Marko Jantunen

  • 237 322
  • 395

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En usko että Jarna oli ekaa kertaa kännissä ratissa. Miksi? No,jos luulee ettei ole kännissä ja silti on 0,8 promillea veressä ja hyppää rattiin niin voisi arvata kun se soppa on kerran ennenkin maistunut että samanalainen virhearviointi on hyvin mahdollista...jopa todennäköistä. Kyllä noita virhearviointeja aika monelle tietenkin tulee kun kostean illan jälkeen hyppää rattiin. Pitäisi olla ylivarovainen mutta aina ei esim kehtaa tai pysty...tympeä tilanne se on aamulla miettiä että pystyykö ajamaan ja liikenteeseen pitäisi lähteä!

eh tossa laski että paljonko Jarnan perussetti voisi olla. Aika paljon mun mielestä jos tuollainen otetaan vaikka yksin kämpillä? Sen käsityksen jutusta nimittäin sai. (nojoo,onhan se rouvan kans voinut kiskoa toki,tai miksei kavereidenkin mutta en usko että pleijariputkessa pelin jälkeen myöhään mennään toisten kotiin "kyläilemään"..). Jos homma on noin että yksin on vetäny tuollaisen "perussetin" niin aika alkkikselta mies vaikuttaa.

Tiukat alkoholikiellot tuntuu omasta mielestä hassuilta, mutta luulen että sellainen voisi joskus olla paikallaan. Ehkä todella tiukassa pleijariputkessa ei kannattaisi yli kymmentä olutta/alkoholiannosta heittää vaikka lepopäivä onkin edessä? Tiedä sitten..en ole ammattiurheilija ja saatan ottaa kiekkopeliä edeltävänä päivänä:)
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Viestin lähetti Teme
Rattijuopumuksen lisäksi on aika arveluttavaa vetäistä toistakymmentä ravintola-annosta wiunaa playoff-peliä edeltävänä iltana.

Mitenkään Jantusen toilailua en halua puolustella, mutta pilkkua viilaan tuosta Temen esittämästä määrästä...

1 olut = yksi ravintola-annos alkoholia
lasi viiniä = yksi ravintola-annos alkoholia
konjakki kahvin kera = tavallisesti yksi ravintola-annos alkoholia

joten yksinkertaisella matematiikalla ei päästä kyllä "toiselle kymmennelle" ellei noita konjakkeja ole juotu hieman suuremmasta lasista.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti grace
Mitenkään Jantusen toilailua en halua puolustella, mutta pilkkua viilaan tuosta Temen esittämästä määrästä...

1 olut = yksi ravintola-annos alkoholia
lasi viiniä = yksi ravintola-annos alkoholia
konjakki kahvin kera = tavallisesti yksi ravintola-annos alkoholia

joten yksinkertaisella matematiikalla ei päästä kyllä "toiselle kymmennelle" ellei noita konjakkeja ole juotu hieman suuremmasta lasista.

Näin lehdessä: "Kotona hän vielä söi uudestaan ja sanoo nauttineensa ruuan yhteydessä muutaman pullon olutta, joitakin lasillisia viiniä ja palanpainikkeeksi muutaman kahvikonjakin."

Tuolla perusteella kaikkia plaatuja oli kiskottu enemmän kuin kaksi. Minimissään siis kolme kutakin, eli yhteensä yhdeksän. Tämä on jo aika lähellä kymmentä. Eiköhän totuus liene jossain toisella kymmenellä kuitenkin.
 

Lare

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti grace
joten yksinkertaisella matematiikalla ei päästä kyllä "toiselle kymmennelle" ellei noita konjakkeja ole juotu hieman suuremmasta lasista.

Riippuu mitä Jantunen tarkoittaa käsitteillä "muutama" ja "joitakin". Melko yleisesti "pari" tarkoittaa 2-3 ja "muutama" tai "joitakin"on sitten vähintään 3 tai enemmän. Varovaisimmankin arvion mukaan ravintola-annoksia olisi kertynyt vähintään 9, joten kun kyse oli vieläpä julkisesta kommentista lehdistölle, lienee toistakymmentä ravintola-annosta varsin realistinen arvio.
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: Tsemppiä Jarna

Viestin lähetti Lare
Jaha. Vai vielä päänsilittelyjä rikoksesta.

Toki rattijuopumus on aina tuomittavaa. Jos Jantunen itse haluaa apua, tulee häntä toki tukea siinä, mutta rattijuopumusta tuleekin paheksua julkisesti. Samalla viestitetään kansakunnan nuorille ja vanhemmillekin, miten moraalisesti paheksuttavaa tällainen toiminta on.

Jantuseen ei todellakaan tule suhtautua uhrina, sillä vaikka alkoholismi onkin sairaus, rattijuopumus on pelkästään omaa typeryyttä.

Olisit lainannut koko viestin niin asia olis tullut esille kokonaisuudessa. Eli Jantusen rattijuopumus on todella tuomittava asia ja aikanaan hän joutuu siitä kantamaan vastuun.Tarkoitan sitä että turhaan on mennä lyömään jo lyötyä miestä.Itsekin entisenä päihteiden väärinkäyttäjänä kyllä tiedän mihin vääränläinen käyttö johtaa.
 

Kyyberi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Preds,Jordin Tootoo,M.O.P.A.K.
Re: Hieman taustaa tapahtumalle

Viestin lähetti flintstone
Eli tän päivän IS kertoo tapauksesta seuraavaa:

Kotona hän vielä söi uudestaan ja sanoo nauttineensa ruuan yhteydessä muutaman pullon olutta, joitakin lasillisia viiniä ja palanpainikkeeksi muutaman kahvikonjakin.

- En voinut edes kuvitella, etten olisi ajokunnossa kun iltapäivällä lähdin ajamaan kohti Hartwall Areenaa. Mutta mitään puolusteltavaa tässä ei ole. Kaikki yli 0,5 promillen on rikollista ja kannan teostani vastuun."

Eli siis Jarna veti illalla safkan kanssa siksarin, pari lasia viiniä ja päälle muutama konjamiini.

Kyllähän noilla tuiterin saa aikaiseksi, ei siinä mitään. Mutta huomauttaisin arvon lukijoita kiinnittämään huomiota sanaan iltapäivällä. Eli Jarna veti pikku tuutit, ja seuraavana päivänä hyppäsi rattiin. Ehkä olen huonon kasvatuksen saanut, mutta ei tämä minusta kuulosta NIIN törkeältä kuin jossain on annettu ymmärtää. Tyhmää silti. Kuinka monen kirjoittajan kaveri (tai kirjoittaja itse) on pienen illanistuijaista seuraavana päivänä ajanut autoa? Veikkaisin että suhteellisen monen. Mutta edelleen, tyhmää silti.

Ketjun alkupäätä lukiessani olin itsekin siinä uskossa että mies on ajanut autoa suoraan ryyppyhetken jälkeen, jolloin ajattelin jo että "onpas Jarna ollut tyhmä!". Mutta eihän asia ollutkaan näin.

Fiksumpi hän olisi kyllä voinut olla...
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Re: Hieman taustaa tapahtumalle

Viestin lähetti flintstone

Kotona hän vielä söi uudestaan ja sanoo nauttineensa ruuan yhteydessä muutaman pullon olutta, joitakin lasillisia viiniä ja palanpainikkeeksi muutaman kahvikonjakin.

Eli mäyräkoira, pari flindaa viiniä ja kuusi konjakkia. En minä ainakaan puhuisi ohi suuni, kun jonkun juorulehden toimittajat soittavat ja kysyvät alkoholin käytöstäni. Niinkin ihmisille privaatissa tilanteessa kuin lääkärissä käynnissä ihmiset valehtelevat alkoholinkäytöstään niin että korvat heiluu. Lääkärit lisäävätkin noihin lukuihin aina tuplamäärän, koska ihmiset häpeävät viinanjuontiaan.

Todellinen perseilyteko Jantuselta, hyi vittu. Taksit, dösät, junat, spårat ja muija kuskiksi on keksitty, varsinkin kun on tullut otettua kunnolla. Tai sitten käydään puhaltamassa kyttiksellä, ettei vain ole liikaa huimausta. Rattijuoppouteen ei ole mielestäni mitään hyvää selitystä.

Jantuselle siltikin toivon heräämistä ongelmaan ja että tilanne on ainutkertainen. Jos alkoholiongelmainen on, niin toivottavasti ymmärtää sen paremmin kuin meidän Kingi.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ilmeisesti Jantunen muistaa tai kertoo määrän juomiensa määrän väärin.Muuten on vaikea ymmärtää että noin paljon promilleja on vielä iltapäivällä.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Re: Re: Hieman taustaa tapahtumalle

Viestin lähetti Kyyberi
Eli Jarna veti pikku tuutit, ja seuraavana päivänä hyppäsi rattiin. Ehkä olen huonon kasvatuksen saanut, mutta ei tämä minusta kuulosta NIIN törkeältä kuin jossain on annettu ymmärtää. Tyhmää silti. Kuinka monen kirjoittajan kaveri (tai kirjoittaja itse) on pienen illanistuijaista seuraavana päivänä ajanut autoa? Veikkaisin että suhteellisen monen. Mutta edelleen, tyhmää silti.

Jep, monesti olen miettinyt sitä, että mikä saa sen seuraavan aamun krapula-ajelun hyväksyttävämmäksi kuin jos sama tehtäisiin illalla nousuissa? Jos vielä oletetaan että romillet olisivat samat. Tuskin se suoritus on yhtään sen parempi, päinvastoin vielä huonompi kun takana on huonosti nukuttu yö. Itse olen aikoinaan syyllistynyt sata varmasti tähän ajatteluun ja hypännyt rattiin liian aikaisin.

Paska homma.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Re: Hieman taustaa tapahtumalle

Viestin lähetti Stone Cold
Jep, monesti olen miettinyt sitä, että mikä saa sen seuraavan aamun krapula-ajelun hyväksyttävämmäksi kuin jos sama tehtäisiin illalla nousuissa?

Kanssa liikkujien kannalta sama asia, mutta inhimillisesti ajatellen useat seuraavana päivänä rattiin lähteneet oikeasti luulevat olevansa ajokuntoisia. Tällöin puhutaan virhearvioinnista kun taas jokainen joka lähtee välittömästi six packin jälkeen rattiin tietää syyllistyvänsä rattijuopumukseen.

Tällä en halua puolustella Jarnan tekoa, mutta en toisaalta halua olla myöskään kivittäjäjengissä. Oikeuslaitos antaa ajokieltoa ja sakkoja ja tämän lisäksi lehdet kirjoittaa aiheesta joitakin sivuja, joten luulen että minun ei enää tarvitse olla jakamassa "lisärangaistusta" esim. huutelemalla katsomosta käsin typeryyksiä.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mitkä muuten mahtaa narreissa olla perustelut kun kapteeneita valitaan kun sekä C että A ovat kärähtäneet ratista?
Tämä vaan pienenä kevennyksenä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti mixu
Mitkä muuten mahtaa narreissa olla perustelut kun kapteeneita valitaan kun sekä C että A ovat kärähtäneet ratista?

Hyvä esimerkki meidän nuorille.

Viestin lähetti mixu
Ilmeisesti Jantunen muistaa tai kertoo määrän juomiensa määrän väärin.Muuten on vaikea ymmärtää että noin paljon promilleja on vielä iltapäivällä.

Sitten hieman vakavammin eli en tiedä mutta ihan arvauksena olisiko tuolla Jantusen nivusvammalla ja siihen saadulla rankalla kipulääkityksellä jotain merkitystä promillemäärän nousuun.

Kunhan siis arvailin.
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Henkilökohtainen mielipiteeni

Itse olen sitä mieltä että rattijuoppous on todella typerää eikä sitä mielestäni voi puolustella mitenkään. Toivotaan että Jantunen oppii läksynsä, turha miestä on roviolle vaatia tämän takia, vaikka tyhmä temppu onkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti flintstone

Sitten hieman vakavammin eli en tiedä mutta ihan arvauksena olisiko tuolla Jantusen nivusvammalla ja siihen saadulla rankalla kipulääkityksellä jotain merkitystä promillemäärän nousuun.


Ei kyllä pitäisi vaikuttaa mitenkään. Kipulääkkeet saattavat tehostaa alkoholin vaikutusta, mutta veressä olevaan määrään ne eivät vaikuta.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
flintstone:
huhhuh! Toivottavasti Jarna ei ole ollut vielä lääkepökkyrässä darran lisäksi. Se tekisi jutusta ehkä 10 kertaa vakavemman. En ole kuullut että kipulääke vaikuttaisi mitenkään alkoholinmäärään veressä (eli ne promillet) tai palamisaikaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Sistis
Ei kyllä pitäisi vaikuttaa mitenkään. Kipulääkkeet saattavat tehostaa alkoholin vaikutusta, mutta veressä olevaan määrään ne eivät vaikuta.

Ajattelin vain tuota alkoholin palamisnopeutta, eli onko sillä lääkityksellä tuohon hidastavaa vaikutusta? Ja harkintakykyyn tuo on saattanut myöskin vaikuttaa.

Joka tapauksessa tuo ei kuitenkaan poista teon typeryyttä ja rangaistavuutta.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Mutta kuinka moni jatkoaikalainen on ITSE vetänyt esim. lauantai-iltana niin sanotut läskit, pleksit tai nakit - ja lähtenyt aamulla anopille tai kauppaan. Autolla?

Mikäli oikein ymmärsin, niin Jarna oli liikkeellä vasta iltapäivästä (korjatkaa, jos väärin), jolloin moni palstalainen on ehtinyt anoppilasta irtaannuttuaan jo viemään poikaa treeneihin.

Itsekin on tullut lähdettyä rattiin krapulapäivän iltana, eikä olisi tullut mieleenkään, että veressä on vielä kunkkua.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti MC61

Mutta kuinka moni jatkoaikalainen on ITSE vetänyt esim. lauantai-iltana niin sanotut läskit, pleksit tai nakit - ja lähtenyt aamulla anopille tai kauppaan. Autolla?


Krapulassa anopille? Onpa kauhea visio.

Vakavammin puhuttuna, jos kylään tai johonkin muualle lähtö on ollut jo illalla tiedossa, en varmaan vedä lärvejä. Muutama keppana voi mennä, mutta kyllä sen verran pitää miettiä, että on aamulla ajokunnossa, jos kerran rattiin on mentävä.
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti MC61
Itsekin on tullut lähdettyä rattiin krapulapäivän iltana, eikä olisi tullut mieleenkään, että veressä on vielä kunkkua.
Aikalailla on tullut soppaa nappailtua, jos ei omasta kunnostaan osaa tuon vertaa sanoa. Tuota kunnon tarkastusta varten on kehitetty jopa kotikäyttöisiä laitteita, jos on epäselvyyttä ajokunnostaan. Jos omaa laitetta ei ole, voi pistäytyä lähimmällä poliisiasemalla varmistamassa tilanteen.

0,8 promillea on ainakin meikäläisellä sellainen määrä alkoholia, jonka vielä tuntee -jos ei muuta niin hieman huterana olona. Näin siis ryypiskelyä seuraavana päivänä.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti MC61
Mutta kuinka moni jatkoaikalainen on ITSE vetänyt esim. lauantai-iltana niin sanotut läskit, pleksit tai nakit - ja lähtenyt aamulla anopille tai kauppaan. Autolla?

On tullut vedettyä kunnon sumut, mutta ainakin itse olen sen jälkeen kyllä kävellyt päivällä poliisiasemalle puhalluttamaan itseni, jotta tietää että kandeeko lähdeä bussilla vai voiko sen oman auton pihalta startata. Vaikka olen parina peräkkäisenä viikonloppuna(on siitä jo puoli vuotta aikaa) Pasilan poliisiasemalla puhaltanut dokausillan jälkeen nollat, niin silti ei olotila ollut läheskään sellainen, että nytpä olen selvinpäin. Kyllä sen nyt tuntee, ihan heikotuksenakin jos on dokannut.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Sakkojen sijaan Jantuselle pitäisi määrätä jonkinlaista yhdyskuntapalvelua eli x monta päivää pitäisi käydä kouluissa kertomassa terveellisistä elmämäntavoista, alkoholin vaaroista ja muistuttumassa, että viina + autoilu ei sovi yhteen.

Sakot ei tunnu välttämättä missään, mutta tuollainen yllämainittu yhdyskuntapalvelu voisi tuntuakin jo jossain.

Jantunen on jääkiekkoilija ja nuorten esikuva. Mielestäni huippu urheilijoilta pitää edellyttää tietynlaista hyvää käytöstä ja raittiita elmäntapoja.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Viestin lähetti flintstone
Sitten hieman vakavammin eli en tiedä mutta ihan arvauksena olisiko tuolla Jantusen nivusvammalla ja siihen saadulla rankalla kipulääkityksellä jotain merkitystä promillemäärän nousuun.
Jos ollaan lääkekurilla niin mielestäni silloin ei myöskään oteta alkoholia.
 

yökkömies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bundesliga
Viestin lähetti MS
Sakkojen sijaan Jantuselle pitäisi määrätä jonkinlaista yhdyskuntapalvelua eli x monta päivää pitäisi käydä kouluissa kertomassa terveellisistä elmämäntavoista, alkoholin vaaroista ja muistuttumassa, että viina + autoilu ei sovi yhteen.

Minkä takia "julkisuuden henkilön" tulisi saada poikkeava tuomio muihin kansalaisiin verrattuna? Ja kuka sitten määrittelee, kuka on julkisuuden henkilö? Ihan vain tällaisia juridisia heittoja...
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Viestin lähetti MS
Sakkojen sijaan Jantuselle pitäisi määrätä jonkinlaista yhdyskuntapalvelua eli x monta päivää pitäisi käydä kouluissa kertomassa terveellisistä elmämäntavoista, alkoholin vaaroista ja muistuttumassa, että viina + autoilu ei sovi yhteen.

Olisi vähän huono show jos Jantunen saisi yhdyskuntapalvelua töppäilyistään. Laki olkoon kaikille sama. Jos jokainen rattijuoppo laitettaisiin kouluun kertomaan viinan ja autoilun yhteensopimattomuudesta niin kouluissa ei muuta ehdittäisi opettamaankaan. Vaikka kyse on kiekkotähdestä niin hän puhalisi 0.8 promillea ja kärsii rangaistuksensa sen mukaan.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Viestin lähetti mixu
Mitkä muuten mahtaa narreissa olla perustelut kun kapteeneita valitaan kun sekä C että A ovat kärähtäneet ratista?
Tämä vaan pienenä kevennyksenä.
Tosin hifkissä ei pääse edes pakiksi ellei ole käyttänyt vähän rajumpia aineita. Niin ja KOFFista ei saa pitää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös