Maito

  • 5 129
  • 62

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Maitoa juodaan onhan se paras ruokajuoma mitä olla voi, varsinkin jääkylmänä, joskus jopa lisään siihen jäitä.
Rasvaton maito on kuin maitotonkan pesuvettä, laihaa mutta juotavaa. Ykkösmaito on jo oikein hyvää kuten kevytmaitokin.

Tosin rasvatonta ostan kotiin silti.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maito on selkeästi paras ruokajuoma mitä löytyy, ja sitä aina ruokailun yhteydessä tulee nautiskeltua vähintään ne kolme lasillista. Siihen tuo maidon litkiminen kuitenkin jää, ei maitoa muuten kuin ruoan kanssa kiits. Sillä meijerillä ei ole vähääkän minulle väliä, ja tuntuu hassulta, kun tuttuni väittää tunnistavansa eri firmojen maidot. Rasvattoman ja vaikkapa kevyt maidon eron sitten taas itse maistan erittäin hyvin. Rasvaton on lähes vastenmielistä litkua, ykkönenkin tuntuu vielä ohuelta, eli kevyt maitoa sen olla pitää.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti korkki
Yksi asia on varma, niinkauan kuin omasta meijeristä saa maitoa niin sen tuotteita juodaan. Kannattaisi siellä etelä-Satakunnassakin juoda oman maakunnan maitoa vaikka se Porista onkin peräisin (että unohda se Valion maito Roku).

Juuri näin, sillä taisi tuo Raumankin meijeri sulkea ovensa muinoin juuri tuon valion tähden. Satamaidon ykköstä ainakin hommaan poitsulle ja vaimolle juotavaksi ja tietenkin omaksi kahvimaidoksikin. Mitähän ne porilaiset ostaisivat vastineeksi Raumalta :) ?
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Mä rakastan maitoa.

Aina kun on saatavilla Maitokolmion Toholampilla tehtyä maitoa, ostan sitä. Purkin ulkonäkö tosin muuttui muutama kuukausi takaperin mielestäni rumaksi, mutta silti en hylännyt suosikkimerkkiäni.

Maito on loistava ruokajuoma. Janoon en enää juo niin paljon kuin ennen, mutta silti se on senkin sammuttajana loistava. Parhaimmillaan maito on lämpimän pullan kanssa.

Aamuisin tulee juotua lähemmäs litra aamupalan yhteydessä. Mukulana tutuksi tullut kahvi maidolla on näinäkin päivinä ajoittain todella hyvää. Ei siis mitään ravintolan latte-litkua, vaan rehtiä kahvia ja maitoa, nami!
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kahvin kanssa juon, en muuten.

Paljaaltaan kun menee juomaan niin jää pariksi päiväksi silkka paskan maku suuhun joka ei lähde pois edes hampaita ahkerasti pesemällä...
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Koskaan en o maitoa juonu, enkä juo!

Paitsi ekaan luokkaan asti join.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
TApolan mustaa Tammelantorilla ja kyytipojaksi kylmää maitoa. Muuten maito rajottuu kahveemaitoon.

Ruokajuomana vesi, vissy, olut mutta ei maito paitsi yllä.
 

nne

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
krapulalääkkeenä maito toimii! joku kuitenkin joskus tokaisi, että tämä on vain niitä tyttöjen juttuja..

tuleehan sitä maitoa muutenkin litkittyä aika reippaasti valmistajasta tai purkin väristä riippumatta. maito on ruokajuomana hyvää, murojen kaverina ehdoton ja kahvin seassa parempaa kuin sokeri.

osaa maito tietysti maistua pahaltakin, esimerkiksi tänä aamuna erehdyin ottamaan väärän purkin ja tiskialtaan ääressä kyökkiessäni tajusin sen olleen ainakin kuukauden vanhaa..
 

Särki

Jäsen
Kyllä maito on poikaa. Kevytmaitoa tulee juotua ihan riittävästi. Rasvatonkin menee, suurta makueroa kevytmaitoon en huomaa, mutta kulutusmaito on jo turhan "paksua".
Kelle tätä ykkösmaitoa sitten oikein tehdään? Huomaako joku eroa kevytmaitoon? Minä en.

Kerran sattui tällainen tapaus maitotiskillä, otin vahingossa luomumaitoa kärryyni ja huomasin vasta vähän ennen kassaa virheeni. Noh, kävelin ison marketin läpi takaisin maitohyllyille ja ladoin luomut takaisin hyllyyn ja otin tilalle "normaalia" maitoa. Periaatteestakaan en ostaisi luomumaitoa ja yllättävän kallistakin oli, ostamatta jäi ja jää tulevaisuudessakin.
 
Rasvatonta maitoa menee meillä tölkkikaupalla, ehkä maailman paras juoma.

Onko kukaan muu tutustunut yhdistelmään maito + salmiakki? Pantteri/Turkinpippuri/Aakkonen/tms. suuhun ja kylmää mölöä päälle - kertakaikkisen hyvää!
 
Suosikkijoukkue
Kerho ja Philly
On se rasvaton maito vaan sellaista herkkua että. Ruokajuomien ehdoton ykkönen. Valmistajalla ei ole mitään väliä. Ingmania ja Valioo tulee itse naposkeltua enkä havaitse niissä mitään eroja.
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Viestin lähetti irGGu
Moni ystävä ja tuttava on väittänyt aluksi, ettei laktoositonta voi juoda koska se on pahaa, mutta tutustuminen maitojuomaan on muuttanut heidän mielipiteitään.
Hieman samoin kävi mullekin, tosin kyseessä oli Valion Kevyt sun muut vs. Rasvaton. Äiti aikoinaan huijasi mut käyttämään puuron kanssa rasvatonta, enkä sen jälkeen ole muihin maitoihin koskenut. Enkä koske muuten kuin pakon edessä.

Ahdistus nousee vasta siinä vaiheessa sunnuntai-iltana, kun huomaa kauppojen olevan jo kiinni ja iltateen/kahvin/kaakaon kanssa olisi jotain saatava. Lähikioskin maitohylly kun yleensä sisältää vain niitä paksuja rasvalitkuja.

Ala-asteen jälkeen oli vuosia, jolloin en juonut ainoatakaan kuppia maitoa suoraan lasista. Onneksi tuostakin on viime aikoina alkanut päästä eroon.
 

sovhoosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomalaisten aikuisten maidon juominen on hyvin erikoinen ilmiö jota ei juuri muualla europassa esiinny.

Vanhempien valistustyö lapsilleen maidon terveellisyydestä tuntuu purevan aikuisiinkin. Vai onko maidon juominen sittenkin Ben Johnsonin ansiota ja tietenkin Teemu Selänteen?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Viestin lähetti irGGu
Joku täällä mainitsi sukulaisensa kutsuvan rasvatonta maitoa Kurriksi. Nimen alkuperästä en tiedä, oma Satakuntalainen mummuni sanoo rasvatonta pluttanaksi, ja osasi jopa kertoa raumalaisten nimityksen samalle asialle. Tosin tätä en muista. Että tuokin vaihtelee täysin eri puolilla suomea, kannattaa kysellä vanhalta väeltä (:
Mun mielestä täälläpäin rasvatonta kutsutaan pluttanaksi aivan kuten Irkku sanoo. Kurria sitten käytetään jossain Idässä...
 

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
Viestin lähetti MiikaL
...Sillä meijerillä ei ole vähääkän minulle väliä, ja tuntuu hassulta, kun tuttuni väittää tunnistavansa eri firmojen maidot...

Tämä ylläoleva lausahdus on muuten todella vinkeä juttu. Asun seudulla, jolla on ollut aikoinaan paikallismeijeri, mutta markkinatalouden humussa se on liitetty isompiin kuvioihin, ja pääkonttoria myöden firman toiminta on siirretty muualle. Kuitenkin ihmisille on ensiarvoisen tärkeää, että he saavat "paikallismeijerin" maitoa kaupasta, koska Valion maito maistuu pahalle.

En ole perehtynyt itse maidon erottelumenetelmiin eri meijereissä, mutta uskoisin sen noudattavan samaa kaavaa likimain kaikissa maamme meijereissä. (Korjatkoon joku paremmin tietävä). Raakamaitokin on käytännössä samaa kaikilla alueilla, sillä Valion on myytävä raakamaitoa X hintaan kilpailuviranomaisten määräysten mukaan, sillä esimerkiksi Milkan itse tiloilta ostama maito ei riittäisi tarvittaviin tuotantomääriin. Silti useat ikääntyvämmän polven ihmiset väittävät vakavalla naamalla maistavansa Valion, Maitokolmion ja Milkan maidon välisen maun. Hassua.
 

Miimuh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minä lukeudun kyllä ehdottomasti maidon kannattajiin, se on ollu suosiossani ihan pikkuisesta pitäen. Nykyään en ehkä juo maitoa niin paljon kuin pienenpänä, ja "laatuakin" on tullut vaihdettua.
Nykyään kurkusta alas menee rasvatonta maitoa, kevyt maitokin tuntuu jo ihan kermalta, mutta sitä juo hätätapauksessa!
Mutta on se niin hyvää tuo maito, ennen tuli siskon kanssa juotua maitoa parikin litraa päivässä. Nykyään menee pari päivää kun tuhoan litran purkin. Mutta sitä tulee juotua vain ruoan kanssa ja muroissa, ei oikeastaan muuten.
Mutta ehdoton suosikki on äidin tekemät sämpylät ja maito, mitään niin ihanaa en kyllä heti keksi.
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä kuulun niihin laktoosi-intoleranssilaisiin *vaikee sana* mutta en kyllä tykkää HYLA maidosta senpä takia juonki Valion Laktoositonta maitoa joka maistuu melko samalle kuin norm. maito..
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En juo maitoa ollenkaan. Ennen kahvin kanssa, nykyään kahvikin maistuu parhaalta mustana ilman mitään. Koskaan en ole maitoa sellaisenaan juonut, jugurtit ja juustot eivät ole myöskään koskaan maistuneet.

Kalkkia syön suoraan purkista pillereinä siis.
 

Rocco

Jäsen
Tulisen ruuan ystävänä olen oppinut pitämään maidosta ruokajuomana. Vesi tai limsat ovat tulisen ruuan "jäähdytteljöinä" todella huonoja, maito sensijaan lieventää mukavasti.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti The_Trooper
Mä kuulun niihin laktoosi-intoleranssilaisiin *vaikee sana* mutta en kyllä tykkää HYLA maidosta senpä takia juonki Valion Laktoositonta maitoa joka maistuu melko samalle kuin norm. maito..

HYLA on muuten vain yhden maitotuotteita valmistavan yritysen tuotemerkki, eikä poikkea muista laktoosittomista tuotteista mitenkään. Ainakaan siis "teknisesti". Samaa laktoositonta tavaraa HYLA on kuin mikä muukin tahansa laktoositon tuote.

Makuasiat ovat sitten aivan eri asia ja niistä ei sitten tarvikaan kinastella, koska jokaisella on oma sellainen ja respect sille.
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
HYLA on valion nimikko tuote. Ja kyllä se poikkeeaa laktoosittomasta tuotteesta niin että HYLA:ssa on laktoosit pilkottu pieniksi palasiksi kun taas laktoosittomassa laktoosi on poistettu kokonaan ;)
 

Rocco

Jäsen
No myönnetään että olin väärässä jonkin verran. Näin sitä kaiken kestävällä vatsalla varustettua miestä on vedätetty oikein edustajan toimesta... Hyi hyi. HYLA on tuotetta jossa laktoosi on hajoitettu valmiiksi kun taas laktoositon meinaa ettei ole laktoosia ollenkaan.

Toisaalta laktoositonta maitoa ei ole olemassakaan. Sitä kutsutaan maitojuomaksi eikä maidoksi, koska lainsäädäntö ei tunne tuotteen valmistuksessa käytettävää tekniikkaa. Jos maidosta poistetaan jotain muuta kuin rasvaa, sitä ei voida nykyisen EU-lainsäädännön mukaan kutsua maidoksi.
 

Shane

Jäsen
Täytyypä todeta, että kyllä tulee ainakin jyväskyläläisten himomaidonjuojien elämä halvaksi tällä hetkellä, sen verran kova hintasota on nimittäin käynnissä kaupungin isoimpien kauppojen kesken. Hyvänä esimerkkinä päivän Keskisuomalainen, joka kertoo omassa jutussaan, kuinka maitoa saa nyt Citymarketista jo jopa 30 sentin litrahintaan. Kuitenkin samassa lehdessä on juuri Citymarketin mainos, ja hinta on melkein puolitettu, nyt se on 0.16 euroa/litra.

Eikä sota varmaan vielä tähän pääty, samaisen Keskisuomalaisen jutun mukaan Minimanin pomo nimittäin kehuskelee kerran myyneensä maitoa 0.09 sentin litrahintaan ja että homma kyllä osataan täälläkin.. vaikka halpaa onkin ollut niin tuskinpa sentään ihan noin halpaa.
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Lurauttelin maitoa tosa eilisehtoona pitkään lasiin. Tosin pohjilla oli jo odottlemassa votkaa ja kaffilikööriä.

Maistuipa ihan ok toi valkoinen venäläinen.

Jaahas...tulikin jo maidonjano uurestans...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös