Noin niin kuin viestinnällisestä näkökulmasta Kärpät teki ainakin oikean ratkaisun siinä, ettei kenkinyt Latea juuri tänään Valmentajan päivänä. Media olisi repinyt riemua koko rahan edestä ja Kärppien toimisto olisi saanut kuraa niskaan ja ihan aiheesta. Se taas ei olisi jeesannut kokonaiskuvaa ollenkaan ja se kai tässä nyt lienee tavoitteena.
Mun mielestäni Kärppien olisi pitänyt viime keväänä purkaa Marjamäen soppari ja jättää jatkosoppari kokonaan julkistamatta sekä maksaa kiltisti sovittu erokorvaus. Olisi tullut kalliiksi, mutta kalliiksi tulee tämäkin. Marjamäki olisi säilyttänyt kasvonsa ja saanut lepuuttaa itseään rauhassa, Kärppien piikkiin toki. Mutta kyllä se nyt vain on niin, että toimistonkin puolella pitää maksaa virhearvioista. Ja se olisi sitten näkynyt ylimääräisinä henkilöstökuluina tilinpäätöksessä. Se raha olisi ehkä ollut pois parin seuraavan kauden joukkueen kokoamisesta, mutta todennäköisesti olisi tehnyt ihan vain hyvää, kun joutuu edes vähän miettimään, mihin rahojaan käyttää.
Ihmettelen myös, miten teillä saa apuvalmennus jatkaa vuodesta toiseen? Olisko hyvä hetki antaa vaikka Sihvoselle kenkää ja ottaa tilalle joku elämänhaluinen ja -voimainen ilopilleri. Pitkäjänteisyys on yleisesti ottaen hyvä asia, mutta eikö kukaan ole koskaan Kärppien toimistolla tullut miettineeksi sitä, että ehkä jonkun Soosinkin jutut on kuultu viimeisten 13 kauden aikana jo aika moneen kertaan ja olisi kiva kuulla jotain uutta. Missä välissä apuvalmennus olisi ehtinyt uudistua tai kokea uusia juttuja, kun ovat olleet kohta puolitoista vuosikymmentä yhdessä ja samassa pukukopissa haistelemassa samoja pieruja? Mäntymaakin on käytännössä nähnyt vain Kärppien ja liiton tavat toimia viimeiset reilut 10 v.
Eikä tässä ole mitään henkilökohtaista apuvalmennusta kohtaan. Olen vain ongelmaratkaisukeskeinen ihminen. Nyt ongelmana on se, että joukkue pelaa päin vittua eikä päävalmentajaa "ole varaa" kenkiä. Koko joukkuetta ei voi vaihtaa. Uutta verta voidaan toki tuoda, mutta jos sinne nyt tulee seitsemänneksi pyöräksi joku ulkopuolinen tyyppi valmiiseen pöytään, missä valtaosa muista on tehnyt yhteistyötä erilaisissa kokoonpanoissa viimeisen reilun vuosikymmenen, niin mitäpä lottoatte, kuinka avoimesti uusia ideoita otetaan vastaan?
Minulla on ratkaisu, joka toimisi lähes aina, mutta sitä ei kukaan koskaan uskalla toteuttaa:
KAIKILLE KENKÄÄ!