää. Tietenkin JYP vuosista on nyt aikaa ja voi olla että Veltsu on tänään kehittänyt, toivottavasti onkin en hänelle mitään pahaa tietenkään toivo. Itseasiassa toivottavasti kaataa vanhat haamut ja nousee ihan kärkivalmentajiin. Jyväskylään en silti kaipaa takaisin, en sano lopullisesti mutta en silti usko. Veltsun aika oli tuloksellisesti ok tai jopa hyvää, mutta peli oli sekavaa ja todella tylsää. JYP ei taklannut ei yhtään vaan kiilasi, koska Veltsu on yksi niistä joiden mukaan taklaukset ei kuulu moderniin kiekkoon.
Laitetaan vielä loppuun loppukevennyksenä Veltsun Twitter parodiatili, en tiedä onko teille tullut vastaan, mutta ainakin Jyväskylä vuosina viihdytti JYP kannattajia ja näyttänyt nyt sama jatkuvan kun sai TPS sopimuksen. Katso Marko Virtanen (@VeltsuVirtanen):
https://twitter.com/VeltsuVirtanen?s=09