Kattelin eilen IMDB:stä ton kolmosen käsikirjoittajia, niin eihän siellä ollut yhtään aiempien Mafioiden parissa ollutta kaveria, minkäsuuntaisesta toki olinkin kuullut jo jotain aikoja sitten. Nykyisten kässäristien CV:stä löytyy Infamousia, Star Wars: Force Unleashedia, Dead Islandia, Call of Juarezia jne. Joten ei ole enää ihme, että pelistä puuttuu (hienovarainen) tyylitaju aika täydellisesti. CIA-kaverin kanssa iskettiin juuri läppää Vietnamista liittyen kidutukseen ja teloituksiin. Yritä siinä sitten samaistua tollaseen päähahmoon. Puolestaan pelin alkupuolella cutscenessa yksi vihollispuolen kätyri oli napattu kadulta ja raahattu salaisen liittolaisen kotiin, niin tämä meidän paasankari päästää anelevan kätyrin vapaaksi, koska tämä lupaa siirtyä kaidalle tielle ja on perhe ja kaikki. Muutenkin tää dialogi on tämmöstä fuck the shit -meininkiä ja se on kanssa yksi suurimmista nykypelien ongelmista (geneeristen hahmojen ja tarinoiden ohella). Se on kuivaa ja mielikuvituksetonta. Siellä vaan todetaan asioita, ei mitään muuta. Paljon sanoja, vähän sisältöä ja persoonallisuutta. Eikä se automaattisesti parane yhtään, vaikka sinne kuinka änkee kirosanoja. Onko se sitten niin, että kaikki lahjakkaat kynäniekat vetelee omia projektejaan kaukana isoista pelitaloista, tai ovat siirtyneet eteenpäin rahakkaammille apajille jossa saa lisäksi enempi vapautta ja kunnioitusta.
Kyllä tämä ihan pelattava on noin niinkuin pelinä, mutta alkaa toistaa itseään pahasti ja hyvin nopeasti. Lisäksi jos aikaisemmat Mafiat oli "labour of loveja", niin tämä on vain parsittu kasaan ja lähetetty maailmalle. Joka ainoa kerta kun pöllit parkkeeratun auton ja joku jalankulkija riittävän lähellä, niin aina tuo silminnäkijä soittaa poliisille. Mutta liikkeellä olevia autoja saat ihan rauhassa kaapata, eikä kukaan tunnu välittävän mitään. Ei ainakaan mulla ole vielä kukaan poliiseille soittanut. Tyhjiin autoihin menemisissä on aina vaan yksi animaatio, eli kyynärpäällä oven lasi paskaksi. Ilmeisesti kaikki lukitsee autonsa ovet joka tilanteessa. Sitten jos pulahdit uimaan, etkä nähnyt alligaattoreita missään, niin peli generoi kyllä pikavauhtia joen täyteen noita matelijoita, jotka pitää kierrellä turvallisen välimatkan päästä. Samaten riittää taisteluissa kun kyykit jossain suojan takana, niin viholliset tulee yksi toisensa jälkeen samoja jalanjälkiä etsimään sua kävellen ihan pystyssä. Otin kuvankin siitä kun olin isossa tehtävässä ampunut varmaan 10 ukkoa tasan samaan kohtaan ja ne oli siinä samassa kasassa. Tämmösiä vastaavia hiomattomia kulmia löytyy ihan läjäpäin ja sitten kun tässä ei ole mitään kokemisen arvoista / mitään ei ole tehty erityisen hyvin, niin vaikea tätä on suositella kenellekään. Jos pelaa kymmeniä pelejä läpi vuodessa ja tää kustantaa vaikkapa 20€, niin kyllä tää nyt joukon jatkona menee koodilla "ajantappaja". Itse ainakin myyn pois kun olen saanut pelailtua läpi ja siirryn innolla Tomb Raiderin pariin. Jos siinä olisi peli, jota voisi vaihteeksi kehuakin.