Kauteen lähdettäessä Marjamäellä oli seurajohdon tuki, mutta myös vaade onnistumisesta. Tähän kuuluivat niin urheilullinen menestys, pelitavallinen muutos kuin hyvähenkinen ja toimiva työyhteisö. Jos homma ei olisi toiminut, Marjamäki olisi saanut lähteä. Vaikuttaa siltä, että ainakin vielä Marjamäki on suoriutunut riittävän hyvin, koska kenkää ei ole tullut. Alun jälkeen joukkue on ollut koko ajan suoralla pudotuspelipaikalla, pelitapa on monipuolistunut sekä nopeutunut ja joukkuehenki on parempi kuin vuosiin. Varsinkin tuo tieto huikeasta joukkuehengestä lisää omaa uskoani siihen, ettei joukkue ole luisumassa samanlaiseen surkeuteen kuin viime kauden lopuksi.
Jos urheilullista menestystä katsotaan, niin tilastollisesti kausi menee ihan käsi kädessä viime kauden kanssa. Lisäksi korttitalo romahtelee samaan tyyliin, kuten viime kaudellakin. En voi käsittää mitenkään, jos seurajohdon mielestä Marjamäki on suoriutunut riittävän hyvin tuloksellisesti ja näin ollen tämä on se taso ja vaade, joka tyydyttää seurajohtoa. Sarjasijoitus nyt on ihan puhdas tekosyy, jos siihen vedotaan. Meillä on kuusi pistettä matkaa sijaan 11. Kärppien pitäisi näiden kyykkykausien jälkeen taistella sijoituksista tapparoiden ja ilveksien kanssa, eikä jukureiden ja kalpojen. Paljon puhuvaa on se, että Mikkolakin teki suhteessa materiaaliinsa kovempaa jälkeä, kuin Marjamäki.
Okei. Pelitapaa lähdettiin nopeuttamaan viime kaudesta ja painetta annettiin jopa ylikorostuneesti. No kun tulosta ei alkanut tulemaan, niin minun silmiini jo tovin aikaa sitten ollaan palattu ihan siihen samaan sapluunaan, kuin viime kaudellakin. 50-50 tilanteissa järkiään valitaan se keskialueen puolustusbussi. Vasta epätoivoisessa tilanteessa (lukkomatsi) löysätään sitä käsijarrua ja annetaan mennä, ellei totaalilamaantumista ole tapahtunut ennen sitä (hifkmatsi).
Joukkuehengestä minä en voi faktaksi sanoa juuta, enkä jaata, mutta myös viime kaudella ulospäin kehuttiin viimeiseen asti kuinka hyvä henki joukkueessa on ja kaikki tykkää pelata Marjamäen lätkää. Totuus oli aivan muuta. Ihan hyvin joukkue voi viihtyä keskenään, eikä siellä mitään sen suhteen ole. Siitä en ole kuitenkaan läheskään varma, puhaltaako kaikki siltikään ihan viimeisen päälle siihen samaan yhteiseen hiileen ja päämäärään ja uskoo aidosti sisimmissään tuohon Laten sapluunaan. Vai käydäänkö siellä kuitenkin vaan töissä ja pidetään jätkien kanssa hauskaa.
Minä olen kuitenkin edelleen huolissani joukkueen itseluottamuksesta. Vielä on paljon töitä edessä ja monet asiat saavat mennä suosiolliseen suuntaan, jotta kausi saa onnellisen lopun. Vaikka Marjamäki ärsyttää minua monellakin tasolla, en näe valmentajan vaihtoa tässä hetkessä ainoana oikeana ratkaisuina. Valmentajan vaihtoon liittyy aina riski ja kun se on tehty, ei sitä keinoa ole enää työkalupakissa.
Kyllä. Paljon on töitä edessä, mutta jos Marjamäki ei ole saanut tuota hommaa toimimaan ja kohta 100 matsia on vedetty herran komennossa, niin kuinka helv….n kauan sitä aikaa vaan annetaan ja annetaan? Valmentajan vaihtoon totisesti liittyy riski, eikä ole mikään itseisarvo, että homma lähtee juuri sen uuden valmentajan alaisuudessa toimimaan, mutta jo koko seuran uskottavuuden kannalta jotain on kohta pakko koittaa tehdä.
Mitä sitten tehdään, jos sormet kyynärpäitä myöten ristissä toivotaan tälle tämän kauden saagalle sitä onnellista loppua, mutta kuten kaikki merkit viittaa, mennäänkin lopulta siihen samaan luiskaan kuin viime kaudella? Keitetään kähävit, jatketaan Marjamäen komennossa myös ensi kaudella toivoen taas projektille onnellista loppua ja todeten samalla, että Kärpät ei varmasti kolmatta kertaa siihen samaan luiskaan mene?