Mitäs jos Nokian 'päävalmentaja' kertoisi aamupalaverissa joukolleen, että 'Tämä on nyt minun viimeinen tilikausi Nokiassa. Tein pari kuukautta sitten sopparin Samsungin kanssa, mutta minä en anna sen vaikuttaa työhöni Nokian eteen. Tehdään sitä yhdessä ammattimaisesti ja täysillä'.
Menisköhän läpi.
Kuulostaa vähän absurdilta tilanteelta, koska tossa vaiheessa firmassa käynnistyisi siirtymäprosessi. Johtaja lähtisi joko heti tai irtisanomisajan jälkeen. Kenties uusi johtaja ajettaisiin jo sisälle.
Itse olen ollut muutaman kerran töissä niin, että tiedän lähteväni muualle. Ei se ole tippaakaan vaikuttanut tekemiseeni. Päinvastoin, olen huolehtinut siitä, että jätän tähänkin organisaatioon hyvän kuvan itsestäni ja hoidan hommani mahdollisimman hyvin loppuun. Ja minä en ole ollut duunissa, joka olisi näin tulosvastuullista kuin huippu-urheilu.
Lätkässä vedetään puolestaan kausi kerrallaan ja sen aikana niin pelaajat kuin valmentajat tekevät soppareita tulevan kauden suhteen. Sitä tapahtuu kaikkialla. Valitettavasti nykyisin nää siirrot pysyy aika harvoin salassa. Silti jengit voittavat mestaruuksia vaikka pelaajilla ja valmennuksella on sovittu tuleva kausi muualle (esimerkiksi HIFK ja Kari Jalonen).
On ihan liian helppoa mennä nyt tämän uutisen taaksen ja laittaa viime pelien epäonnistumiset sekä mahdolliset tulevat epäonnistumiset sen piikkiin. Samalla ulkoistetaan ongelma ja kiteytetään se yhteen henkilöön: Lauri Marjamäkeen. Samalla myös jätetään havainnoimatta ne todelliset syyt. Toki tämä on ymmärrettävää, koska tähän on niin helppo tarttua ja ihmiset kaipaa syyllisiä.
En kuitenkaan edelleenkään ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan Marjamäen tekemisen taso olisi nyt jotenkin tipahtanut. 11 vuotta seurassa hyvää duunia ja vetäisit sitten viimiset puoli vuotta lekkeriksi? Oikeesti ei kuulosta järkevältä. Entä pelaajat. Tiedän, että toi valmentaja ei mua enää ensi kaudella valmenna (ellen siirry sen mukana), jätänpä nyt antamatta kentällä 100 % ja himmaan tän kauden. Ei kuulosta tämäkään järkevältä. Pelaajat tietää, samoin kuin valmentaja, että tämä on tulosurheilua. Koko ajan pitää tehdä tulosta, jotta pääset taas seuraavana vuonna pelaamaan tai valmentamaan haluamassasi roolissa. Tai jos vähänkin himmaat niin huomaat, että kaveri tulee viereltä ohi ja ottaa sun tontin.
Entä joukkuehenki? Mitä sille käy kun jengi tietää, että valmentaja lähtee tän kauden jälkeen muaalle? Ymmärrän, että ongelmia voisi olla, jos valmentajan tekemisessä näkyy himmaamista tai jos asiasta ei ole selvyyttä. Himmaamiseen en usko ja ilmeisesti epäselvyyttäkään ei ole kun asiasta on rehdisti kerrottu jengille. Ja jokainen pelaajakin tietää miten tää business toimii ja toimii itse samalla tavalla. Tosin jos pelaaja X tekee suullisen sopparin muualle ensi kaudesta, hän todennäköisesti ei siitä kerro koko porukalle. Nyt Marjamäki on tuonut asian suoraselkäisesti julki ja asettaa samalla itsensä entistä kovempaan arviointiin: tekeekö toi kuitenkin jätkä duuninsa hyvin?
Ainoa keille tää voi olla ongelma on fanit. Vituttaa kun hyvä valmentaja lähtee muualle. Vituttaa kun se selviää vielä kesken kauden. Pahin mitä tässä nyt voidaan tehdä on tehdä siitä ongelma, kun se sitä tuskin on jengille. Niin taustaorganisaatio, pelaajat kuin valmennus tietää miten tää homma toimii eikä siinä ole mitään ihmeellistä. He keskittyvät omaa tekemiseensä. Ihan samalla tavalla kuin Blues teki omistajaspekulaatioiden kesken tai Ilves on tehnyt viime kuukausien hässäkän keskellä. Jo pelkästään omassa tekemisessä on niin paljon keskittymistä ettei tällaisiin itsestään selvyyksiin jakseta vaivata energiaa. Ainoa kella siihen löytyy energiaa on meillä faneilla ja siksi meillä on pystyssä mm. tämäkin ketju.