Näin todettiin ennen kauden alkua. Toki mestaruus ei ole lähellekään vielä ratkennut mutta on se ihme ja kumma kuinka Unitedin surkealla keskikentällä ollaan sarjajohdossa. Joku taisi heittää, ettei yksikään Unitedin pelaaja mahtuisi Cityn keskikentälle.
No, ainakin Tomppa, Carrick ja Ando pelaavat toisinaan upeasti. Edes Englannin maajoukkueeseen eivät Tomppa ja Carrick kesällä mahtuneet mutta derbyssä olivat kumman pirteitä Cityn keskikenttää vastaan jossa taisi pelata joku maailmanmestari.
Etenkin Carrick on huipputärkeä pelaaja.
En muista, enkä jaksa tarkistaa kirjoitinko tuon ennen vai jälkeen kuin RvP siirtyi, mutta onhan tuo mies nyt aika suuri tekijä tässä että ManU sarjajohdossa on. Ei toki ole muulta jengiltä mitään pois, fakta vain on, että tässä oli koko Valioliigan täsmähankinta numero yksi ja siitä ei pääse yli tai ympäri. Mikäli kirjoitin tuon lainaamasi pätkän Robinin siirron jälkeen, ei minusta todellakaan ollut arvostamaan miehen tasoa tarpeeksi.
Cleverley on ollut hyvä, mutta ei miestä voi laskea suureksi osalliseksi ManU:n tuloksiin, sama pätee Carrickiin, joka tosin on ollut vahva tasapainoittaja. Mutta kun kerran otit minun viestini esille, niin lyön tiskiin vähän numeroita (jotka eivät toki välttämättä kerro kaikkea, mutta ainakin melko paljon) jotka tukevat tuota lainaamasi viestini sisältöä, olkoonkin että United sarjajohdossa onkin (Soccernet tarjoaa seuraavia siffroja, ja muistetaan että Valjussa 21 matsia pelattuna):
Anderson on pelannut
9 matsia Valioliigassa rotaatioroolissa, pelaamatta kertaakaan täysiä minuutteja. Maaleja
1, syöttöjä
1. Ne pelit joissa itse olen miehen työskentelyä nähnyt (kotimatsi Fulhamia vastaan, vieraspelit Evertonia ja Norwichia vastaan) osoitti etten ollut kovinkaan väärässä tuossa "ei tee peliä"-kuvaelmassani.
Cleverley on pelannut
14 peliä, ja tehnyt niissä
2 häkkiä, ei maalisyöttöjä. 12 kertaa avauksessa, kahdesti sisään vaihdosta. Hyviä esityksiä pääosin mitä olen katsellut, mutta ei todellakaan ole kansainvälisen tason pelintekijä, saatika kovin merkittävässä roolissa sarjajohdosta puhuttaessa. Vielä. Tulee ehkä joskus olemaan?
Kagawalla pelejä on
8, joista 7 avattua. Maaleja 2, syöttöjä
1. Ei miehellä siis liene ollut kovinkaan suurta vaikutusta sarjajohtoon.
Carrickillä
20 pelattua peliä,
0 tehtyä maalia,
4 syötettyä osumaa. On pelannut jopa topparina muutamassa matsissa, joten miehen roolia on vaihdeltu. On toki arvokas pelaaja, ja huippuhyvä tasapainoittava pelaaja, mutta ei ole tehnyt peliä suuremmin, ja se oli ainoa statementini koskien häntä ennen kauden alkua.
Rooneylla
14 ottelua,
7 maalia ja yhtä monta syöttöä. Isossa roolissa ollessaan kehissä, mutta käsittääkseni on ajoittain pelannut paljon alempana kuin suoraan piikissä? Hänestäkin kirjoitin vain että joutuu tulemaan alemmas tekemään peliä, näin tapahtuu maajoukkueessakin kyllä välillä.
Sitten suurin ja merkittävin, suoraan sijoitukseen johdannainen tekijä: Robin van Persie.
16 maalia,
6 syöttöä, pelattuja otteluita
21. Huikea pelaaja, ja pelastaa erittäin paljon. Muuta ei tarvitse edes sanoa.
Eli summa summarum, eipä tuolla mitään järisyttävää pelintekovoimaa edelleen ole. En ota kantaa siihen mahtuuko noista kukaan Cityn keskikentälle, mutta kyllä ManU on RvP:n muodossa saanut sellaisen kultakimpaleen, että se vie oikeasti ja ihan ansaitustikin vähän huomiota pois tuosta edelleen melko yksipuolisesta keskikentästä. Viestistäsi saa sen kuvan, että ManU nimenomaan tuon keskikenttänsä voimin ratsastaisi, mutta näin ei kuitenkaan oikeasti ole. Mä olen edelleen sitä mieltä, että tuo meno voisi olla vakuuttavampaa jos sinne yksi Moutinhon tai Sneijderin tapainen luova pelaaja saataisiin. Se on ollut pointtini alunperin, ei se, että ManU:lla olisi paska keskikenttä.
Pakko muuten kysyä, kun Andersonista kirjoitat että on pelannut toisinaan upeasti, että yritätkö jotenkin kytkeä miehen tuolla virkkeellä tähän samaan keskusteluun? Eihän tuo edes ole ollut kehissä kuin 9 ottelussa, joista ei kertaakaan (jos Soccernet pitää paikkaansa ja osasin lukea oikein) täysiä minuutteja. Ok, on saattanut pelata toisinaan upeasti, mutta mikään suuri tekijä ei hänkään ole jos sarjajohdosta keskustellaan.
Olen nähnyt ManU:n otteluita tällä kaudella vain noin 5-7, mutta uskaltaisin väittää, että van Persien rooli on niin suuri, että on vähän itsensä kusettamista yrittää vinkata että tuo keskikenttä pitkässä juoksussa olisi jotenkin riittävä. Saattaa olla, että ManU sarjajohtonsa loppuun asti säilyttää, ja saattaa olla, että tiputtavat oman suosikkijengini Realin Mestarien liigasta, mutta en usko, että se johtuu suoranaisesti tuosta keskikentästä. Joukkuepelihän tämä laji on, ja ManU:lla riveissään yksi Euroopan suurimmista yksilöistä. Alunperin taisi olla minultakin vähän naiivia laskea tuo keskikenttä lopullisen menestyksen kannalta noin merkitykselliseksi osaksi, kuten tuossa heinäsirkan lainaamassa viestissäni esitin. Tosin eihän me silloin tiedetty että RvP tällaista kautta ManU:ssa vetäisi.
Edit. Tsekkasin tuon ajankohdan koska olin viestini kirjoittanut, ja kirjoitin sen ennen kuin RvP siirtyi. Oikeastaan seison ihan mielelläni vieläkin tuon viestin sisällön takana, ainoa kohta jota muuttaisin on ehkä tuo kyseenalaistus mestaruuden viemistä kohtaan. RvP:n kanssa se näyttää olevan mahdollista, voisi olla vaikka siellä pelaisi Hendrie ja Tunnicliffe pelintekijöinä (huumorihymiö tähän).