Sitä en ymmärrä, että miksi Tähtisen tulo ensin kiistettiin ja lopulta Aran pyyntöön kuitenkin suostuttiin. Menikö joku isompi kala ohi?
Vakiolle kuitti ja kiitti vastauksesta! Tähän kommenttia: Kyllä Jokereilla oli käsittääkseni isompikin fisu kohteena. Lisäksi Aran arvovalta organisaation sisällä ei ole sama kuin kauden alussa, puhutaan mitä puhutaan.
Tavallaan aika karua myöntää lähtökohtaisesti, että joukkueella ei ollut pelitapa kunnossa kauden alussa. Krhm...miksi ? Käsittääkseni Aran valinnassa painoi nimenomaan hänen viiltävä ammattimaisuutensa ja kyllä Aran olisi pitänyt tehdä joukkueelle pelitapa! Okei, Arassa on paljon samaa toimitusjohtajamaisuutta kuin Nenässä, hän on hyvä vetämään isoja linjoja. Mutta silloin kakkoselta pitäisi tulla backuppia pelaajien valmentamisessa ja tällä alueella Törmänen on ihan märkäkorva. Pelicansissa Aralla oli tukena kaksi aitoa, karua lätkäjätkää; Räsänen ja Nupe.
Tragikoomistahan on se, että viime kaudella Jokereilla oli kiistatta
pelitapa ja se oli kiistatta
kunnossa. Paskaa se oli katsella, mutta kyllä toimi. Joten Ara ei tullut joukkueeseen, jolla ei ollut pelitapaa. Hän tuli itse asiassa joukkueeseen, joka oli tottunut liiankin orjallisesti noudattamaan tiettyä pelitapaa! Siinä mielessä Aralla olisi ollut valmis "karjalauma", joka olisi varmaan ilolla lähtenyt tekemään hyökkäävämpää peliä. Nythän tässä kävi niin, että luokan ex-maikka oli tylsä tiukkapiponatsi, jonka aikana kaikki kuitenkin toimi, vaikka kivaa ei ollut kenelläkään. Seuraava maikka on sitten näköjään vanha hippi, joka antaa kaikkien kukkien kukkia ja saavuttaa liki alpomaisia sfäärejä olettaessaan, että jääkiekkolijat kenties itse löytävät kivan pelitavan? Jääkiekkoilijahan on kypärä päässään noin kastemadon tasoinen olento, jolta on turha odotella nerokkaita älynväläyksiä. Lukuunottamatta paria poikkeusta, joista yksi on nimenomaan Esa Pirnes. Eivät kiekkoilijat erityisen dorkia ole, mutta laji on niin helvetin nopea, että 45 sekunnin vaihtoon pitää kyllä varsinkin alemmilla kentällisillä olla harvinaisen selvät radat, joita pitkin lähdetään kyntämään.
En siis osta Aravirran tapauksessa annettuna tekijänä sitä, että hän ei ole saanut joukkueelleen iskostettua pelitapaa ennen kautta. Jos näin on, hän on väärä valinta ja hän tarvitsee sitten juuri oikeanlaiset pelaajat. HIFK:ssa mentiin näin viime kausi ja vaikka Nokka onkin meillä nyt jumalasta seuraava ja siis ylöspäin seuraava, en mä ainakaan ole löytänyt sitä delete-nappulaa, jolla koko viime kauden konttaaminen voidaan ohittaa. Ei kuulkaas HIFK:n ja Jokerien kokoisissa organisaatioissa ole varaa viettää välivuosia. Vieläpä useita peräkkäin. Juuri tällaiset seurat elävät valmentajan(kin) ammattimaisuuden varassa ja ei kai kukaan vakavissaan usko, että vanha kunnon humanisti Jortikka kahlaisi liigan jumbona näillä jätkillä?
Sitäpaitsi niissä matseissa, joita olen Jokereilta nähnyt, Aralla on pelikirja. Mutta se on aivan perseestä. Hän peluuttaa Jokereita kuin se olisi Pelicans ja ottaa vapaaehtoisesti kontraajan roolin. Se on mun silmiini noin 10 vuoden takaista lätkää ja muistuttaa itse asiassa Aran maajoukkuekiekkoa suuresti. Miksi joukkue roiskii kiekon vailla mitään ideaa ylöspäin sen saadessaan? Ei se ole mikään itseisarvo, että mennään nopeasti (ja tuurilla) ylös. Puolinopea hyökkääminen ja viivehyökkääminenkin ovat olemassa. Jos pakilla ei ole ketään kenelle syöttää ylhäällä, kannattaa syöttää sitten vaikka omalle pakkikaverilleen tai pitää pelivälinettä vähän aikaa. Jokerien ykkönen on pelannut niinkuin nopealla Hentusella olisi päävastuu paikkojen järjestämisestä. Pakki tai huomattavan alhaalla 1-senaksi pelaava Pirnes hakee liikkeessä olevaa Hentusta. Ja mitä sitten? Jos Hentunen saa kiekon, hän ajaa sen päätyyn ja ennen svedua alueella ei ollut ketään pelinrakentajaa jolle syöttää. Pirnes tulee liian myöhään sisään ja tilanne valuu käsiin. Tältä se on näyttänyt. Ja alemmat kentälliset lähtevät siitä, että kiekko kuuluu vastustajalle, me kyttäämme vastaiskua.
Tough luck, paljon asioita yhtä aikaa: osaamaton organisaatio, reliikiksi vaipunut päävalmentaja, kokematon kakkoskoutsi......ja monta sijaa alaspäin tulee muutamat loukkaantumisetkin.